Specificaties 0.1 Subwoofer speaker - Bekijk alle specificaties

Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart) Review

Solaroid 27 december 2016, 775 views

Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)

Prima subwoofer. Het design spreekt mij erg aan, geborsteld zwart kunststof met een prachtige koperkleurige woofer. Om beschadiging te voorkomen heb ik het rooster op de voorkant laten zitten, maar dit is afneembaar. De basweergave is krachtig en meer dan voldoende voor een normale huiskamer.

Pluspunten

• Vermogen voldoende
  • Lage frequentie (32hz)
  • Mooi design

Minpunten

• Knopjes komen wat fragiel over

Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Ik zocht een nieuwe subwoofer omdat mijn JBL een constante bromtoon liet horen. Ik hoefde niet per definitie een groot bakbeest te hebben, maar wilde wel een lekkere voelbare dreun. Je weet het wel als film liefhebber, die diepe dreun die je door je bank voelt trillen bij een explosie of aardbeving in je film bijvoorbeeld.
Dat is helemaal gelukt met deze Klipsch. 32hz is laag genoeg. Grotere modellen gaan wel eens tot 27hz, maar ik vind 32hz echt goed genoeg en vraag me af of die paar hertz lager echt merkbaar is.
Je hebt aan de achterkant L+R aansluitingen voor tulpstekkers (line-in), maar de L doet ook dienst als LFE aansluiting. Dat is wat je wilt.

De draaiknoppen aan de achterkant (potmeters) zijn er om gain en low-pass filter af te stellen. Als je een fatsoenlijke receiver hebt met LFE kun je deze helemaal rechtsom draaien op LFE. De meest wenselijke stand in principe voor films.
De gain kun je gerust laag aanhouden. Bij mij staat deze op nog geen kwart open, anders snapt Audyssey het niet meer en gaat deze maximaal (-12db) terugregelen op de versterker (Denon avr-x1200w in mijn geval). De genoemde draaiknoppen doen wat ze moeten doen, maar voelen niet heel erg degelijk aan. Het breekt echt niet zomaar af, maar vergeleken met de degelijke massieve bouw van de kast komt het wat teer over.

Erg handig is de auto-on/off functie op deze sub. Hij schakelt zichzelf in als hij een signaal voelt, en vanzelf weer uit als er 10 minuten geen signaal is waargenomen.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze subwoofer. Bij zowel films als muziek is de weergave goed. Een strakke en imposante bas uit een bescheiden formaat. En dat voor een prima prijs. Als kabel heb ik clicktronic gebruikt, ook een goede prijs/kwaliteit en dubbel afgeschermd tegen interferentie (bromtoon dus uitgesloten).

Heb jij ook een Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)?

Beknopte maar toch heel duidelijke review!

Ik heb de grote broer van deze receiver, de R-12SW, en ben eigenlijk nog op zoek naar een goede kabel. Misschien is die Clicktronic wel iets!

Ik deel trouwens jouw ervaringen mbt volume en afwerking achterop. Het volume halverwege zetten bij het automatisch inregelen, en dan even iets terugdraaien heb ik ook gedaan. En bij mij zijn de knoppen niet heel fragiel, maar de LFE aansluiting zit net niet recht. Niet erg, maar de afwerking aan de achterkant is niet in lijn met de hele mooie afwerking aan de voorkant en de hoge kwaliteit. Misschien is dat het gevolg van de mooie (lage) prijs.
Bedankt voor je compliment. Ik zie Klipsch niet heel vaak in huiskamers staan, maar zo te lezen ben jij ook erg tevreden.
Ik heb hier lokaal bij een 'electro vakman' een kabel gekocht voor 7.50, maar deze bleek niet afgeschermd en weggegooid geld. Daarna een zeer lange zoektocht gehouden (echt, denk wel 4 uur in allerlei forums en websites gespit) en bij de clicktronic kabel uitgekomen. Alle kenmerken van de super dure merken, Duitse degelijkheid, en voor een goede prijs. Ik kocht m bij Conrad op dit nummer: 1171924 Click C Cinch/Cinch 5m voor 19,94 inc verzending omdat ie op dat moment daar t goedkoopst was.
Succes ermee en nog veel plezier van je Klipsch gewenst, maar dat gaat zeker lukken :)
Dankjewel! Ik wens je natuurlijk ook veel plezier met je sub!

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 28 december 2016 14:51]

Ik heb ook een JBL sub gehad die bromde, bleek een aardlus te zijn (in mijn herinnering veroorzaakt door de antenneaansluiting op de receiver). Je hoeft de oplossing dus niet altijd te zoeken in een nieuwe sub/duurdere kabels ;)
Ja dat komt vrij vaak voor bij subwoofers van alle merken. Een aardlus die de 50hz brom veroorzaakt. Ik heb echter stappen genomen om dat uit te sluiten (diverse groepen in huis geprobeerd, andere kabel, zonder signaalkabel bromde ie nog dus was het iets met de voeding) en kwam na alle tests niet verder dan dat het aan het beestje zelf moest liggen. De Klipsch heeft het niet, die had het ook moeten hebben als het aan een aardlus lag lijkt me (tenzij zij iets ingebouwd hebben dat JBL niet heeft, maar dat lijkt me sterk).
Brom kan door een aardlus komen (oplossing: geaarde apparatuur op geaarde stopcontacten aansluiten), maar ook door het gebruik van verkeerde kabels op de verkeerde plek. Zoals een niet afgeschermde subwooferkabel die een heel stuk naast een stroomkabel ligt. Er zijn vast nog meer mogelijkheden, maar dit is de top 2.
Te lange kabels, stekkers niet goed vastgedrukt,...