Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

supersnathan94 12 januari 2017, 699 views

Apple Airpods (Wit)

De prijs is hoog, maar de kwaliteit is goed. Een soepelere bluetooth ervaring heb ik nog niet gehad. Draagcomfort is niet anders dan ik gewend ben van de EarPods en de geluidskwaliteit is veel beter dan dat. Vooral in het laag is er voldoende punch, maar ook goede strakke bassen.

Pluspunten

• AutoPauze als je een dop uit je oor haalt
  • De briljante pairing methode
  • Double tap is instelbaar
  • Vrijwel geen "buffer" latency
  • Werkt erg goed met video
  • Geen EQ nodig om het geluid strak te krijgen, misschien iets te veel laag tussen 42 en 63 Hz, maar weghalen is altijd beter dan moeten toevoegen
  • Accuduur

Minpunten

• De prijs is absoluut gezien wel hoog, maar in verhouding met andere producten valt het nog mee

Na een aantal reviews gezien te hebben van verschillende Youtubers (MKBHD, LinusTechTips, Techcrunch) en ook de papieren versie van oa onze eigen mede tweakers heb ik deze een week geleden toch ook maar opgehaald.

Ik was een dag in amsterdam omdat mijn eigen toestel kuren gaf en ik hem niet veel meer dan 2 dagen kwijt kan zijn ivm zakelijke afspraken en bereikbaarheid. Uiteindelijk kon ik niet direct geholpen worden ivm de immense drukte. Ook die dag was er een kleine shipment van 130 AirPods geweest waarvan er nog maar 6 over waren in de winkel. Ik had dus weer geluk.

Ik heb de AirPods gekocht samen met een iPhone 7 Plus 128GB die ik dus voorlopig als test apparaat ga gebruiken voor deze oordoppen.

De eerste ervaring is echt fantastisch. Ik kom van een 6 Plus af en die had ik toen dus ook bij mij. In de trein kwam ik er achter dat het eenvoudige pairen ook gewoon met oudere devices werkt. En man man man wat is dat makkelijk zeg. Doosje open doen, op verbinden drukken, dop in je oor en klaar. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CrKaES6JC0F6EW.jpeg

En dan begint het feest. Ik had net een nieuwe CD van mijn favo Jazz/fusion band op m'n iPhone gezet (6Plus) en ik dacht laat ik daar eens naar gaan luisteren. En toen begon de verbazing. Want vanaf het moment dat je een nummer aan klikt hoor je geluid. Er is geen buffervertraging aanwezig! Alle controls zijn vrijwel instant volume veranderingen zijn erg soepel en direct, het pauzeren van een nummer op het toestel is erg snel en de herkenning van de gestures en het verwijderen van een dop werkt heel erg soepel.

Video afspelen

Ik wil het graag hebben over drie verschillende punten die ik nog niet ben tegengekomen in andere reviews. 1 daarvan is het kijken van video's met deze oordoppen. Het probleem wat je met streaming video hebt is dat de audio ook in de stream zit verwerkt en dat je, als je de audio draadloos nog weer verder wil sturen naar en ander apparaat, altijd een offset moet gebruiken waardoor je de video zelf als het ware on hold zet voor een bepaalde tijd. Ik merk dit bijvoorbeeld als ik het geluid van een filmpje stream naar mijn airplay receiver, daar zit dan een volle 2 seconden tussen voor hij begint met het afspelen, Bij pauzeren gaat het audio deel nog 2 seconden door en scrubben is echt een drama.
YouTube
Youtube werkt fantastisch met de AirPods. Alle controls werken gewoon zoals verwacht omdat ze door iOS worden gedaan en je dus eigenlijk dezelfde optie hebt als op de bedrade doppen met afstandsbediening. Er is geen merkbare lag tussen het wisselen van advertentie en de echte video die te wijten is aan buffering of ze hebben dat goed weten te maskeren. Ik kan geen synchronisatie issues ontdekken tussen video en audio en er zijn ook geen vertragingen doordat halverwege de boel een resync nodig heeft oid. Dit had ik wel met AirFoil. Deze applicatie laat je streamen over het gehele netwerk en aangesloten randapparatuur.
Vimeo
Ook hier verloopt het afspelen erg soepel. Wel merk ik hier een vertraging voor het afspelen, maar dit kan ook liggen aan de app die overall ook minder soepel aanvoelt dan die van YT.
Video embedded op internet
Ook video's op tweakers.net lopen netjes synchroon en zonder buffering aan het begin. 1080P video start instantaan en audio loopt lekker mee. Ook hier werkt het double tap to pause en het verwijderen uit het oor weer prima. Geen op of aanmerkingen over te maken dus.

Gebruik door de dag heen

Dit is ook iets wat ik mis in de meeste reviews. Hoe komen de dopjes de dag door en hoe makkelijk werkt het nou eigenlijk echt? Ik kan daar vrij kort over zijn aangezien het echt zalig werkt. Je hebt de doppen 's ochtends lekker in de case zitten en vanaf het moment dat je ze eruit haalt kun je ze gewoon gebruiken. De komende week zit ik veel thuis en op de fiets naar afspraken en kan ik ze dus naar hartelust testen. Ik heb ze vandaag de hele dag gebruikt voor van alles en nog wat en ik ben slechts 15 procentjes kwijt van de meegeleverde powerbank. Qua batterij is het dus dik in orde.
Gemak
Het gemak waarmee je de doppen gebruikt is echter vele malen beter dan ik had gedacht. De verbinding wordt eigenlijk de hele tijd in stand gehouden, maar op het moment dat je de case open doet wordt deze actiever en veranderen er een aantal dingen. Zo krijg je een venster met batterij status te zien als de case dicht genoeg bij de iPhone is en komen de batterij indicatoren in de widget beschikbaar. De accu wordt standaard als setje weergegeven tenzij 1 van de 2 doppen een afwijkende capaciteit heeft doordat je er tijdens het rijden bijvoorbeeld maar 1 in hebt. Het opzetten van de verbinding gebeurt dusdanig snel dat je het vaak niet eens merkt. Het is sneller om deze doppen in te doen dan om eerst de meegeleverde EarPods uit je zak te halen en netjes uit de knoop hebt (zelfs als je ze goed opbost wil het nog wel eens fout gaan). Daarna is het een simpele double tap en je hebt muziek. Het feit dat het via bluetooth gaat heb je dus eigenlijk niet eens door zo soepel gaat het.

Wat erg handig is, is het feit dat je er eentje gewoon even weg kunt geven aan iemand anders om even wat te luisteren. In de trein bijvoorbeeld even wat laten zien aan je collega of studiegenoot is vrij eenvoudig zonder gehannes met draadjes en de remote control.

Audio glitches en accu

Tot op de dag van vandaag ben ik slechts 2 keer een echte glitch tegengekomen die kwam door de oordoppen. Ik verloor even de synchronisatie waardoor het linker oordopje gewoon stopte met functioneren. Dit was op het moment dat ik een paar keer achter elkaar op pauze moest klikken tijdens het kijken van een filmpje en ik ergens op moest reageren. Op zich dus niet echt heel erg, maar het is natuurlijk wel opmerkelijk ongewenst gedrag. Hoe dit precies komt weet ik niet, maar ik denk toch door een storing met het opzetten en afsluiten van de audio stream wat te snel opeenvolgend is.
Accu
De accuduur van de AirPods is fenomenaal. 5 uur red je makkelijk met goed hard volume. De case is dan weer goed voor nog eens 24 uur en ik kan echt twee volle dagen gebruik maken van de doppen zonder de case op te laden. Dus als ik dat eens vergeet dan is er niets aan de hand. Het handige is dan ook nog dat je de case kunt opladen terwijl je de doppen gebruik en je daarbij niet vastzit aan een draadje. In vijf uur is dat ding echt wel vol zodat je de doppen weer kan voorzien van sap. Tot nu toe heb ik nog maar 1 keer een low battery warning gehad (wat gebeurt bij 10%) dit betekent echter wel dat je nog zeker een half uur hebt om je telefoongesprek of film af te ronden. De oordoppen zijn met ongeveer 10 - 15 minuten weer netjes opgeladen en dus is er vrij weinig aan de hand als ze een keer leeg zijn. Een paar tellen in de case is al genoeg. En als je de low battery melding krijgt is het een kwestie van 1 tje uitdoen en opladen en na tien minuten even wisselen.

Ik vind dat Apple echt weer een goed product op de markt heeft gezet, maar dat het wel weer een 1st gen apparaat is. Het heeft dus wel de nodige kinderziektes (die ook de reden waren voor het uitstel) als het gaat om kwaliteit van het geluid en de stream, maar het schept een precedent voor mooie producten die nog gaan komen. Je hebt vrijwel geen last van haperingen of glitches, maar als het dan eens gebeurd is het van korte duur. De samenwerking met andere Apple apparatuur is erg goed en het iCloud syncen van de paring werkt heel erg goed. Het volume i.c.m. een iPhone is niet heel erg hard, maar met de macbook pro is het oorverdovend hard. Hoger dan 13/16 moet je daar echt niet mee gaan.

Overigens is de meegeleverde lightning kabel dan wel weer een groot pluspunt. Deze is ook van betere kwaliteit (dikkere kabel) dan die van de iPhone 5-6S.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CrKaE3v7VyEpRs.jpeg

De AirPods zijn fysiek iets groter dan de EarPods. dit merk je vooral aan de lengte van het stokje, maar je kunt het ook zien in de diepte van het geheel.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CrKaE4q8JUruPQ.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CrKaE3lGrNGzsz.jpeg

Hieronder nog wat foto's, helaas een beetje low light omgeving, maar dat moet de pret niet drukken.

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?

Meer advertenties

Meest uitgebreide gebruikersreview op tweakers.net, waarvoor dank.
Mis wel een oordeel over het gebruik van Siri op deze AirPods.
Dankjewel, Siri gebruik ik zelf niet zo heel vaak om echt dingen te doen. Ik gebruik het af en toe om herinneringen aan te maken of in de auto voor navigatie. Siri met de airpods werkt opzich prima dan. Ik heb alleen wel uitgezet dat de double tap Siri activeert. Bij mij is dat play/pause geworden.
Na een half jaar intensief gebruik op kantoor en met sporten (zowel voor muziek luisteren als bellen) kan ik niet anders zeggen dan dat het een uitstekend product is. Ik lees wel dat een hoop mensen bang zijn voor verliezen (ook vrienden van me), maar meestal zijn dat mensen die de Airpods nog nooit geprobeerd hebben.
Voor mijn "gewone" apple earpods gebruikte ik al silicone Earhoox Earpods (www.earhoox.nl), omdat door het trekken aan de snoertjes de oortjes anders uit mijn oor werden getrokken bij het hardlopen. Bij de Airpods heb je dit getrek niet waardoor de koptelefoon beter blijft zitten dan je zou verwachten, ook bij het sporten (maar natuurlijk helemaal afhankelijk van je oor). Voor ultieme veiligheid gebruik ik bij het hardlopen en mountainbiken de Earpods ook voor mijn Airpods, je kunt ze namelijk heel makkelijk eraan bevestigen en er weer afhalen t.b.v. opladen van de Airpods. Misschien gaat het opladen zelfs ook met de Earpods eraan, maar dan zou het doosje open moeten blijven staan en uit bovenstaande begrijp ik dat ze dan niet opladen. Heb zelf de witte Earhoox Earpods, qua style passen die ook perfect bij het minimalistische design van de Earpods.

Wou jullie deze tip niet onthouden!
Nice. Ja ik gebruik ze ook dagelijks, maar zonder kabeltjes of straps. Als ik dat zou gebruiken dan zou ik eerder zo'n neckstrap doen zodat als ze dan een keer vallen ze blijven hangen en niet alsnog op de grond vallen (met mountainbiken niet zo heel chill namelijk).

Opladen met die dingen gaat hem niet worden. De clearance met de case is ongeveer 0,1mm. Daar krijg je zelfs geen stukje 80grams A4 tussen.