Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7581 Review

lighton 23 december 2016, laatste update op 19 mei 2017, 3.889 views

AVM FRITZ!Box 7581

Eind 2016: nieuw paradepaardje van AVM: FRITZ!Box 7581 (FRITZ!OS: 06.54), veel problemen met o.a. Dect. Laatste update: mei 2017 versie FRITZ!OS: 06.83 is vrij gegeven. De resultaten van de werking van die laatste versie zijn hieronder, in de reacties en bevindingen van diverse gebruikers, te lezen.

Pluspunten

• Duidelijke webinterface
  • Goed design van de modem met muurbeugel
  • 4 stuks 1Gb LAN
  • WiFi 2.5 en 5 Ghz support
  • vdsl vectoring en pair bonding support

Minpunten

• Nog fouten in de firmware die opgelost moeten worden.
  • AVM is niet vlot met noodzakelijke updates.
  • laatste update pas na 6 maanden

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 2
Update februari 2017:
Begin december 2016 had ik van mijn provider de 7581 (met FRITZ!OS: 06.54) ontvangen als vervanger voor mijn 7369 welke alle instellingen verloor na een power down. De 7581 met versie 06.54 was echter ook niet probleemloos:
1. Geen betrouwbare en vlotte aanmelden van FritzFon dect toestellen mogelijk.
2. Verwisseling van FON1 en FON2 aansluiting.
3. Zwak en instabiel WiFi.
4. Spontane herstart van modem met als gevolg dat de dect opnieuw aangemeld moet worden.
5. Onjuiste volgorde van LAN aansluiting in web interface.
6. In Engelstalige interface nog veel onvertaalde teksten.
7. Geen VPN mogelijk / instabiel VDSL / instabiel LAN.

Begin februari is er een beta versie verschenen en een week later de versie FRITZ!OS: 06.80. De beta versie loste de problemen met dect op maar andere problemen bleven bestaan. Het lijkt erop dat versie 06.80 niets anders is dan een officiŽle software update van de beta versie.

Conclusie: Van paradepaardje vervallen tot mank veulentje?

De 7581 van AVM had nooit met FRITZ!OS: 06.54 op de Nederlandse consumentenmarkt mogen verschijnen.

De problemen waren overduidelijk, bizar en waren ook zeker bij een degelijke test van de 7581 aan het licht gekomen.

FRITZ!OS: 06.80 maakt het modem bruikbaar voor gebruik met dect.
Ik heb de FB 7581 nu een paar dagen in gebruik en er zijn geen herstarts geweest, de 3 MT-F FritzFon dect toestellen (software 3.88) werken zonder problemen. VDSL verbinding stabiel op 110Mb / 33Mb
Echter melden verschillende gebruikers nog problemen met VPN, spontane herstart van het modem en zijn verwisselingen in benamingen van poorten nog niet opgelost.

AVM is ronduit slordig en onprofessioneel bezig geweest met het uitbrengen van de Fritzbox 7581. De afdeling R&D van AVM moet zich schamen, vooral omdat er veel fouten gemaakt zijn die bij een eenvoudige test aan het licht waren gekomen. Maar temeer omdat R&D met de versie 06.80 eenvoudige programmeerfouten, zoals bijvoorbeeld het verwisselen van FON1 en FON2, niet heeft opgelost.

Laatste updates voor FRITZ!OS: 06.83 en voor de 3 MT-F FritzFon dect toestellen is dat 01.03.90 Ruim een half jaar na de introductie van de 7581 lijkt het erop dat het modem zijn werk dan kan doen zoals het zou moeten voor het merendeel van zijn gebruikers. Of de problemen met VPN of problemen dat niemand je kan verstaan op je dect telefoon na verloop van tijd ook opgelost zijn met deze updates is nog een kwestie van afwachten en testen. Gebruik je dit modem en heb je nog klachten nat de laatste updates, meld dat dan in deze product review.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7581?

Ik heb reeds mijn 2e 7581 en deze doet het een stuk beter dan de 1e, en heeft ook veel minder pogingen nodig om Dect toestellen aan te melden. Wel blijft het opnieuw aanmelden na stroomuitval nodig.

AVM weet nog niet wat de oorzaak is want men heeft mij gevraagd om uitgebreide diagnostische gegevens om dit probleem nader te onderzoeken.
Na enkele dagen moet ik concluderen dat deze toch net zo slecht is als de eerste. De VDSL lijn ligt er vaker uit, en als dit enkele keren achter elkaar gebeurt, dan loopt de 7581 vast en herstart zich zelf. Met daarna weer de DECT ellende om alle toestellen aan de praat te krijgen. De 1e gaat altijd vanzelf, de 2e en de 3e hebben 5 tot 10 pogingen nodig voordat het lukt! Op dit moment vind ik 1 ster nog teveel.
De fb van mij start na ca. 4 a5 dagen opnieuw op. Hoop ook op een snelle firmware update.
Er schijnt medio februari een update te komen voor de 7581
Ik wacht nu al enige weken op een firmware update. Ik heb de 7581 waarbij het niet lukt om mijn 5 Fritz Fon toestellen gesynchroniseerd te houden. Na enige tijd (seconden) verliest iedere Fritz telefoon de verbinding. Ik heb nu mijn oude 7360 weer ingezet.De 7581 staat nu in de doos, zonder telefonie kan ik hier niets mee.
Hoi,

Je spreekt in je review over een muurbeugel? Is die los meegeleverd, volgens mij heb ik die namelijk niet en ik wil hem graag ophangen. Ik kan hierover ook niets vinden op www
kijk nog eens goed in de doos...
Behalve het beschreven probleem lukt het mij om maximaal 1, soms 2 DECT telefoons aan te sluiten. (Van het eigen Fritz!Box merk). Na elke herstart vergeet de FB 7581 de aangesloten telefoons weer. Daarnaast was de FB na de laatste reboot de instellingen van het antwoord apparaat kwijt (de eigen welkomstboodschap, een wav file). Bij sommige menu's kom je ineens Duitse schermen tegen i.p.v. Engelse. Het lijkt op een inderhaast uitgebracht apparaat. En leuk bericht voor de XS4ALL klanten: XS4ALL neemt geen enkele verantwoordelijkheid.
Hallo Guido
ik had na je bericht nog eens goed gekeken maar hij zat er echt niet bij. de. doos is inmiddels retour xs4all
Jammer dat AVM zo'n product in de verkoop doet. Mijn 7490 doet het hier al 2 jaar perfect op een VDSL 2 lijn. Het origineel meegeleverde Telfort modem functioneerde zeer slecht met vele connecties per uur, met onderbroken telefoongesprekken als gevolg. De Fritzbox was de oplossing voor mij.
Ben ik de enige die helemaal geen problemen heeft met deze fritzbox?
DECT doet het prima met de Gigaset C470 handset, ook na herstart. Aanmelden was simpel en maar eenmalig. Internet verbinding snel en stabiel en voor zover ik weet geen spontane herstarts.
Ik zeg ja, waarschijnlijk ben je de enigste en ik ben vol verbazing want ik heb nog geen reacties gelezen van gebruikers die een 7581 probleemloos aan het werk gekregen hebben met DECT. Ook na enkele weken geen last van slecht verstaanbaar zijn voor andere partij zodat een reset nodig is?
Ik zou ook ja zeggen .. De 7581 ligt hier in de hoek als een stuk oud plastic. Werkelijk onbruikbaar! Duidelijk brakke firmware die wat mij betreft niet eens het label 'beta' zou mogen dragen.
Een enorme misser van AVM, en het geeft aan dat men het ontwikkelproces niet onder controle heeft. Stel een release dan uit! Je kan beter zeggen dat een product later komt omdat de kwaliteit nog niet is wat je ervan mag verwachten dan een bagger product in de markt te zetten.
Klopt, dit is een enorme blunder van AVM, vooral omdat men het probleem in de eerste instantie niet erkende. Welnu, die ontkenningsfase zijn ze inmiddels wel gepasseerd..
Ik heb begrepen dat de testversie voor een nieuwe OS al gereed is en we binnenkort dus een firmware update mogen verwachten. Dus dan kan het stukje oud plastic weer uit de doos gehaald worden en de nieuwe firmware erop losgelaten worden. Als inderdaad alle problemen de wereld uit zijn dan kan de 7581 alsnog een top modem worden en moet ik mijn review herzien / aanpassen :? . Ik zal er blij mee zijn en velen met mij, maar het heeft toch iets van "eerst zien, dan geloven"
Helemaal mee eens, de 7581 heeft potentie genoeg en dat maakt zo'n misser nog extra zonde.

En misschien leuk om te melden, een beta versie voor de 7581:

Vanavond het stukje plastic maar eens uit de hoek halen ;)
Ok ik hoor graag je bevindingen en wens je veel succes uiteraard.
Thanks.

Upgrade gedaan. Een eerder aangemeld DECT toestel (MT-F van AVM) wordt in 1e instantie niet herkend (zelfde als met de oude firmware).
Echter, na het opnieuw aanmelden blijft de verbinding met dit toestel nu wel goed na een geforceerde restart van de box en het uit/aan zetten van het toestel.
Dus DECT lijkt bruikbaar te gaan worden ...
Volgende stap is de box echt gaan gebruiken, maar dat is er nog niet van gekomen.
De eerste indruk is in ieder geval een verbetering (was ook niet lastig natuurlijk :+)
Ik heb ook de eerder genoemde beta upgrade gedaan en heb de 3 MT-F toestellen opnieuw aangemeld. Aanmelden ging redelijk vlot en de MT-F krijgen een update naar versie 01.03.88. NAS opnieuw aangemaakt en werkt naar behoren. Ik heb de 7581 nu gewoon in gebruik en heb net als jij een positieve indruk van hoe de FB nu werkt. Testen en afwachten hoe de FB het doet bij normaal gebruik. Het is natuurlijk een beta versie maar de vooruitzichten zijn gunstig.
Idd een beta versie (die status zou ik de vorige firmware niet willen geven ;) ).
Ik heb zelf mijn MT-F (1 van de 3) een maand terug al naar 01.03.86 gezet om te kijken of dit iets uithaalde. Mogelijk ligt een deel van de fix ook in de MT-F firmware, dus goed om te zien dat deze meteen worden bijgewerkt.
Omdat mijn FB 7369 problemen had (resette telkens, vanwege "error reading parameter" meldingen, ook een nieuwe 7581 ontvangen. Deze was de volgende avond al binnen.
Ik was toen nog niet op de hoogte van de problemen van dit model.

Waar ik tegenaan liep:
Wanneer je het modem aansluit, en je regio e.d. had ingesteld, had je na de reboot wel wifi en was internet en tv beschikbaar. Zodra ik echter op de webinterface van de FB inlogde en de overview pagina moest krijgen, herstartte de FB telkens.

Als workaround kwam ik erachter dat ik de FB kon configuren, zolang de ADSL lijn NIET was verbonden. Toen kon ik mijn Philips DECT toestellen aanmelden, portforwards instellen e.d.

Wanneer ik dan toch weer een poging deed om de webinterface te benaderen, herstartte de FB direct weer na het inloggen. Zolang ik de webinterface niet nodig had, bleef alles draaien.

Vanochtend zag ik dat het modem is herstart, vanwege een firmware update van 6.53 naar 6.54 welke door XS4ALL was geÔnitieerd. Sindsdien kan ik wel de webinterface gebruiken, zonder dat de FB weer spontaan begint te herstarten.

De geluidskwaliteit van de DECT's is nog wel even een aandachts puntje...
Inmiddels is er een 6.80 firmware beschikbaar. DECT is verbeterd (waar de registratie bij 6.54 nog wegviel bij een herstart komt deze nu weer terug).
Zojuist 3x een MT-F DECT aangemeld. De 3e ging niet echt soepel, diverse malen een 'registration failed', maar ook die is nu aangemeld.

Stabiliteit (spontane herstarts) lijkt nog steeds een probleem te zijn. Ook FON1/FON2 zouden nog steeds zijn omgewisseld (hardware versus software).

En VPN heeft nog steeds een bug (niet mogelijk om via VPN verbindingen naar buiten te maken).

Eerste indruk van de 7581 met 6.80 firmware. Iets minder erg ... maar het amateurisme van AVM straalt er nog steeds van af ... (men moet daar echt de R&D eens op de schop nemen).

Update:
En weer terug naar de 7390. Het lijkt er op dat WhatsApp berichten niet goed verzonden worden ... (vanaf 2 verschillende toestellen).

Maandag XS4ALL maar eens bellen ... 7581 gaat retour.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 18 februari 2017 21:13]