Navigon 4350 max (Europa) Review

SCS2 20 april 2011, laatste update op 20 april 2011, 952 views

Navigon 4350 max (Europa)

Pluspunten

• Behoorlijk uitgebreide functies
  • Alternatieve routes
  • Rijstrook assistent
  • Ondersteuning, Service en Helpdesk goed geregeld

Minpunten

• geen tasje meegeleverd

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Ik heb deze Navigon 4350 nu 2 weken, nadat onze vorige Mio 269+ van 2005 is gejat.
Gekocht bij Redcoon e213+6,99 transport+0.99 verplichte verzekering = e220,98, snel en netjes geleverd.

Belangrijk is dat het apparaat snel en vlot reageert, maar ik moet hier wel bij zeggen dat ik de Mio gewend ben, en die was met z'n 4Gb harddisk erg langzaam.

Het kastje is dun en prima in een jaszak te stoppen.
De achterkant heeft zeer ronde hoeken, waardoor zonder raamsteun minder goed is te gebruiken. Los op een stoel schuift het erg makkelijk weg.

De bediening gaat prima met de gewone vinger. Het wijst zich allemaal wel vanzelf. Ik heb een paar keer bij de invoer gehad dat ik niet kan vinden hoe ik een stap terug moet, maar dat ligt misschien aan mij.
(Edit: blijkt simpel, nogmaals op button drukken)

Heb er nog niet heel erg ver mee gereden, dus ik weet niet of de kaart goed is. Bij ons in de buurt, waar ik het ken, is het in ieder geval prima.

De 1e stem Antje beviel me niet zo. (* zie de opmerking van hardware-lover bij de reacties over TTS )
De 2e stem "Wendy" is erg goed te verstaan. Ik kende haar al van de Mio, en was blij verrast mijn Miep (koosnaampje) terug te horen.

Om uit 3 verschillende routes (alternatieven) te kunnen kiezen is HEERLIJK.
Dit geeft je toch veel meer controle. Stel dat je weet dat het op een bepaalde tijd erg druk is op de normale route, dan kies je met één klik de binnendoor route.

Goed is ook de Reality View Pro (rijstrookassistent) , die geeft bij de snelwegafslagen de borden weer. Dat werkt erg makkelijk. Leuk zijn de bergen/heuvels op de achtergrond in ons platte landje.

De actie om gedurende 24maanden voor slechts e19,95 kaartupdates te krijgen gaf mij de doorslag.

Er zit geen 220V-lader er meer bij, maar dat schijnt tegenwoordig standaard te zijn. Laden via de mini-usb stekker gaat verder prima, als de PC aanstaat. En ben allang blij dat er een standaard stekker gebruikt wordt.

Jammer is dat er niet standaard effe een simpel tasje of hoesje bij zit. Dit kost de fabriek in aantallen geen drol en zonder is het scherm volgens mij zo bekrast.
Ik gebruik m'n Mio-hoes, die de dieven hebben laten liggen.

De raam-steun is degelijk en goed. Ziet er wel een beetje lomp uit als het apparaat er niet op zit.

De gratis TMC (verkeersmeldingen) leek mij een leuke plus, maar heb ik eigenlijk nog niet in actie gezien.
Het Clever Parking (zoeken van parkeermogelijkheden) en Bluetooth heb ik nog niet gebruikt.

Hmm, als ik mezelf zo lees, moet ik toch nog wat meer met dit ding gaan spelen ;-).
SCS

P.S. Dit is mijn eerste review. Vooral omdat er, toen ik zocht, nog niet veel over de 4350 was te vinden.
Ik had het heel kort willen houden, omdat notsonewbie (17 augustus 2009) al zo uitgebreid de hardware beschrijft.
Maar als je bezig bent, komt er steeds iets bij.

Edit 20-04-2011
+ Apparaat bevalt nog steeds goed.
- Als tijdje niet gebruik, blijkt accu redelijk snel leeg te raken. Kan zijn dat Standby stond ipv echt uit.
In een paar extreme gevallen waren mijn instellingen (Engels, etc.) weg. Dit gebeurde bij 2 andere navigatie systemen ook. (Ik vind dit onbegrijpelijk stom. Er is een prachtig flash geheugen beschikbaar met filesysteem en alles. Waarom niet gewoon een ini-filetje bewaren ipv in memory ?)
+ In het begin de servicedesk van Navigon nodig gehad ivm de kaartupdate actie. Werd zeer netjes en goed geholpen.
++ Tijdens losnemen van de raamsteun heeft iemand niet goed ontgrendeld, te veel kracht gezet en brak de zuignap af. Een nieuwe is vrij prijzig ca e35. Naar helpdesk gebeld om te vragen of er losse delen of een alternatief is.
Blijkt dat de eerste 2 jaar voor onder andere dit deel een no questions asked garantie geldt. Is na verifiëren van mijn registratie gratis opgestuurd, in 3 dagen in huis. Keurig!

Heb jij ook een Navigon 4350 max (Europa)?

Ik wil een kleine opmerking plaatsen over het volgende in je review.

De 1e stem Antje beviel me niet zo.
De 2e stem "Wendy" is erg goed te verstaan

Antje is wellicht niet zo vlot in haar uitspraak en heeft af en toe last van een stotter maar Antje heeft wel een TTS (text to speech) stem. Zij leest je alle straatnamen en wegen voor, zegt je welke afslag precies te nemen en leest daarbij ook nog eens de TMC berichten voor. Met Antje is het dus mogelijk om vrijwel alleen op het gehoor te navigeren. Een belangrijke bijdrage aan de algehele veiligheid lijkt me.

Wendy is inderdaad zeer prettig om naar te luisteren, dat ben ik met je eens, maar ze is dus ook een stuk beperkter in haar uitspraak.

Je doet jezelf, en de 4350, aardig tekort in de navigatiemogelijkheden door te kiezen voor Wendy.
Aha, daar staat TTS dus voor!
Ik was er nog niet aan toe gekomen dat op te zoeken, en in de beknopte handleiding heb ik dat niet gevonden.
Bedankt, dat is zeker nuttig.
SCS