Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

Bo0bzTestpanel 10 januari 2017, laatste update op 8 juni 2017, 432 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

De Gear S3 is een prima horloge met een klassiek en stoer rond design. Voor wie op zoek is naar een snel en vlot horloge is de Gear S3 een goede keuze. Het horloge heeft sinds kort volledige Android en iOS ondersteunen welke het nog interessanter maken.

Pluspunten

• Design
  • Accu
  • Vlotte hardware
  • Mooi scherm

Minpunten

• Afmetingen van het horloge
  • Geringe aantal apps beschikbaar op moment van schrijven
  • Nog geen volledige Whatsapp ondersteuning
  • Bijgeleverd horloge bandje trekt veel stof aan

Dit horloge heb ik via Tweakers mogen ontvangen in ruil voor een eerlijke review. Ik heb mijn uiterste best gedaan om een objectief oordeel te vellen en zo jullie gedegen informatie te verstrekken. Tweakers redactie bedankt voor de mogelijkheid om dit horloge te reviewen!

Inhoud van de verpakking

Het horloge wordt geleverd in een strakke cilinder vormige doos. Er zit een plastic wikkel om de doos heen en voor het openen van de doos moeten twee garantiestickers worden doorgesneden. De bovenste helft van de cilinder is de deksel. Na het openen is het horloge direct zichtbaar en zie je een kleine glimp van de oplader.

Onder het horloge en de oplader treffen we een kleine handleiding aan, een extra horloge band maat small, de adapter en kabel van de oplader.

Inhoud van de doos:
  • 1x Samsung Gear S3 inclusief bandje ´Large´
  • 1x Dockingstation
  • 1x Voedingsadapter met vaste USB kabel
  • 1x Horloge band maat small
  • 1x Handleiding

Design – Bouwkwaliteit en afwerking

Het horloge weet mij mede door het design te imponeren. Bij het oppakken voelt het horloge stevig en qua gewicht vergelijkbaar met een normaal horloge. Ondanks dat het horloge is volgepropt met elektronica is dit niet direct zichtbaar aan het design. De donkere roestvrijstalen ‘kast’, en stevige siliconen band geven het horloge een luxe uitstraling. Samsung heeft het goed voor elkaar gekregen om de ring waarmee het horloge wordt bestuurd te laten opgaan in het design. Aan rechterzijkant van het horloge zitten twee knoppen. De knoppen met een iets wat rubberen structuur worden gebruikt voor het navigeren en zijn fraai vormgegeven.

De bijgeleverde horlogebandjes zijn gemaakt van een soort rubber/siliconen. Het zit fijn en tegen mijn verwachting in zweet het niet. Ik gebruik voor mijn pols het horlogebandje met de maat small. Een nadeel van het type bandje is dat het nogal veel stof aan trekt. Zeker op de zwart zie je al snel stofjes van je shirt/trui plakken. Gelukkig is het horloge spatwater dicht en kun je het bandje gemakkelijk afspoelen onder de kraan of douche. Het wisselen van een het horloge bandje is een fluitje van een cent. Aan de binnenkant van het bandje kun je door middel van een schuifje het bandje los halen en vervangen voor een ander bandje. Er wordt gebruik gemaakt van standaard 22mm bandjes die volop te verkrijgen zijn.

Iets wat me bij de eerste keren dragen wel stoort is de dikte van de horloge kast. Deze is aanzienlijk hoger dan mijn reguliere horloge en dat is even wennen. Door de hoogte ligt het zwaarte punt anders. Met het dragen van mijn jas die over het horloge heen valt merk ik dat door de dikte mijn pols erg wordt aangeknepen en dat is niet altijd even prettig. In andere situaties merk ik weinig van het formaat.

Het glas van het scherm is volgens de specificaties gemaakt van Gorilla Glass SR+. Dit type glas is ontworpen voor wearables zoals smartwatches en moeten beter bestand zijn tegen krassen. In het dagelijkse gebruik komt het horloge in aanraking met verschillende oppervlakten. Tot op heden heb ik geen krassen kunnen ontdekken.

Mijn ervaring met smartwatches reikt niet verder dan het af en toe proberen van horloges in de lokale elektronica zaken. Een ding is in ieder geval zeker: met zijn ronde uitstraling weet dit horloge mij meer te overtuigen dan de meer futuristisch vormgegeven Apple smartwatch. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

Beeldkwaliteit – Helder en scherp

Als een klein kind op sinterklaasavond kan ik niet wachten om het horloge op te starten en de features te gaan ontdekken. Direct bij het opstarten van het horloge merk ik dat het scherm helder is en een goed contrast. Zoals we gewend zijn van Samsung is het scherm iets wat te veel gesatureerd en dat is niet aan te passen in de instellingen. Wel kan de helderheid worden aangepast naar eigen smaak.

De helderheid is in te stellen op 10 niveaus waarbij 1 de laagste helderheid weergeeft en 10 de volle lichtsterkte. In mijn dagelijkse gebruik heb ik het scherm op 5 staan en door het design van het besturingssysteem is alles goed zichtbaar. Het contrast van een zwarte achtergrond met vaak witte, blauwe of groene letters werkt hier aan mee.

Het scherm reageert accuraat op mijn aanrakingen en ondanks het kleine scherm is alles goed aan te drukken.

Instellen en ingebruikname - Wat kun je met de Gear S3 behalve klok kijken?

Instellen
Zodra het horloge voor het eerst wordt opgestart komen er een aantal stappen op het beeldscherm. Ik word verzocht de Samsung Gear app te downloaden op mijn telefoon. In de Play store op mijn telefoon download ik de app en start deze voor de eerste keer op. Ik moet nog een aantal losse plugins via de playstore downloaden en het maken van een Samsung account krijg ik de optie om te zoeken naar een Samsung apparaat.

Al snel wordt de Gear S3 gevonden en ben ik in een mum van tijd verbonden. Deze melding zie ik graag:

Door middel van de Gear app op mijn telefoon kan ik instellingen wijzigen met betrekking tot de verbinding tussen het horloge en mijn telefoon zoals welke notificaties er worden weergeven op het horloge en welke muziek en foto’s wil ik delen. Het is mogelijk applicaties en extra wijzerplaten te downloaden en te synchroniseren met het horloge. In de meeste gevallen snap ik de keuze om dit via je telefoon te laten verlopen aangezien je een groter scherm hebt. Af en toe maakt dit het ook lastig. Zonder telefoon kun je geen nieuwe apps installeren of bij de database van honderden wijzerplaten.

Navigeren met de Gear S3 gebeurt met de draaiende bezel/ring rondom het scherm. De ring past goed in het design gezien de avontuurlijke looks en vormgeving. Je kunt de ring het beste vergelijken met een duikring. Navigeren gaat erg soepel en er is een duidelijke feedback als je de ring draait.

Functies
De gear s3 is het beste te beschouwen als een uitbreiding op je smartphone. Direct na het dragen en instellen van het horloge haal ik mijn telefoon minder uit mijn broekzak. Ik merk ook dat dit zeer gewaardeerd wordt door collega’s. Even snel een notificatie lezen in een meeting geeft via het horloge minder ‘verstoringen’. Door middel van standaard antwoorden die je kunt aanpassen via de Gear app op je telefoon kun je snel antwoorden. Wil je toch een uitgebreid antwoord terug sturen? Dat kan ook al is dat zeker even wennen. Het T9 ‘toetsenbord’ brengt je terug naar het niet smartphone tijdperk (3x op het cijfer 1 drukken voor de letter C enz.). Voor langere antwoorden pak ik alsnog mijn telefoon.

Het horloge kent weinig ‘volwaardige’ apps zoals we op onze smartphone wel hebben. De navigatie apps vereisten veelal een actieve verbinding met je telefoon. Ondanks dat het horloge zelf over een GPS chip beschikt wordt de GPS van je telefoon gebruikt. Het weer (Via Accuweather) en het nieuws (via Nu.nl) geeft zeer beperkte informatie. Wellicht dat dit in de toekomst nog veranderd.

Voor mij fungeert het horloge ook als een sporthorloge met de bijgeleverde S Health applicatie. Het horloge beschikt over GPS om je route te tracken voor een tal aan verschillende sporten. Je kunt je hartslag bij houden al twijfel ik aan de gemeten waarden. Helaas kan ik dit niet testen aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal tot mijn beschikking heb. Standaard geeft de Gear je updates over het aantal stappen en aantal trappen wat je op de dag hebt gelopen.

De Gear beschikt over een hoogtemeter en een barometer als werken deze niet altijd even accuraat. Zo ben ik het ene moment thuis op een niveau -4m en een paar tellen later op 121m hoogte. Volgens verschillende hoogte kaarten bevindt mijn tuin zich op +10m.

Ergonomie – Even wennen

De eerste paar dagen heb is het extra gewicht en de afmeting van het horloge even wennen maar na een paar dagen merk ik er niets meer van. Het horloge zit prettig en heeft een goede sluiting die mij niet in de weg zit. Een vooruitgang tegen over mijn reguliere horloge zijn de knoppen aan de rechter zijkant. Deze steken vrij wel niet uit en ‘prikken’ niet in de bovenkant van mijn hand als ik mijn pols/hand naar boven buig.

Mobiliteit & Accuduur - Prima!

Het horloge is uitgerust met een 380mAh accu en zou volgens de specificaties circa 4-5 dagen mee moeten gaan. Bij gebruik van de functie “Klok altijd aan” geeft Samsung 2 dagen op. In de praktijk liggen de cijfers anders.

Ik red het met de “Klok altijd aan” functie ongeveer 1,5 dag en als ik deze functie uitschakel 2,5 dag. Al met al ben ik tevreden met de accuduur. In dit digitale tijdperk zijn we gewend onze telefoon elke nacht op te laden. Daar kan een smartwatch gewoon naast liggen. Hiermee komt voor mij wel een kleine storingsfactor. Het dockingstation van de gear s3 beschikt over een led lampje welke de status van het opladen aangeeft: Rood als de gear aan het opladen is en groen als het horloge volledig is opgeladen. In het donker op m’n nachtkastje verlicht het aardig de slaapkamer.

Compatibiliteit

Waar de Gear wearables in de beginperiode alleen gekoppeld konden worden aan Samsung haar eigen scala aan smartphones is dat met de Gear S3 veranderd. De Samsung apps en ondersteuning is nu Android breed en tijdens het schrijven van deze review wordt een update uitgerold om iOS van Apple ook te ondersteunen. Hiermee positioneert de Gear S3 breed op de markt maakt het een geduchte concurrent voor Apple haar eigen horloge.

Samsung geeft op haar eigen website een weergave van de compatibiliteit met verschillende smartphones. Ook staan hier enkele restricties voor iOS apparaten gezien de 'beta' status van de Gear app.

Prijs – Overgaan tot aankoop?

Het horloge voldoet volledig aan mijn verwachtingen en gezien de bouwkwaliteit weet ik zeker dat ik er jaren mee vooruit kan. Voor mij is prijs echter de grote drempel. Deze is aan de hoge kant voor een gadget. Zeker als je rekent dat je inclusief je smartphone dan al snel voor +1000 aan wearables bij je draagt.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?