1 review

Lofelt Basslet (Zwart) - Reviews

Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel - Bekijk alle specificaties

Lofelt Basslet (Zwart) Review

HoppyF 28 december 2016, laatste update op 29 december 2016, 833 views

Lofelt Basslet (Zwart)

De Basslet is een geheel nieuw product wat eruit ziet als een horloge, smartwatch of fitness tracker maar wat een geheel nieuwe dimensie toevoegt aan het luisteren van muziek. De Basslet geeft namelijk haptic feedback. Zeg maar trillingen zoals je kunt voelen bij een subwoofer.

Pluspunten

• Innovatief
  • Mooi ontwerp
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Hoge prijs
  • Alleen in het zwart
  • Geen Bluetooth Headphones mogelijk

De Basslet is een nieuw innovatief product welke door een klein en nieuw Duits bedrijf (Lofelt, Berlijn) wordt geproduceerd.
De Basslet is ontwikkeld door een aantal Duitsers en uiteindelijk in hun opdracht in China geproduceerd.
Het is een Kickstarter project welke in de zomer is gestart en waarbij in een korte tijd een enorm groot aantal mensen (Backers) dit project hebben ondersteund.
De teller stond op zo'n 3700 Backers met een bijdrage van 600.000 euro wat neerkomt op 800% van de geplande target.
Er hebben ook ongeveer 200 Nederlanders meegedaan waarin ik zelf.
Prijs bij de Kickstarter campaign lag tussen de 99-139 euro exclusief verzendkosten.
De pre-order prijs nu ligt op $ 179.
Verzendkosten daarbij weet ik niet. Pre-order leveringen starten in februari 2017.

Lofelt had in de planning staan te zullen gaan versturen voor de Kerstdagen.
Dit is gelukt, dat wil zeggen het grootste deel schijnt te zijn verstuurd en aangekomen.

De eerste indruk van de Basslet is prima.
Het voelt als een trilling in de pols waarbij de Basslet als horloge wordt gedragen.
De trilling is echter niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de trilfunctie van je smartphone. De trillingen van de Basslet zijn veel nauwkeuriger en volgen de lage frequenties.
De specificaties geven aan 10-250Hz.
Als je de Basslett tegen je oor houdt kun je (zonder oordopjes) horen welke muziek er wordt afgespeeld.
Er zit echter geen klein luidsprekertje in het bandje maar een bewegende spoel.
Op de website van Lofelt wordt dit uitgelegd.

Aansluiten gaat eenvoudig. De zender van de Basslet heeft een 3,5mm audio plug welke op elke audio aansluiting geplugd kan worden.
Bijvoorbeeld een smartphone maar het mag ook iets anders zijn een portable audiospeler of een PC.

Instellingen of een app zijn er niet.
Er zitten twee kleine knopjes op de Basslet waarme je deze kunt aanzetten en het volume (mate van trillingen) kunt verhogen of verlagen.
Er zit een kleine LED op de Basslet welke in kleur kan veranderen en welke ook dient om de status van het volume aan te geven of foutmeldingen te kunnen laten zien.

Het opladen van de accu's van zowel de Basslet als de bijbehorende zender gaat eenvoudig door de twee tegen elkaar aan te klikken.
De volume knopjes zijn van metaal en kunnen tegen de zender aangeklikt worden.
Vervolgens sluit je de zender met het meegeleverde USB kabeltje aan op een externe oplader bijvoorbeeld en iPhone oplader.
In een uurtje zitten ze vol en kan de Basslet vijf of zes uur gebruikt worden.

De muziek dan.
Op welk muziek werkt de Basslet het beste?
Dat verschilt en is ook afhankelijk van de smaak van de gebruiker.
Wel is het zo dat muziek met weinig bass erin ook weinig trillingen door geeft.
De functie is dus zo goed als het geluid van de bron.

Het lijkt er op dat Metal en rock minder bass lijken te geven dan dance en pop.
Echter klassieke muziek kan ook veel lage tonen bevatten.
Lofelt heeft op Spotify een lijst met nummers geven die als demo gebruikt kunnen worden de hoeveelheid bass en trillingen zijn dan ook indrukwekkend.
In het begin voelt het wat vreemd aan omdat trillingen in de pols als onwerkelijk gevoeld worden.
Kwestie van gewenning schijnt het te zijn. De makers beweren dan na verloop van tijd het niet meer gevoeld wordt waar de trillingen vandaan komen en dat ze door de hersenen als vanuit het hele lichaam gevoeld worden.
Om die reden wordt ook alleen een polsbandje meegeleverd (2 maten) en niet een borst band.
De ervaring zal het leren.
Het is wel zo als ik de Basslet die om mijn pols zit, tegen de borst druk ik in het midden van de borst de trillingen veel duidelijker ervaar.
Vandaar dat de eerste ervaringen door gebruikers wel aangeven dat ze graag een borstband zouden willen gaan gebruiken.

Voorbeelden van muziek gebruikt met mijn iPhone 5s.
Gangsta's Paradise, Coolio
Boom Boom Pow, The Black Eyed Peas
Send My Love, Adele
Papaoutai, Stromae
Why Does My Heart Feel So Bad?, Moby

Verder heb ik ook getest met mijn audio speler Cowon iAudio D2 en een iPad 2 en een Asus Vivo mini PC.
Oordopjes, Vsonic VSD1 en Meelectronics.
Maar goed iedere andere audio speler kan ook.
De kwaliteit van de bron (MP3) kan wel uitmaken gebruik bij voorkeur 320 kbit/s of lossless audio FLAC.
Spotify werkt in ieder geval prima op streaming kwaliteit "hoog" wat 160 kbit/s zou moeten zijn.

Opmerkingen zijn welkom.
Ik heb reeds een topic in het Tweakers forum staan.
[The Basslet] by Lofelt, a wearable subwoofer for your body

Heb jij ook een Lofelt Basslet (Zwart)?

Thanks voor je uitleg! En ja ik ben totaal doof ( Doof geboren ).
Laatste tijd ben ik aan het uitzoeken voor dat soort dingen voor het extra belevenis van het muziek door het voelen. En eerst wilde ik voor Subpac gaan, maar ik vond deze Basslet ergens op het youtube en dat vond ik wel leuk en dat voor zachte prijs.
En gelukkig heb je er review over geschreven, en die heb ik uiteraard ook gelezen.
Ik denk dat ik voor twee ga kopen, eerst basslet en daarna Subpac S2 voor thuis.
En je zegt ook dat je trilling over het hele lichaam voelt en dat is dus precies wat ik zoek! :)
Duidelijk.
Nou ik kan je wel zeggen dat de Basslet heel goed de trillingen doorgeeft en daarmee de muziek goed doorgeeft. Het is niet zomaar een trilling zoals je van een smartphone misschien wel kent.
Beetje lastig uitleggen want je moet het eigenlijk zelf voelen.
Ik denk dat je er geen spijt van krijgt van het voegt echt iets toe.
De uitleg op de website van Lofelt laat dit ook zien.
Succes!
Thanks!! Dat gaat mij zeker lukken!
Ik ga je review nogmaals even lezen ;)

Nog hele fijne laatste hitte dag:)
Hebben ze dat ding echt BasSlet genoemd? Nice review though
Ja echt!
Zal wel te maken hebben met de combinatie Bass en Bracelet. 😉
Goeie review. Ikzelf ben er erg tevreden mee. Het is inderdaad in het begin even een raar gevoel dat er iets trilt om je pols, maar na verloop van tijd blend het helemaal in de muziek. Mij is opgevallen dat nu zelfs oordopjes die van zichzelf weinig bas hebben, veel beter klinken. Op de FB van Lofelt ook gevraagd of er borstbanden verkrijgbaar zijn (van welk merk dan ook) die je eraan kunt bevestigen. Die zijn er blijkbaar niet . Overigens kun je er wel elke horlogeband opzetten, aangezien de bevestiging gewoon standaard is. Ikzelf zit nu te denken om een dubbellaags band van elastisch materiaal te maken voor rond mijn borst, waar de Basslet ingeschoven kan worden. Dat is eigenlijk nog praktischer, want dan kun je hem ook weer zo om je pols dragen als je wilt.

Het minimalistische is overigens ook erg cool. Geen onnodige frutsels eraan. Geen apps. Niks van dat alles. Hij doet gewoon wat ie moet doen.

Nogmaals, je moet er even aan wennen, maar daarna is het echt een gemis als je zonder de Basslet naar muziek luistert op je koptelefoon. Dat merk je al als je tijdens het dragen de intensiteit naar 0 zet. Alsof je de bas op je versterker helemaal eruit draait.

Ik had hem voor de grap ook nog tussen mijn koptelefoonband en mijn hoofd geklemd......WTF!! Alsof je je hoofd IN een dikke subwoofer stopt. Ik weet niet of dat gezond is, dus dat doen we maar niet te vaak. Het gevoel was precies alsof je bij een (dance)festival direct voor de speakers gaat staan. Dat trilt dan ook zo heftig in je hoofd.
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is.
Op een gegeven moment voel je niet meer dat de trillingen uit de pols komen en mis je de bass pas als je de Basslet uit zet. Ik ga zelf ook nog wel proberen met een borstband en kijken of dit prettig werkt. Het moet ook niet vervelend aanvoelen zo'n band om je borst.
Jammer dat deze niet in NL te koop is!
Deze is wat ik wel eigenlijk zocht.
Eerste wilde ik voor Soundbrenner gaan, maar deze heeft heel andere functie.
Voor mij als dove vind ik het interessant om samen met Spotify te doen.
Maar aangezien deze product niet in NL te koop is , zal ik waarschijnlijk Subpac overwegen.
Bestellen kan via de webshop van Lofelt. Kost dan 129 plus verzendkosten 9,99.

Wellicht komt er een opvolger waarbij Bluetooth ook mogelijk is. Dat is mij niet bekend.
Lage tonen tot 250Hz worden nauwkeurig doorgeven en zijn dus voelbaar.
130 HZ VS 250 HZ, dus bij 250 HZ is het meest gevoel van boem boem, en bij 130 HZ niet?
Als ik goed begrijp, is dat bij 250 HZ meeste gevoel dan bij 10 HZ ?
En als ik deze laat bestellen , is dat binnen europa? ( ivm inklaringkosten en douane ? )
Bedankt voor je tip van die link! :)
Het is tot 250Hz dat de Basslet kan doorgeven via trillingen.
Hoge tonen dus boven de 250Hz komen niet door.
Je moet het dus echt zien als een subwoofer om de pols.
Oordopjes heb je dus nodig voor de rest van het geluid.
De subwoofer vult het geluid wel aan waardoor de beleving heel anders is dan alleen via oordopjes.
Je schrijft dat je doof bent, ik weet niet of dit volledig of gedeeltelijk is maar je kunt waarschijnlijk wel de trillingen goed merken.
Je voelt het geluid niet alleen als trilling om de pols maar in je hele lichaam.
Dit vergt enige gewenning.
Je zou de Basslet eventueel ook met een elastische band op de borst kunnen dragen.
Verzenden is binnen de EU dus zonder bijkomende kosten!
Zie reactie op andere berichtje ( niet op het ''reageren'' button geklikt, stom van mij! ) :)
Ik heb laatste vraagje, kun je met basslet ook gebruiken zonder koptelefoon? Of moet je koptelefoon echt ook wel aansluiten? Het leek mij handig om alleen basslet op pols en de rest bij audio aansluiten en dan kan ik gaan zitten waar ik wil.
Bijvoorbeeld ik sluit hem op telefoon en ik start spotify en ik heb dat ding om pols en geen koptelefoon.
Gaat dat werken? Heb je dat ook geprobeerd?
Ja, dat kan.
Je moet wel de telefoon met Spotify en de Basslet zender eraan in de buurt houden. Binnen een paar meter van de Basslet polsband.
Je kunt verder de zender op iedere 3,5mm audio aansluiting inpluggen.
Thanks! Gebruik je hem nog steeds? :)
Zeker!
Ik ben er erg tevreden over en verbaas mij er eigenlijk over dat een product als dit niet veel meer aandacht krijgt van Tweakers. Ik ken geen ander product dat gelijk of beter is dan de Basslet.
Het enige minpunt wat je zou kunnen aanvoeren is dat er nog geen Bluetooth Headphones of oordopjes gebruikt kunnen worden.
Je zit dus vast aan draadgebonden Headphones of oordopjes.
Wellicht komt er in de toekomst een Basslett uitvoering die wel Bluetooth aankan.
Mooi om te horen en zo weet ik ook helemaal zeker dat ik hem binnenkort ook ga bestellen.
Ik heb ook ervaringsverhaal gelezen van een slechthorende vrouw uit Amerika, en haar ervaring was ook heel goed met deze basslet, zij kon het niet geloven zo zulke klein apparaatje dat zo goed is in ritme.

Ja ik denk omdat deze product niet haast te koop is in NL, anders was het aandacht groter voor Tweakers zo heb ik daar mijn vermoeden voor.
Ik vind zeker dat deze product ook in NL moet verkocht worden, maar goed gelukkig kan ik gewoon daar bestellen binnen het europa, maar het was wel stukje handiger geweest als deze product gewoon bij NL webshop kunt kopen.

Het product vind ik helemaal goed bedacht en het voelt goed en heel simpel en het neemt ook niet veel ruimte zoals Subpac. Kan ik ook opruimen en of makkelijk meenemen , dat is helemaal pluspunt!

Jij nog bedankt voor alle info's en nog veel plezier met dat product!
Ik schrijf waarschijnlijk ook review als ik hem binnen hebt! :)
Prima, succes!
Ik hoop dat dit ook goed werkt voor slechthorenden en dove mensen.
Ik vermoed van wel maar ik weer dit niet zeker omdat ik wel kan horen.