Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Eminent EM6350 CamLine Pro Outdoor 1080p Full HD IP Camera Review

sander761 2 januari 2017, laatste update op 6 januari 2017, 3.074 views

Eminent EM6350 CamLine Pro Outdoor 1080p Full HD IP Camera

Deugdelijke camera voor een goede prijs, mooi nachtzicht en voldoende basis instelmogelijkheden voor een gemiddelde gebruiker die wel even de wachtwoorden wijzigt. Minder geschikt als plug&play ivm security tekortkomingen.

Pluspunten

• Nachtzicht
  • Prijs/kwaliteit
  • Voldoende instelmogelijkheden

Minpunten

• Standaard security (wachtwoorden/factory reset)
  • Schroeven van slechte kwaliteit

Kwaliteit Score: 4
Deze camera heb ik gekocht omdat ik behoefte had aan een outdoor camera met de volgende features:
  • WiFi
  • FTP verzenden
  • Infrarood
  • 1920*1080 pixels resolutie
  • Voldoende beeldkwaliteit
  • Relatief goedkoop
  • Secure
Dit is toch best een lastige lijst om in de praktijk in te vullen. Het grootste probleem is dat er in de "relatief goedkope" prijscategorie (<200 euro) vrij weinig aanbod is wat voldoet aan al deze eisen, en als het dan al het geval is heb je keuze uit de 'usual suspects': Foscam, Grandstream, Foscam (...) - en Eminent, dus. Mijn eerste keuze was de Foscam 9900P, met vergelijkbare specs maar dan ook nog met audio in/uit. Helaas viel deze bij installatie snel door de mand, omdat WiFi niet werkte (als je begon met manueel instellen via de webpagina over ethernet...) en de Foscam weigerde om beelden via FTP over te dragen naar zowel PureFTPD als ProFTPD. Beiden waren reden om zo snel mogelijk een ander exemplaar te zoeken.
En omdat de Eminent met 100 euro een van de goedkoopste (en toch nog relatief bekende) OEM leveranciers was, werd het deze. Overigens is dit een IP camera gebaseerd op de welbekende HiSilicon 3518 SoC, zie onderaan voor meer hierover.

De doos

In de doos een paar zaken:
  • Quick install guide
  • Security camera sticker (verplicht als je de camera op een onopvallende plaats installeert, maar dat zal met een outdoor camera weinig gebeuren)
  • QR Password kaart (enkel voor de Android app, niet getest)
  • Garantiekaart en conformity declaration
  • Antenne
  • Passieve PoE naar 12V voeding
  • Splitter 12VDC->PoE met aparte ethernetstekker voor optioneel bedraad netwerk)
  • Schroeven en allen key voor instellen
  • de EM6350 camera

De software installatie

Ik neem hier enkel de stappen door die ik nam om de SW te installeren, en de moeilijkheden die ik ondervond.
Allereerst begon ik met een basis connectivity test: camera via ethernet verbonden, web interface openen op het IP adres gevonden via de router ("IP camera" was de hostname), op poort :81 (http://<ip>:81/). Ik kreeg een wachtwoordscherm, wat volgens de handleiding moest zijn: u:admin, p:<leeg>. Helaas had dat geen effect, en dus zat ik binnen 1 minuut te zoeken op het internet wat het wachtwoord dan wel moest zijn. Na veel uitproberen *en* een factory reset (wat een rol zou kunnen hebben gespeeld), bleek het wachtwoord "ipcam" te zijn.
Meteen na inloggen heb ik dit gewijzigd in de "Advanced Settings" (wat ik in 2017 toch meer onder basic settings zou verwachten...). Hiervoor moest ik 3 gebruikersnamen en wachtwoorden aanpassen: admin, user en guest.
Saillant detail: het factory reset/wachtwoord reset tool kun je downloaden op de Eminent website en heeft behalve netwerktoegang geen enkele beveiliging. Iedereen met (volledige) netwerktoegang tot de Eminent kan dus zondermeer je camera resetten ! Helaas is dit de default bij veel van dit soort goedkope cameraoplossingen. Beste optie (anders dan niet kopen ;) is om in ieder geval de volgende stappen te nemen, inclusief specifieke stappen voor de EM6350:
  • Zet standaard gasttoegang tot je netwerk uit, laat een gast op een apart netwerk inloggen en beveilig het netwerk met een goed WPA2 password
  • Schakel UPnP in de camera *uit* - dit maakt het weliswaar mogelijk om via internet makkelijk toegang te krijgen tot je camera voor bijvoorbeeld de Android app, maar maakt het tevens mogelijk om (je verzint het niet) via het internet makkelijk toegang te krijgen tot jouw camera :) (EM6350: Networking->Remote Access->UPnP->No)
  • Verander zowel de default gebruikersnamen (admin, guest, user etc.) in jouw eigen namen, als de default wachtwoorden in jouw eigen wachtwoorden van voldoende sterkte (>8 karakters, hoofd/kleine letters, leestekens en cijfers etc.) (EM6350: Advanced Settings->User Accounts).
  • Maak een backup van je instellingen, om eea gemakkelijk terug te zetten (EM6350: System Settings->System Maintenance->Backup Configuration Data)
Hierna kon het echte configureren beginnen. YMMV, maar ik zag geen issues hier:
  • FTP server instellen
  • Basis instellingen checken (IR op Automatisch onder Image Settings, Improve Snapshots op 41 voor iets minder saturatie in het beeld)
  • WiFi instellen onder Networking->Wireless Settings
  • Tijdinstellingen checken onder System Settings->Time Settings (NTP server enabled, Automatically adjust for daylight savings time->aan)
Na een laatste test over WiFi kon het echte werk beginnen: de installatie :

De camera installatie

Ik gebruik de camera in mijn tuin (geen beelden, sorry), en monteer de camera hiervoor aan de houten schuur. Het bevestigen van de camera zelf kan door middel van 3 meegeleverde schroeven. Helaas bleek al snel dat deze schroeven van belabberde kwaliteit waren, waardoor ze alledrie binnen de kortste keren dol waren gedraaid. Aan te raden is dus om je eigen kwaliteitsschroeven te gebruiken.
De ethernetkabel was redelijk snel door een luchtrooster op de schuur gelegd, wat me een boel boorwerk bespaarde. Al met al had ik (afgezien van het schroefdebacle) de camera met 10 minuten hangen op een voor mij goede kijkhoek. Je kunt met de webbrowser snel het beeld van de camera controleren door naar http://<ip>:81 te gaan en in te loggen met het user- of guest- account, en vervolgens "mobile" te selecteren. Alternatief als je een groot 1920*1080 plaatje wilt: http:<ip>:81/tmpfs/snap.jpg (met gebruikersnaam+wachtwoord inloggen).
Op ongeveer 10 meter afstand levert de camera uiteindelijk een heel mooi plaatje op, zowel in dag- als nachtzicht.

De camera moet nog even draaien, vannacht de eerste lakmoesproef met een verwachte -1 graden vorst. Ik zal de review updaten als deze slaagt of faalt.

Update 6 januari: de eerste paar dagen zijn achter de rug, en de camera heeft de temperaturen van -6.9c en de regen goed doorstaan. Ook het aantal valse positieven is goed te overzien, met uitzondering van een regenbui (die veroorzaakt teveel ruis). Ik heb de gevoeligheid nu op 50 staan, wat voldoende lijkt om grote objecten te herkennen (inclusief rondvliegende eksters), maar kleine vliegjes buiten beschouwing te laten. Conclusie: nog steeds tevreden.

Tot slot

De camera voldoet grotendeels aan de verwachtingen. Mijn verlanglijstje is bijna volledig ingevuld, en met de mitsen en maren op security en schroefgebied na, is dit een camera waarmee ik tot nu toe tevreden ben. Als je de standaardinstellingen meteen wijzigt om de security op een beter niveau te brengen, dan kan ik deze camera zeker aanraden.
Houd je liever van plug&p(l/r)ay, dan zal deze camera je beeld geven, maar hoogstwaarschijnlijk ook de rest van de wereld een kijkje kunnen gunnen ; dan raad ik echt aan om iets anders te kiezen.

Interessante links

Omdat de IP camera een HiSilicon 3518 gebaseerd model is, is er op internet redelijk veel over te vinden.
http://nemon.org/ipcam-ipr1631x/ (vergelijkbaar, maar dan met Hi3516).

Heb jij ook een Eminent EM6350 CamLine Pro Outdoor 1080p Full HD IP Camera?

Bedankt voor je review! Ik overweeg 'm ook te kopen, maar vroeg me wel af waarom je wifi als requirement heb opgeschreven voor een PoE camera? Als je toch een UTP draad moet trekken, kan wifi toch helemaal uit? Zit je meteen een stuk beter qua veiligheid. Of gebruik jij de UTP alleen voor stroom?
Hoi, probleem is dat PoE wel een lange ethernetkabel naar je huis vereist. Mijn camera hangt op mijn schuur. Alternatief voor het trekken van een kabel is ... een WiFi accesspoint. Maar dat zou overdreven zijn voor 1 camera (plus lastig in de ongeisoleerde schuur). Dus beter is gewoon meteen een WiFi camera. De camera heeft maar 1 kabel met daaraan een ethernetstekker die dus zowel netwerk als voeding bevat. De passieve PoE voeding doet de rest, het losse netwerkkabeltje gebruik ik dan niet.

Wel een nadeel: als je 2.4GHz stoort, dan kun je dus de camera omzeilen. Dat is in de praktijk nog niet zo makkelijk.

[Reactie gewijzigd door sander761 op 3 januari 2017 16:59]

Hoi, bedankt voor je review, ik heb mede op basis van jouw review de camera aangeschaft. Snel aansluiten nu, overigens dat wachtwoord ipcam staat in de uitgebreide handleiding die verder ook veel informatie verschaft.
Succes ermee ! Bij mij 'draait' ie nog steeds als een zonnetje :)
Bedankt voor je review. Een maand geleden ook deze cam gekocht. Sindsdien werkt ie naar volle tevredenheid en staat ie op de oprit gericht.

Ik kan mijzelf goed vinden in je review. Niet veel aan toe te voegen. Ik heb de cam via 2.4ghz wifi aan mijn netwerk gekoppeld. Opnames gaan naar Qnap's Surveillance Station. Dat was zo gebeurd. De cam trekt overdag ongeveer 4 mbit/s over het netwerk. In de nacht ongeveer 2 mbit/s. Na wat heen en weer geschuif is bij mij de gevoeligheid op 30 terecht gekomen. Aantal valse motion detected meldingen is overdag vrijwel nihil, in de nacht een paar, meestal vliegjes.

Ik wil graag bij beweging een berichtje op mijn iPhone. Na wat gepuzzel met wat de Qnap hierin te bieden heeft en de mogelijkheden van de cam zelf heb ik er voor gekozen om de cam zelf bij bewering 3 foto's naar een apart e-mail adres te laten sturen. Hiervoor gebruik ik dus niet de Qnap. Op basis van die foto's kan ik meteen zien wat er aan de hand is en eventueel via de Qnap app de video terugkijken.

Al met al dus erg tevreden over.
Hoi,
Ik heb inmiddels ook een EM6330 aangeschaft en wil hem koppelen aan QNAP surveillance station.
Krijg het echter niet voor elkaar. Password staat op het kaartje, maar username kan ik nergens vinden. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
hi Lennius, lees je reactie nu pas, userid is admin, volgens mij heb ik dat uit de review van sander761 hierboven gehaald.
ok bedankt. Lijkt nu te werken!!
Ik zit te stoeien met de bewegingsdetectie. Overdag krijg ik geen emails als er door wind wat bladeren bewegen, 's nachts krijg ik elke minuut een email. In eerste instantie concludeerde Eminent dat het een defect was en men heeft de camera omgeruild, maar de tweede camera heeft precies hetzelfde "euvel".