Dell Alienware M15X (N00W1501) Review

jor1972 12 november 2009, laatste update op 12 november 2009, 1.920 views

Dell Alienware M15X (N00W1501)

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • specificaties
  • wow factor

Minpunten

• draagbaarheid
  • prijs

Dit is mijn eerste review op tweakers, maar daar gaan we dan. Deze laptop besteld op 20-10 en ontvangen op 04-11. Bij het uitpakken zie je al dat het iets speciaals is, de handleiding is een book met een leren kaft :9 en alles is tot in de puntjes verzorgd, er zit een muismat en sleeve bij en windows 7 en alienware DVD's. De laptop is ook zeer goed verpakt.

De machine zelf ademt uit dat het een beest is, zo ziet hij er ook uit. met normal werkzaamheden ga je het hem dan ook zeker niet moeilijk maken en blijft hij zo goed als geruisloos. De specificaties van mijn exemplaar:

IntelŽ Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB L3 cache)
Windows 7 pro
15.6-inch Wide HD+ (1600 x 900)
4.096 MB 1.067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM
500GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive
1GB NVIDIAŽ GeForce™ GTX260M
9-cel lithium-ion batterij (85 Wh)

De featureset is ok, er zit helaas geen HDMI op wel 3 usb poorten, firewire vga , bluetooth etc.

De prestaties zijn zeer goed op gaming niveau. Ik had een Acer 5930 met 9600m gt, ook best netjes voor een laptop maar dit beest is in een compleet andere league wat dat betreft. Ik heb nog geen benchmarks gedraaid maar hij draait zo'n beetje alles soepel op standaard resolutie 1600 x 900 met very high details. (behalve crysis dan, die moet ik een tandje lager zetten qua resolutie om echt soepel te blijven) Dit komt door de combi Core I7 en een hoger geklokte GTX260M. Modern warfare 2 moet ik nog uitproberen maar ik verwacht daar geen problemen ;)
Prestaties op andere gebieden zijn vanzelfsprekend geen enkel probleem.

De beeldkwaliteit is super, ik heb ook een macbook pro 13 inch en daar is hij zeker wel mee te vergelijken, al moet ik zeggen dat ik die display qua kleur nog net iets mooier vind.

De bouwkwaliteit is zeer goed, de laptop voelt zwaar en massief aan , maar dat is hij dan ook. Kortom super voor thuisgebruik met incidenteel reizen, ik zou deze laptop dan ook niet aanraden als je veel moet reizen.

Accu duur is me alleszins meegevallen, hij houdt het geen 6 uur vol zoals mijn macbookje, maar met de display wat minder licht haal je toch 2,5 - 3 uur surfen op internet en word/excel bewerkingen. Let op dit is niet met de standaard maar met de uitgebreide 9 cell accu!!

Tja dan blijft de prijs over, hij is niet goedkoop natuurlijk maar "you get what you pay for" naar mijn mening, ik had het er in ieder geval wel voor over. Normaal gesproken koop ik om het jaar , anderhalf jaar een nieuwe windows machine, maar ik denk dat deze het zeker langer vol gaat houden.

Kortom ik ben er zeer over te spreken en als je zoals ik bent en je wilt het beste wat er is dan is dit de machine die je moet hebben.

Heb jij ook een Dell Alienware M15X (N00W1501)?

Modern Warfare 2 gaat wel lukken op deze game laptop, want zelf ben ik in het bezit van een XPS M 1530: 2,0 Dual Core 2 Duo, 4GB DDR2 RAM, 8600 M GT 256 MB DDR3 Ram.
En ik speel Modern Warfare 2 alles op extra (Ultra High) en AA op 2x = 32 Frps.
Op welke resolutie speel je dan?
Goede review. Wat benches van je kaart erbij zouden eventueel de review nog beter maken! zit er toevallig ook de optie op dat je de toetsenbord verlichting kan veranderen in de kleur die jij wil? hier heb je niks vower gezegt en dacht dat die er meestal bij alienware op zat
Klopt deze optie zit erop inderdaad dat gaat via de Alienware Software.

Je kan dus alle kleuren van de regenboog uitkiezen en zelfs de verlichting gedeeltelijk en of volledig uitschakelen. Ook kan je verschillende delen van het toetsenbord, speakers, alienhead logo, alienware naam onder het scherm allemaal een andere kleur geven naar wens.
Ik zou graag wat live foto's van je systeem willen zien. :)
Hij draait 2,8 GHZ in turbo mode dat klopt inderdaad ik heb exact dezelfde laptop M15X i7 als de reviewer met dezelfde specs op het beeldscherm na ik heb het optionele Full HD scherm (1920x1080) in mijn M15X i7 zitten :)

Over de 720 QM i7 CPU hoef je je geen zorgen te maken deze is zeker niet langzaam en snel genoeg voor al je bezigheden maak je daar maar niet druk om hoor.

Ik twijfelde daar in eerste instantie ook aan of deze snel genoeg zou zijn maar ik kan je verzekeren dat deze zeker snel genoeg is !!

Hiervoor had ik een 920 i7 desktop met 6 GIG DDR3 maar deze laptop presteert bijna gelijkwaardig aan deze ik merk eigenlijk weinig tot geen verschil daarmee.

CodWAW 2 zal geen probleem zijn ik speel zelf COD waw op 1920x1080 met alle details op de max setting en dat loopt als een trein !!

Ik heb mijn bevindingen overigens bij ervaringen Alienware producten neergezet (3rde pagina) hier op het tweakers forum :) [Ervaringen] Alienware producten - Deel 1

HDMI poort is een gemis maar simpel op te lossen door een Display Port naar HDMI adapter te gebruiken ;)

De 9cell batterij is inderdaad een aanrader aangezien deze zo leeg is 2 uur met alles op hoge prestaties en volle verlichting aan.

Heb jij ook een probleem met de Q op het toetsenbord van de M15X i7 ??
Ik moet die knop extra goed/Hard indrukken alvorens deze werkt ik vroeg me af of dit een kwaaltje is of dat mijn lappie daar als enigste last van heeft...

Verder kan ik iedereen deze laptop echt aanraden je zult er geen spijt van hebben !!

[Reactie gewijzigd door JT888 op 12 januari 2010 02:10]

Zou deze laptop draagbaar genoeg zijn om elke dag mee naar school te nemen? dat is mijn enige twijfel.
Ik zoek een high-end laptop voor mijn IT studies die toch nu nog 3 jaar meekan op hoog niveau.

graag snel antwoord. :P
Hij is redelijk van gewicht maar met een goeie laptop tas zou het te doen moeten zijn maar als je ook nog veel boeken mee moet meeslepen dan raad ik het af :P

Ik gebruik deze tas:

productreview: Belkin Messenger Bag for notebooks up to 17" - Chocolate / Tourmaline review door JT888

[Reactie gewijzigd door JT888 op 15 februari 2010 02:22]

@jeffrey klopt, je kunt de verlichting van niet alleen het toetsenbord maar alles apart regelen en instellen. je kunt het toetsenbord zelfs 3 verschillende kleuren geven als je dat wilt.

ik zal nog wat benches draaien als ik tijd heb met modern warfare 2 en crysis evt.

ik heb zelf de zwarte versie, die vond ik ook het mooist.
het is zo, 1,6 Ghz, met turbo mode (ja) tot 2,8 Ghz als ik het me goed herrinner
en hoe bevalt de laptop nu? nog steeds goed?
De M15X bevalt mij in ieder geval nog steeds goed ik kan hem iedereen aanraden :D
hallo,

ik wil ook een alienware m15x aanschaffen, maar is 1,60ghz niet te weinig of is het vergeleken met de intel core 2 duo proces hoger. Ik hoorde dat het met de intel core i7 zo'n 6Ghz is me intel core 2 duo. Is dat misschien waar? :)