Specificaties PC • Actie, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Battlefield 1, PC (Windows) Review

TheTinusNL 12 februari 2017, laatste update op 18 oktober 2017, 21 views

Battlefield 1, PC (Windows) (Product gekocht)

De hype was nog interessanter dan het spel zelf. Gameplay is om te huilen en moet gecompenseerd worden op audiovisueel vlak. Is wel stabiel, maar wat heb je daar aan als de gameplay het spelen niet waard is? Anno oktober 2017 weinig tot geen verbetering zichtbaar... terug naar BF4.

Pluspunten

• Audiovisueel een pareltje.
  • Stabiele launch wat betreft glitches, servers e.d.
  • Geen Battlelog meer nodig! Ein-de-lijk gewoon een game zonder vereiste en niet-werkende browsertroep. En Origin lijkt ook gewoon te werken?
  • Anti-cheat systeem lijkt tot nu toe goed te werken.
  • Leuke setting, een keertje wat anders dan alle toekomstige dromen.

Minpunten

• (MP) Balans is he-le-maal zoek. Gameplay is saai, eentonig, ongebalanceerd en er is totaal geen replaywaarde. Patch? Daar doet DICE inmiddels héél erg lang over. (Mocht ik me een keer vervelen zal ik een uitgebreide review met waslijst aan problemen plaatsen...)
  • (SP) Grafische kwaliteit van de introducties/cutscenes is ondermaats en hadden (zeker in multiplayer) uit tijdsoverwegingen wat mij betreft ook weg gekund.
  • (MP) Vereist een i7 om stabiele en acceptabele framerates te halen... i5 4670K @ 4,6GHz constant 100% load, GTX1060 nog geen 70%. DX12 verslechtert prestaties t.o.v. DX11.
  • Voor het volledige spel (Ultimate Edition) ben je ¤120 kwijt.... en dan zijn er ook nog battlepacks.
  • Movement mechanics zijn om te huilen: langzaam en kleverig (moeten "realistisch" zijn?)
  • (MP) Maps zijn totaal niet doorgedacht en bestaan uit niet meer dan een paar obstakels. Verschillende gamemodes werken gewoon niet op sommige maps op de manier waarop ze nu ingedeeld zijn.
  • Eerste Wereldoorlog à la fantasieën. Probeert realistisch te zijn, maar lukt niet.
  • Weinig wapens. Het lijken er veel te zijn door de varianten, maar dat zijn niet meer dan dezelfde wapens met wat attachments.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 2
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 2
Omdat ik minpunten te weinig heb, hier dan maar verder:
In de Campaign is nul komma nul uitdaging te zoeken. De enemy bots zijn niets meer dan figuranten. De enige manier waarop je dood kan gaan is wanneer je wordt vastgezet op een plek en daar niet weg mag.
Verder wordt je vastgezet aan onnozele controls en key bindings die los staan van de multiplayer gameplay, welke je ook niet kunt aanpassen. De multiplayer voelde al aan als dikke pap, de singleplayer gooit daar nog een hoop stront overheen om het nog stroperiger te maken. Ik heb tientallen, al dan niet honderden uren gevlogen in jets/helicopters/planes in multiplayer, maar in de campaign-missie "Friends in high places" kom ik niet verder dan de eerste missie door deze waardeloze controls.
Over vastzetten gesproken: de campaign is zo scripted als maar kan.

En dan de DLC pakketten!
Leuk om te hebben, echter is het natuurlijk helemaal scheef om deze te releasen als de basis van het spel nog niet volwassen is.
Pluspuntje: zo af en toe zijn alle maps speelbaar, ook als je de DLC niet bezit. Echter kun je dan geen XP verdienen. Wat mij betreft een interessante en goede manier om spelers kennis te laten maken met de DLC. Echter heb ik er het geld niet voor over om naast een half gebakken game ook nog een rauw bijgerecht te kopen.

Meer dan een magere voldoende kan ik Battlefield 1 niet geven. Ik ga lekker terug naar Battlefield 4... :)

-update oktober 2017-

Inmiddels zijn er heel wat patches uitgebracht en daardoor is Battlefield 1 inmiddels een stuk aangenamer om te spelen. Er zijn met name veel updates doorgevoerd die het een en ander sneller en makkelijker moeten maken, maar geen invloed hebben op de gameplay. Ik heb het idee dat de stabiliteit en framerates wat zijn verbeterd, dat kan echter ook door nieuwe GPU-drivers zijn. Al mijn minpunten blijven nog staan, de multiplayer is nog steeds eentonig en ongebalanceerd, wat echt pijnlijk is 3 dagen voor de eerste verjaardag van Battlefield 1.
Leuke aan Origin is dat -in tegenstelling tot Steam- de prijs inmiddels gezakt is. Inmiddels is de zogenaamde Revolution editie te koop (heette eerst de Ultimate Edition), waarmee je de base game + premium pass voor ¤60 kunt kopen, of in de uitverkoop (op moment van schrijven) zelfs ¤40.

Het is op geen enkele manier mijn intentie om een "flame" review of haatdragende mening jegens EA/DICE/Battlefield te verspreiden. Helaas lijkt dat wel het geval door de vele minputen.

Heb jij ook een Battlefield 1, PC (Windows)?

Meer advertenties