Fitbit Charge 2 Black/Silver (L) Review

Fidesnl 29 december 2016, laatste update op 18 februari 2017, 3.805 views

Fitbit Charge 2 Black/Silver (L)

Dit is mijn eerste activity tracker en voor de zaken waar ik hem voor gebruik is hij ruim voldoende. Batterijduur is prima, en ook de metingen zijn accuraat, alleen jammer dat hij niet waterdicht is.

Pluspunten

• Continu hartslagmeting
  • Batterijduur is ok (5 dagen)
  • Bandje is aangenaam
  • Metingen accuraat

Minpunten

• Batterijduur is kort voor een horloge
  • GPS via telefoon
  • Niet waterdicht
  • Bluetooth dongle is niet bijgevoegd (§19,95)

UPDATE: allinea met betrekking tot de verbinding aangepast

Aangezien er nog niet veel reviews zijn voor de Fitbit Charge 2, heb ik besloten om een review te schrijven. Ik heb de Charge 2 gekocht op Black Friday bij de MediaMarkt voor §99 (i.p.v. §159).

Ik zal achtereenvolgens ingaan op het draagcomfort (hoe ik de Charge 2 draag en wat ik constateer tijdens het dragen), de bijgeleverde app, de verbinding (telefoons, laptop, tablet) en de activiteiten die ik ermee doe. Als laatste ga ik nog in op de 'afwijkingen' die ik geconstateerd heb. Helemaal onderaan nog enkele foto's toegevoegd van de Charge 2 en de app.

Draagcomfort
Ik heb een Charge 2 L (Large), welke bij mij op 3 gaatjes na in de strakste stand zit. Ik heb een 'normaal' postuur 70kg, 1,86m. Ik heb de afmeting van tevoren gemeten met het voorbeeld dat op de Fitbit website te vinden is.

Je kunt ervoor kiezen om de horloge links of rechts te dragen, dit kun je instellen via de app. Ook kun je hier aangeven of je links- of rechtshandig bent om 'normale' armbewegingen eruit te filteren. Ik draag de Charge 2 zelf links en heb aangegeven rechtshandig te zijn, maar ben erover aan het twijfelen om aan te geven dat ik linkshandig ben. Omdat ik merk dat hij zittende bewegingen ook wel een registreert.

Het is de bedoeling dat je de Charge 2 redelijk losjes om je pols draagt, omdat te strak ervoor kan zorgen dat de hartslag niet goed gemeten wordt. Ik heb gemerkt dat dit 'losjes' dragen ook veel comfortabeler is, omdat anders het rubberen bandje gaat 'zweten'.
De Charge 2 moet worden gedragen op een afstand van ongeveer 3 vingers breed van je hand. Bij mij betekent dit dat hij achter het polsgewricht wordt gedragen en bij lange mouwen onder de mouw wordt gedragen.

Fitbit adviseert om de Charge 2 niet continu te dragen om eventuele irritaties te voorkomen. Ik draag de Charge 2 dagelijks en doe hem alleen af tijdens het douchen. Als ik na het douchen niks ga doen (zoals film kijken of internetten), doe ik de Charge 2 niet direct weer om, maar laat ik hem een paar uur af.

De Charge 2 is redelijk makkelijk af te doen, hij heeft een normale horloge sluiting en een extra bandje om het horlogebandje strak erom te houden (zoals een klassiek horloge dit ook heeft). Echter is dit extra bandje af en toe moeilijk erop of eraf te krijgen doordat deze een uitstulping heeft die in de gaten van het bandje valt, zodat deze goed blijft zitten. De beste techniek voor mij is om erin te knijpen waardoor het uitstulpje omhoog komt en vervolgens van het bandje af te schuiven. Dit was even oefenen voor mij :P

App
De app geeft enkele tips en uitleg en verdeelt deze een beetje over de tijd. Dit betekent dat je dus niet het eerste uur alleen maar aan het lezen bent, maar direct al aan de slag kunt.

Wanneer je de app opent komen je vorderingen van de dag tevoorschijn, het Dashboard. Je kunt hier je stappen, kilometers, verdiepingen, calorieŽn en actieve minuten zien. Door naar onder te scrollen kun je je hartslag, slaapuren, actieve uren, actieve dagen, voeding en drinken zien.
De laatste twee gebruik ik zelf niet, het invullen van de voeding vind ik nogal omslachtig omdat je in een lijstje je eten moet zoeken en daarnaast wijkt het aantal calorieŽn van het geregistreerde voedsel af van wat het werkelijk is. En het drinken hoef ik niet in te vullen omdat deze alleen het aantal liters registreert, maar ik heb zelf op het werk een flesje dat ik een aantal keren vul.
Dit hele menu kun je zelf aanpassen, wat je wilt zien en in welke volgorde je dat wilt organiseren.

Via het tweede tabblad kom je bij de Challenges. Hier kun je challenges doen met en tegen andere personen. En je kunt adventures doen, dit zijn individuele wedstrijdjes. Van beide heb ik nog geen gebruik gemaakt.

Het derde tabblad is Friends, waarin je hun activiteiten ziet. Ook hier nog geen gebruik van gemaakt.

Het vierde tabblad is Account waar je verschillende zaken kunt instellen. Je kunt hier je Fitbit apparaten koppelen en individuele instellingen aanpassen, zoals eerder genoemd het dragen van de Fitbit, maar ook wat je wilt weergeven op je scherm, berichten die je wilt zien, eventueel het stille alarm en dat soort zaken.
Daarnaast kun je hier je persoonlijke zaken instellen, zoals je doelen en je afmetingen (hartzones, staplengte e.d.)

Verbinding
De verbinding tussen de Charge 2 en elk ander apparaat gaat via bluetooth. Echter werkt dit alleen als je ook een internetverbinding hebt, maar ook weer niet.
Wanneer je een nieuwe verbinding met de Charge 2 maakt, geeft de app aan dat er geen internetverbinding is en zal niet synchroniseren. Zodra je een verbinding hebt, werkt deze wel weer. Maar wanneer je verbinding hebt en vervolgens bijvoorbeeld buiten gaat rennen, blijft de verbinding wel tot stand zonder internet. (bijvoorbeeld wanneer je gaat rennen met de Connected GPS).
Hoe dit precies werkt en waarom weet ik niet. Maar wanneer je een activiteit wilt starten en daarbij gebruik wilt maken van de Connected GPS, zul je dus eerst verbinding moeten leggen met internet voordat je verder kunt.

Wat ik hier schreef klopt niet helemaal. Internetverbinding is niet vereist, hier ben ik pas onlangs achtergekomen. Dus je gewoon de app en Connected GPS gebruiken zonder eerst een internetverbinding op te zetten.

PC
Je kunt de Charge 2 onder andere verbinden met de PC. Alhoewel de laadkabel een USB aansluiting heeft, kun je hier geen data mee versturen of ontvangen. Deze kabel kan enkel de Charge 2 opladen. Verbinding zul je dus altijd moeten leggen via bluetooth. Helaas heeft mijn laptop en PC geen bluetooth en een bluetooth dongle die ik heb werkte niet. Bij sommige apparaten doet Fitbit er een bluetooth dongle bij, maar helaas bij de Charge 2 niet. Deze kun je apart aanschaffen voor §19,95 via de officiŽle Fitbit webshop of eventueel een andere dongle die een Bluetooth 4.0 LE chip heeft.
De app op de laptop werkt hetzelfde en ziet hetzelfde uit als op de telefoon (alleen natuurlijk groter), maar omdat ik geen verbinding kan maken met de laptop gebruikt ik deze nooit.

Lumia 635
De app werkt op de Lumia 635, alleen kan je hier alleen de eerdere generatie Fitbit apparaten op registreren. In de praktijk betekent het dat je wel je vorderingen kan zien, maar geen verbinding kan leggen met de Charge 2. (Voor mij hetzelfde als met de PC)

Lumia 920
Ik heb nog een oude Lumia 920 met W10M preview. Dit werkte volledig.

iPhone 6 SE
Dit werkt ook volledig.

ASUS tablet
Als laatste heb ik nog getest met mijn tablet (ME302C). Echter deze is blijven steken op Android 4.3. De app werkt volledig en zonder problemen, maar om een of andere vage reden kan ik geen verbinding maken met de Charge 2. Waar het aan ligt weet ik niet, want mij bluetooth hoofdtelefoon doet het wel.

Activiteiten
Wat doe ik zoal met de Charge 2.

Slaap
Ik houd mijn slaap bij, dit betekent dus dat ik de Charge 2 tijdens mijn slaap draag. Hij houdt bij hoelang en wanneer ik slaap en of ik veel beweeg, afhankelijk van de bewegingen rekent hij een slaapduur uit.

Sporten
Ik probeer om drie keer per week naar de sportschool te gaan. Bij de cardio oefeningen vind ik de Charge 2 uitermate handig. Hij geeft op het display namelijk aan in welke hartzone je aan het sporten bent (vetverbranden, cardio of piekhartslag). Daarna rekent hij allemaal zaken uit zoals snelheid, calorieverbranding per minuut, afstand per uur e.d.
Ik start de activiteiten altijd zelf, echter herkent de Fitbit ook zelf activiteiten na 10 minuten. Het starten van de activiteiten is heel eenvoudig, druk op de knop, tik op het scherm voor de activiteit selectie en houd de knop ingedrukt om de activiteit te starten. …ťn keer klikken is pauze, ingedrukt houden is stoppen.
Maar ook krachtoefeningen kun je bijhouden. Dit werkt in principe hetzelfde.

Wandelen
Als laatste ga ik nog met mijn hond wandelen, hiervoor gebruik ik de Connected GPS zodat ik precies kan zien waar in het bos ik gelopen heb en hoelang ik over iedere kilometer gedaan heb. Dit gebruik ik eigenlijk om te zien of ik een minimaal aantal kilometers met mijn hond gelopen heb. Dit werkt prima. Als bijkomend voordeel past de software je staplengte automatisch aan als je de Connected GPS gebruikt.

Afwijkingen
Op sommige fora lees je dat de metingen niet accuraat zijn, maar dat is in mijn beleving niet waar.
Ik heb bijvoorbeeld mijn hartslag gemeten met verschillende apparaten en deze komen allemaal overeen.
Ook de gelopen afstanden komen overeen met andere apparaten.

Een kritiek punt is wel het aantal stappen. Want eigenlijk registreert deze niet het aantal stappen, maar je bewegingen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat als ik wakker word, er altijd zo'n 30 stappen zijn geregistreerd, echter zijn dit natuurlijk geen stappen, maar slaapbewegingen.
Daarnaast gebeurd dit ook wel eens in de auto, maar daar is het echt minimaal. De Charge 2 registreert bij mij vrijwel nooit iets in de auto.
Echter de motor is een heel ander verhaal. Iedere keer als ik motor rijd, dan staat hij vol met metingen. Het lijkt me dat dit automatisch eruit gefilterd zou moeten kunnen worden (snelheden boven de 50km/h = voertuig, toch!?). De oplossing voor nu is naar de Fitbit website te gaan, in te loggen en daar de activteit "Driving" te registreren. Waarbij je een begintijdstip en een duur kunt invullen. Vervolgens worden deze zaken gewist. Helaas kan dit nog niet via de app!! (Ik heb het in ieder geval nog niet gevonden).

Tot slot
Voor de zaken waar ik hem voor gebruik is de Fitbit Charge 2 in mijn ogen ruim voldoende. Alleen jammer dat deze niet waterdicht is, dit had voor mij er wel bij gemogen, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik geen zwemmer ben, dus echt missen zal ik de waterdichtheid niet.

Ik heb me in deze review proberen te houden tot het gebruik van de Charge 2, want de functionaliteit e.d. wordt voldoende toegelicht in de promotiefilmpjes.

Recentelijk nog een update gekregen waarbij 11(?) functies zijn uitgebreid. Voorbeelden hiervan zijn de hartslagzones op het display, het dempen van meldingen en het batterijpercentage op het scherm.

Eventuele opmerkingen over mijn review, laat het me weten.

Als er vragen zijn, dan zoek ik ze graag voor je uit!

Heb jij ook een Fitbit Charge 2 Black/Silver (L)?

Je geeft aan "Bij sommige apparaten doet Fitbit er een bluetooth dongle bij, maar helaas bij de Charge 2 niet, deze kun je apart aanschaffen voor §19,95."

Er zijn veel goedkopere bluetooth dongles, aangezien ik er niet vanuit ga dat je enkel zogenaamde Fitbit gecertificeerde dongles kunt gebruiken. Hij werkt namelijk met de Nokia's en je iPhone en daar zit waarschijnlijk ook een ander merk achter de bluetooth module.

Hoe kom je aan dit bedrag?

Ze zijn er al vanaf §7,50:
categorie: Bluetooth en IR dongels

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 29 december 2016 14:36]

Dat is de 'officiŽle' Fitbit bluetooth dongle die verkrijgbaar is in hun webshop. Waarom deze dongle? Omdat mijn, al wat oudere, dongle niet werkt. Ik zie nu echter dat op de website van Fitbit staat Bluetooth 4.0 LE chips. Waarschijnlijk voldoet mijn dongle daar niet aan. Ik zal het aanpassen.
Ahaa, dus niet elke dongle kan dus gebruikt worden. Wel vreemd dat je oudere smartphones dan wel werken? De Nokia 920 heeft geen 4.0 LE support, enkel 4.0. Misschien ligt het daar aan? Ofwel: elke BT4.0 dongle (of hoger) werkt?

Welke BT versie heeft jouw dongle?

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 29 december 2016 15:23]

Dat weet ik helaas niet, dat zal ik volgende week moeten uitzoeken. Ik heb de dongle niet bij me omdat ik hem vrijwel nooit gebruik. Ik weet eigenlijk alleen dat het een zwarte USB stick is met een bluetooth logo erop :9 voor de rest staat er niks op. Ik heb wel tevens een paar andere dingen uitgezocht:

Mijn tablet is een Acer ASUS ME302C: Bluetooth V3.0
Mijn hoofdtelefoon is een Sony MDR ZX750BN: Bluetooth V3.0

Dit verklaart waarom de tablet niet kan verbinden met de Charge 2, maar wel met mijn hoofdtelefoon.

Wat ik ook weet is dat mijn hoofdtelefoon wel kan verbinden met mijn dongle, maar dat iedere 1 a 2 seconden het geluid voor een halve seconde wegvalt.
Dit zou dus mogelijk betekenen dat mijn dongle mogelijk nog een lagere versie bluetooth heeft.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 29 december 2016 15:45]

Hoe is de batterijduur van jouw smartphone indien hij steeds met Bluetooth verbonden is met de Fitbit?
Moeilijke vraag.

Ik doe zelf 2 dagen met mijn telefoon, maar ik ben ook iemand die 's nachts zijn telefoon uitzet.
Daarnaast heb ik geen Facebook, Messenger, Snapchat of Instagram -batterijvreters.

Ik heb daarnaast Bluetooth ook altijd aanstaan omdat ik de telefoon verbonden heb met mijn TomTom Rider 410, motor, auto en helm.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 2 februari 2017 18:13]

Bedankt voor de reactie! Indien je bij uw batterij verbruik gaat kijken, staat bluetooth bijvoorbeeld niet bovenaan op het einde van de dag?
Dat kan ik niet zien / ik weet niet hoe ik dat kan vinden. Ik heb een iPhone SE en die geeft alleen maar van de verschillende apps het verbruik aan, niet van de Bluetooth of de WiFi. Of een verzamel naam als "verbinden" of "systeem".
Hi, allereerst, toffe review.
Mijn vraag is of je hem ook even kan gebruiken zonder telefoon. Dus een paar uurtjes. Onthoudt hij alles en sync. hij daarna?
Hoi!

Zeker. Ik weet niet precies hoeveel dagen je in totaal kan zonder dat de Charge 2 'vol' is, maar zelf heb ik al een keer 3 dagen niet gesynchroniseerd.
Thanks voor je antwoord; heb op de site van Fitbit gevonden dat 'ie 7 dagen zonder sync. alles per minuut kan onthouden.
Nog een vraagje ;)
Kun je de Fitbit ook uitzetten? Bijvoorbeeld als je hem 's nachts niet om wil doen maar de hartslaglampjes knipperen, is er dan de mogelijkheid het systeem uit te schakelen?
Nee.
Je kunt de lampjes wel uitzetten via de app of op automatisch zetten. Dan schakelen ze uit na ongeveer 10s als de tracker niet wordt bewogen en zodra je de tracker beweegt gaan ze automatisch weer aan.