Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH Review

PeeFizz 27 oktober 2005, laatste update op 10 januari 2010, 853 views

Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH

Pluspunten

• Overclockbaarheid.
  • Mogelijkheid unlocken pipelines.
  • Prijs/Kwaliteitsverhouding.

Minpunten

• Herrie koeler.
  • Je moet wel enigszins tweaken om de kaart 'echt snel' te krijgen.
  • Niet alle kaarten hebben overigens de mogelijkheid tot unlocken pipelines! Enig geluk is dus vereist.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart nu ruim een week in mijn computer (AMD 2800 Barton, 1024mb Twinmos, Asus A7v8x-x) zitten. Hij diende ter vervanging van mijn Club3D 9600 256mb. De reden voor aankoop was voor mij dat ik games weer op acceptabele resolutie zou kunnen draaien, en ik niet al te veel geld uit wou geven. Dit maakte dat mijn keus viel op de 6800LE; de keus voor het merk was toeval: deze kaart van Leadtek lag hier in Tilburg namelijk gewoon in de winkel.

Allereerst na aankoop de kaart en drivers geinstalleerd. Dit leverde geen enkel probleem op, ook niet met mijn merkloze 300W voeding. Vervolgens heb ik met Rivatuner de 2 gelockte Vertexen geunlockt, en 3dmark'03 gerund: een ruime 6600 punten. Van de gelockte pipelines kon ik er (slechts) 4 unlocken (de overige 4 gaven direct artifacts), 3dmark'03 gaf nu 7914 punten. Na overclocken van de core en het geheugen, nu 360/840 i.p.v. 300/700, scoor ik 9250 3dmarks. Gezien de prijs die ik ervoor betaald heb, 130 euro bij ViComputer, is dit prijs/kwalitatief denk ik momenteel wel de beste kaart op de markt. Helemaal als je het geluk hebt alle 16 pipelines open te kunnen gooien.

Als je een stille videokaart gewend bent, dat was ik niet: mijn 9600 maakte ook flink wat herrie, raad ik je aan een andere koeling te installeren. Een passende Zalman-koeler kost je ongeveer twee tientjes. Qua koeling doet de standaardkoeler het goed; stressed wordt de core nu ongeveer 55 graden. Overigens is de snelheid van de fan ook via Rivatuner te regelen.

Concluderend: al met al is dit, voor de niet hardcore-gamer, een prachtige kaart voor relatief weinig geld. Hij verslaat de x700pro en de 6600gt, weliswaar na enig getweak, met gemak.

Heb jij ook een Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH?

Bedankt! Hier heb ik iets aan! Ik ben ook in de markt voor een nieuwe videokaart, maar ik hoef geen monsterkaart van 400 euro te hebben.

Ik zat al een tijdje naar deze te kijken (toevallig ook de Leadtek)...en denk dat deze survey mij over de streep getrokken heeft, om mijn oude trouwe Radeon 9500 te gaan vervangen :)
Je kunt 'm met gerust hart kopen ;-) Zelfs al heb je de pech dat je niks kunt unlocken, zul je nog altijd een 100-150% prestatiewinst hebben ten opzichte van die 9500. Over het algemeen zijn de leadtek kaarten van mensen die ik ken echter zeer goed unlockbaar.
Maar toch vind ik dat er ook enigzins rekening gehouden moet worden met het feit dat het ook totaal mis kan gaan.
Heb zelf een XFX 6800LE een tijdtje terug gekocht en alles leek perfect te werken na 4 pixelpipelines open gekregen te hebben en een N5 Silencer erop gezet te hebben.
Geprobeerd 8 maar dat lukte niet (gaf artifact) maar na een maand draaien begaf de kaart het.

Ook een vriend van mij die er wel 8 open kreeg bleek de kaart na 1 maand de geest te hebben gegeven.

Het lijkt allemaal mooier dan het is.
Tuurlijk is XFX geen Leadtek maar ook daar zijn gevallen van bekend dat het mis kan gaan.

Dus als je de kaart koopt kijk uit met wat je doet.