Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

ongewoongewoonTestpanel 31 december 2016, laatste update op 13 januari 2017, 408 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

De Gear S3 Frontier is een sportieve smartwatch met een prima bouwkwaliteit. De uitstekende bediening door een combinatie van 2 fysieke knoppen, een draaiende bezel en een fijn en een scherp amoled touchscreen in combinatie met de andere hardware maken dit het horloge van het moment.

Pluspunten

• Uiterlijk en bouwkwaliteit
  • Bandjes (22mm) verwisselbaar
  • Beeldkwaliteit
  • Bediening is top, interface is snel
  • Magnetisch laadstation
  • Horloge draait de schermorientatie op de lader t.b.v. nachtklok
  • Sport tracker doet 24/7 zijn ding
  • Batterijduur beter dan de concurentie

Minpunten

• LTE niet beschikbaar in Nederland
  • Standaard bandje niet bijzonder prettig voor langdurig gebruik.
  • Beperkt app aanbod
  • Beperkte betaalmogelijkheden samsung app store (paypal en creditkaart)
  • Sporttracking sensors willen nog wel eens afwijken

Algemeen
2 weken lang mocht ik als als lid van het Gear S3 testpanel het nieuwste horloge van Samsung aan de tand voelen om er een review over te schrijven.
De Gear S3 Frontier wordt standaard geleverd met een kort en een lang bandje, een "draadloos" laadstation, een Samsung travel adapter en een handleiding. Dit geheel wordt geleverd in een stevige verpakking die prima als opberg doosje kan bewaren. Na het uitpakken kan je meteen aan de slag: zet de Gear S3 aan, volg de stappen op het scherm en je bent in enkele minuten gebruiksklaar!

Features
De Gear S3 heeft een rijke hardware uitrusting, maar in grote lijnen zou je kunnen stellen dat de Gear S3 4 grote features heeft:

1- Horloge functionaliteit: De S3 heeft een volledig te bewerken wijzerplaat en je kunt het scherm ook permanent aan laten. In de praktijk is het gebruiken van de horlogebeweging veel handiger: dit bespaart een hoop stroom en je hoeft geen overdreven beweging te maken om het scherm aan te zetten. Ook de alarm en stopwatch functionaliteit werkt goed en snel.

2- Sport tracking functionaliteit: een stappenteller, GPS, en een hartslagmeter: De S3 heeft het allemaal en de s-health app is standaard geschikt voor het meten van verschillende sportactiviteiten.

3- Notificatie functionaliteit inclusief trillingen: sms / whatsapp / facebook messenger / etc notificaties direct in je scherm en diverse mogelijkheden om vanaf je horloge te reageren. Reageren kan o.a. door middel van voorgeprogrammeerde standaard antwoorden, emoji's, via het T9 toetsenbord of via S-voice.

4- Diverse eerste en derde partij apps kunnen (soms) nog veel meer uit je horloge halen. Zo is er een App waarmee ik mijn Philips Hue verlichting kan bedienen, handig!
Beeldkwaliteit
Mijn eerste indruk van het 1.3 inch super amoled was: wauw! Kleuren spatten van het scherm en zwart is ook echt zwart. De resolutie is ruim voldoende voor de kijkafstand. Als je heel erg dicht met je neus op het scherm gaat zitten dan kun je de pixels onderscheiden, maar ik zie geen enkele noodzaak voor een hogere resolutie dan de 360x360 resolutie van de S3. Ook na 2 weken gebruik ben ik nog steeds erg blij met het scherm, het diepe zwart geeft een premium gevoel bij veel wijzerplaten (watch faces).
Bouwkwaliteit & Afwerking
De Gear S3 Frontier Oogt en voelt als een kwalitatief hoogwaardig product. Vooral als je aan de draaibare ring draait om door schermen heen te bladeren merk je hoe fijn dit "klikt" en omdat het horloge zo snel en vloeiend reageert geeft dit een bijzonder prettige gebruikservaring. Wel heeft de draaibare ring een klein beetje speling als je er van een kant met je vinger tegenaan gaat zitten duwen. Ik heb hier meer mensen hier over horen vallen, maar het was mij vermoedelijk nooit opgevallen als ik er niet op gewezen was. Wat ik inmiddels wel een keer heb ervaren is wat vuil (zand?) onder de ring. Dit kon ik er met de hoek van een a4 papiertje en wat geklooi wel weg kregen, maar het zat de goede werking van de ring wel in de weg, en dan ben ik er nog niet eens mee door de modder gegaan met een mountainbike of iets dergelijks, gewoon huis-tuin en kantoor gebruik!

Tijdens mijn testperiode van 14 dagen ben ik de volgende aandachtspunten tegen gekomen:
-De hoogtemeter is niet super betrouwbaar
-Als je zoals mij hele dunne armpjes hebt dan is het maar de vraag hoe goed de hartslagmeter functioneert
-De stappenteller is driftig aan het optellen tijdens het afwassen.

Dit hoeft niet een dealbreker te zijn, maar het is wel opvallend gezien de sportieve insteek van dit horloge.
Ergonomie
De Gear S3 Frontier komt standaard met 2 siliconen bandjes: een lange (standaard) en een kortere. Omdat ik een mager postuur heb ben ik uiteindelijk naar het kortere bandje overgestapt, hoewel het langere bandje geen problemen gaf. Je kan de bandjes verwisselen voor andere 22mm bandjes naar voorkeur. Dit is iets dat ik in de toekomst zeker ga doen, want het huidige bandje wil nog wel eens aan haartjes trekken. Ook als je aan het zweten bent vindt ik het bandje niet "luchtig" aanvoelen.

De drukpunten die het horloge op mijn arm geeft was even wennen en is voelbaar tijdens het typen op een (pc) toetsenbord. Je kan er voor kiezen om het scherm altijd aan te laten staan, maar ik kies er voor om het scherm standaard uit te laten omdat de Gear S3 snel ontwaakt bij het maken van een "horlogebeweging". De Gear S3 Frontier heeft verder een fijn gewicht en een goed formaat.

De bediening van de Gear S3 is erg goed: Met de draaiende ring blader je snel door je notificaties, widgets en apps heen. Er zit een subtiele "klik" in, elke klik resulteert in 1 blader actie. Aan de rechter kant van het horloge zijn 2 fysieke knoppen die stevig genoeg zijn om niet per ongeluk in te drukken, maar zonder veel moeite bediend kunnen worden. Als je vanuit een widget op de start knop drukt dan ga je terug naar de wijzerplaat. Als je vanuit de wijzerplaat op start drukt dan opent het app overzicht. Met de bovenste knop ga je terug. Het touchscreen doet het ook goed: met een swipe van de bovenrand naar onderen haal je een snelmenu naar beneden waarin je o.a. de batterij stand kan zien, vliegtuigmodus kan activeren, etc. en je kan het scherm met een (dikke) handschoen bedienen als je in de instellingen de sensitiviteit hoog zet. Je kan aan het dubbel klikken van de startknop ook een actie instellen mocht je graag een app snel op willen kunnen starten.

De lader is een groot pluspunt: Het "draadloze" oplaadstation staat stevig, heeft een anti-slip onderkant en een klein led lampje geeft aan of het horloge wordt geladen (oranje-rood) of vol is (groen). Op het moment dat je het horloge op de lader plaatst krijgt je kort te zien wat de huidige batterij status is en hoeveel tijd het kost om het horloge volledig te laden. Tevens wordt de schermoriŽntatie gedraaid en zijn de fysieke knoppen aan de bovenkant, zo kun je hem als klokje op je nachtkastje gebruiken. Wat mij wel opvalt is dat het horloge warm blijft zolang hij op de lader staat, ook als de lader aangeeft dat het horloge vol is. Ik laad het horloge daarom op en koppel het direct na het laden af in plaats van hem er een hele nacht op te laten staan. De verkrijgbaarheid van een extra lader is op dit moment minimaal, op het moment van schrijven levert slechts 1 winkel in de pricewatch een los laadstation.

Mobiliteit & Accuduur
Samsung belooft 3 tot 4 dagen accuduur, maar in de praktijk kan dit flink lager uitvallen. Zo was ik in de eerste 24 uur van serieus gebruik 45% van mijn batterijlading kwijt. Van maandag 08:00 uur tot dinsdag 08:00 uur verbruikte ik 24% batterij, dus afhankelijk van je gebruik kan het wel. Je hebt het meegeleverde laadstation nodig om op te laden, wees hier op bedacht als je langere tijd van huis gaat. Houdt er rekening mee dat het stroomverbruik van je smartphone ook iets kan oplopen.
Compatibiliteit
De Gear S3 werkt op elke android telefoon vanaf versie 4.4 en de benodigde software stond op mijn S6 met android versie 6 al geÔnstalleerd. iOS ondersteuning heb ik niet kunnen testen, maar is recent wel uitgebracht.
App aanbod
Samsung heeft een eigen store voor gear-apps, maar het aanbod is erg beperkt. Zo zijn er bijvoorbeeld geen eerste partij (en voor het merendeel ook geen derde partij) social media Applicaties en ook voor smarthome toepassingen ben je aangewezen op derde partijen. Het gebrek van social media support is jammer, want de nieuws headlines lezen via de meegeleverde nieuws briefing app werkt goed en smaakt naar meer. Als je naar de "top" lijsten gaat dan zie je vooral watch faces en niet echt applicaties zelf. Mocht je een andere health app dan s-health willen gebruiken dan zul je ook vooraf moeten onderzoeken of deze wel beschikbaar is.Om apps te kopen heb je een Samsung account nodig en je kan alleen via paypal en creditcards betalen.
Prijs en conclusie
De Gear S3 is een high-end smartwatch en dat is aan de prijs van 399 euro te merken. Om het onderste uit de kan te halen zul je mogelijk ook nog wel een paar Apps en/of bandjes willen aanschaffen waardoor het totaalplaatje nog iets oploopt. Al met al is de aanschafprijs best een hoge drempel, maar ik denk dat je blij bent als je je daar over heen zet en hem toch aanschaft. Gedurende een werkdag komt mijn telefoon bijna niet meer uit mijn broekzak omdat ik de notificaties op mijn horloge kan kijken, en op de meeste notificaties zelfs kan reageren indien nodig.

Het is verder leuk om je sportieve prestaties wat in de gaten te houden, en het horloge doet zijn best om jezelf uit te dagen. Los daarvan is het gewoon een horloge dat er goed uit ziet, en al met al concludeer ik dat de S3 Gear Frontier zijn geld waard is.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?