Specificaties Android compatibel en 62g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) Review

skai21Testpanel 8 januari 2017, 652 views

Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart) (Testpanel)

Voor mij was het idee van het dragen van een smartwatch nieuw. Al met al heeft deze smartwatch mij laten zien dat het echt wat kan brengen. Mijn telefoon blijft vaker in mijn broekzak, ik leef gezonder en de smartwatch ziet er gelikt uit. Voor meer info, lees verder:

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Stevig
  • Zorgt voor bewustzijn gezondheid
  • Geeft notificaties makkelijk weer
  • Zit fijn om arm

Minpunten

• Vingerafdruk gevoelig
  • Klein tikje / speling in bezel

Allereerst wil ik Tweakers en Samsung bedanken voor de kans om de Gear S3 Frontier te reviewen (en houden).
Ik was al behoorlijk lang aan het twijfelen, koop ik een smartwatch, doe ik het niet...
Vroeger had ik elke dag een horloge om mijn arm, totdat ik deze kwijt raakte en ik mezelf aangewend heb op mijn telefoon te kijken.
Iedere keer kwam ik terug bij de vragen:
  • Wat voegt het toe?
  • Kan ik mezelf dwingen 'dat' ding elke dag op te laden?
  • Is het geen gimmick die je 1 maand gebruikt en vervolgens nooit meer?
In plaats van nog eeuwen te blijven twijfelen, kreeg Samsung nu de kans om voor eens en voor altijd te bewijzen wat de kracht van hun smartwatch is :)

Eerste indruk

Zoals iedereen van Samsung gewend is, was de presentatie van het product in de verpakking goed.
Het aanzetten, koppelen en updaten ging gemakkelijk en snel. Dit proces sprak voor zich, en in no-time zat de smartwatch up-and-running aan mijn arm.
Verpakking
De Gear S3 Fronter wordt geleverd in een mooie maar toch compacte verpakking, de verpakking lijkt op een soort van cilinder. Wanneer de verpakking geopend wordt zie je eerst de watch en het draadloze oplaadstation. Wanneer je de verpakking verder opent, kom je de Micro-USB lader, de handleiding en de S-band tegen.
Inhoud verpakking
In de verpakking is standaard het volgende mee geleverd:
  • Gear S3 Frontier watch zelf met daaraan de "L-band"
  • "S-Band" (zie foto)
  • Draadloze charger
  • Micro USB-charger (vaste adapter)
  • Quick-start guide

Featureset

Toen ik voorheen aan het zoeken was naar smartwatches, zocht ik altijd naar Android Wear smartwatches.
Dit deed ik puur en alleen omdat ik er vanuit ging dat dit het beste was in combinatie met een android toestel.
Ik heb nog nooit een Android Wear smartwatch om mijn pols gehad, maar tot nu toe heb ik nog maar een ding kunnen vinden wat Android Wear beter doet als Tizen: Ingress.
Verder doet de watch alles wat ik er van verwacht, en dit doet hij ook snel.
Samsung Gear App
Algemeen
Om je smartwatch in gebruik te nemen, heb je de Samsung Gear App nodig, Ik heb deze app ge´nstalleerd op mijn OnePlus One.
Wanneer je smartwatch niet gekoppeld is kun je nog niks met deze app, alle functies worden beschikbaar gesteld wanneer je je smartwatch koppelt.
Direct toen ik de Gear S3 koppelde werden de updates voor deze smartwatch binnen gehaald en geinstalleerd.

Gear instellingen
In de Gear App kun je het volgende instellen:

Aangezien dit een review is en geen handleiding, wil ik graag een beperkt aantal dingen uit het menu benoemen:

Watchfaces:
Het configureren van de watchfaces, en het downloaden hiervan is zeer gemakkelijk.
De implementatie hiervan is zeer goed gedaan!
Momenteel heb ik nog niet echt een watchface gevonden die me echt aanstaat, daarom gebruik ik nog de Frontier standaard:

Notifications
In het notifications menu kun je instellen waar je wel of niet een notificatie van wilt krijgen, je kunt per app zeggen of je er een notificatie van op je watch wilt krijgen. Echter mis ik bij sommige app's nog wat diepgaande instellingen, bijvoorbeeld WhatsApp. In WhatsApp zelf, heb je de mogelijkheid om onderscheidt te maken tussen Groepsberichten en Direct gestuurde berichten. Dit onderscheidt zou ik graag ook op de watch kunnen maken.

Samsung 'App Store'
Samsung heeft een eigen app-store gemaakt, waarin je apps en watchfaces kunt downloaden.
Tevens wordt deze app gebruikt voor het updaten van alle standaard Samsung Apps die meegeleverd worden met je smartwatch (Shealth, Weather, Alarm, S Voice, Enzv.) Het aanbod van third-party apps is niet slecht, maar ook niet uitgebreid.

Wat me opviel, het downloaden en updates van Apps, duurt zeer lang.
Shealth App
De Shealth App heeft me echt positief verast!
Laten we om te beginnen voorop stellen, dat ik een IT-er ben en absoluut niet actief / sportief ben.
Echter merk ik dat de smartwatch in combinatie met de Shealth app, mij wel bezig laat zijn met mijn gezondheid.
Sinds ik de smartwatch draag houdt ik van allerlei dingen bij:

Koffie / water innamen
Ik ben en blijf een IT-er, en drink daarbij stereotype technisch ook veel koffie, dagelijk gaat dit automatisch en ben je hier in zijn geheel niet mee bezig. Op de watch kun je een widget instellen waarop je aan kunt geven hoeveel kopjes koffie en glazen water je die dag gehad hebt. Dit alles loopt in sync met de Shealth app die de backlog bij houdt en waar je het target in kunt stellen.
Alles bij elkaar op geteld, zorgt dit er echt voor dat ik veel minder koffie drink en meer water. :)

Stappen
Via de Shealth App kun je een target instellen, hoeveel stappen je per dag wilt zetten.
Momenteel heb ik dit ingesteld op 8000 per dag, wat voor mij betekent dat ik dit als ik niet een heel klein beetje actief ben, dat ik dit niet haal. In de screenshot zie je deze week, deze week heb ik veel aan mijn bureau gezeten zonder te bewegen. Je kunt dus zien dat ik het deze week vrij vaak niet behaald heb. Maar het stimuleert je wel om af en toe te gaan lopen.

Activity time
De smartwatch houdt bij hoeveel tijd je actief bent op een dag, dit is echt zeer hulpzaam bij een kantoorbaan zoals ik die heb.
Wanneer het horloge merkt dat je meer dan een uur stil zit, trilt je horloge en roept het "get moving". Als je vervolgens ook dan of later opstaat roept het horloge "Good Job". Dit zorgt er in ieder geval voor dat je eens in de zoveel tijd even een klein stukje loopt, als is het maar binnen kantoor.

Ik zal deze week nog proberen screenshots te krijgen van de notificaties.

"Workout" tracking
Wanneer ik op mijn werk in de middag pauze een klein rondje ga wandelen, heb ik de afgelopen dagen de walk tracking aangezet.
Je stelt dan een target in van bijvoorbeeld 20 of 15 minuten wandelen, en start deze "Workout" vervolgens.
Je kunt van alles instellen wat het horloge moet doen om je te coachen, dit zijn functies die vooral nuttig zijn bij echte workouts als lopen. Ik probeer nu al een tijdje om die "tips" (waar je horloge begint te praten) uit te zetten, dit is me tot de dag van vandaag nog niet gelukt (@samsung ??? :) )

Verder werkt dit super, het horloge houdt echt van alles bij:
  • Route (via GPS en weergegeven op een kaart)
  • Afstand afgelegd
  • Hartslag
  • Gemiddelde snelheid
  • Maximale snelheid
  • Hoogte
  • Temperatuur tijdens je "workout" (op basis van accuweather en locatie)
  • Verbrande calorie
Dit alles in naderhand duidelijk en overzichtelijk terug te zien in de Shealth app op je telefoon:

Beeldkwaliteit

Toen ik de smartwatch kreeg heb ik het uiteraard meteen op helderheid 10 gezet (het hoogste), echter zag ik al snel dat dit veelste fel was.
Ik gebruik hem nu een tijdje op helderheid 8, maar lager als dat zou geen probleem zijn.
Het scherm is zelf buiten in de volle zon goed leesbaar, en verliest daarbij vrijwel geen kleuren.

Ik blijf dus kort over het scherm, dit is namelijk gewoon goed zoals we dit van Samsung gewend zijn.
De touchgevoeligheid is goed, en werkt zelfs met handschoenen.

Bouwkwaliteit & Afwerking

Als je de smartwatch bekijkt straalt deze bouwkwaliteit uit, het horloge voelt stevig en robuust (en is dit ook).
De ronddraaiende bezel voor de besturing loopt extreem soepel, en de click die deze maakt is zeer prettig in gebruik.
Ik gebruik dit vele malen vaker dan het touchscreen zelf.

Wat me hierbij wel opvalt, wanneer je op de bezel tikt, maakt deze een geluid alsof deze los zit.
Wanneer je van de zijkant tegen de bezel duwt, lijkt het alsof de bezel los in de draaiende cirkel ligt.
Echter is dit iets wat bij heel veel mensen uit de review, dus dit lijkt een typisch gevalletje: it's not a bug, it's a feature :)
In deze video kun je het een beetje zien:
Het is natuurlijk afwachten of dit na verloop van tijd geen problemen gaat geven.
Om deze reden heeft de bouwkwaltieit ook een goed gekregen i.p.v. een uitstekend.

De meegeleverde watchband is van zeer fijn rubberachtig materiaal, dit is extreem soepel, vaak zie je dat dit zeer stroef / stevig materiaal is.
Ik hoop dat deze band dus ook stevig blijft in de toekomst.

Al met al, is de bouwkwaliteit goed en straalt de smartwatch dit uit.
Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het er over een half jaar uitziet.

Ergonomie

Het horloge zit zeer comfortabel en past meteen goed. Wel is het horloge aan de grote / zware kant.
Ik heb zelf best grote armen, hierdoor zou een klein horloge ook misstaan. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je hele kleine of dunne armen hebt dit een probleem kan zijn. Er worden ook voor kleinere armen bandjes meegeleverd.

ik zit veel achter een computer, mijn polsen leunen dus vrij veel op het bureau of mijn toetsenbord.
Bij andere horloges heb ik het wel eens gehad dat de sluiting of het bandje na een tijdje ging knellen.
Om die reden deed ik vaak achter mijn bureau mijn horloges uit, bij deze smartwatch heb ik dit nog niet hoeven doen en zit de sluiting in zijn geheel niet in de weg.

Momenteel ben ik nog steeds een beetje het correcte "gaatje" van het bandje aan het vinden. Waar de ene eigenlijk net wat te strak is en de andere net wat te los. Dit zal na verloop van tijd wel zijn beloop nemen.

Mobiliteit & Accuduur

mobiliteit
Wat betreft mobiliteit is de smartwatch zeker een van de betere, de smartwatch heeft namelijk alles in zich wat veel andere smartwatches missen. De Smartwatch heeft zelf GPS, WiFi en in sommige versies zelfs LTE. Ik gebruik de smartwatch vooral in combinatie met mijn telefoon via Bluetooth, echter werkt de smartwatch ook nog goed wanneer je wegloopt van je toestel.
Op mijn werk komt het wel eens voor dat ik mijn telefoon op mijn bureau laat liggen, als ik dan een verdieping naar beneden loopt, en dus uit bereik ga van mijn telefoon. Trilt de smartwatch een keer subtiel, dit is om te laten weten dat er misschien wat functionaliteiten missen.
Tijdens mijn werk probeer ik elke middag een wandeling te doen, dit werkt geweldig in combinatie met de smartwatch. de Shealth App van Samsung werkt super, maar het grote voordeel aan deze watch is dat hij zelf de "workout" bij houdt en deze pas synced met de Shealt app als je deze opent. Je kunt dus bijvoorbeeld gaan hardlopen, je telefoon thuis laten en vervolgens wel alles (automatisch) laten syncen naar je toestel.
accuduur
Ik draag het horloge nu zon 1,5 tot 2 weken, en de accu heeft het nog altijd extreem goed vol gehouden.
Als ik een dag normaal gebruik van 06:45 t/m 00:00 dan zit ik +/- rond de 75 / 80% accu, ik leg hem normaal gesproken elke avond op mijn nachtkastje op de lader. Echter heb ik voor deze review eens besloten om dat niet te doen. Daarna heb ik hem dus nog een dag extra gebruikt.
Gisteren zat hij aan het einde van dag 2 op 59%. daarmee weet ik zeker dat hij een dag of 3 misschien zelfs 3,5 wel zou kunnen halen.
Let wel, ik doe alleen GPS bij het tracken van een wandeling, ik heb het scherm niet op maximum staan en ik speel er bijvoorbeeld geen spelletje op.
Maar al met al, ben ik meer dan tevreden m.b.t de accuduur van de smartwatch!

Compatibiliteit

Met betrekking tot compatibiliteit, heb ik niet zon uitvoerige test gedaan.
Ik gebruik een OnePlus One, deze draait CyanogenOS (wat eigenlijk Android is), en heb hierbij geen gebreken kunnen vinden omdat ik geen toestel van Samsung zelf heb.

CyanogenOS staat bekend om zijn PrivacyGuard, met betrekking tot notificaties en het toestemmingen geven aan bepaalde apps. Ik ben nergens tegenaan gelopen.

Ik heb vernomen dat iOS tegenwoordig ook uit "beta" fase is, maar het enige iOS apparaat wat ik heb is een Ipad.
De reden om je smartwatch te verbinden met je Tablet krijg ik nog niet gevonden.

De prijs van de smartwatch is een lastige, 400 euro is uiteraard veel geld.
Echter is de kwaliteit van de smartwatch in mijn optiek wel 400 euro waard, het probleem hiermee is echter:
Als ik de smartwatch niet had gekregen om te testen, had ik waarschijnlijk geen 400 euro uitgegeven aan deze smartwatch.
Nu ik een tijdje een smartwatch van 400 euro om mijn pols heb, zou ik waarschijnlijk wel weer 400 euro uitgeven aan een nieuwe smartwatch in de toekomst.

Momenteel ligt het dus nog een beetje in het midden, bij bouwkwaliteit gaf ik aan dat er een klein tikje / speling in de bezel zit.
Als dit in de toekomst voor problemen zorgt, is hij misschien geen 400 euro waard.
Wanneer blijkt dat dit niet het geval is ga ik zeggen: Deze smartwatch is zijn 400 euro meer dan waard.

Algemene Beoordeling

Na een tijdje heb je ingesteld van welke apps je wel of geen notificaties wilt ontvangen op je pols, je leert beter omgaan met de interface.
Al snel laat je steeds vaker je telefoon in je broekzak zitten.

Het uiterlijk van het horloge is mooi en stijlvol, zelfs voor de wat "stoerdere" Frontier versie.
Ik probeer sinds ik hem draag gezonder te leven.

Al met al: Alleen maar positieve geluiden.

Ik ben verkocht! :)

Feedback

Dit is mijn eerste review, en kan daardoor wat missen :)
Mocht je wat missen, dan hoor ik het graag. ik zal dit dan ook toevoegen.
Verder ga ik door met het dragen van deze smartwatch, en zal ik ook nog zo nu en dan wat bijwerken aan deze review.

Heb jij ook een Samsung Gear S3 Frontier Zwart (Zwart)?