XFX GeForce 7800 GT 256MB DDR3 PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70G-UDF Review

shailes 12 maart 2006, 14.876 views

XFX GeForce 7800 GT 256MB DDR3 PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70G-UDF

Pluspunten

• Kaart ziet er super uit
  • Redelijk geprijsd
  • Mooie groene verlichting
  • Geluids niveau
  • Koperen koelblok
  • Kans op gratis call of duty 2 (helaas nooit ontvangen)

Minpunten

• Geen 6-pins voedingsadapter
  • Geen volledige games

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Wie?
XFX is een van de weinige fabrikant die een kleine hardwarematige aanpassing heeft gedaan. Bovenaan de kaart vinden we een zwart metalen strip die volgens XFX ervoor moet zorgen dat de kaart niet kan doorbuigen als gevolg van het gewicht van de koeler. Nu heb ik nog nooit gehoord dat iemands videokaart kapot is gegaan vanwege verbuiging van de PCB, maar baadt het niet, dan schaadt het niet. XFX heeft ervoor gekozen om de kaart standaard licht overgeklokt uit te leveren. De core draait bij XFX op 450 MHz (50 MHz boven de normale waarde!) en het geheugen op 525 MHz in plaats van 500 MHz. Dit zorgt er uiteraard voor dat de kaart goed presteert.

Wat?
De XFX kaart wordt geleverd in een lite-retail verpakking. Daarin vinden we onder andere de bekende verloopkabel voor de video in- en uitgangen, DVI-naar-D-sub convertors en diverse kabels, helaas zat er geen verloopkabel bij voor de voeding. XFX heeft een cd bijgevoegd met drivers, demo games en een video-bewerkings programma, verder is het voorzien van een duidelijke handleiding hoe je de drivers moet installeren. Er zit in dit pakket geen volledige games, omdat het een lite-retail verpakking is.

Waarom?
Ik heb voor deze kaart gekozen omdat het onder mijn grensbudget zit, ik heb voor de kaart 389 euro's betaald. De kaart zag op de site van Alternate staan en vond het erg gelikt uitzien en ben toen op het net naar reviews en foto's gaan zoeken voor meer informatie over de XFX EXTREME kaart, ik had toen een foto gezien dat de koeler een groene led heeft en dat de metalen stip bovenaan de kaart een logo zit die oplicht als de kaart aanstaat wat een heel mooi effect geeft en ik was meteen verkocht. Een ander voordeel tenopzichte met andere 7800GT kaarten maakt deze kaart gebruik van een koperen koelblok wat de temperatuur en overklokbaarheid ten goede zal zijn.

De core snelheid loopt standaard op 450Mhz en het geheugen op 1.05Ghz ik moest wel even uitproberen wat deze kaart kan hebben. Ik heb de kaart kunnen overklokken naar 500Mhz voor de core en voor het geheugen 1.20Ghz en dat is toch best aardig. Ik heb wat benmarks gedraaid of het wel stabiel loopt en of de prestaties wel aangenaam zijn.

Standaard settings:

Futuremark 2005 500/1200 7962 punten

Idle temps gemidded 40~45
Stress temps gemiddeld 60~65

Fansetting is met rivaturner geregeld, 2d 25% en 3d 45%

Ik moet zeggen dat dit best prima scores zijn voor de tweakers die van overklokken houden, de prestaties zouden wat beter kunnen wanneer ik een snellere processor zou hebben.
Voor wat extra stabiliteit test heb ik de demo game Battlefield 2 gespeeld, de game F.E.A.R. en NFSU en alles draait perfect.
Het enige probleem is dat ik bij Battelfield en FEAR de resolutie niet hoger als 1024x768, maar dat kan ook een ander probleem zijn.

De kaart zou ik niet gaan modden geen andere koeler opzetten want deze is perfect. De koeler maakt in 2d omgeving nauwelijks geluid en in 3d omgeving hoor je hem wel, maar zeker geen storend geluid, dit kun je overigens goed tweaken met rivaturner wat ik zelf ook heb gedaan om een nog stiller systeem te hebben en dat klinkt toch wat beter.

Je krijgt voor je geld een prachtige videokaart die in elke kast met een window heel goed zal staan en een kaart die uitstekend presteert en die nog goed te overclocken is. Al met al een kaart waar ik geen spijt van heb en die bijna elke euro waard is. En als je voor 15 november registreert krijg je een free copy van call of duty 2 opgestuurd (zolang de voorraad strekt).

• AMD X2 3800+
  • Asus A8N-E
  • Kingston 2x 1Gig
  • Audigy 2
  • Iiyma ProLite C480T
  • Windows XP

Heb jij ook een XFX GeForce 7800 GT 256MB DDR3 PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70G-UDF?

goeie review.
ik zelf wilde hem al bestellen maar twijfel enorm.

ik heb een duitse site gezien die hem op 525mhz had draaien zonder problemen.

puntje is alleen dat ik een 24" monitor heb en me afvraag of dit afdoende is. bf 2 is mijn hoofd spel nu maar fear wil ik ook hebben. toppie die kaart xfx rulez any weg. :9~
niet afdoende? Wat zou er dan niet afdoende zijn? Dit kaartje kan alles wel aan wat elke monitor aan kan. Er zit ook dual DVI op, dus daar zal het niet aan liggen?

aldus de specssheet
Dual DVI Support
Able to drive the industry's largest and highest resolution flat-panel displays.
Er zit trouwens nog meer verschil tussen deze XFX 7800GT en de normale GT van XFX, namelijk dat deze dus de groene verlichting heeft, en ook de zelfde koeler gebruikt als die van de GTX.
De normale GT koeler heeft een kleinere fan en geen koperen koelblok (volgens mij is het koper wat ik op de foto zie, kan het ook mis hebben).
Die andere 7800GT die Alternate heeft is een ViVo uitvoering (vandaar ook de pittig hogere prijs.) Voor degenen die het niet weten: ViVo is Video in Video out.
Mooi review zeg

2 vragen.
Word hij niet te warm als hij stress 60 a 65 is?
Ik bedoel merk je dat?

En hoe komt het dat bij deze kaart geen voedingsadapter zit ?
60-65 is heel netjes. Mijn XFX6800GT schoot volgens Rivatuner dik over de 90 graden bij BF2. Dat vond ik ook een beetje veel (al gaf het geen zichtbare problemen) en dus heb ik de koeler aangepast. Nu blijft ie rond de 70 zitten tijden het gamen.
Opzich vind ik dat wel warm, mijn 7800GT komt stressed niet boven de 40 graden uit. Wellicht een airflow kwestie?
Nee, hoor dat is geen enkel probleem dat het zo warm wordt, ze kunnen wel wat hebben.
Ik heb hiervoor een Nvidia 6200TC gehad die haalde temps van rond de 70~80 graden. Je moet pas actie gaan ondernemen als het rond de 100 graden wordt.

Ik heb eens een test gedaan wat er gebeurt als je de fansettings op 25% zet in de 3d modus.
De programma's die ik toen tegelijk heb laten draaien zijn: Real-Time HDR IBL & Ati tool (scan for artifacts).
De temps die ik haalde kwamen rond de 90 graden en daarna zakte de temp naar rond de 60 graden omdat de fan automatisch meer toeren ging draaien, er zit dus volgens mij een beveiliging op als het te warm wordt.

De temps kun je uitlezen in je eigenschappen voor je videokaart.
Bureaublad eigenschappen> instellingen>
geavanceerd>gerfoce XXX>temperatuurinstellingen.
[let er wel op dat je de drivers van je kaart hebt ge´nstalleerd en dat je kaart wel een temp sensor heeft.]

Ik denk dat de voedingskabel er niet bij zit omdat het een lite retail verpakking is, want tegenwoordig zit bij de meeste nieuwe voedingen wel een dergelijk aansluiting.
Weet je ook of dit de enigste 7800 GT kaart van XFX is, ik wou namelijk ook deze kaart kopen. Maar nu ik deze met het groene licht heb gezien zou ik niet per ongeluk zo een gewone willen nemen.

Off-topic ik zie dat je een AMD X2 hebt en ik vroeg me af of het goed meevalt om hier games mee te spelen.
Nee XFX heeft ook een "normale" 7800GT, het enige verschil is het uiterlijk van de kaart.
Kijk maar ff op de site van www.alternate.nl dan kun je het verschil zien :)

Het gamen valt zeer mee met de X2, natuurlijk als je het uiterste wilt halen moet je een singel core nemen, maar ik wil voorbereid zijn op de toekomst of je moet de snelste versie van X2 halen.
de kaart heeft een sli-power aansluting ( zo een 6 pins ding )
zit er ook een verloop kabeltje bij??
Nee die zit er helaas niet erbij, ik heb het zelf moeten kopen voor een paar euro's :)
Ik denk dat die BF2 demo versie bedoelt. maar je kan die demo ook op 1280x1024 spelen:

1280 x 1024 fix
Maak een snelkoppeling van bf2.exe en wijzig daarvan de commandline in: bf2.exe +szx 1280 +szy 1024
Bedankt het is gelukt.

Voor meer informatie wat "commandline" is kun je hier terecht.
Mooie review!

Wat een beauty die kaart, hij ziet er echt wel cool uit met dat groene licht. Ik heb nog niet vaak zo'n mooie stockkoeler gezien! :9

]Het valt me wel op dat de SLi connector afgedekt wordt door die steunbalk (zie afbeelding 2). Hoe doe je dat dan als je SLi wilt gaan toepassen?

Het lijkt erop dat er een inkeping zit op de plek van de SLI connector. Een SLI bridge zou dus wel moeten passen. :)
zou graag nog wat cijfers zien van oud (UT2004/Quake3) en nieuwer (D3/HL2/Q4) maar de 3dmark indicatie is natuurlijk erg leuk.
Mooie review!

Deze kaart ziet er idd gelikt uit ! Had deze eerlijk gezegd nooit gezien. Ik heb nu momenteel een Asus 6600 GT en wie over gaan stappen op 7800 series. Deze kaart past goed binnen mijn budget dus opzich zou ik deze wel kunnen kopen. Mijn enige zorgen is geluid van de koeler. Als die straks mij niet bevalt is het natuurlijk zonde om de koeler te vervangen door een Zalman ofzo.
mooie review, mss wordt het tijd om een nieuwe pc te kopen met die XFX 7800GT ipv een FX5200 ;)