Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

TechApprenticeTestpanel 12 januari 2017, 965 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

Geweldige smartwatch met veel mogelijkheden en goede looks. Sport tracking is redelijk uitgebreid en leuk om te doen. Omdat de accu bij mijn gebruik maar 2 dagen mee gaat is de sleeptracking onbruikbaar. Heeft bredere app ondersteuning nodig om op software vlak te winnen van Android wear. Hardware is top.

Pluspunten

• Scherm is geweldig
  • Laag gewicht
  • Ziet er goed uit

Minpunten

• Erg dik
  • App aanbod kan beter
  • Whatsapp zeer beperkt bruikbaar

Via Tweakers heb ik de mogelijkheid gekregen om de Gear S3 Frontier te testen. Ik was zelf al geruime tijd aan het kijken voor een smartwatch als upgrade voor mijn Xiaomi Mi Band 1 die ik sinds de zomer van 2015 bijna non-stop om heb. Tijdens de review zal ik dan ook de Gear S3 regelmatig vergelijken met de Mi Band en wanneer van toepassing met mijn "normale" horloges.

Algemene beoordeling/Samenvatting

Het is een mooie smartwatch die ook gewoon als horloge geen gek figuur slaat. Door de ruime keuze aan watchfaces en de mogelijkheid de band te vervangen kun je het horloge stylen naar je eigen smaak of zelfs aanpassen aan de gelegenheid.
Het is een geweldige verbetering ten opzichte van mijn Mi Band voor notificaties. En alle mogelijkheden die met extra apps toegevoegd kunnen worden zijn de kers op de taart. Niet alles werkt even soepel zoals dat wel gaat op de telefoon. Dit komt gedeeltelijk door de form factor, maar zeker ook door de ondersteuning van bedrijven zoals Whatsapp (Facebook). Hierdoor kan de ervaring beter en hopelijk zal dat ook in de toekomst gebeuren. Door het toevoegen van de ondersteuning van iPhones heeft Samsung de deur geopend voor een breed ecosysteem. Hopelijk zien de gebruikers daar ook wat van terug in de voor van meer en betere apps voor de Gear S3.
De sport features zijn goed uitgedacht en werken over het algemeen best goed. Ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal dan mijn Mi Band en dat is natuurlijk appels en peren vergelijken. Een dedicated sport horloge doet het vast beter als de Gear S3, maar voor mij is het voldoende.

Het uiterlijk

Voor mij is het belangrijk dat een smartwatch er ook uit ziet als een horloge. En dat is met de Gear S3 zeker gelukt. De geteste Frontier versie is een sportieve en stoere klok waar men zich niet voor hoeft te schamen. Net als de Classic versie is de kast 46mm breed, 49mm lang en 12.9mm dik. Geen kleintje dus. Zelf ben ik ook niet al te klein dus misstaat het niet op mijn pols. Voor een ander zou de omvang een probleem kunnen zijn. Als ik de Gear S3 met twee van mijn andere horloges vergelijk dan valt de omvang er een beetje tussen.
De zwarte kleur was even wennen maar bevalt goed. De aandacht voor de details, zoals het relief op de druktoetsen en de opdruk op de bezel, zorgen voor een mooi totaalplaatje.
De siliconen band vind ik persoonlijk niet echt heel mooi. Waarschijnlijk ga ik daar iets anders voor zoeken, iets wat niet al te moeilijk hoeft te zijn aangezien de horlogeband vervangen kan worden met een andere band met een standaardbreedte van 22mm.

Bouwkwaliteit & Afwerking

Daar kan ik kort over zijn: Goed! De zwarte laag zit er netjes egaal op en de opdruk van cijfers en andere markeringen zitten goed uitgelijnd op de horloge kast.

Ergonomie

Het draagcomfort is goed. De siliconen band voelt goed en de klok als geheel kan ik daarom zonder irritatie aan mijn pols dragen. De klok vind ik ook erg licht in vergelijk met mijn andere horloges. Grootste nadeel is de dikte. Bij het dragen van een overhemd zit de klok klem, of past het in zijn geheel niet in de mouw.

Beeldkwaliteit

Samsung is bekend om zijn Amoled schermen op de mobiele telefoons en op de Gear S3 wordt dit ook toegepast. Het 1,3 inch Super Amoled schermpje heeft een 360x360 pixels resolutie wat ruim voldoende is. De kleuren zijn mooi en zoals gewend bij Amoled is zwart ook echt zwart. Ik heb een aantal verschillende watchfaces getest en de 1 is nog mooier dan de ander op dit scherm, gewoon geweldig. Ook kan de helderheid flink opgeschroefd worden om de leesbaarheid in zonlicht te verbeteren, maar met het huidige weer staat de helderheid laag omdat dit al voldoende is.

Featureset

De Gear S3 is volgestopt met bijna elk denkbare feature:
  • Wlan (802.22b, 802.11g 802.11n)
  • Bluetooth 4.2
  • Near Field Communication (NFC)
  • Accelerometer
  • Drukmeter
  • Hartslagsensor
  • CalorieŽnteller
  • Hoogtemeter
  • Stappenteller
  • Traptredenteller
  • GPS
En je kunt er ook nog de tijd op aflezen :) .

Software

OS
Samsung gebruikt zijn eigen Tizen OS op de Gear S3. Dit is een voordeel wat betreft de performance omdat het OS afgestemd is op de hardware. Dus ondanks de minder krachtige hardware draait de interface soepel. Ik heb geen lag kunnen waarnemen. De user interface was even kort wennen maar nu weet ik niet beter meer. De combinatie van het touchscreen en de draaiende bezel is gewoon super.
Het nadeel aan Tizen is dat alleen Samsung het voor zijn Smartwatch gebruikt en daardoor is het aanbod van apps kleiner dan bij Android Wear of zelfs de Apple watch.
De Apps
Standaard levert Samsung een aantal apps mee zodat je gelijk kunt beginnen met het gebruiken van de Gear S3. Een aantal dingen ontbreekt echter ook, zoals een timer of bijvoorbeeld een rekenmachine. Nu vind ik dat geen nadeel omdat deze apps wel beschikbaar zijn en ik dus zelf beslis of ze geheugenruimte innemen of niet.
Het is alleen niet altijd even duidelijk wanneer een app echt standalone kan werken (dus zonder gekoppeld te zijn aan een telefoon) of wanneer de interne GPS gebruikt kan worden in plaats van de locatiebepaling van de telefoon. Vaak dacht ik dat een app bijvoorbeeld prima uit zou moeten kunnen met de eigen wifi verbinding en de GPS, maar dat weigerde best vaak.

De pre-installed apps ga ik hier niet allemaal bespreken, dat gaat me iets te ver, maar een aantal verdienen wat extra aandacht.
S Health
De hub voor alles wat dit horloge te bieden heeft aan stappenteller, trappenloopteller en hartslagmeter. Maar daarnaast ook begeleiding en motivator bij verschillende soorten trainingen compleet met voorbeeld animaties hoe bijvoorbeeld een lunge uitgevoerd moet worden. Geniaal bedacht!
Telefoon
Tja, het is gewoon een "hands free" optie in je horloge. Voelt een beetje Knight Rider, maar werkt goed en is aan beide kanten goed te verstaan. Ik heb het alleen binnen getest dus weet niet of het op straat net zo goed werkt.
Muziek speler
Het geheugen lijkt me wat beperkt maar je kunt muziek op het horloge zetten en dit afspelen via de ingebouwde speaker of via een bluetooth headset. Handig tijdens een training bijvoorbeeld. Ook kun je het horloge gebruiken als een soort afstandbediening voor het afspelen van de muziek die op de telefoon staat. Dan komt de audio dus uit de telefoon.
En extra....
Uiteraard te veel om op te noemen. Lekker zoeken in de Galaxy store en lees en bekijk reviews op internet en youtube. In de screenshot wat Apps die ik aan het proberen ben.
Whatsapp?
Alleen het laatste bericht. En dat is balen. Dus al je contacten opvoeden om alles in 1 bericht te zetten voordat ze hem versturen of hopen dat Whatsapp de Gear S3 gaat ondersteunen.

Accuduur

De specs zeggen "tot" 4 dagen. Op internet heb ik een aantal mensen gevonden die dat bijna gehaald hebben. Echter moet je dan zo veel van de functionaliteiten uitschakelen dat het haast geen smartwatch meer is. Met mijn gebruik (Wisselende watchface, een berg notificaties, Always on Display, GPS aan en NFC aan, Bluetooth altijd verbonden) Haal ik met gemak 2 dagen. Dan bedoel ik op dag 1 klok van de lader en einde van dag 2 terug op de lader met 20 tot 15 procent over. Voor een smartwatch met veel mogelijkheden vind ik dat acceptabel.

Compatibiliteit

Is de afgelopen week beter geworden, tenminste als je een iPhone hebt en ook graag een Gear S3 wil hebben. Ik heb getest met mijn LG G3 op Android 6.0 en alles werkte verder prima samen. Uiteraard heb je daarvoor wel een extra Samsung app voor nodig en afhankelijk van de app op het horloge soms ook een "companion" app op de telefoon.

Een gegeven paard.... Maar toch....
Als ik het horloge zelf zou moeten kopen zou ik het niet doen. Niet vanwege het horloge, maar vanwege de prijs. Begrijp me niet verkeerd, de bijna 400 euro die het horloge nu kost is niet een absurd hoog bedrag voor wat je allemaal krijgt. Een dergelijke hoeveelheid geld zou ik niet zomaar neerleggen voor een gadget als dit.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?