1 review

LeEco USB Type-C headphones (Wit) - Reviews

Specificaties Oordopjes (standaard) met bediening - Bekijk alle specificaties

LeEco USB Type-C headphones (Wit) Review

kanem0chi 1 januari 2017, laatste update op 6 maart 2017, 5.519 views

LeEco USB Type-C headphones (Wit)

❗'THE FUTURE IS HERE'❗ Maar $13,- kostende type-C headphones die een beter geluid geven dan de Apple EarPods en je klaar maakt voor een toekomst-loze 3.5mm headphone jack!

Pluspunten

• Comfort is erg goed naar mijn mening
  • "Onderste helft" heeft plat draad, waardoor het niet snel in de knoop raakt
  • Het geluid kan lekker hard, al hoor je bij de 3 hoogste levels een kleine vervorming
  • Geluid is net, net iets beter dan de Apple EarPods, en daarom een leuk alternatief
  • Indicatie lampje om te zien of ze aanstaan
  • Prijs is erg aantrekkelijk met Type-C aansluiting
  • Actieve noise cancellation werkt goed

Minpunten

• Type-C aansluiting mocht je geen device hebben waar dit op zit
  • Indicatie lampje om te zien of ze aanstaan, graag een optie om dit zelf in of uit te schakelen

De Chinese fabrikant LeEco, (voorheen LeTV) heeft als een van de eerste electronica fabrikanten, telefoons aangekondigd met een usb type-c poort als audio-output. De 3,5mm-jack ontbreekt op alle toestellen die sindsdien geļntroduceerd zijn. Het is de eerste keer sinds een paar jaar dat er toestellen verschijnen zonder de aloude 3,5mm-ingang.

De nieuwe toestellen kregen een verloopstukje mee die werken via USB-C om het gemis aan een 3,5mm-jack te compenseren, maar ook steeds meer fabrikanten introduceren usb type-C headphones.

-> Is dit de toekomst? Laat het weten in de comments of wat jij denkt dat de toekomst zal brengen!

Mijn uitdaging voor deze review is om behalve de nieuwe LeEco headphones te reviewen, ook over USB typce-C te disccuseren en dit dan ook nog eens interresant te houden. De laatste paar jaren was USB, wat staat voor Universal Serial Bus, een en niet te missen onderdeel. We zagen al verschillende kleine verandereningen zoals Micro-USB, maar ondertussen begint de opvolger van USB zich echt in zicht te brengen bij meer en meer consumenten. Zal er ooit een tijd komen dat we met 1 kabel alles kunnen opladen van telefoon, tablet, laptop, camera en meer? Ik denk van wel.

Ondertussen hebben we allemaal wel eens een draadloze headphone of 3.5mm headphone kabel gezien, maar wat weinigen (en ik zelf ook) nog maar gezien hebben is een usb type-c headphone. Dit is vooral te danken aan de nog steeds populaire micro usb poort en veel telefoons die nog een 3.5mm headphone jack hebben. Wanneer meer en meer telefoons en tablets alleen nog maar een usb type-c poort hebben, zal dit alleen nog maar vertellen wat betreft headphones met een type-c aansluiting. In deze review gaan we alvast een klein stapje doen richting de toekomst, en reviewen we de USB type-C headphones van een bekende, van de onbekende fabrikanten voor velen, fabrikant, LeEco, of zoals voorheen LeTV.

De headphones komen zoals misschien verwacht bij een Chinese leverancier vandaar, die naar Europa verzend. Aangezien de oordopjes voor maar 13$ (12¤ op het moment van schrijven) inclusief gratis verzending verzonden worden, hoef je er ook geen belasting over te betalen. Dubbel zo leuk dus!

Wil je weten waar je ze kan aanschaffen voor 13$? Klik op de titel van mijn video hierboven of ga naar mijn video zelf en in de beschrijving van de video heb ik verschillende linkjes geplaatst waar je deze gemakkelijk en snel kan aanschaffen. LeEco verkoopt haar headphones los via verschillende kanalen voor Westerse consumenten, maar niet via Banggood, Gearbest, vandaar dat ik ze eventjes in de video beschrijving voor je heb gezet.

Het verzenden zelf ging redelijk vlot! Nadat ik het besteld had werden de headphones geleverd binnen 3 weken en was deze verpakt met een goede laag schuim. Hierna heb ik de headphones voor 3 weken gebruikt en ik kan je alvast vertellen, het is een aanrader!

De headphones kwamen in de welbekende gele envelop en waren goed verpakt zoals eerder aangehaald. Wat we meteen zien is nagenoeg dezelfde minimalistische style die veel merken de laatste tijd hanteren. Veel wit, geen schreeuwerige letters en alles draait om 'just the product'. LeEco doet precies hetzelfde met het doosje waar deze inkomt. Wit, product is mooi gepresenteerd en op de achterkant vinden we een sticker met daarop wat specificaties.

Wat betreft die specificaties, ik heb deze voor je opgesomd onderaan deze review, klik hier voor een klein sprongetje. Laten we verder gaan en de deksel eraf te halen om het product uit het doosje te halen.

Wat je meteen ziet is dat de headphones twee soorten kabels heeft. Een platte kabel welke tot aan de splitsing van de kabels plat is en deze daarna rond word tot aan het oordopje. Wat mij betreft ziet het er goed uit, werkt dit ook goed, want zo 'tangled' de oordopjes niet zo gemakkelijk zoals wat bij de iPhone oordopjes gebeurt bijvoorbeeld. In mijn video zie je heel goed wat ik hiermee bedoel.

Onder de oordopjes vinden we een handleiding, maar deze is zoals verwacht in het Chinees en vinden we ook nog wat specificaties. Verder vinden wij niks anders in het doosje.

De oordopjes hebben een soort van schelp vorm, en dit is voor mij persoonlijk perfect. Ik vind in-ear niet prettig zitten, vallen deze bij mij vaak uit ondanks dat ik verschillende siliconen opzetstukjes en groottes heb geprobeerd. Moeders heeft zelf een LeEco Le 2, en deze komt dus zonder 3.5mm headphone jack. Perfect Kerstcadeautje destijds.

Naar mijn mening zijn er 2 dingen die oordopjes maken of kraken. De kwaliteit van het geluid, maar ook het draag comfort, anders is het nog steeds niet lekker om naar goede kwaliteit te luisteren.

Wat betreft het draag comfort, ik kan je vertellen dat ik deze persoonlijk erg lekker vind zitten. Ze zijn vergelijkbaar met die bedraadde iPhone EarPods al hebben deze een meer schelp-achtige vorm, waardoor deze net iets lekkerder zitten. Zelf houdt ik niet van in-ear, vandaar dat ik al een tijdje opzoek was naar type-C oordopjes die niet in-ear waren, leuk geprijsd waren en goede kwaliteit konden leveren.

Waar het vele toch om zal gaan is de kwaliteit van muziek, want bellen doen we toch steeds minder, toch? haha. De kwaliteit van muziek (eventjes de standaard gebruikers groep genomen naar mijn idee) is goed te noemen. Natuurlijk, veel factoren zijn belangrijk en afhankelijk zoals het gebruikte bestandsformaat van je muziek, de audio chip, bedrading etc, maar voor wat ik kan horen, is dat het geluid iets beter is dan de Apple EarPods, kunnen deze een stuk harder, al is het op de 3 hoogste niveau's een kleine vervorming en minder bass te horen.

Vanuit Bulgarije naar Israel vliegen kostte mij ongeveer 3 uurtjes, en in deze 3 uren, non stop muziek luisteren ga je een aantal dingetjes waarderen. Allereerst merk je doordat de schelp zo is vorm gegeven, dat omgevingsgeluid minder hoorbaar is dan bij de goedkopere, standaard vorm gegeven oordopjes. Doordat de vorm voor mijn oren perfect is, merkte ik dat ik geen irritaties had na 3 uur vliegen, waar ik dat bij normale, of Apple's EarPods nog wel een had. Een ander punt is de mogelijkheid om muziek best wel hard te zetten. Ik zat op een vlucht waar zoals gewoonlijk ook mini-mensjes van 0-4 jaar oud zijn, en die hun uitspattingen nog niet helemaal onder controle hebben ;) dan is het toch wel fijn, dat je dat gekrijs een beetje kan 'wegfilteren'. Toen viel mij ook gelijk uit, dat als je een tijdje naar een iets hoger volume luistert, alleen merkbaar bij de 2 a 3 hoogste levels van de volume mogelijkheid, er een kleine vervorming/minder bass aanwezig is. Het volume is dan ook echt hard, dus langdurig hiernaar luisteren was dan ook niet heel fijn, maar om 5 min geen gekrijs te horen is het best eventjes fijn :P

Wat betreft hun marketing term 'CDLA', oftewel, "continual digital losses audio" experience, dat is wat lastig te testen, of dit nu echt een verbetering is ten opzichte van andere type-C headphones, of vergeleken met traditionele 3.5mm headphone jack headphones. Vandaar dat ik dit niet heb besproken, omdat hun zelf niet kenbaar maken of deze ervaring beter zal zijn ten opzichte van normale 3.5mm aansluitingen of type-C aansluitingen. Vanwege dat, heb ik dan ook de headphones vooral vergeleken met de Apple EarPods, omdat iedereen die wel kent of heeft geprobeerd, en daardoor een goed idee kan krijgen hoe de headphones presenteren.

TL;DR? ongeveer 75% van het maximale volume is gelijk aan de maximale volume van Apple's EarPods. Bij 90-100% merk je dat de bass minder word, alsook een kleine vervorming. Geen idee hoe ik dit goed kan beschrijven.

Noise Cancellation
Niet alleen goede geluidskwaliteit kunnen we vinden op deze, toch wel goedkope, headphones, ook Active Noise Cancellation is te vinden. Eventjes een korte uitleg:

Wanneer een headset aan de buitenkant is bekleed met geluidswerend materiaal, spreekt men van passieve noise cancellation. Bij actieve noise cancellation wordt een kleine microfoon in ieder oor geplaatst die het omgevingsgeluid opvangt. Een systeem analyseert vervolgens het geluid en stuurt een omgekeerd tegengeluid mee. Hierdoor wordt voorkomen dat er nog omgevingsgeluiden zijn te horen.

Oftewel, dit zou voor een betere ervaring moeten zorgen bij de ontvangende partij. Aangezien ik niet heel veel bel, heb ik dit dan ook kort, speciaal voor de review getest. De ontvangende partij merkt wanneer jij in de trein zit bijvoorbeeld, dat je wel in een 'drukkige' omgeving bent, maar dat je de achtergrond geluiden minder doordringen. Vooral stabiel achtergrond geluid zoals auto's in de verte worden best wel goed weggefilterd en was de ontvangende partij dan ook erg tevreden met de verstaanbaarheid van mij.

Sound Leakage
Dit is natuurlijk altijd een beetje lastig te meten, hoe goed kunnen mensen meeluisteren met jouw state-of-the-art muziek of belangrijk gossip gesprek over je ex ;) Hoe hard staat het volume, hoeveel omgevingsgeluid is er, hoe goed kan de andere luisteren etc. Aangezien ik veel op pad ben geweest, hieronder 3 situaties:

Thuis - Hier is het altijd redelijk stil en mocht je het volume op 50% hebben staan en in je oren hebben, dan is het lastig voor de ander om mee te luisteren met je gesprek, alsook muziek. Staat deze 100%, dan kan de persoon de muziek meeluisteren en waarschijnlijk wel raden mocht je gezamenlijk aan de eettafel zitten. Het gesprek afluisteren is niet echt mogelijk.
Trein - De trein is over het algemeen periodiek druk. Wanneer deze over het spoor rijd is er veel omgevingsgeluid, en met het volume op 50% zal iemand die tegenover zit niet mee kunnen luisteren. Op 100% kan de persoon voor je ook niet meeluisteren wat de ander je verteld, maar zal de dreuntjes van je boem-boem muziek wel horen ;)
Vliegtuig - Voor het vliegtuig geld ongeveer hetzelfde, al is hier wel een constant omgevingsgeluid, en zit de persoon ook dichter op je. Dan kan je ongeveer hetzelfde als bij de trein aannemen.

Ik plaats hier eventjes een klakkeloze copy/paste van de Tweakers product pagina, dit omdat ik zelf het product heb toegevoegd aan hun database. :)
Meer specificaties kunnen gevonden worden op de pagina van LeEco zelf.

Zoals eerder besproken vind ik persoonlijk usb type-C een fijne verbetering van de reguliere usb en denk ik dan ook dat dit op zeer korte termijn veel te weeg gaat brengen. Om de overgang voor veel consumenten makkelijk te maken, rusten veel fabrikanten nu hun telefoons, tablets, usb-sticks en al het andere rand apparatuur uit met zowel een normale usb poort als type-c. Ook zijn er veel telefoons te vinden die zowel de type-c als 3.5mm headphone jack aan boord hebben.. zoals mijn Xiaomi Mi5s bijvoorbeeld (Mijn review lees je hier. Zelfde camera sensor als in de Google Pixel, geweldig!!).

Nu natuurlijk de vraag, wat gebeurt er als je beide aansluiting tegelijkertijd gebruikt. Het voorbeeld zie je hieronder. Wil je een gokje wagen? Ik geef je vier opties. Laat mij het weten in de comment sectie of op mijn blogpost (hier vind je de blogpost) welke optie jij denk dat juist is.
  • A | Beide headphones spelen muziek af
  • B | Geen van beide headphones spelen muziek af
  • C | De headphone die je selecteert in het instellingen menu zal de muziek afspelen
  • D | De eerst aangesloten headphone speelt af
  • E | De laatst aangesloten headphone speelt af

Nu heb ik het getest op mijn Xiaomi telefoon, maar uiteraard heb ik ook een Xiaomi Notebook Air (mijn review hier) tot mijn beschikking (First World Problems ;) ). Zoals misschien vermoed, werkt deze gewoon direct bij het inpluggen van de headphone en speelt de muziek gewoon goed en direct af zoals verwacht. Ik heb dit ook geprobeerd, ja verklaar me maar voor gek :P, bij de Media Markt op de nieuwste Macbook en ook hier werkt de type-C headphones direct. Al met al, het woord 'universeel' in USB klopt dus.

Hieronder heb ik nog wat informatie geplaatst wat betreft de berichten die Tweakers over dit onderwerp heeft geschreven, als een paar van mijn reviews die hier aan gerelateerd zijn, zodat jullie altijd op de hoogte zijn van het laatste China Gadget en Xiaomi nieuws! :)

Tweakers LeEco persberichten:
- nieuws: LeTV kondigt drie smartphones aan met usb-c als audiopoort
- nieuws: LeEco presenteert Le Pro 3-smartphone met Snapdragon 821

Meer van mijn Reviews lezen?
✔ 2.750+ views -> productreview: Xiaomi Redmi 4 Pro Zilver review door kanem0chi
✔ 6.500+ views -> productreview: Xiaomi Yeelight E27 review door kanem0chi
✔ 17.500+ views -> productreview: Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" review door kanem0chi
✔ MEEST BELEZEN: 70.000 views -> productreview: Xiaomi Mi 5 32GB Zwart review door kanem0chi

Voor ongeveer 13$ heb je naar mijn mening erg goede oordopjes, die ook nog eens onder de magische 22¤ grens vallen, waardoor je ze gewoon kosteloos kan importeren. Voor dat bedrag krijg je (gelukkig) geen in-ear oordopjes, maar goed gevormde schelpen oordopjes die lekker zitten. Zelf ben ik geen fan van in-ear, en is dit voor mij dan ook perfect!

Er is meer goeds aan de oordopjes te vinden. Zo vind ik een platte kabel erg gemakkelijk en handig, waardoor de oordopjes niet snel in de knoop raken. Ook het indicatie lichtje of ze aanstaan of niet, is een grappige functie, al had ik wel graag de mogelijkheid gehad om deze zelf aan of uit te zetten.

De kwaliteit van de microfoon is zoals je verwacht voor de bedrag, niet uitmuntend, maar doet gewoon goed zijn werk. Niks op aan te merken, want de ontvangende klaagde aan het eind van het gesprek nergens over. Dan zal de noise cancellation ook wel goed zijn werk hebben gedaan ga ik van uit :)

Waar het vele toch om zal gaan is de kwaliteit van muziek, want bellen doen we toch steeds minder, toch? haha. De kwaliteit van muziek (eventjes de standaard gebruikers groep genomen) is goed te noemen. Natuurlijk, veel factoren zijn belangrijk zoals het gebruikte bestandsformaat van je muziek, de audio chip, bedrading etc, maar voor wat ik kan horen, is dat het geluid net iets beter is dan de Apple EarPods, kunnen deze een stuk harder, al is het op de 3 hoogste niveau's een kleine vervorming en minder bass te horen.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit, 3.5mm of type-C aansluiting?

Samengevat in 1 (lange) zin, haha:
Zelf houdt ik niet van in-ear, vandaar dat ik al een tijdje opzoek was nieuwe oordopjes om mijn iPhone oordopjes te vervangen, met een type-c aansluiting, leuk geprijsd en goede kwaliteit konden leveren - Ik kon geen betere oordopjes wensen en krijgen voor dit bedrag, comfort en kwaliteit!

➕Comfort is erg goed naar mijn mening
➕Het geluid kan lekker hard, al hoor je bij de 3 hoogste levels een kleine vervorming
➕"Onderste helft" heeft plat draad, waardoor het niet snel in de knoop raakt
➕Geluid is net, net iets beter dan de Apple EarPods, en daarom een leuk alternatief
➕Indicatie lampje om te zien of ze aanstaan
➕Prijs is erg aantrekkelijk
➕Type-C aansluiting

➖Type-C aansluiting mocht je geen device hebben waar dit op zit
➖Indicatie lampje om te zien of ze aanstaan, graag een optie om dit zelf in of uit te schakelen

Om een einde te maken aan deze review, deze headphones zijn beter dan de Apple EarPods voor een aantrekkelijkere prijs MET type-C aansluiting! Ik raad dan ook iedereen deze oordopjes aan die graag goede type-c oordopjes wilt, maar geen hoofdprijs wilt betalen. Want zeg nu zelf, 13$ ten schrijven is natuurlijk niks. Vanwege bovenstaande punten, kan ik dan ook niet anders dan 5 sterren geven voor deze oordopjes!

Mocht je zelf graag ook de LeEco USB type-C willen hebben, dan kan je deze bijvoorbeeld op Le.com kopen voor rond 20$ als je in China woont, anders kan je in mijn video beschrijving zien hoe je er aan komt voor 13$

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, opbouwende kritiek of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de LeEco headphones vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een LeEco USB Type-C headphones (Wit)?

Thanks voor de goeie review, ik ga ze denk ik ook bestellen! Ik vraag me alleen af, zitten er volume controls/play pauze functie op het microfoon gedeelte?
Ik heb ze ook net binnen. Heel gek maar in mn s8 verhogen ze de audiosnelheid waardoor alles klinkt als een crazy frog. Heeft iemand hier ervaring mee? Dan vooral hoe je dit weer normaal zet. Zo is er niet mee te luisteren. Getest in spotify, de lokale file exlorer en mortplayer music. Allemaal hetzelfde effect bij inpluggen van de headphones.. :/
Ik heb deze headphone zojuist besteld https://www.aliexpress.co...12fb514&priceBeautifyAB=0 voor mijn Pixel 2. Ben benieuwd hoe het werk :)
Hoe bevalt de headphone? En werkt hij op de Pixel 2? Ik ben namelijk ook op zoek... thanks!
Ze doen het prima, alleen ben ik meer van de in-ear dopjes. Ik had bij deze headphone wat last van omgevingsgeluid. Ik heb de dopjes ongeveer 3 minuutjes in gehad, heb ze weer schoongemaakt en in het doosje gestopt. Kan ze wel voor een paar euro opsturen.