Specificaties 31,5" @ 2560x1440 (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer X58222 (30022731) Zwart Review

luckyjan 5 januari 2017, laatste update op 6 februari 2017, 2.064 views

Medion Erazer X58222 (30022731) Zwart

Na een lange zoektocht naar een zuinig en goedkoop IPS led scherm van 30+ inch met een resolutie van 2560 x 1440p dit scherm gevonden voor een mooie prijs. Beeldkwaliteit is geweldig voor zowel gamen als films.

Pluspunten

• Geweldig beeld
  • Groot scherm
  • Prima om te gamen

Minpunten

• Geen in hoogte verstelbare voet

Na een lange zoektocht voor een relatief zuinig en grote IPS monitor met QHD resolutie zag ik deze Medion in de pricewatch van Tweakers staan.
Op de site van Medion zelf staat niet wat voor scherm het is maar bij de Bol.com link stond IPS scherm.

Bestel via de Medion site aangezien ik daar ,door het inschrijven op hun nieuwsbrief, nog extra 15 euro korting kon krijgen.
Nog even twijfel gehad vanwege de prijs of het idd een QHD IPS scherm zou zijn maar na het installeren zie ik geen reden om daaraan te twijfelen.
Het scherm is aangesloten met een display port kabel (niet bijgeleverd) aan een MSI 1070 GAMING X kaart aangestuurd door Windows 10.

Aangezien er bijna niets over dit scherm te vinden is maak ik deze korte review.
De mij bekende IPS gloed gezien in het scherm (degene die net zoals ik een IPS scherm gebruiken weten denk ik wel wat ik bedoel) en er is prima mee te gamen.
Ik speel meestal FPS shooters en in het verleden wel eens een MVA scherm geprobeerd maar dan merk je wel dat het niet fijn gamen is met teveel ghosting.
Verder niks gemerkt van bijv. input lag. De knoppen om het scherm te bedienen zitten rechts onder aan de onderkant incl. de aan en uit led. Dus geen irritante led die in je gezicht schijnt. Aan de voorkant niets wat je kan afleiden van wat er op het scherm staat. Zelfs het Erazer logo in het midden onderaan valt bijna niet op.
De aansluitingen zitten achterop aan de zijkant in het midden waardoor het eenvoudig is om een kabel aan te sluiten.

De standaard beeldscherm instellingen zijn voor mij meteen goed. Alleen de brightness wat teruggezet. Via de OSD kan je nog van alles aanpassen maar daar niets gevonden wat beter is dan de standaard instellingen. Ook bij de optie "overdrive" zag ik geen merkbare verbetering.
Het scherm geeft verder een werkelijk prachtig beeld. Geen pixeldefecten kunnen vinden en "bigger is better" werkt voor mij in dit geval ;)
Mijn vorige scherm was een 27 inch IPS QHD monitor (HP 2740W) en de beeldkwaliteit van dat scherm is nergens beter (eerder andersom).

De kijkhoeken zijn prima en het is een mat scherm dus geen hinderlijke spiegelingen.

http://i.imgur.com/YDLnbjU.jpg http://i.imgur.com/pmz14EP.jpg http://i.imgur.com/S0EAcXy.jpg

Update 11-01-17:
Voor mijn bureau en kijkgedrag was de monitor net iets te hoog met de standaard voet. Op zolder stond nog een heel oud scherm met een goede verstelbare vesa 100 voet en die past perfect. In de toekomst nog wel een keertje zwart spuiten ;)

Verder denken ze op een Duitse aanbiedingen site mydealz.de (waar ie voor 274 euro te krijgen is op 11 januari '17 bij Medion Duitsland met kortingscode! ) dat er dit paneel inzit
Gebaseerd op de technische beschrijvingen van het paneel. Het zelfde paneel als in bijv. de Asus VA32AQ en de ViewSonic VX3209-2K zit.

Nog een filmpje gemaakt van het afspelen van video maar de camera doet geen recht aan de beeldkwaliteit in het echt.

Geen G-Sync, F-Sync, 144hz e.d. maar een standaard 60hz scherm met prachtig beeld voor een naar mijn mening prima prijs!

Korte test in het Duits

Hieronder nog wat bladzijden uit de handleiding:
http://i.imgur.com/WLvgKcy.jpg http://i.imgur.com/UhW7ygs.jpg

Heb jij ook een Medion Erazer X58222 (30022731) Zwart?

Bij Medion gaan toch altijd mijn tenen krullen.. Zal een van oudsher onderbuik gevoel zijn van ~10-15jaar geleden.

Beetje het Skoda gevoel, ook van vroeger. en door VAG onderdelen nu best een aardige auto. (Neem aan dat Medion ook Samsung paneel onderdelen heeft)
Mja, ik heb dat met een ander merk van de Aldi: 'Magnum' 3 apparaten van Magnum gehad, alle3 brol en heel snel kapot.

Medion daarentegen heb ik steeds goeie ervaringen mee gehad, steeds voordelige prijs en toestellen waren best in orde. Okay, geen superknappe elegante of vooruitstrevende designs of veel extra snufjes, maar gewoon straight to the point, bouwkwaliteit okay en doet wat het moet. Heb o.a. een 19 inch beeldscherm waar ik altijd heel tevreden over was (al jaren oud en gebruik het ondertussen niet meer omdat ik op m'n huidige laptop geen DVI heb en de monitor geen HDMI of DP ondersteunt), 3 Medion externe HDD's die al jàren oud zijn en nog steeds perfect functioneren en een draadloos toetsenbord die weliswaar zijn beste tijd heeft gezien maar het toch makkelijk 10 jaar of langer heeft uitgehouden.
Het enige dat ik een tegenvaller vond was één van die eerste Medion smartphones die ze uitbrachten... het was een ellendig traag apparaat.
Verder dus best tevreden over Medion en dit scherm lijkt me dan ook best interessant voor z'n prijs.

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 11 januari 2017 20:22]

Wat jaartjes via marktplaats mijzelf aangeboden als PC-hulp voor thuis (die 10-15jaar geleden), en ben bij zoveel mensen thuis geweest met de meest rare dingen, en je raad het al: de meest rare en onverklaarbare dingen waren Medion's. Zelfs zo raar dat ik simpelweg geen Medion's meer "aannam".

Maar tegenwoordig zal het vast allemaal beter zijn, maar zo'n onderbuik vooroordeel is lastig vanaf te komen. (net zoals Trust/Sweex etc)
Ik ben het met je eens dat het als een "gok" voelt. Dat was de aanschaf van dit scherm ook voor mij. Medion geeft je tegenwoordig 30 dagen bedenktijd in welke je de aankoop ongedaan kan maken en kosteloos kan retourneren. Wellicht juist om de slechte naam die ze hebben/hadden. Vandaar dat ik deze gok ook durfde te nemen :)
Daar kan ik me niet over uitspreken, heb nooit een Medion PC in huis gehad dus kan goed zijn dat die dingen niet echt koosjer waren.

Het enige waar ik me kan over uitspreken zijn over de zogenaamde randapparaten die ik van het merk had... HDD's, draadloos toetsenbord, monitor,...

Maar ik begrijp wel dat onderbuikgevoel... zeker i.v.m. Trust, haha, ook al rare dingen mee meegemaakt, ik haal ook niks van Trust meer in huis.

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 12 januari 2017 11:07]

Weird, heb juist mijn eerste platte scherm, 19 inch medion iets van 13(?) jaar geleden bij de Aldi gekocht. Hij doet het nog. Ja veel te dik voor hedendaagse standaarden, maar ik gebruik hem nog geregeld :)
Denk langer geleden, 15 jaar, ik heb hem ook, het eerste betaalbare platte scherm in mijn beleving. Hij doet het nog, maar inderdaad naar huidige maastaven eigenlijk niet meer plat te noemen :)
Haha, wat een hokjesdenken zeg. U is babyboomer toevallig? ;) Enne, die Skoda was juist eerst goed maar door VAG-onderdelen nu veel storingsgevoeliger en dure reparaties.

Ontopic: Jammer dat deze monitor er niet meer is, ik wilde hem net gaan bestellen. :(
Hoi Luckyjan,

Ik zou graag willen weten of de monitor automatisch wisselt tussen ingangen als de huidige ingang uit gaat, en op de andere ingang een signaal binnenkomt. Bijv. een automatische wisseling van HDMI naar DP.

Vriendelijke Groet, Koen
Ik heb 'm aangesloten op display port. Wat ik kan zeggen is dat zodra hij geen signaal heeft je ziet dat ie gaat zoeken tussen de verschillende ingangen en zodra hij daar weer een signaal op heeft het beeld weergeeft. Dus mijn sterke vermoeden is dat het idd werkt.