Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietControl 30 (Grijs) Review

sfc1971 10 januari 2017, 464 views

Bose QuietControl 30 (Grijs)

Heb al jaren de QuietComfort 20 series, hele goede koptelefoons die helaas net iets te snel kapot gaan. Maar goed, ik gebruik ze ook zeer vaak. Dit is een gevorderde uitvoering die iets verder gaat en daarmee sommige mensen zal overhalen maar sommige ook zal tegenstaan.

Pluspunten

• Uitstekende noise cancelling
  • Geen lange draad meer

Minpunten

• Kan niet worden gebruikt tijdens opladen
  • Het is een halsband

Stroom

De batterij duur is goed maar niet uitmuntend en na een werkdag heb je kans dat hij leeg is. Bij de quietcomfort 20 geen probleem gewoon even op de USB aansluiting opladen terwijl je luistert.

Dat kan dit apperaat echter niet. Het is of laden of gebruiken maar niet beide. Een onnodig minpuntje. Was een minder probleem geweest als de batterij groter was maar de batterij heeft minder capaciteit dan de QC20.

De halsband

Je voelt hem niet echt... en toch is hij voelbaar daar. Zeker als hij draait. Maar lange draden van normale koptelefoons voel je ook en dit apperaat trekt nooit.Het is anders, een gewenning maar eigenlijk wel beter. Maar bij strakke/brede/nette kragen past het minder. Gaat overigens wel goed samen met motor kleding.

Het plastic van de aaibare soort. De bediening zit dicht bij je oor en vind ik snel en makkelijk te vinden zeker vergeleken met bedrade versies waar de controle ergens op je borst zweeft.

Geluid

Zoals bij de andere in de series. In-ears blijven toch meestal iets achter bij een echte setup maar voor MP3's luisteren vind ik het voldoende. Maar als je een echte stereo beluisterd dan hoor je toch meer detail. Noise canceling is uitmuntend.

Nieuwe features

Nieuw voor mij als gebruiker van de Quiet Comfort 20 is dat deze voice feedback geeft. Een behoorlijk goede vrouwelijke stem vertelt je de batterij lading (die overigens in grove stappen gaat (100 naar 70%) en de naam van de bluetooth verbinding. De zelfde stem waarschuwt ook als de lading op is.

Ook is er een app voor je telefoon om de headset te bedienen. Die is niet echt goed gebouwd. Kan de kop telefoon vaak niet vinden terwijl muziek toch echt wordt afgespeeld. Updates kunnen ook over bluetooth worden uitgevoerd. Buiten dit voegt de app niet veel toe.

Verbinding

Met een bedrade koptelefoon en een losse bluetooth ontvanger meen ik toch betere ontvangst te hebben. Omdat het een halsband is zit eigenlijk je hele lichaam tussen de ontvanger en de telefoon in je broek en dit merk je zeker buiten waar er minden reflectie is van het bluetooth signaal.

Algemeen

Op veel punten een verbetering maar hij had een grotere accu mogen hebben en de bluetooth ontvangst is niet optimaal.

Heb jij ook een Bose QuietControl 30 (Grijs)?

Mijn ervaring met deze headphones is helaas erg negatief:

De Bluetooth verbinding is ontzettend instabiel, zelfs op korte afstanden van de telefoon waarmee hij verbonden is.

Sony erkent dit zelfs en noemt het 'body blocking' (Zie ook de vele klachten hierover op diverse fora, o.a. Redit)...

Voor mij was dit reden om ze erg snel te verkopen, omdat ik ze in bed wilde gebruiken: Iedere keer als ik me omdraaide werd de verbinding verbroken en moest ik me terugdraaien om het weer werkend te krijgen :(
Sony erkent dat de Bose QC30 last heeft van 'body blocking'? Je kunt je overigens afvragen of het aan de koptelefoon of aan de telefoon ligt 😉
Nee, is mij wel duidelijk:

Ik heb nog twee andere Bluetooth headphones, die dit issue absoluut niet hebben...

Caveat emptor... ;)

[Reactie gewijzigd door Fredster op 3 augustus 2017 23:39]

Beide. Ik gebruik hemzelf meestal met de telefoon op het buro.

Maar als ik mijn hoofd naar recht en beneden draai en dus met mijn keel het rechter deel van de halsband blokkeer dan was er met mijn oude acer telefoon een probleem.

Met een iPad of mijn nieuwe s8+ is dit veel minder.

In de broekzak was er met de acer ook een probleem buiten. Ik vermoed dat het signaal niet direct vanuit de broekzak naar de hals kan en ergens vanaf moet kunnen bouncen.

Met de s8+ is dit probleem er meestal niet tenzij ik mijn hoofd zo beweeg dat ik de rechter kant van de halsband echt blokkeer.

Ik zou zelf zeggen dat hij heel goed werkt voor kantoor gebruik, okay voor telefoons met krachtig bluetooth signaal in een bebouwde omgeving en slecht voor slapen of sporten of andere activiteiten waar er veel lichaam tussen de rechter kant van de halsband en je telefoon zit.
Ik kan de review niet aanpassen om dit te verduidelijken, moet een optie selecteren over hoe ik er aan ben gekomen maar lijst is leeg.

Dit kan zeker een issue zijn, ik zelf gebruik hem meestal op kantoor, dus niet met een telefoon in de zak.

Ik vermoed dat de ontvanger in the rechter onderkant zit, als ik mijn hoofd knik en dus de halsband daar blokker dan verloor ik de verbinding met mijn oude acer (ook andere bluetooth verbindingen zijn slecht). Samsung s8+ en iPad hebben dit veel minder. De tablet zit natuurlijk ook nooit in mijn zak.
Ik gebruikte de QC in bed, met de telefoon op m'n nachtkastje (Afstand ongeveer 50 cm van mijn hoofd):

Als ik me omdraaide in bed, stopte het afspelen of met continu onderbrekingen. Als ik daarna terugdraaide op m'n andere zij, dan was het weer prima)...

Misschien zijn er verschillende versies BT chips in gebruik, waardoor sommigen geen enkel issue hebben (of mss gebruiken ze de QC op een andere manier...)
Dank voor de uitleg heren. Dan skip ik deze koptelefoon voorlopig, en blijf ik bij mijn oude Bose QC20 (de bedrade versie van de QC35).
Fredster, bedankt voor de links naar de forumberichten over de Bose. Zeker die van de ontwikkelaar is erg goed... TNX!
Graag gedaan:
ik heb er twee gehad, beiden met hetzelfde issue en dus onbruikbaar voor mij...