Specificaties 43" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 43PUS6401 Zilver Review

Tombastic 1 januari 2017, laatste update op 7 januari 2017, 1.161 views

Philips 43PUS6401 Zilver

Goed beeld, geluid is wat minder en er is geen microfoon aanwezig in de afstandsbediening. Sommige apps zijn erg onstabiel, net als de usb software.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Prijs / Kwaliteit
  • HDR10

Minpunten

• Standaard is ECO, dit aangepast naar Film
  • Software onstabiel
  • USB onstabiel, zie beschijving
  • Geen microfoon in afstandsbediening
  • Geluid
  • Hardware Acceleration is bugged na standby (android driver/software)
  • Kodi / Youtube vertonen problemen door HA bug.

Bij deze zal ik mijn korte beschrijving uitbreiden.
Bugs:
Na het inpluggen van een USB in de USB 3.0 poort, ziet de TV dat er een nieuw device is en zal de media manager openen. Via het 'instellingen' menu is het mogelijk om de usb-stick te formatteren. (Zelf met 64GB, 32GB en 256GB geprobeerd) Als dit is gedaan, werkt het opnemen van programma's uitstekend! Alleen de USB-stick is niet meer te lezen vanuit de softwaretool. Apps kunnen met geen mogelijkheid ge´nstalleerd worden op de stick (Geen media gevonden voor de app) en de buffer van youtube lijkt te hangen, wat erg vreemd is.

Na het verwijderen van de USB-stick werkt alles weer prima. Het is voor mij onbekend of dit ligt aan de power van de usb port of iets anders. (Lexar, Sandisk en Corsair vertonen hetzelfde)

Videoland werkt op dit moment niet, via Groupon een testperiode gekocht van een paar maanden, maar de app wil de films niet laden of openen, hetzelfde voor het casten van videoland films, blijft hangen tijdens de buffer (cirkeltje). Als ik mijn telefoonbeeld (zonder videoland) naar de TV cast, dan gaat het goed.

Bij het afspelen van Big Buck Bunny (4K): https://www.youtube.com/watch?v=aqz-KE-bpKQ
Blijft het beeld hangen en lijkt het net of het onderste deel van het scherm gebarsten is, Allemaal pixelstrepen en rondjes. De TV kan dit op een of andere manier niet aan, wat misschien ook wel logisch is, aangezien mijn 6700K in Chrome al snel 40% in gebruik heeft van de hele cpu.

Update 06-01-2017:
Er zijn nog meer bugs m.b.t. streaming. Kodi wil video's met de 'bekende' plugin of op een Samba share niet openen en lijkt er moeite mee te hebben. Hierna de TV hard uitgezet en weer gestart, zodat Android opnieuw geladen kon worden, de config van Kodi heb ik direct aangepast.

In mijn geval staat de app op een externe HDD en is de config als volgt:
<advancedsettings>

<buffermode>0</buffermode>
<readfactor>4.0</readfactor>
</cache>
</advancedsettings>

Let wel op dat het echt extern staat en niet op flash geheugen. Er wordt voor alles een cache gemaakt op de HDD i.p.v. in het ramgeheugen.

De TV heeft ongeveer 1,5GB RAM tot zijn beschikking en 4 CPU's. Na een fresh start van de TV, is er ongeveer 400MB vrij, dus niet efficiŰnt, maar wel voldoende voor Kodi.

Met de volgende app:
is het mogelijk om het verbruik te monitoren en eventuele processen te killen indien gewenst.

Dit is een Android bug en geen performance issue, als dit weer naar voren komt, dan lost alleen een hard reboot dit probleem op.
Review:
De ambilight verlichting werkt uitstekend en heb ik niets op aan te merken.

Het geluid is van mindere kwaliteit, maar dat is niet heel bijzonder met dit soort televisies. Een aparte set is aan te raden.

Het zappen gaat in vergelijking met een Sony TV heel erg vlot, hier is niets op aan te merken.

Als we kijken naar ghosting of het aantal Hz, heb ik hier niets op aan te merken. Ik heb tijdens het kijken van films geen last van ghosting. Hiervoor zocht ik altijd een 100Hz TV, maar het verschil is vrijwel niet te zien.

HDR10 werkt, maar is natuurlijk een stuk minder dan high-end tv's vanwege edge-lit. Voor de ultieme ervaring is OLED wel aan te raden :) Het ziet er wel strak uit!

Het is een prima 'slaapkamer TV', maar niet aan te raden voor in de woonkamer i.v.m. de huidige bugs en onstabiliteit van Youtube. De gemiddelde Sony, Panasonic of LG is in dit geval misschien toch beter, maar tegen de prijs/kwaliteitsverhouding is niet op te boksen.

Update 02-01-2017 (ECO naar Film):
ECO modus werkt prima, maar het beeld is niet perfect. De kleuren kloppen niet helemaal en het is onrealistisch. Het is niet slecht, maar als het beeld eenmaal is aangepast naar Films, dan is de kwaliteit een stuk hoger en en het beeld realistischer.

Update 2 - 02-01-2017:
Ik begreep van meerdere personen dat philips bezig is (TP-vision) met een fix voor youtube buffering.

Updat 3 - 07-01-2017:
Inmiddels een androidbox besteld op Aliexpress, omdat ik de bugs nu al zat begin te worden. Niemand kan in mijn ogen een voldoende geven voor Android, het is zwaar onvoldoende.

Mochten jullie de bovenstaande punten herkennen, dan hoor ik het graag hieronder! :)

Heb jij ook een Philips 43PUS6401 Zilver?

Ik wil hem ook gaan kopen!
Voor hoeveel heeft u m aangeschaft en waar?
Hoi Johan,

Ik adviseer om te kijken naar een andere TV.
De SMART TV functionaliteit is onvoldoende en de 500,- niet waard, tenzij je alleen gaat voor de kwaliteit van het beeld en het snelle zappen.

Zelf heb ik een refurb met 83 operationele uren, dit scheelde in vergelijking met de genoemde prijzen.

LG heeft WebOS, een snel en stabiel platform:
pricewatch: LG 43UH610V Zwart

Samsung heeft Tizen, ook een geoptimaliseerd platform:
pricewatch: Samsung UE43KU6000W Zwart

Eventueel als android echt belangrijk is:
pricewatch: Sony Bravia KD-43X8305C Zwart

Sony is niet bugvrij, maar wel het geld waard met Android.
Ik doe het puur voor de kwaliteit van t beeld!
Is die goed? Geen grijze laag en vertical handig of raadt u mij de 43pus6501 aan?

Groetjes!!
Geen grijze laag en vertical banding voor zover ik het kan zien. :)
Verticale banding,sorry
Wat voor cijfer geeft u de tv qua beeldkwaliteit? Ik wil m namelijk voor t bekijken van sporten, vooral voetbal..
Voor deze specificaties een 7/10, met film (modus) enabled. Het is niet perfect, maar voor voetbal in hoge kwaliteit is het ruim voldoende. Let wel op het aantal Hz, dit is totaal 50, voor voetbal kan dit belangrijk zijn.

Deze Philips heeft een dynamic range tot 1000Hz, dat is vooral commercieel.

"Naast de refresh rate van het paneel hebben tv-fabrikanten allerlei technieken bedacht om haperen te verminderen. De televisie analyseert de binnenkomende individuele beeldjes en berekent zelf tussenliggende beelden. Zo worden de overgangen tussen de opeenvolgende beelden minder groot en lijkt het beeld vloeiender. Het betekent wel dat de televisie meer beelden per seconde moet verwerken." https://www.consumentenbond.nl/tv/100-of-200-hz-tv#no3

Als je twijfelt of het wel goed genoeg is voor voetbal, dan is dit sowieso voldoende: pricewatch: Philips 43PUS6501/12 Zilver
Ik heb een probleem als ik youtube cast naar mijn TV, normaal films afspelen werkt weer goed.

Film gaat langzaam, terwijl tekst normale snelheid heeft. Heb jij deze issue ook?
Hi,

Youtube heeft op dit moment problemen, net als Videoland. (Videoland werkt helemaal niet)
Zou jij dit eens willen proberen? https://www.videoland.com/ Testperiode voor 1 cent voor 2wkn?

Dit probleem is bekend bij Philips en speelt bij veel verschillende modellen :'(

Bekende problemen:
- HDD wordt niet gedetecteerd, oplossing:
Formatteren via de TV en instellen als App opslag > USB Eruit > TV (stekker eruit) hard rebooten > USB Direct weer terug en de schijf wordt gezien.
- HDD wordt te laat gedetecteerd als deze in sleep staat, dit probeer ik nu te tunen met o.a. DiskInfo. Opgelost, Disk gerelateerd. Bovenstaande blijft.
- Youtube buffer loopt vol of blijft hangen > oplossing is tijdelijk de laatste updates weghalen (Google Play > Youtube App > Updates Verwijderen) en de TV hard te rebooten.
- Videoland werkt niet, incl casting, aangezien niemand zo'n abonnement heeft bij een Philips TV, kan ik het alleen hard maken bij Videoland. De kans dat het aan de TV software ligt, is 99.9%, maar ik zou graag nog die 0.1% als bevestiging willen in de reacties.
- Youtube half scherm / crash android > Switchen naar TV en weer terug naar android lost het probleem met het beeld op. De veroorzaker, de video, zal niet werken, dus probeer dit niet opnieuw.

Philips is inactief op alle forums en ze reageren niet op klachten hierover. Het is alleen niet gerelateerd aan dit model, maar aan diverse toestellen van Philips.

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 4 januari 2017 19:24]

Hallo,

Per toeval heb ik er een videoland account voor mijn broer gemaakt, ik heb dit op mijn TV geprobeerd en er staat iets van 'Het lukt nu niet.....'(rest ben ik vergeten *kucht*) als ik een film of serie start. Dus nope, werkt niet!

Ben blij dat ik niet als enige deze probleem heb, maar slecht is het wel. Ik heb hem nog geen week geleden gekocht, ik gebruik hem 75% voor youtube (casting is wel oh zo handig), 10% Netflix en 15% voor gaming ~

Zit nu echt te twijfelen of ik hem gewoon weer terug stuur, maar goed, kost onnodige tijd en voor de webshop is dit ook niet handig (welke ze vast wel zou accepteren).

Heb je enig idee of ze ermee bezig zijn? ik had gehoord dat in 2016 android 6 uit zou komen.

Het is mij ook opgevallen dat de afstandsbediening soms geen input detecteerd, dus soms 2x klikken. Heb tot heden geen buffer/halfscherm problemen gehad met youtube, btw.

er zijn manieren om een hardeschijf's energie besparing uit te zetten (voor WD is dit WDIDLE32), wellicht kan jij dat ook doen? maar goed, nog geen oplossing.
Hi,

Ja, idd, HDD besparing is er nu uitgesloopt. (Toshiba Canvio)
Ik zal Videoland nogmaals mailen en verwijzen naar deze reacties, voor mij hetzelfde probleem.

Dit betekent, dat niemand met een 6XXX Philips TV Videoland kan gebruiken.

Als je de TV hebt, stuur die dan niet terug en wacht op een fix. Verschillende personen melden dat philips ermee bezig is. Wij zijn niet de enige personen, minimaal 50+ anderen. Verder is het beeld prima en het zappen gaat ook lekker vlot. Dan zou je evt. bij een Sony uitkomen en die heeft ook bugs, wel in mindere mate, maar vastlopers zijn er zeker.

Misschien kun je ook de Philips TV Remote eens proberen op je android toestel, aangezien er ook geen afstandsbediening bij zit met een Mic, wat ik wel belangrijk vind bij een Smart TV.

Als Netflix en Gaming in orde is, dan kun je het even zo laten. Zolang je FullHD Youtube video's afspeelt, is er niets aan de hand. Verwijder wel even de updates.

Thanks voor de bevestiging van Videoland!

Oja (Update:) Na het verwijderen van de Youtube updates wel even een hard reboot, power eraf en android opnieuw booten, dan zou alles beter moeten gaan.

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 4 januari 2017 20:19]

Inmiddels een nieuwe bug toegevoegd aan de review.
Even in Android gekeken, de bugs hebben te maken met de "Acceleration Driver" in Android. Dit zorgt ervoor dat Kodi, Youtube etc... allemaal niet goed werkt. De hardware acceleratie "software" bevat een bug. De kans dat dit het probleem is, schat ik in op 99%, aangezien ik het proces heb gevolgd en ik bij verschillende applicaties uitkwam bij acceleratie. Als ik dit uitzet in de apps, werkt alles perfect. Het hapert wel, omdat het zonder acceleratie niet te doen is, maar dit is voor mij wel de bevestiging dat het een acceleratiebug betreft.
I see, voor mij is het Youtube probleem verholpen, ik heb een 'google cast-receiver' update kregen, en nu werkt het. Al hoe wel de monden nog ietsjes te snel of te traag is (tenminste lijkt zo), maar kan ook aan mij liggen, bij mijn vorige leek dat mij ook zo.

Kodi heb ik niet geprobeerd, nooit echt nodig gehad. YouTube had ik nooit een buffering probleem, alleen dat casting issue. Glad it's fixed :)
Dat lost het probleem volgens mij ook niet op. Youtube werkt ook wel goed, maar na een paar standby's houdt het weer op. Ik ben ook bezig geweest met het verwijderen van updates en stoppen van componenten om te kijken of het goed ging. Casting was bij mij niet het probleem, maar wie weet, bij jou misschien wel :)
Welke andodibox heeft u gekocht op AliExpress?

Heeft u daar aan link van?:)

Groetjes Johan !
Dank u!
Wat is de levertijd?
Welke versie van Kodi is gebruikt?

Ik heb namelijk deze TV ook, en ik gebruik Kodi 17 RC. HEVC werd ook goed afgespeeld.
Redelijk stabiel, ik heb wel een keer gehad dat ik een film op pauze zette en vervolgens ging android een herstart uitvoeren.

Ik gebruik de televie op wireless, android en wireless is meestal niet de stabielste connectie inderdaad. En daar heeft Kodi dan wel even last van. (router staat bij mij een verdieping hoger, redelijk afstand enmet een 2 deuren ertussen).
Kabel verbinding ga ik binnenkort testen.
Kodi 16, laatste release. Het afspelen gaat stabiel, maar het opstarten van films via SMB, Torrent of Internet lukt gewoon niet. Na een hard reboot werkt alles wel weer goed.

De TV is bij mij bekabeld en heeft de 100mbit volledig tot zijn beschikking, up/down. Dit is ook niet echt gerelateerd aan de bugs.
Hier ook Kodi 16, laatste release. Films. foto's en muziek via 100 mbit UTP kabel met SMB link aan Zyxel NAS hangen. Geen problemen met afspelen van films. Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet de hoogste resolutie films bekijk (max: FHD)

Iedereen schrijft dat de beeld kwaliteit super is. Ik kan dat, helaas, niet bevestigen. Natuur en gebouwen zien er inderdaad strak en realistisch uit. Gezichten zijn echter een drama. Deze zijn of te rood/paars of, als het iets donker is, worden deze groen en geel.

Ik heb de TV als refurb gekocht en vermoed een beetje dat dat het probleem is, of hebben meer mensen een zelfde effect?

Wat betreft Chrome Cast en YouTube kan je de meeste problemen oplossen door de updates van beide App te de´nstalleren. YouTube werkt dan weer, en ChromeCast werkt beter, maar NPO en Ziggo nog steeds niet....

P.S. Als Android fan en App ontwikkelaar schaam ik mij hoe Android TV is ge´mplementeerd. Ik hoop dat Marshmallow daar verandering in brengt (ben ban van niet)

Tenslotte: Ambilight is toch wel toevoeging!

[Reactie gewijzigd door The Adder op 23 januari 2017 14:19]

Ik heb ook een refurb en ik heb dit probleem niet, alles is goed zichtbaar.

Android TV is een drama, dus ik heb nu een Beelink GT1, werkt prima met 4K HDR over SMB.
ik wil hem alleen gebruiken voor netflix via mijn chromecast (dus los) en mijn nintendo switch.
Ik ga er geen tv op kijken of apps op gebruiken.
Is deze dan aan te raden? Puur voor het beeld en kwaliteit?
Jep, zeker weten.. TV is goed en de bugs zijn ook vrijwel allemaal opgelost.
Dus een aanrader voor het geld.
Duidelijk top dankje