Popcorn Hour C-200

Popcorn Hour C-200 Review

ReneR1 7 februari 2010, laatste update op 7 februari 2010, 4.261 views

Popcorn Hour C-200

Pluspunten

• High-end feel en uitstraling, de kwaliteit van kast en aansluitingen zijn perfect. Erg goede beeld en geluidskwaliteit. Helaas is mijn 2e en 3e C-200 minder qua afwerking, de coax uit steekt scheef uit de kast en de ronde functieknop aan de voorkant zit licht gedraaid in de kast.

Minpunten

• Netwerksnelheid valt tegen voor 1 Gbps, in de praktijk haal je hooguit 11 MB/sec. Waardeloze RF A/B, steeds 2x drukken voordat er wat gebeurd. FLAC niet af te spelen. Geen audio bij YouTube filmpjes. Niet geheel stabiel. Netwerkverbinding valt af en toe weg. Lelijk en slecht afleesbaar display, in de unit is contrast wel in te stellen. Update 1: na drie maanden ONBRUIKBAAR geraakt na officiële firmware upgrade! Update 2: tweede C-200 had een mankement met de ethernet chip waardoor geen IP-adres kon worden verkregen. Update 3: derde C-200 werkt eindelijk perfect, mede vanwege vier FW upgrades...

Geluidskwaliteit Score: 5
*** UPDATE 07/02/2010: Mijn derde C-200 (12.000 units nieuwer dan mijn 2e C-200) is nu eindelijk zoals het apparaat een half jaar geleden tijdens de introductie had moeten zijn... :) .

Hij is nu erg stabiel, heb hem na uren spelen met functies niet kunnen laten crashen. Hij speelt na de laatste FW update (18/1/2010) ALLES af wat ik hem voor de kiezen zet. Kan niet anders zeggen, nu is hij echt goed.

Er blijft echter altijd wat over, zo zit de coax uitgang scheef (alsof er iemand achter het snoer is blijven haken, mijn 2e speler had dat ook) en de ronde functieknop aan de voorkant is wat verdraaid waardoor de pijltjes niet precies up/dn zitten (had mijn vorige speler ook). De netwerksnelheid is nog steeds verre van 1 Gbps, je kunt niet alles hebben. Vanwege de snellere A/B en betere FW, de beoordeling naar boven aangepast!

Nog een ding, bij een eerdere FW upgrade was YouTube al vervangen door een light versie, nu zie ik helemaal geen YouTube meer staan!?

*** UPDATE 17/01/2010 *** Mijn tweede C-200 (15.000 units nieuwer dan mijn 1e C-200) blijkt ook stuk, een ethernet chip probleem waardoor hij geen IP-adres ontvangt. De FW upgrade van 8/1 is een verbetering, de ondertiteling is eindelijk fatsoenlijk gesynchroniseerd, Blu-ray bestanden zijn nu inclusief menu af te spelen en nu wordt ook het geluid perfect afgespeeld.

Vanaf deze serie is plotseling de A/B snelheid drastisch verbetert, je kunt gerust stellen dat de RF A/B nu net zo snel is als een IR A/B. Toch gebruik ik dezelfde A/B, het ligt dus aan het moederbord.

*** UPDATE 10/01/2010 *** Na de firmware upgrade (19/11) lukt het eindelijk om FLAC bestanden af te spelen, de netwerksnelheid is iets verhoogd en de layout van de menu's is verbeterd en mooier.

Er staat nu een nieuwe firmware online, heb deze geïnstalleerd en nu is mijn C-200 dood (ERR022). Beide opties van de recovery firmware werken niet, het schijnt volgens het forum te liggen aan de flash chip. Mooi waardeloos, een van de duurste NMT's en nu al stuk. Voor een hobby mediaspeler (onbruikbaar voor een leek) is het essentieel dat je vaker dan 2x een firmware versie kunt upgraden. Voor een normale gebruiker die een NMT wil die je aansluit en waarbij alles gelijk werkt, geen aanrader!!! (Heb de bouwkwaliteit met een punt afgewaardeerd).

*** Review 17/10/2009 *** Heb de C-200 sinds 17/10 in gebruik, aangeschaft bij de goedkoopste uit de Pricewatch lijst (349 euro en verzendkosten=gratis). Bij deze zaak is de C-200 niet verzegeld en wordt op de site vermeld dat de garantie van 2 jaar gewoon geldig blijft als je zelf iets inbouwd.

Hierbij mijn gebruikservaringen met de C-200:

Als eerste, ik wist niets van een 1e firmware upgrade via USB. Ik heb via internet een nieuwe firmware opgehaald omdat ik had gelezen dat de laatste firmware letterlijk 100+ bugs zou oplossen. De update ging probleemloos dus het hoeft niet via een USB stick!

De RF A/B is dramatisch traag, daar word je niet vrolijk van! Probeer maar eens een inlognaam/wachtwoord (ok, is éénmalig) in te voeren. De RF A/B is zó traag dat je steeds denkt, heb ik wel goed gedrukt? Dan druk je nogmaals wat langer en schiet je een regel te ver etc. Bespottelijk dat ze de 12 euro IR A/B module niet standaard inbouwen, de prijs van de C-200 is toch al behoorlijk hoog.

De HDD/Blu-Ray bay aan de voorkant is geweldig, letterlijk in één seconde sluit je een HDD aan en zit hij erin, schuif/klik/klaar. Ik heb gekozen voor de WD 2 TB A/V schijf, deze is lekker stil. De C-200 blijft zo goed als koud, er is dus geen koeling noodzakelijk en daarmee is hij slechts binnen 10 cm hoorbaar (de HDD dus), perfect.

Wel vreemd dat de HDD altijd draait, misschien handig als je steeds aan het downloaden bent of hem als server gebruikt maar dat doe ik vrijwel nooit. Na wat zoeken kwam ik erachter dat de on/off knop wit (aan), oranje (standby waarbij de HDD draait) of rood (uit) kan aangeven. Wil je de mediaplayer dus echt uitzetten dan klik je de switch op de achterkant even uit en weer aan, de on/off knop aan de voorkant blijft dan rood ten teken dat de C-200 geheel is uitgeschakeld. Wil je de C-200 dan inschakelen dan is even op de on/off knop drukken voldoende.

Een enorm nadeel vind ik de trage netwerkaansluiting, in het menu kun je kiezen voor 10/100 en auto. Ongeacht de instelling haal ik via mijn laptop (met gigabit aansluiting) rechtstreeks op de C-200 aangesloten, maximaal 10 MB/sec, dat is dus net 100 Mbps. Helaas is het niet mogelijk een trucje uit te halen, de HDD is immers in een seconde te verwijderen. Ik wilde hem even op mijn pc aansluiten om 1,5 TB content over te pompen. Helaas, de schijf wordt automatisch door de C-200 van Linux voorzien, 95% van de mensheid zal dus gewoon via het netwerk of WiFi (moet je dan wel eerst aanschaffen, zit er niet in) moeten overtanken. Vanwege de lage snelheid zal een gemiddelde BD in een uur worden overgetankt, dat wordt dus dagen wachten...

Laat ik afsluiten met iets positiefs, de C-200 is klasse afgewerkt, ziet er echt high-end uit en voelt ook zo (zwaar, elke aansluiting verguld, geheel metalen kast, 19 inch breed, geborsteld alu voorkant). Helaas valt het display met belachelijk lage resolutie en slechte verlichting (wel in 3 standen in te stellen) dan weer tegen. De A/B is glanzend zwart en elk knopje is verlicht, ziet er mooi uit maar is in no-time één vingervlek (mede vanwege het frustrerende 2x drukken op elk knopje).

Het is me enkele keren gelukt hem te laten vastlopen, geheel stabiel is hij dus niet. Overigens kunnen FLAC bestanden niet, zoals op de verpakking wordt aangegeven, worden afgespeeld. Mogelijk wordt dit bij de volgende firmware opgelost.

Al met al mixed feelings v.w.b. de C-200. Er mag best een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing bij, het bijgeleverde foldertje is voor een leek onbegrijpelijk, één en al afkortingen. Echt een apparaat voor een netwerk hobbyist als je het mij vraagt. Gelukkig is er een actieve Popcorn community, ik zal eens vragen waarom ik geen gigabit netwerk snelheid kan bereiken, dat is nu net waarmee de Popcorn zich qua specifikaties onderscheidt t.o.v. de rest (en dat werkt dan niet) .

Heb jij ook een Popcorn Hour C-200?