Asus TA-882 Zilver Review

PeaceNlove 13 november 2009, laatste update op 13 november 2009, 551 views

Asus TA-882 Zilver

Pluspunten

• Kast ziet er goed uit
  • Prijs biedt ruimte voor een goede voeding

Minpunten

• Bouwkwaliteit laat te wensen over
  • Fout in het kliksysteemontwerp
  • Erg weinig schroefjes meegeleverd
  • Koelmogelijkheden beperkt.

Normaal gesproken gebruik ik de Aopenkasten met bijgeleverde 350W voeding. Deze keer wilde ik echter een systeem maken met 80+ voeding en voor een lage prijs. De 80+ voeding is een 300W Be quiet geworden en derhalve had ik niet veel geld meer te besteden aan de kast. Vandaar deze kast met een prijs van ongeveer 24 euro.
Momenteel staat de kast niet in de pricewatch met een prijsvermelding, maar bij Azerty, waar de kast gekocht is, is de kast nog wel leverbaar.
Aan deze kast dus de taak in combinatie met de Be Quiet een standaard Aopen kast uit de QF-serie te evenaren.

Bouwkwaliteit
Het is een erg lichte kast. Qua stevigheid kan het denk ik net. De kast zit goed in de glimmende witte lak. Asus levert thumbscrews mee voor de zijpanelen en dat is wel handig.
De zijpanelen zijn erg licht en niet goed afgewerkt. Het linker zijpaneel wil bovendien ook pas goed sluiten als je de kast neerlegt. Staand wringt het ergens en wil het paneel niet helemaal dichtschuiven. De plastic afsluitpanelen van de bays zitten erg strak, maar voelen wel fragiel en dus was ik bang dat ik de boel zou slopen bij het openmaken van een bay. Ook is de kast niet helemaal vrij van scherpe randjes: na het inbouwen van alles had ik een wondje op mijn hand. Op de plaats van de backpanel zit een standaard backpanel vast op drie punten en door te wrikken krijg je het ding los. Mijns inziens hadden ze daar mooi een gat gelaten en zich het materiaal en mij de ergernis bespaard.
Tot slot een leuke ontwerpfout: Asus heeft bedacht dat het handig is dat er minder schroeven vastgedraaid zouden moeten worden. Dat is op zich handig, maar op de volgende foto zie je een DVD-brander op de goede positie zodat het netjes aansluit op de front van de kast, maar vervolgens werkt dat handige kliksysteem niet meer.
De bouwkwaliteit is wat mij betreft voldoende, mits je de kast na het bouwen voor altijd dichtlaat.

Inbouwmogelijkheden
De kast heeft ruimte voor een ATX-moederbord, vier bays voor DVD-branders etc en zes punten waar een harddisk of diskettestation geplaatst kan worden. Het rek waar die in kunnen zit naar mijn inschatting lange videokaarten zoals de 5870 en dergelijke in de weg, dus een al te lange videokaart is niet mogelijk.
Daarnaast worden er maar weinig schroefjes en spacers meegeleverd. Mijn mATX moederbord had alle spacers al nodig en je kan hooguit 2 schijven, een brander en de voeding met schroefjes vastzetten.
Al met al kan je redelijk wat kwijt in de kast, maar hadden ze echt wel meer schroefjes mogen leveren.

Koelmogelijkheden
Asus levert 2 8cm fans mee bij deze kast die beiden achteraan zijn gemonteerd. Het zijn niet de stilsten, maar gelukkig staat er nergens in de wet dat je ze moet aansluiten. Eventueel dus te vervangen voor betere fans. Daarnaast zou je voorin ook nog fans kunnen monteren, maar er zit geen echte inlaat, dus dat is vrij zinloos.

Vormgeving
Smaken verschillen, maar ik vind de kast mooi met de glimmende witte lak en de zilveren accenten voorop. En deze vormgeving maakt veel goed voor deze kast!

Installatiegemak
Ook het installatiegemak is maar net voldoende. Asus levert thumbscrews mee voor de zijpanelen en een handig kliksysteem voor de harddisk en de DVD-brander, maar faalt bij die laatste dan weer. Maar doordat de bouwkwaliteit zo matig is, is ook het installatiegemak matig en moet je dus iets meer moeite doen om alles te laten passen.

Het was maar 24 euro en dat had geen euro meer moeten zijn!

Aopen of Asus+ Be Quiet
Mijns inziens krijg je bij Aopen een steviger en netter afgewerkte kast, maar met een B-kwaliteit voeding die wel goed is, maar niet extreem zuinig. Koop een Asus voor 24 euro en een Be-Quiet voor 33 euro en je bent iets duurder uit, je krijgt een kast van mindere bouwkwaliteit, maar je hebt wel een voeding met hoge efficientie, weinig geluidsproductie en van een A-merk. En dan kies ik voor de laatste

Heb jij ook een Asus TA-882 Zilver?

Ik heb dezelfde kast gebruik voor een systeem voor een familielid en de bouwkwaliteit is inderdaad matig. Heb er mijn vingers aan open gehaald op meerdere plekken door de scherpe randen.

Dat kliksysteem werkt inderdaad niet echt foutloos (ik had hetzelfde probleem), maar je kan het toch laten werken op die positie door het stukje ijzer onder het beugeltje naar boven te buigen en dan er voor zorgen dat het beugeltje eronder klemt, zo is het volgens mij bedoelt.
Toch waren Asus kasten niet al te slecht behalve dan die hele goedkope. Ik heb weinig kasten gezien in deze prijsklasse met 4xUSB front, audio en firewire. De rondingen kreeg ik vaak complimenten van klanten van. De kasten waren ook altijd iets kleiner dan de gemiddelde kast. Metaal was van b kwaliteit maar met een betere voeding had je een prima setje ipv A-Open.
Het probleem met het linker paneel heb ik dus ook, ik moet echt de kast plat leggen en dan goed overal drukken en schuiven voor het dichtzit en zelfs dan zie je nog sleuven zitten, nooit meer zo'n kast voor mij.