Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,167Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 860 Edition International Review

Jan64nl 31 december 2016, laatste update op 10 januari 2017, 454 views

AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 860 Edition International

Ik ben op zoek geweest naar een goede snelle USB Wifi ontvanger die 5 GHz en Windows 10 goed ondersteund. En ook nog een beetje betaalbaar was. En dat was niet eenvoudig. Met deze heb ik er een gevonden.

Pluspunten

• Geen cd met software
  • Installatie vanaf de stick
  • 5 GHz ontvangst
  • Snel
  • USB 3.0
  • USB 3.0 kabel met voetje meegeleverd

Minpunten

• Installatie drivers Windows 10 ging niet optimaal
  • USB 3.0 kabel kort (90 cm)

Het is verbazend hoe weinig 5 GHz USB ontvangers Windows 10 goed ondersteunen. Doel was sneller internet dan op mijn huidige 2,4 GHz/n wifi. Ik heb dan ook een nieuw access point (AC) gekocht

Na veel gezoek en op basis van gebruikers reviews kwam ik op deze USB adapter. De installatie zou erg makkelijk zijn. Inderdaad installeert de adapter zichzelf. De software staat er op. Lekker om geen losse cd's te hebben. Maar het bleek dat je de adapter moet installeren op de USB poort waar je hem gaat gebruiken. Dat had ik dus niet gedaan. En het duurde even voor ik daar achter was. De summiere gebruiksaanwijzing vermeld dat niet.

De meegeleverde software (connection monitor) biedt geen praktische meerwaarde en heb ik inmiddels uitgeschakeld.

Eenmaal ge´nstalleerd werkt hij probleemloos. Zowel op 2,4 als op 5 GHz. Lekker snel. Ik haal de maximale snelheid van mijn internet abonnement verminderd met wat overhead.

Wel bleek dat de adapter op 5 GHz lang niet alle kanalen kan ontvangen. Dat is beperkt van 36 tot 48. Dit terwijl mijn AC kan uitzenden van 36 tot 161! Eerst zag ik mijn AC daarom ook niet. Ik kwam daar achter doordat mijn iPad wel de hogere kanalen kan ontvangen. Hierdoor wist ik dat het niet aan het AC lag, maar aan de ontvanger.
Ik kan hierdoor de kanaalkeuze van mijn AC niet op automatisch zetten. Want dan kiest de AC een kanaal wat de adapter niet kan ontvangen. Ik heb het kanaal daarom op een vast (laag) getal gezet. Geen drama op dit moment. Er wordt in mijn buurt nauwelijks op 5 GHz uitgezonden. Maar in de toekomst kan dat veranderen.

Ook kan de adapter niet de volledige kanaalbreedte ontvangen. Mijn AC kan op 20, 40 of 80 uitzenden. 80 kan de adapter niet ontvangen.

Al met al een goed product, maar jammer van de beperkingen op 5 GHz.

UPDATE 4-1-2017
Het blijkt dat als ik de computer herstart de adapter wŔl de kanalen 36 tot en met 140 kan vinden, ook op een kanaalbreedte van 80. Dat is voor mij ruim voldoende. Mijn mobiele telefoon (Galaxy 5) kan ook de kanalen hoger dan 140 niet vinden. Mijn iPad vindt ze wel.
Toch heb ik e.e.a. voorgelegd aan de helpdesk van AVM Fritz! Ik kreeg snel een reactie, maar ze zijn er op dit moment nog mee bezig.

UPDATE 9-1-2017
Drivers blijven het prima doen. Inmiddels weer reactie gehad van AVM Fritz!. Keurige snelle reactie. Ze herkennen de klachten mbt tot w10 niet. Nu de drivers het goed doen (na herstart bij een aanpassing van de kanalen) vind ik het prima zo. Waardering zo hier en daar aangepast. Gewoon prima product.

Heb jij ook een AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 860 Edition International?

Dat is raar. Ik heb zelf ook zo'n sticky liggen en hij ontvangt bij mij gewoon alle kanalen die er zijn op de 5 GHz band. Gebruik je wel de meegeleverde software?
Ja ik gebruik de meegeleverde software. Nav je reactie heb ik e.e.a. opnieuw ge´nstalleerd, maar met het zelfde resultaat. Draai jij onder Windows 10?
Inmiddels heb ik de software en da adapter op mijn laptop met Windows 7 aangesloten. En daar blijkt inderdaad dat alle mogelijkheden van 5 GHz wel worden ondersteund. Het ligt dus niet aan de adapter en niet aan het acces point maar aan de Windows 10 drivers! Daar baal ik toch wel van. Te meer omdat ik juist zo'n moeite heb gedaan om een adapter te vinden die wŔl goed onder W10 wordt ondersteund.