Specificaties 11,6" (1366x768), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1101HA (Zwart, WinXP) Review

Petervanakelyen 18 november 2009, laatste update op 6 december 2009, 11.915 views

Asus Eee PC 1101HA (Zwart, WinXP)

Pluspunten

• Accuduur, Design, Toetsenbord, Beelscherm

Minpunten

• GPU, ontbreken van HDMI-poort, trage webcam, stickers

Inside the box

Wanneer je de doos voor de eerste keer ziet, denk je "Hoe kan daar een laptop in ?".
Maar het past, en ze hebben er ook nog een aantal extra's bij gedaan.
Dit zit er in:

- Netbook zelf (als deze ontbreekt zou ik echt wel terug naar de winkel gaan ;) )
- EEE Sleeve (met speciale EEE logo's...)
- Poetsdoekje, om je EEE proper te houden (en dat is geen overbodige luxe)
- Drie Support & Restore DVD's (Frans, Engels, Nederlands)
- Garantiekaart & drie gebruiksaanwijzingen (ook Frans, Engels en Nederlands).

De batterij zit appart in bubbelplastiek in de doos, net zoals de al de rest.
Verder zit er een gigantische hoop plastiek, en doekjes tussen scherm ed. bij.

Eerste indrukken

Toen ik hem na wat geklooi met het plastiek had uitgepakt, was mijn eerste reactie: "Wat is 'ie mooi !"
Eigenlijk alles aan de EEE wat zichtbaar is, is van glanzende zwarte plastiek. De onderkant en zijkanten niet, maar ze sluiten mooi aan bij de bovenkant. Wat ook opviel waren de grote toetsen, zeker in vergelijking met de EEE 701.

Ondertussen is me ook opgevallen dat de delen van de behuizing naast het TouchPad blijkbaar een aantal blauwe glittertjes bevatten, het valt echter niet op tenzij je schuin kijkt.

Design & gevoelsmatige bouwkwaliteit

Deze EEE is mooi afgewerkt, behoorlijk symmetrisch, en lekker licht.
Langs de andere kant zie je vingerafdrukken er beter op dan de politie ze kan zien wanneer ze effectief je vingerafdruk willen nemen, het meegeleverde poetsdoekje kan je dus best op zak hebben wanneer je je EEE er overal piekfijn wilt laten uitzien.

De gevoelsmatige bouwkwaliteit is zeker OK, de netbook voelt stevig aan, terwijl hij zo licht is als een veertje. Over de algemene bouwkwaliteit kan ik nu nog niet al te veel zeggen, aangezien ik hem nog niet lang heb en hem voornamelijk thuis en op vakantie heb gebruikt. Uiteraard wordt dit later nog toegevoegd.

Schermverlichting & gebruik

De schermverlichting kan met de Fn + F5 toets lager, en met de Fn + F6 toets hoger worden gezet.
De maximale helderheid is voldoende om ook in normaal daglicht te werken, al weet ik niet wat het wordt met felle zonneschijn. Als ik binnenshuis EEE, dan prefereer ik de verlichting wat lager te zetten, omdat het anders te fel is voor mijn ogen.

Het scherm is van het 'glossy' type, heeft een native resolutie van 1366x768, en is - blijkbaar - HD :)

Het enige minpuntje dat soms best wel lastig is, is dat je het scherm meer naar achteren wil duwen, terwijl deze al helemaal op de max. naar achteren is geduwd.

Processor & RAM

De CPU is een Intel Atom Z520 die op 1.33GHz is geklokt, 512KB L2-cache heeft met een FSB van 533MHz. Het is een single-core met HT, dus voor het OS 'lijkt' dit een dual-core.
De CPU is jammergenoeg niet vervangbaar, hij is geSMD'ed op het moederbord.
Ik heb ook nog even een screenshotje gemaakt met SuperPi en CPU-z open:

Klik voor groot.

RAM is standaard 1GB, van, ik denk, Hynix. Voor XP is dit wel voldoende, Windows 7 kan er ook nog genoegen mee nemen, maar voor Vista en 7 raad ik toch aan om er ineens een DIMM in te steken van 2GB. Paar nuttige opmerkingen voor degenen die dit van plan zijn:

- Bij veel reepjes is een BIOS-update nodig om de volledige 2GB te herkennen. Bij mijn Elpida DIMM bv, werdt standaard slechts 1GB herkend. Let er wel op dat de CPU overklok-functie uit het BIOS verdwijnt wanneer gebruik wordt gemaakt van een 2GB DIMM.
- Er is slechts één SO-DIMM slot zoals bij de meeste netbooks, dus voor 2GB zal je een 2GB reepje moeten kopen, en geen 2x 1GB.

Grafische kaart

De 1101HA beschikt over een Intel US15W chipset, en de daarbijhorende Intel GMA 500.
Dit stukje hardware is het enige aan deze EEE dat wat minder is.

De hardware zelf is eigenlijk helemaal niet zo slecht, maar de driver support is niet geweldig.
Pas na wat experimenteren met drivers gaat het goed, en met wat moeite kunnen ook High Definition-filmen worden afgespeeld, door gebruik te maken van de Hardware-accelleratie.

Er bestaat wel een alternatieve driver, die gebaseerd is op de Embedded driver voor de GMA500, niet WHQL is gecertificeerd, maar voor 3D-zaken wel goed werkt. In TrackMania kan voor het eerst een baan gestart worden (maar hapert nog wel), en CS werkt eindelijk vlot. Je kan hem hier vinden: http://forum.pocketables.net/showthread.php?t=2050

Binnenkort komt er wellicht een nieuwe custom driver uit op het EEEuser Forum.

Youtube en algemene videoprestaties

Een van de pluspunten aan deze laptop zijn dat hij HD-beelden kan afspelen, door gebruik te maken van de HD-decoding in de GMA. Met gebruik van de laatste Intel-drivers, en de juiste codecs kunnen zowel de Flash-prestaties als HD-filmen goed worden genoemd.

Harde Schijf

Mijn 1101HA bevat een Hitachi 5400rpm. S-ATA HDD, van 160GB. Voor een netbook zeker voldoende, al hangt het er natuurlijk van af wat je van plan bent ;)
Standaard zijn er 4 partities, waarvan 2 benaderbaar in Windows.
De partitie waarop standaard XP wordt geïnstalleerd is zo'n 80GB groot, en de 2de (lege) partitie is zo'n 60GB groot. Verder is er nog een mini-partitie van 50MB, en een partitie van 5GB met het label "PE" welke wellicht de recovery partitie is.

Getest onder clean geïnstalleerde XP SP3.

Ingebouwde webcam

De ingebouwde webcam geeft een goede beelkwaliteit, maar is wel traag.
Als je met je hand voorbij waait duurt het naar mijn zin echt te lang voor je je hand op het scherm ziet voorbijwaaien.
Het gekke is: mijn Asus EEE 701 (4G) heeft ook een ingebouwde webcam, waar dat wél goed gaat (na een MS Update te hebben geïnstalleerd).

Toetsenbord & functietoetsen

Het klavier (AZERTY in mijn geval) typt echt in één woord: zalig (flauwe woordspeling, ik weet het :p ) Er zitten verschillende functietoetsen op de EEE. De meesten werken met Fn + Fx toets, op één knopje na.
De TouchPad On/off Button. De werking van deze toets is eenvoudig: het TouchPad aan en uit zetten.
Ik heb hem echter nog nooit gebruikt, ik gebruik bijna altijd mijn TouchPad, en als ik dat niet doe wordt het in de Synaptics drivers automatisch uitgezet wanneer je een USB-muis aansluit.
Een overzichtje van de functietoetsen:

Fn + F3: WLAN + Bluetooth
Fn + F9: Taakbeheer
Fn + F10: Mute sound
Fn + F11: Sound down
Fn + F12: Sound up.

Alle functietoetsen worden geregeld met de ASUS ACPI-driver.

Boot-up Time

Van het BIOS vang je normaal geen glimp op.
Je zet de laptop aan en max. 2 seconden later komt het bootlogo van je OS tevoorschijn.
F2-toets is om in het BIOS te komen, TAB kan je gebruiken voor bootmessages, en F9 start een Windows PE recovery environment om de originele XP-image te restoren.

Standaard OS: Windows XP Home Edition SP3

Dit is het OS dat standaard met de EEE 1101HA wordt geleverd. Zoals bij veel andere fabrikanten wordt er weer een hoop bloatware geleverd, zoals Skype, Parental Control, Office 2007 Trial, Norton AV (die je nog wel moet installeren, en dus slechts de Norton map moet verwijderen om het weg te krijgen ;) ) en nog aantal van dat soort programma's.

Wat voor sommigen wel handig kan zijn is de ASUS EEE Online Storage van 10GB, maar ook daar bestaan alternatieven zoals GMailDrive of Live SkyDrive voor.

Zoals gezegd: voor sommige mensen wellicht wel nuttig, maar ik heb zo mijn favoriete software, en na een perfect schone herinstallatie van XP werkt het allemaal al een stuk vlotter :)

Test OS: Windows 7 Ultimate 32-bit

Voor de lol heb ik er even Windows 7 op gezet. De netbook werkt prima hiermee. De drivers voor de GPU, Atheros WiFi en Atheros LAN kunnen worden gehaald van Windows Update.
De drivers voor het TouchPad kan je gewoon van de Synaptics website halen, en de ACPI driver moet je uiteraard van ASUS hebben.

Ik zou alleen aanraden onder Windows 7 Aero uit te zetten, want over het algemeen schokt dat wel wat.
Ondertussen zit ik terug op XP, want Windows 7 draait naar mijn zin, toch wat te traag, waar Windows XP nog echt vliegt.

Batterij

Nu komen we aan het punt dat echt het beste aan dit netbookje is: de batterijduur.
Met de 1101HA wordt standaard een Li-ion Accu van 4400mAh (18V) meegeleverd.
Met schermverlichting gedimmmed, WiFi aan en BT uit, onder XP, kwam ik (volgens de indicator) aan een batterijtijd van 10 uur. Uiteraard ligt deze waarde in de praktijk wat lager, onder Windows 7 haalde ik ongeveer 7 uur, en onder XP tot 8 uur eer de batterij echt op was.
Natuurlijk komt het niet door een grote accu, maar door het lage energieverbruik.
In totaal zou de EEE zo'n 15W verbruiken, dankzij de vernieuwde Intel US15W-chipset.

TouchPad & Stickers

Wanneer je met je netbook begint te werken, valt dit punt als eerste op.
Het TouchPad is groot genoeg (groter dan dat van mijn 701) en is van zogenaamde 'Pincussion' type, met allemaal kleine puntjes.
Nu zijn de puntjes niet erg (al dragen ze volgens mij ook niet zoveel bij) maar ik vind het wel jammer dat met zweterige vingers het TouchPad besturen niet altijd even vlotjes gaat als ik gewend ben. Dat komt omdat het TouchPad als het ware één geheel is met het omhulsel, op de pinnetjes na.
Verder ondersteunt het TouchPad ook Multi-touch en mouse gestures.

Misschien gek dat ik over stickers begin, maar ik raad mensen aan om de grote groene sticker rechtsonderaan de behuizing eraf te halen, want die blijkt aan je huid af te gaan als je er lang mee bezig bent...

Atheros WiFi

In de 1101HA zit een Atheros AR9285 Mini PCI-express kaart, niet het gewone type, maar een “halve” kaart. De grootte van het kaartje verschilt dus van een gewone (ouderwetse) kaart.
Wat functies betreft maakt dit natuurlijk niets uit (bv. ook Wireless N) maar wel handig om te weten als je de kaart wil gaan vervangen.

Het signaal en het scan-vermogen vallen heel goed mee, maar wat de ruwe snelheid betreft, doet mijn EEE 701 het beter (met Intel 4965AGN) dan deze. Misschien ga ik binnenkort eens kijken naar een Intel 5300.

Atheros LAN

Simpele ingebouwde Atheros AR8132 adapter, intern aangesloten op een PCI-Express aansluiting, maar de max. ondersteunde snelheid is 100Mbit. Ik kan er vrij weinig over zeggen, want ik heb voornamelijk altijd WiFi-verbinding. Het gaat volgens mij wel een geklooi worden als je deze onder OSx86 wil gaan draaien, want Atheros LAN wordt daar redelijk slecht ondersteund.

Poorten

Overzichtje van de poorten:

3x USB2.0 (1 links, 2 rechts)
1x VGA (links)
2x Audio (Speakers/micro, rechts)
1x LAN (rechts)
1x Kensington spul (links)
1x Oplader (links)
1x SD(HC)-kaartlezer (rechts)

Opvallend is het ultra-dunne oplader-pinnetje, en het ontbreken van een HDMI-poort.
Voor normaal gebruik zijn deze poorten voldoende, al zit ik soms naar een poort te zoeken die er niet op zit, zoals S-Video, HDMI, Line-in,... ;)

Gewicht

Op de keukenweegschaal weegt de EEE zelf, zonder batterij, zo'n 1100g.
Met batterij weegt hij volgens de officiële specificaties 1.38kg (al houdt de keukenweegschaal hardnekkig vol op 1400g :p )

Foto's

Op dit moment heb ik geen fototoestel, dus zal ik het moeten doen met de webcam van mijn EEE 701 :+

...welke blijkbaar zo slecht zijn dat ik niet echt de moeite neem om ze te uploaden... :(

De EEE 1101HA is een prachtig netbookje, ultra-lange batterijduur, mooi beeld en mooi afwerking, ik had hem echter liever met wat betere drivers gezien, een HDMI-poort, wat minder stickers en "snellere" webcam :)

PS: Als je nog verbeterpunten hebt, opmerkingen, vragen, enz, meld deze dan zeker, dit is maar mijn 2de review, en ik heb nog veel te leren ;)

Heb jij ook een Asus Eee PC 1101HA (Zwart, WinXP)?

Mooie, uitgebreide en zeer informatieve review. Dit doet me bijna overwegen om ook zo een netbook te kopen :p .
Ik zie wel op de 2de foto dat de behuizing een vlekkenmagneet is.
Is dit ook bij jou het geval? Want het model van mijn vriend heeft dit niet.

[Reactie gewijzigd door Esparoba2 op 18 november 2009 19:30]

Zeker. Na een dag werken ziet het ding er echt niet meer uit zonder poetsdoekje :p
Ik zou persoonlijk nog even wachten tot er een model uitkomt waar ook een HDMI-poort op zit, dat zal niet lang meer duren, en is toch wel een nuttige uitbreiding ;)

Voor de rest wel een hele lichte en handige netbook, zeer tevreden over :)
Fijne review, ik heb hem ook, mooi apparaat.
- Hier komt binnen 1 minuut een HDTune screenshot -
Ja, ik weet het, ga het onmiddelijk doen, maar ik heb op dit moment Ubuntu als main geïnstalleerd.
Leuke en goede review. Leest vlot en je geeft relevante info over de netbook en over je ervaring ermee. Goed gedaan.
De stickers gaan er vrij makkelijk af. Nagel eronder en de rest lostrekken. Laat niet echt lijmresten achter, na een tijdje poetsen met een pluisvrije doek zie je er niets meer van.
Mijn ervaring met de Asus Eee pc (dan wel de 1000HE, maar nagenoeg zelfde hardware specs) dat 1 GB geheugen best voldoende is voor Windows 7, mits je gewoon internet, simpele spellen speelt (onze Eee pc is van mijn dochter van 8 ) en incidenteel (met OpenOffice natuurlijk) een briefje tikt. Hij werkt gewoon VLOT en het booten duurt maar amper meer dan een halve minuut (cold boot)!

Goede review, overigens :)

[Reactie gewijzigd door musiman op 19 november 2009 13:36]

HOI IK HEB HEM OOK VANDAAG GEKREGEN,MAAR BEN NIET ZO SLIM ALS JOU EN HEB DUS BIJ HET INSTALEREN VERMOEDELIJK ENGELS AANGEVINKT EN NU KOMT HET PROBLEEM KRIJG HEM NIET IN HET NEDERLANDS EN MIJN ENGELS IS NIET ZO GOED DUS WEET JIJ MISCHIEN HOE IK HEM NAAR NEDERLANDS KAN TERUG ZETTEN
HOPELOZE VROUW ;)
Je kan volgens mij enkel de taal selecteren bij de eerste keer dat hij opstart.
Als je er nog geen gegevens hebt opstaan, kan je best een factory-restore uitvoeren:

a) Volledig uitzetten en lader insteken
b) Aanzetten en onmiddelijk op de "F9" toets begin te drukken
c) Normaal krijg je een ASUS Restore-scherm.

Als je dat niet krijgt kan je het best proberen wat te experimenteren met de manier van drukken op F9.

Succes ermee alvast ;)
Vandaag een 1201 versie gekocht. Het draait op Windows 7 met 2 gb geheugen.
Design en uiterlijk is wel leuk en aardig, maar de netbook is behoorlijk traag!!
Heb zojuist aero thema uitgeschakeld en het werkt wel iets sneller, maar toch duurt het nog behoordlijk lang totdat bv internet explorer of firefox opent.

Wat kan ik hetbeste gaan doen? Teruggeven en toch voor een Windows xp gaan? Of is er een oplossing. Bvd
Windows XP Home werkt blijkbaar nog het vlotste op deze netbook.
De 1201 heeft zelfs nog een iets snellere CPU dan de 1101HA, maar ik snap wat je bedoeld.

Op mijn netbook gebruik ik overigens liever Google Chrome dan Firefox, het start iets sneller op en ik heb meer schermruimte voor webpagina's.
Ik heb een 1101HA met Windows 7 en zou deze graag downgraden naar windows xp. Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? :)
Windows XP CDtje branden en installeren met een externe USB CD/DVD-drive. Dat is alleszinds hoe ik het meestal doe met netbooks. Als de HDD niet wordt gevonden moet je met nLite nog even de SATA-drivers integreren (maar volgens mij was dat bij deze niet noodzakelijk).