Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

sailor_ejTestpanel 9 januari 2017, 446 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

Mooi sportief en robuust horloge die volledig tot zijn recht komt in combinatie met een Android telefoon.

Pluspunten

• Sportief en robuust horloge
  • goede accu duur 3 dagen+
  • Kracht zit hem in de combi Telefoon/watch
  • draadloos opladen
  • goede hartslagmeter

Minpunten

• Trappen worden slecht gedecteerd
  • prijs

Blij verast was ik toen ik vanuit Tweakers.net bericht kreeg dat ik de Samsung Gear S3 Frontier Zwart mocht reviewen

In de box

Buiten de Samsung Gear S3 zit er een houder en oplader, een 0,7A adapter, een tweede bandje voor smalle polsen en een quick start guide in de ronde box.

Gebruik

rechtstreeks uit de doos om je pols
Mochtje kleine polsen hebben dan is de additionele band een optie, maar in mijn geval niet nodig
De wizard laat meteen zien hoe de ring werkt en en waar de knoppen voor dienen.
En eigenlijk wijst het zich van zelf.
  • Draai je pols naar je toe en het horlage gaat aan
  • Bovenste knop voor terug
  • Onderste knop voor aan of menu
  • Draai de ring naar het juiste icoon of app
  • Tik het scherm aan om te selecteren
  • schijf met je vinger van boven naar beneden voor de status (wifi/BT/batterij)
  • Raak met je vlakke hand het hele scherm aan om hen uit te doen

Standalone

Ik heb het horloge eerst standalone gebruikt om te kijken wat er allemaal beschikbaar was.
Na het horloge met Wifi aangesloten te hebben en door de default apps ben heen gelopen kwam ikhet eerste issue tegen. Het horloge kon geen locatie vinden om de weer app te kunnen updaten. vreemd want er zit GPS is. Later ben ik er achter gekomen waarom. Een update en voor de updates heb je een compatible Android toestel nodig. zie verderop in deze review

De Gear S3 geeft aan dat voor elke 3 meter die je de trap oploopt dit geteld wordt als 1 trap. Nu heb ik zelf geen hoge plafonds, wat inhoud dat wanneer ik 1 trap oploop dit niet geregistreerd wordt, Ik moet dus door naar zolder om dit mee te laten tellen in mijn dagelijkse bezig heden.
Op kantoor is dit iets makkelijker, we zitten op de 5e etage in een kantoor gebouw met systeemplafonds en verhoogde vloeren. 's morgens eventjes de trap op en je hebt zeker 6 trappen geregistreerd.

Koppelen

Daar ik zelf geen android toestel heb, heb ik de Samsung Gear S3 eerst aan mijn Microsoft Lumia 950XL gekoppeld middels bluetooth. Er zijn geen apps beschikbaar en het enige wat dan werkt is Caller ID. Wanneer iemand belt, dan zie je de naam of telefoon nummer van diegeen op je scherm.

Door deze zeer beperkte functionaliteit heb ik een telefoon toestel geleend van de supportdesk van de klant waar ik zit.
Dus aan de slag met een Samsung Galaxy Note 4, zonder simkaart met met wifi connectie de Gear S3 app gedownload.
En daar zit nu net de kracht in. Samen met de Telefoon App en je horloge is er ineens veel meer mogelijk.
Apps, wijzerplaten en inzicht in je activiteiten is ineens mogelijk.
Ik kreeg meteen een aantal updates voorgeschotelt voor het horloge. Na een keer rebooten werkte ineens ook de GPS naar behoren en kon ik de weer app goed gebruiken.
Na wat nieuwe wijzer platen en apps te hebben toegevoegd heb ik me verder verdiept in de mogelijkheden.

S Health

Hartslag
Aangezien ik zelf regelmatig op de racefiets zit wilde ik wel weten hoe de hartslag meter en activiteiten meter werkt.
Eerst maar even de hartslag in rust en later nog maar even met een (lichte) activiteit meten. Hierbij is het mij opgevallen dat je het horloge redelijk strak moet dragen om een goede meting te kunnen krijgen. Zelf draag ik normaal een automaat met een leren band en die zit redelijk los, dus dit is wat wennen. En ik ben meer van de leren horlogebanden dan de rubbere versies.
Activiteiten en slaapregistratie
Nu slaap ik niet heel erg veel denk ik, maar de registratie van je slaap ritme is redelijk tot goed te registreren. Wat moeilijk blijft denk ik het moment dat je gaat liggen tot het moment dat je werkelijk in slaap valt.
Dit is een activiteiten overzicht van 1 dag inclusief het slapen en een dag op kantoor. De 2 zwarte blokken ontbreken door het opladen van de telefoon.
En voor een kantoor baan kan wat meer beweging geen kwaad. Het geeft wel een mooi inzicht in je kCal verbruik zo over 1 dag.
Stappentellen
Om aan een beetje lichaams beweging te komen tijdens een 8 uur durende werkdag is een lunch wandeling geen verkeerde optie.
Out of the box staat de Samsung S3 op 6000 stappen ingesteld. Dit komt neer op ongeveer 4 km die je per dag moet lopen. Met alleen een beetje koffie halen en achter je PC zitten dan kom je met moeite op 2000 stappen per dag, dus hopla in de beentjes
Traplopen
Zoals eerder al vermeld, heeft het toestel wat moeite met het registreren van korte trappen. Alleen per 3 meter traplopen wordt deze geregistreerd als zijnde 1 trap.
Nu ren ik zelf thuis per dag zeker wel een keer of 5-7 de trap op en af maar dan staat het tellertje nog steeds op 0. Door eerst je arm laag te houden, niet al te snel naar boven te lopen en vervolgens je arm te strekken om hoog kun je de teller op +1 krijgen wanneer.
Op mijn werk is dit wat gemakkelijker en zie hier het resultaat van de begaande grond naar de 5e etage.

Batterijduur

Licht intensiteit op 4 en in combinatie met Wifi en bluetooth met de Samsung Note N4 gaat de batterij 3 dagen mee. Zet je wifi uit en nog iets minder licht op je scherm dan kun je het rekken tot 3,5 dagen. In 2,5 uur is hij weer volledig opgeladen met de bijgeleverde houder. Hierin "klikt" je horloge bij het opladen en wordt hij middels een magneet op zijn plek gehouden. Tijdens het opladen geeft je horloge aan hoelang nog de resterende oplaad tijd is.

APPS

Via de Gear S3 heb ik de volgende applicatie extra geinstalleerd
GPS
Met de App Snelheidsmeter heb ik tijdens de trajectcontrole van Amsterdam naar Utrecht de GPS getest. Dus op de cruisecontrol. Ingestelde snelheid auto 106 km/u. Flitsmeister geeft dan een gemiddelde aan van 103 km/u En de Samgsung Gear S3 geeft ook 103 km/u aan. Geen foto helaas, werd wat lastig in de spits.

Door de installatie van Gear S3 op je telefoon werden ook automatisch de volgende apps automatisch geinstalleerd of weer gegeven.
E-Mail met notificaties, Door met mijn G-mail account in te loggen op de Galaxy Note N4 werd deze ook automatisch weer gegeven op de smartwatch.
Zoek mijn telefoon, activeer deze en je telefoon begind "spontaan" te trillen en geluid te maken.
Muziekspeler. Deze app heb ik nog niet gebruikt, heb ook geen bluetooth headset die ik met deze telefoon kan koppelen.

Overig

Andere zaken die ik tijdens deze test ben tegen gekomen.
Ondanks dat ik de interface in het Nederlands is, kun je ook je vraag stellen aan je horloge bv wat is het weer in Boston, alleen dan wel in het Engels.

Waterdicht, het toestel is IP68, dus ermee onder de douche. Het beeld wordt keurig weer gegeven, echter de bediening niet.

To-Do

Wanneer het weer iets beter is om met mijn eigen borstband met hartslagmeter op de racefiets te springen en de resultaten vergelijken met de Samsung Gear S3.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?