Specificaties Access Point, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) Review

Jan64nl 31 december 2016, laatste update op 31 december 2016, 581 views

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Snel AC met een strak uiterlijk. Heeft veel mogelijkheden, waar ik overigens maar zeer beperkt gebruik van maak. Wel prijzig!

Pluspunten

• Snel
  • Strak uiterlijk
  • PoE

Minpunten

• Prijzig
  • Aparte software installatie noodzakelijk
  • Installatie viel mij niet mee
  • Geen UTP snoertje voor PoE meegeleverd

Beheerbaarheid Score: 4
Ik wilde sneller wifi. Dus een access point (AC) met ac wifi nodig. Op basis van goede reviews deze gekozen.
Nu alles op orde is werkt hij prima. Maar ik vond de installatie vrij lastig. Het is geen plug and play apparaat. En ik ben geen expert op het wifi gebied, maar toch ook geen beginner.

De software moet je downloaden en installeren. Java is nodig; dat is jammer. Ook kan je een (forse) gebruiksaanwijzing downloaden. Helaas alleen in het Engels en ik vond die maar beperkt behulpzaam. Die gaat vooral over allerlei zaken die ik niet nodig heb. Maar de "simpele" dingen vond ik slecht uitgelegd.

Met de software moet je je inloggegevens voor het AC maken. Vervolgens kan je de instellingen van het AC configureren. Dat klinkt makkelijk, maar het duurde wel even voor ik daar achter was. In windows 10 zie je het AC niet gelijk. Hij staat namelijk helemaal onderaan in het rijtje als onbekend of iets dergelijks. Als je vervolgens verbinding maakt kom je er met de software wel uit.

De software heeft allerlei mogelijkheden. Veruit de meeste zaken interesseren me niets, maar het duurde wel even voor ik alles had doorgelopen. Wat wel handig is, is dat je een of meerdere gebruiker eenvoudig kan blokkeren. Gewoon klikken en geblokt! Voor als mijn kinderen weer eens uren achter elkaar met de tablet bezig zijn. :/ Dat blokkeren van gebruikers kan ook via de Unifi app op mijn iPad. Voor android is er ook een app, maar die heb ik (nog) niet aan de praat.

Voor 2,4 GHz en 5GHz kan je een aparte SSID maken met verschillend wachtwoord. Ook is het mogelijk om gast ID te maken.

Tja en dan de prijs. Ik vind het veel geld ( 140). Er zijn goedkopere, ook van Ubiquiti. Ik heb getwijfeld of ik toch de Ubiquiti UniFI AP AC LR zou nemen. Maar die had als nadeel dat de snelheid op 5 GHz minder was. Daarom heb ik toch voor deze gekozen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Wat ik wel belachelijk vind is dat het er voor deze prijs niet af kan om een klein kabeltje voor PoE bij te leveren. Er wordt wel allerlei (overbodig) montage materiaal bijgeleverd. Doe dat dan als optie, maar lever wel zo'n goedkoop kabeltje mee!

Al met al een goed apparaat, maar ik ben blij dat de installatie achter de rug is en alles naar wens werkt.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)?

Hoewel ik snap dat het niet voor iedereen even makkelijk is, is dit soort apparatuur net op het randje van 'goed genoeg' en 'niet te complex'. Zodra je naar 'makkelijkere' hardware gaat lever je haast automatisch performance en security in.

Qua prijs zou je hem kunnen vergelijken met die nighthawk en vergelijkbare onzin, die zijn vaak duurder maar leveren niet bepaald 'betere' resultaten...

Al met al verder een goede review van iemand die niet degelijks Access Points ophangt, maar wel goede degelijke WiFi wil (en er na wat werk ook uit kwam blijkbaar ;-) ). Ik denk dat je er veel plezier van zal hebben, en als je ooit meer dekking nodig hebt zal het een verademing zijn hoe simpel je je netwerk kan uitbreiden.