Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel - Bekijk alle specificaties

Lofelt Basslet (Zwart) Review

HoppyF 28 december 2016, laatste update op 29 december 2016, 427 views

Lofelt Basslet (Zwart)

De Basslet is een geheel nieuw product wat eruit ziet als een horloge, smartwatch of fitness tracker maar wat een geheel nieuwe dimensie toevoegt aan het luisteren van muziek. De Basslet geeft namelijk haptic feedback. Zeg maar trillingen zoals je kunt voelen bij een subwoofer.

Pluspunten

• Innovatief
  • Mooi ontwerp
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Hoge prijs
  • Alleen in het zwart
  • Geen Bluetooth Headphones mogelijk

De Basslet is een nieuw innovatief product welke door een klein en nieuw Duits bedrijf (Lofelt, Berlijn) wordt geproduceerd.
De Basslet is ontwikkeld door een aantal Duitsers en uiteindelijk in hun opdracht in China geproduceerd.
Het is een Kickstarter project welke in de zomer is gestart en waarbij in een korte tijd een enorm groot aantal mensen (Backers) dit project hebben ondersteund.
De teller stond op zo'n 3700 Backers met een bijdrage van 600.000 euro wat neerkomt op 800% van de geplande target.
Er hebben ook ongeveer 200 Nederlanders meegedaan waarin ik zelf.
Prijs bij de Kickstarter campaign lag tussen de 99-139 euro exclusief verzendkosten.
De pre-order prijs nu ligt op $ 179.
Verzendkosten daarbij weet ik niet. Pre-order leveringen starten in februari 2017.

Lofelt had in de planning staan te zullen gaan versturen voor de Kerstdagen.
Dit is gelukt, dat wil zeggen het grootste deel schijnt te zijn verstuurd en aangekomen.

De eerste indruk van de Basslet is prima.
Het voelt als een trilling in de pols waarbij de Basslet als horloge wordt gedragen.
De trilling is echter niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de trilfunctie van je smartphone. De trillingen van de Basslet zijn veel nauwkeuriger en volgen de lage frequenties.
De specificaties geven aan 10-250Hz.
Als je de Basslett tegen je oor houdt kun je (zonder oordopjes) horen welke muziek er wordt afgespeeld.
Er zit echter geen klein luidsprekertje in het bandje maar een bewegende spoel.
Op de website van Lofelt wordt dit uitgelegd.

Aansluiten gaat eenvoudig. De zender van de Basslet heeft een 3,5mm audio plug welke op elke audio aansluiting geplugd kan worden.
Bijvoorbeeld een smartphone maar het mag ook iets anders zijn een portable audiospeler of een PC.

Instellingen of een app zijn er niet.
Er zitten twee kleine knopjes op de Basslet waarme je deze kunt aanzetten en het volume (mate van trillingen) kunt verhogen of verlagen.
Er zit een kleine LED op de Basslet welke in kleur kan veranderen en welke ook dient om de status van het volume aan te geven of foutmeldingen te kunnen laten zien.

Het opladen van de accu's van zowel de Basslet als de bijbehorende zender gaat eenvoudig door de twee tegen elkaar aan te klikken.
De volume knopjes zijn van metaal en kunnen tegen de zender aangeklikt worden.
Vervolgens sluit je de zender met het meegeleverde USB kabeltje aan op een externe oplader bijvoorbeeld en iPhone oplader.
In een uurtje zitten ze vol en kan de Basslet vijf of zes uur gebruikt worden.

De muziek dan.
Op welk muziek werkt de Basslet het beste?
Dat verschilt en is ook afhankelijk van de smaak van de gebruiker.
Wel is het zo dat muziek met weinig bass erin ook weinig trillingen door geeft.
De functie is dus zo goed als het geluid van de bron.

Het lijkt er op dat Metal en rock minder bass lijken te geven dan dance en pop.
Echter klassieke muziek kan ook veel lage tonen bevatten.
Lofelt heeft op Spotify een lijst met nummers geven die als demo gebruikt kunnen worden de hoeveelheid bass en trillingen zijn dan ook indrukwekkend.
In het begin voelt het wat vreemd aan omdat trillingen in de pols als onwerkelijk gevoeld worden.
Kwestie van gewenning schijnt het te zijn. De makers beweren dan na verloop van tijd het niet meer gevoeld wordt waar de trillingen vandaan komen en dat ze door de hersenen als vanuit het hele lichaam gevoeld worden.
Om die reden wordt ook alleen een polsbandje meegeleverd (2 maten) en niet een borst band.
De ervaring zal het leren.
Het is wel zo als ik de Basslet die om mijn pols zit, tegen de borst druk ik in het midden van de borst de trillingen veel duidelijker ervaar.
Vandaar dat de eerste ervaringen door gebruikers wel aangeven dat ze graag een borstband zouden willen gaan gebruiken.

Voorbeelden van muziek gebruikt met mijn iPhone 5s.
Gangsta's Paradise, Coolio
Boom Boom Pow, The Black Eyed Peas
Send My Love, Adele
Papaoutai, Stromae
Why Does My Heart Feel So Bad?, Moby

Verder heb ik ook getest met mijn audio speler Cowon iAudio D2 en een iPad 2 en een Asus Vivo mini PC.
Oordopjes, Vsonic VSD1 en Meelectronics.
Maar goed iedere andere audio speler kan ook.
De kwaliteit van de bron (MP3) kan wel uitmaken gebruik bij voorkeur 320 kbit/s of lossless audio FLAC.
Spotify werkt in ieder geval prima op streaming kwaliteit "hoog" wat 160 kbit/s zou moeten zijn.

Opmerkingen zijn welkom.
Ik heb reeds een topic in het Tweakers forum staan.
[The Basslet] by Lofelt, a wearable subwoofer for your body

Heb jij ook een Lofelt Basslet (Zwart)?

Hebben ze dat ding echt BasSlet genoemd? Nice review though
Ja echt!
Zal wel te maken hebben met de combinatie Bass en Bracelet. 😉
Goeie review. Ikzelf ben er erg tevreden mee. Het is inderdaad in het begin even een raar gevoel dat er iets trilt om je pols, maar na verloop van tijd blend het helemaal in de muziek. Mij is opgevallen dat nu zelfs oordopjes die van zichzelf weinig bas hebben, veel beter klinken. Op de FB van Lofelt ook gevraagd of er borstbanden verkrijgbaar zijn (van welk merk dan ook) die je eraan kunt bevestigen. Die zijn er blijkbaar niet . Overigens kun je er wel elke horlogeband opzetten, aangezien de bevestiging gewoon standaard is. Ikzelf zit nu te denken om een dubbellaags band van elastisch materiaal te maken voor rond mijn borst, waar de Basslet ingeschoven kan worden. Dat is eigenlijk nog praktischer, want dan kun je hem ook weer zo om je pols dragen als je wilt.

Het minimalistische is overigens ook erg cool. Geen onnodige frutsels eraan. Geen apps. Niks van dat alles. Hij doet gewoon wat ie moet doen.

Nogmaals, je moet er even aan wennen, maar daarna is het echt een gemis als je zonder de Basslet naar muziek luistert op je koptelefoon. Dat merk je al als je tijdens het dragen de intensiteit naar 0 zet. Alsof je de bas op je versterker helemaal eruit draait.

Ik had hem voor de grap ook nog tussen mijn koptelefoonband en mijn hoofd geklemd......WTF!! Alsof je je hoofd IN een dikke subwoofer stopt. Ik weet niet of dat gezond is, dus dat doen we maar niet te vaak. Het gevoel was precies alsof je bij een (dance)festival direct voor de speakers gaat staan. Dat trilt dan ook zo heftig in je hoofd.
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is.
Op een gegeven moment voel je niet meer dat de trillingen uit de pols komen en mis je de bass pas als je de Basslet uit zet. Ik ga zelf ook nog wel proberen met een borstband en kijken of dit prettig werkt. Het moet ook niet vervelend aanvoelen zo'n band om je borst.