JBL CS 1500 (Zwart) Review

Solaroid 27 december 2016, 152 views

JBL CS 1500 (Zwart)

JBL is top. Niet alle, maar wel veel sets van JBL hebben een goede naam. Die goede naam maakt deze set ook zeker waar.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Aansluiting voor draad en banaanplug

Minpunten

• Ring aan de onderzijde fragiel
  • Subwoofer bromtoon

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Het frequentiebereik van de speakers is breed, terwijl het toch goed genoeg gedefinieerd is. De audiofiel zal in definitie bij het luisteren naar muziek wellicht het middengebied iets teveel op elkaar gepakt vinden. Dan moet je wel echt een purist zijn. Bij films is dit zelfs geheel niet aan de orde. Je merkt dat ze goed zijn voor muziek, maar vooral op filmliefhebbers gericht zijn.

Gekoppeld aan een goede receiver en een blu-ray speler ishet echt waarlijk genieten van films en muziek blu-rays.
Speciale vermelding krijgen de geroemde titanium gecoate (laminated) tweeters die mede dankzij hun frame echt kristalhelder klinken en de hoge tonen goed spreiden zonder te verstommen of dof te worden. Knap staaltje engineering van JBL.

De afwerking is erg mooi. Alleen door de grootte springen ze wel behoorlijk in het oog, de zuilen en subwoofer. Ik mocht ze van mijn wederhelft dus niet in de woonkamer plaatsen voordat ik er een blik Flexa strak in de lak hoogglans wit tegenaan had gegooid. Nou ja, niet letterlijk, maar netjes met een rollertje. En wat blijkt: ook dan zijn ze heel erg mooi.

Een nadeel is wel dat de mat zilverkleurige ring bij 3 van de 4 zuilspeakers is gesprongen. Dat kunststof is blijkbaar niet al te goed. De subwoofer had vanaf een bepaald moment een bromtoon die altijd hoorbaar was. Na diverse tests bleek het echt aan het inwendige van de subwoofer te liggen en niet aan de bron, bekabeling of het stroomnet. Deze is dus inmiddels vervangen door een Klipsch r-10sw en die speelt goed met de jbl speakers samen.
De speakers hebben aansluitingen om de draden in te prikken en aan te draaien, bovenin deze vergulde aansluitingen zitten zwarte en rode plastic dopjes. Deze dopjes kun je eruit halen, mocht je met pluggen willen werken (schijnt een EU vereiste re zijn om dit af te doppen).

De set wordt al een paar jaar niet meer gemaakt, maar je kunt ze nog wel eens tweedehands tegenkomen. Mocht je ze tegenkomen en bij je zoektocht naar info bij deze review uitkomen, dan hoop ik dat je er wat aan had.
Ik heb 220 voor de set (4 zuilen, center en sub) betaald en vind het die prijs echt wel waard.

Heb jij ook een JBL CS 1500 (Zwart)?