Olympus E-300 Kit (8.0MP, 14-45mm f/3.5-5.6) Review

Excibular 25 oktober 2005, laatste update op 25 oktober 2005, 1.828 views

Olympus E-300 Kit (8.0MP, 14-45mm f/3.5-5.6)

Pluspunten

• Supersonic wave filter (stof filter)
  • Ergonomie en intu´tieve bediening
  • Grote hoeveelheid features
  • Uitstekende kitlens
  • Accurate AF
  • Uitstekende bouwkwaliteit

Minpunten

• Ruis op hoge ISO-niveau's
  • Relatief trage AF (vooral bij C-AF)

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Enkele maanden geleden heb ik deze camera gekocht. Na uitvoerig gebruik en testen kan ik zaggen dat ik het een uitstekende camera vind. Ik was op zoek naar een DSLR lens combo waarmee ik makkelijk uit de voeten kon tijdens mijn reizen. Daarom heb ik voor de Olympus gekozen, icm met de 40-150 f/3.5-4.5 (FOV 80-300). De dual zoom kit was helaas nog niet op de markt toen ik mijn camera kocht.

De E-300 heeft een enorme verzameling aan features en opties en is daarmee een van de meest uitgebreide budget DSLRen op de markt. Spot metering, MLU, pixelmapping en veel meer! Speciaal aandacht verdient de stof filter van Olympus. Ik durf overal mijn lensen te wisselen, zelfs op zandpaden en andere stofrijke omgevingen, met de camera gewoon omhoog, het maakt allemaal niks uit de stof filter doet zeer goed werk! Ik heb de camera nu bijna 5 maanden en ik heb nog geen stofje gezien, en ook nog nooit mijn sensor hoeven schoon maken. Meer info over de stoffilter kan je hier vinden: http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_7051.htm

De intuïtieve bediening vind ik zeer aangenaam. Gelijk toen ik de camera voor de eerste keer probeerde voelde ik mij thuis en kon ik de camera snel bedienen. Voor alle belangrijke functies heb je directe knoppen en je hoeft dus nauwelijks het menu te gebruiken.

AF is relatief langzaam maar altijd spot on! Ik heb bijna geen missers en anders ligt het echt aan mezelf! Ik ben hier dan ook erg tevreden mee. Mensen die veel fotografen met continous AF vinden de Olympus misschien wat aan de trage kant. Ook in low light omgevingen heeft de kitlens de neiging om wat te hunten. Zelf heb ik de 14-54 f/2.8-3.5 (FOV 28-208) gekocht om mijn kitlens te vervangen. De AF is met deze lens een stuk sneller en hij focussed ook beter wanneer het erg donker is. Continous AF is nog steeds relatief langzaam. Buffersnelheid is goed, camera schrijft erg snel weg in combinatie met Sandisk Extreme 3 kaart.

Beeldkwaliteit is erg goed bij lage ISO-niveaus, kleuren zijn erg goed en veel foto's hebben eigenlijk geen nabewerking nodig. Deze camera heeft wel veel last van ruis op de hoge niveaus. ISO 800 is nog goed bruikbaar maar ISO 1600 al een stuk minder. Persoonlijk hecht ik hier weinig waarde aan, ik schiet nauwelijks op hoge ISO niveaus, en met een beetje nabewerking is ruis goed weg te werken. Programma's als Neatimage maken ISO 1600 redelijk bruikbaar maar dat gaat wel tenkoste van enig detail. Voor indoorsportfotografen zijn er interessantere alternatieven. De kwaliteit van de kitlens is heel erg goed, foto's zijn erg scherp met relatief weinig CA, en vignetting.

De Olympus E-300 is een stevigebouwde camera, een aluminium frame met daarover een combinatie van aluminium en polycarbonaat. Zowel de body als de LCD krassen niet. De batterij gaat lang mee, ik haal vaak zo'n 600 foto's per batterij.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Olympus E-300. Het is een fijne camera die goed in gebruik is. Icm met de 40-150 is het een uitstekend reisgenoot, en niet al te zwaar.

Heb jij ook een Olympus E-300 Kit (8.0MP, 14-45mm f/3.5-5.6)?

De olympus E300 is zonder twijfel de meest onderschatte DSLR. Omdat Olympus voor het veelbesproken, innovatieve 4:3 lenssysteem koos, stoot je uiteraard iedereen af die al een investering in lensen heeft gedaan en die wil beschermen.

Ook het aparte design, dat ik er geslaagd vind, kon de behoudsgezinde fotografen maar matig boeien. Maar de instappers waren wel enthousiast en terecht : een zeer stevige, robuuste camera met 8,0 mpx, die zeer mooie beelden schiet. De kit-lensen die hierbij aangeboden worden zijn bovendien superieur aan diegene van de andere groten...

Bovendien zal de (lage) prijs ongetwijfeld nog veel mensen over de streep trekken.

De sensor heeft wel meer last van ruis vanaf 400iso, dat is ook een feit, dus wie enkel in zeer lichtarme situaties wil fotograferen kijkt beter naar een ander camera uit.

Ondertussen is ook het 'look' probleem van de E300 opgelost, want er is een broertje beschikbaar, de E500, met quasi dezelfde specificaties maar met het uitzicht van een 'normale' DSLR ....