1 review

Raidsonic Icy Box 10-bay Extern SINGLE Systeem Zwart - Reviews

Specificaties 10-bay dock met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Raidsonic Icy Box 10-bay Extern SINGLE Systeem Zwart Review

Tijgert 22 december 2016, laatste update op 7 juni 2017, 856 views

Raidsonic Icy Box 10-bay Extern SINGLE Systeem Zwart

Deze 10 Bay single casing (10 losse schijven in Windows) is een droom om te gebruiken. Met elke bay schakelbaar is dit een heel stuk handiger dan een Raid box of aparte computer met schijven.

Pluspunten

• Single drive schakelbaar
  • Laag stroomverbruik
  • LED indicator per schijf

Minpunten

• Enkel USB 3
  • Relatief grote kast
  • Voedingfan blijft draaien

Mobiliteit Score: 3
Even wat korte woorden.

De doorvoer is zo'n 110MB/sec. Temperatuur blijft hangen op zo'n 40 graden voor actieve schijven en 30 graden voor passieve schijven in een kamer van 22 graden.
Heb nog niet kunnen vaststellen of er spindown is bij inactiviteit, zou wel logisch zijn denk ik.

De kast heeft een diepte van een normale PC, echter is dit enkel vanwege de PC size voeding die er in zit. De schijven met printplaat van de controller komen tot de helft ongeveer, daarna lucht, wat mogelijk beter werkt voor de koeling. Een andere designkeuze had kunnen zijn de voeding onder de schijven, dan was hij wat hoger geweest maar veel minder diep. Een standaard PC form factor kan echter voordelen bieden met neerzetten.

Meerdere schijven tegelijk starten gaat 'staggered', maar enkel in aanmelden, ze spinnen wel gelijk op (dacht ik te horen). Dit staggered aanmelden kost wel wat tijd als je veel schijven tegelijk start, helemaal als het voor het eerst is.
Start je de PC met de USB kast en alle schijven aan dan zal hij eerst alle schijven staggered aanmelden voor Windows start, dit duurt best lang maar is normaal.

De schijven gaan fysiek uit als de USB stekker losgehaald wordt of als de PC uit gaat. De drive lampjes gaan dan ook uit. De koeling fan gaat dan uit, maar de voeding fan blijft altijd draaien, tenzij je met de schakelaar achterop de unit geheel uit zet. Gezien de beperkte load op de PSU had dit een fanless PSU kunnen zijn voor nog minder geluid.

De lampjes zijn heel modieus blauw in een dun horizontaal streepje.
Bij schijfactiviteit gaat er een rood ledje bijbranden waardoor er een blauw/rood/paarze gloed van de ledjes komt. Duidelijk en mooi zonder irritant geknipper.

Gekocht bij Reichelt.de (of .nl), goedkoper dan hier kan niet.

Heb jij ook een Raidsonic Icy Box 10-bay Extern SINGLE Systeem Zwart?

Kun je, als er meerdere schijven aan staan, in Windows de schijven (stations) individueel uitwerpen of wordt het hele apparaat uitgeworpen.
Goeie vraag, de schijven worden per stuk uitgeworpen. De schijfindicator gaat uit en de schijf staat dan stil. Heel netjes allemaal.

Vervolgens kan je eender welke schijf aanzetten en dan komt die als schijf gewoon er bij zonder enige transfers te onderbreken van andere schijven doe in dezelfde Icybox in gebruik zijn.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 9 juni 2017 18:34]

is dit ook i.c.m. snapraid te gebruiken? je maakt een jbod van, biedt het zodanig aan aan windows, in widnows draai je snapraid die dan de rest van checksum, parity etc regelt, iemand ervaring mee?

[Reactie gewijzigd door ari2asem op 23 september 2017 10:40]

Ik ben hier niet mee bekend vrees ik.
ik heb deze vraag net ook in de forum van snapraid gesteld. wacht daar antword op...als ik het meer weet, zal ik het hier ook delen. misschien dat ooit iemand nodig zal hebben
Ik heb hier wat informatie kunnen vinden.
Mooi artikel! MergerFS klinkt ook erg handig, helaas enkel Linux.
ik heb er ook naar gekeken. echt een heel goed artikel, geschikt voor alleen linux.

de link naar mijn vraag over snapraid icm deze behuizing
Een vraagje. Hoe zit het met energieverbruik als systeem aan een HTPC hangt. De HTPC is 90% in standby of uit. Ik neem aan dat de schijven dan ook uit zijn en alleen de voeiding(sfan) nog stroom trekt?
Klopt, als er via USB een slaap commando verzonden wordt dan schakelen de schijven uit, behalve de electronica. Dit gebeurt automatisch als je de PC uit zet. De fan van de voeding blijft wel aan en die trekt dan nog stroom. Echter enkel schijven is zo'n lage belasting voor een voeding dat je wellicht een fanless voeding erin kunt vrotten.
Thnx voor de reactie op een al wat ouder draadje. Snap niet dat zo weinig over jbod oplossingen te vinden is (in vergelijking met echte NAS oplossingen). Kosten en eenvoudigheid wegen (bij onbelangrijke data) wel op tegen het risico. Met al die raid-oplossingen vind ik 't risico namelijk nog te groot, omdat je dan geen off-site backupt. En als je die wel gaat maken, dan volstaat jbod volgens mij weer prima. Voor bereikbaarheid kan je jbod ook gewoon delen (nadeel dan wel dat htpc aan moet staan).

Heb nu 2x 4-bay, maar ga liever naar 1x10 bay met wat grotere schijven (2tb uitfaseren en 6tb erin). 1 x 4bay ga ik dan offsite neerzetten met een backup van de belangrijkste data (foto's en documenten). De andere 4bay gaat dan naar zolder om daar als een soort werkopslag te fungeren, zodat ik nooit in de 'master-data' zit te kloten.

Enige waar ik nog mee zit is de maximale lengte van van USB kabel. HTPC staat in woonkamer, en deze icy box komt in de kelder. Helaas zit onder de htpc vooral kruipruimte, dat lijkt me wat te vochtig, zodat ik 5-7 meter moet overbruggen. Met versterking zou dat moeten lukken denk ik, of is dat funest voor de snelheid?
Wat maximale lengte van de USB kabel betreft kan ik helaas niks nuttigs zeggen.
Je zou het gewoon kunnen proberen, zoveel kost een langere kabel toch niet?

Zelf ben ik ook panisch voor dataverlies. Ik heb twee van die Icyboxen staan met films (3x 12TB ;) ), games, TV die ik wil bewaren en documentaires. 1 master en 1 slave, een mirror in feite die ik eens per week of maand synchroniseer, als er mutaties zijn. Als werkschijf heb ik twee Nassen met 6x 6TB in raid 5, ook 1 master en 1 slave die elke nacht via mijn 24/7 NUC synchroniseert. Daarop mijn direct access games/spellen/muziek en films voor de mediaplayer.
I have problems :)
Maar je hebt ook 'solutions' :)
hoi tijgert....even een apparte vraag...heb jij weleens deze kast opengemaakt? wat voor hardware zit erin? wat voor backplane? of port-multiplier?

ik speel met het idee om dit zelf na te bouwen, misschien is het goedkoper dan 360 euro zoals het nu kost.

dat je misschien wat extra foto's aan je review kan toevoegen van de "organen" van dit apparaat?

alvast bedankt

en dan een opmerking over die mirror-opstelling van jou....het kost jou alles dubbel...ik zou per 10 schijven 3 parity schijve gebruiken, d.w.z. 7 data + 3 parity...en als je paranoide bent, dan maar 6 + 4 opstelling...ik zou je sterk snapraid aanraden. ik ben al een paar weken met snapraid bezig. snapraid is totaal hardware onafhankelijk, d.w.z. gaat je hardware (of hardware-raid controler) dood, dan haal je de schijven eruit, in nieuwe behuizing en je kunt weer aan de slag. gaat je hardware-raid controller dood, ben je je data volledig kwijt.

ik ben in zoverre met snapraid dat ik mijn bedrijfkritische backups via snapraid ga regelen. omdat het absoluut en totaal hardware onafhankelijk is. al helemaal als jij grote media bestanden hebt die niet zo vaak veranderen, juist hiervoor is snapraid ontwikkeld. en het is open-source en gratis -;)
Hai,
Ik heb geen foto's en i.v.m. garantie nog niet open gemaakt.
Ik wilde elke vorm van Raid voorkomen zodat er ook geen array stuk kan gaan, dan maar meer kosten. Niks zo veilig als een mirror!
dat van garantie wist ik niet. da's duidelijk...

2e punt...raid voorkomen is precies hetgeen wat ik met snapraid bedoel. je moet niet denken dat het iets van raid te maken heeft. ja, raid zit alleen in de naam. snapraid kun je met freenas/zfs vergelijken, maar alleen nog beter dan freenas/zfs
kun je S.M.A.R.T. data vd hdd's uitlezen onder windows 10?
Onder Windows 7 alvast wel, zie niet in waarom dat onder Windows 10 niet zou kunnen.
oh. dat is goed nieuws voor mij. en ik neem aan dat alle 10 schijven hun eigen apparte smart doorgeven, dus 10 stuks smart
Zou dit niet een goed alternatief zijn als je 2 disks minder geen probleem vindt, maar die 125 die deze duurder is wel?
pricewatch: Fantec QB-X8US3-6G Zwart

Het lijkt me hetzelfde te doen: schijven onafhankelijk van elkaar aanbieden over een enkele USB3 aansluiting. 125 euro meer voor slechts 2 schijven meer lijkt me best veel.
Het principe lijkt me nagenoeg hetzelfde, zou dus net zo goed kunnen werken. Maar ik heb me er totaal niet in verdiept.
Esthetisch gezien vind ik hem minder, maar of dat 125 waard is...