Xiaomi Redmi 4 Pro Zilver Review

kanem0chi 22 december 2016, laatste update op 3 maart 2017, 24.216 views

Xiaomi Redmi 4 Pro Zilver

✔✔✔ Het beste 'high-end' budget model ooit gemaakt door Xiaomi. Voor dit bedrag kan je niet meer telefoon krijgen..

Pluspunten

• Ongelofelijk grote (4100mAh), maar vooral goede batterij die een ontzettend lang mee gaat
  • Behuizing voelt ontzetten goed aan en ligt lekker in de hand
  • Android 6.0 met MIUI 8 werken zeer goed samen
  • 2 Simkaarten en uitbreidbaar geheugen tot 128GB
  • Scherm heeft een upgrade van 720p naar 1080p gehad
  • Prijs!

Minpunten

• Details in de foto's alsook low-light foto's had beter gekund
  • De Chinese adapter laad via Micro USB met 2A op, waardoor het lang duurt voordat de grote batterij vol is
  • Beperkte 4G (de 800Mhz band ontbreekt) buiten de grote steden

Sidenote: Ik heb ondertussen ook de Xiaomi RedMi Note 4X mogen testen, welke veel vergelijkingen heeft met de 4 Prime. De review vind je hier.

Xiaomi heeft drie goedkope smartphones aangekondigd. De RedMi 4A, 4 en 4 Pro kosten bij Xiaomi omgerekend 125-130 Euro. Xiaomi brengt de toestellen alleen in China uit, maar je kan ze gewoon via verschillende resellers aanschaffen. Die van mij komt bij iBuyGou.com vandaan, omdat ik hier bijna al mijn toestellen vandaan haal. Er is een 2/16GB variant, die nog eens 2 tientjes goedkoper is.

De RedMi 4 Prime, de 'high-end' budget model is verkrijgbaar in drie standaard kleuren en ligt voor 899 yuan in de winkels wat omgerekend ongeveer ~130 euro is. Voor dat geld biedt Xiaomi je Qualcomm Snapdragon 625-quadcore, 3GB ram en 32GB opslagcapaciteit, dat met een Micro-SD-kaartje uitgebreid kan worden. De camera heeft een niet nader benoemde 13-megapixel resolutie en het 5"-scherm toont 1080x1920 pixels. De accu heeft een capaciteit van 4100mAh.

De telefoon draait op MIUI 8, dat op Android 6.0 is gebaseerd. Telefoons van Xiaomi missen vaak ondersteuning voor bepaalde banden die in Europa worden gebruikt, zoals de 800MHz-band, al komt er wel een internationale versie van deze telefoon eind Januari, al kon ik niet wachten om de telefoon te reviewen, want meer telefoon voor dit bedrag ga je echt niet krijgen.

Liever een video kijken? Dit is mijn video review die ik van de telefoon heb gemaakt:

Er gingen al veel geruchten over de nieuwe budget modellen van Xiaomi en deze waren al veel belovend. Bij de onthulling bleek dat ook waar, goede specs, naar mijn mening een mooi design, grote batterij en een zeer interessante prijs; 164$. Voor de zekerheid wel nog een import verzekering erbij genomen, om zo de eventuele kosten terug te mogen ontvangen van de webwinkel. Totale kosten: toestel $164, import verzekering $13 + $17 DHL. Misschien niet de allergoedkoopste oplossing, maar iBuyGou.com kon als eerste leveren, en aangezien ik goede ervaringen heb met al mijn vorige aankopen, toch weer voor hun gegaan.

De levering met DHL was zoals gewoonlijk super snel, namelijk maar 3 dagen vanuit China naar Bulgarije. Omdat het toestel zo nieuw is, moest ik eventjes wachten, maar uiteindelijk toch snel geleverd. Gelukkig geen inklaring hier hoeven te doen in Bulgarije, dat gaat namelijk niet zo makkelijk als in Nederland. Ook geen belasting hoeven te betalen gelukkig. :)

Xiaomi heeft in de krappe behuizing van 141*69*8.9mm een Qualcomm Snapdragon 625-quadcore met 3GB ram en 32GB opslagcapaciteit weten te proppen, maar geeft je ook de mogelijkheid om dat met een Micro-SD kaartje uit te breiden. De camera heeft een 13-megapixel resolutie en toont plaatjes op het 5-inch, 1080p scherm. De accu heeft een capaciteit van 4100mAh.
De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiële pagina van Mi.com (Chinees)

De gebruikelijke witte doos, met slechts een witte letter op de voorkant en de specificaties op de achterkant. Het typische Xiaomi doosje zullen we maar zeggen ;).

Bij het openen van de doos is de telefoon direct zichtbaar. De voorkant van de telefoon is voorzien van een tijdelijke screenprotector. Onder de telefoon zijn slechts vier accessoires te vinden. Allereerst vinden we de Chinese handleiding met daaronder de Micro-USB kabel en een Chinese stekker, alsook de Sim-Tray pin. Tevens word er door de webshop ook een adapter gratis meegeleverd, waardoor je de telefoon gewoon gemakkelijk kan opladen.

De inhoud van de doos:
• 1 x Xiaomi RedMi 4 Prime
• 1 x China stekker
• 1 x Micro-USB kabel
• 1 x Handleiding
• 1 x Sim-tray pinnetje

De RedMi 4-prime ziet er goed uit en de uni-body voelt kwalitatief goed aan, waardoor het toestel niet gemakkelijk zal doorbuigen en de randen zijn lichtelijk afgebogen, waardoor deze goed en lekker in de hand ligt. Het glas daarentegen is niet lichtelijk gebogen, maar ligt wel goed en degelijk in de behuizing.

Het toestel is net geen 9mm 'dik', waardoor dit een aantal positieve dingen met zich meebrengt. Zo steekt de camera niet uit, en is er een zeer grote accu in de 4 Prime te vinden van 4100 mAh (wat gelijk is aan zijn voorganger), een goede keuze wat mij betreft!

Over het algemeen is de bouwkwaliteit erg goed, deze is stukken beter dan zijn voorganger, de RedMi 3 pro, er zijn geen kieren te vinden bijvoorbeeld bij de simtray, welke zich aan de linkerkant van het toestel bevindt, als ook bij de uitsparingen van het metaal voor de antennes en loopt alles goed in elkaar over. Het is één groot geheel geworden. De telefoon buigt of tordeert niet als er een lichte druk op de telefoon wordt gezet. Bij het schudden van de telefoon zijn geen vreemde bijgeluiden te horen.

Op de voorkant van de telefoon is behalve de gebruikelijke elementen zoals een RGB-notificatieled (welke naast de camera zit), Lichtsensor, bel/luidspreker, capacitieve knoppen, de front-camera, geen branding van Xiaomi te vinden. Xiaomi volgt met de capacitieve knoppen niet Google's richtlijnen, waardoor links het multitask menu zit, midden de Home knop en rechts de 'back' knop.

Rondom het toestel:
• Links:Sim-tray, welke dual sim is, ondersteuning voor een Micro-SD kaart.
• Rechts: Volume knoppen welke goed en strak in de behuizing liggen, alsook goed aanvoelen bij het indrukken ervan.
• Boven: alleen een 3.5mm headphone jack, infrarood
• Onder: Micro-USB, microfoon, speaker
• Achterkant: Vingerafdrukscanner, Mi logo, Single led flitser en een 13mp camera

Het 5" scherm is van het type IPS LCD en heeft een upgrade gehad naar 1080 x 1920 pixels. Het beeldscherm is voor het bedrag van de telefoon erg goed, stukken beter dan zijn voorganger, de RedMi 3 PRO welke ik ook ge-reviewd heb. Vooral de upgrade vind ik goed, omdat hierdoor het beeldscherm scherper en levendiger is geworden, waar dat bij zijn voorganger tegen viel. De kleuren zien er goed uit en het scherm kan vanuit alle hoeken ook goed worden bekeken. Via een slider kan de lichtintensiteit eenvoudig hoger en lager worden gezet. De verlichting kan uiteraard ook automatisch worden aangepast.

Verder kan het contrast worden aangepast in de instellingen, deze standaard ingesteld op 'Automatic contrast'. Hierdoor bepaald het toestel zelf of het contrast verhoogd of verlaagd moet worden. Verder is er ook de mogelijkheid om de telefoon te ontgrendelen door 2x te tikken op het scherm (Double tap screen to wake). De zwarte bezels hadden van mij net wat minder gemogen.

De RedMi 4 Prime komt met een notificatie LED die zelf handmatig op veel verschillende manieren in te stellen is. Allereerst kan er zelf gekozen worden welke applicaties een notificatie mogen pushen, en welke kleur dit dan moet zijn. Deze zit zoals gebruikelijk naast de camera en doet goed zijn werk. Wat ook fijn is dat het mogelijk is om de notificatie LED helemaal uit te schakelen tijdens het laden 's nachts, waardoor je niet wakker word van het rode of groene lampje.

De camera van de RedMi 4 Prime is beter dan zijn voorganger, maar nog steeds niet 'super' en zit dezelfde camera in zijn of haar kleinere broertje, de 4A. Er zit een niet nader benoemde 13mp camera in met 5 lenzen, met een f 2.2 aperture. In theorie zou dat opzicht leuke kiekjes moeten opleveren, wat het vooral overdag doet, al heeft het met low light echt moeite. Wat betreft video's, de camera kan in Full HD beelden schieten in 30fps, 720p en lager. Precies zoals verwacht bij een budget model al zeg ik het zelf.

De front/selfie camera is ook een niet nader genoemde 5mp camera die ook een f 2.2 aperture heeft. Het aparte aan de front camera is, is dat deze naar mijn idee iets minder goed is dan bij de RedMi 4A. Om alle verschillen goed in beeld te brengen, heb ik een camera vergelijkingsvideo (Engels, maar genoeg beeld materiaal) gemaakt, welke je hieronder kan zien. De kleuren van de selfie camera zijn een beetje kaal/plat vind ik persoonlijk.

Zoals verwacht zit er op de RedMi 4 line-up geen Optical Image Stabilisation of Electric Optical Image Stabilisation. Xiaomi's standaard camera-applicatie neemt de foto's vlotjes achter elkaar, en er zijn ook enkele modus en instellingen te vinden. De camera maakt standaard foto's met de HDR optie uit. Al raad ik je wel aan om deze eigenlijk standaard aan te laten staan, zoals in mijn video hierboven ook al is gezegd. Als we wat inzoomen op beide foto’s, vooral de kleine struiken vooraan, dan zien we dat er gewoonweg wat details missen. De blaadjes zijn niet van elkaar te scheiden en ook de letters op het standbeeld (Cyrillisch, er staat: Kiril en Methodie. Hebben het Cyrillisch alfabet gemaakt zoals het nu is) missen scherpte. De foto’s zijn met de hand geschoten zoals bijna iedereen met zijn mobiel doet.

Met HDR:

Zonder HDR:

In tegenstelling tot de iets duurdere Xiaomi toestellen, laat Xiaomi je hier nagenoeg niks aanpassen in de 'manual-mode'. Hier kan je zelf nu alleen de de witbalans en de ISO waardes aanpassen.

Over het algemeen zijn de foto's bij normale daglicht omstandigheden redelijk okay te noemen, de kleuren zien er levendig uit, maar niet te overdreven. Maak je foto’s die je graag op social media deelt, dan is dit een geschikt toestel voor je, ondanks ik wel wat details vind missen in de foto’s al laat de foto jouw belevenis van de omgeving wel gewoon goed zien. Zoals eerder aangehaald, foto's met HDR zijn naar mening accurater wat betreft het beeld/kleur wat ik met mijn eigen ogen zie.

Met low light condities of drukkere gebieden zoals een metrostation of bladeren van een boom die heen en weer waaien presteert zien we dat de camera nog ‘wat’ minder details laat zien. Aan de andere kant, voor het bedrag heb ik ook vaak veel slechtere camera's gezien. Het is maar vanaf welk perspectief je het bekijkt. Goed is het in ieder geval niet voor low-light conditions.

De selfie-camera maakt ook wel redelijke foto's die meer dan goed genoeg zijn om gedeeld te worden op Social Media. In low-light of moeilijke omstandigheden, is het lastig voor de camera, maar over het algemeen, bij normaal licht en geen filters zijn de selfies voor Social Media goed genoeg, maar is de kleur wel een beetje 'grauw'.

Het filmen met de selfie camera kan in 720p, en de beelden zien er redelijk ‘plat’ uit wat betreft kleuren als je naar mijn gezicht kijkt (net als met de selfie foto's). De rear camera daarentegen heeft Xiaomi iets te agressief afgesteld met auto focus, waardoor het beeld soms een beetje springerig is. Bekijk mijn video hierboven om te zien wat ik bedoel.

HDR:

low-light:

close-up:

Camera Comparison video

Net als bij de voorgaande toestellen van Xiaomi, is er een beperkte 4G aanwezig. In mijn eerdere reviews heb ik dit al aangehaald en wil hier dan ook niet al te diep op ingaan. In Nederland wordt de 800MHz band veel gebruikt, waar de RedMi 4 Prime alleen de 850/1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) ondersteunt. Hierdoor is het 4G iets beperkter voor KPN, Vodafone en T-mobile. Mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding. Toch een puntje om op te letten als je graag 4G en/of je wel/niet in de randstad woont.

De bel kwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Het adressenboek en telefoon dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

GPS is er te vinden op de RedMi 4 Prime. De eerste keer GPS gebruiken was ook gemakkelijk en binnen enkele seconden was mijn correcte positie gevonden op Google Maps, iets waar ik zeker positief verrast over ben.

Ondanks dat Google Maps mijn locatie snel en accuraat aangaf, was het aparte aan de GPS app dat ik niet weet welke van de 2 toestellen nu de correcte heading degrees weergeeft.. Ik was vergeten om dit met mijn Mi5s ook te testen, want ik ga er van uit dat een high-end flagship correct gekalibreerd is, en dit dan als reference punt kon nemen.

Miui 8, de nieuwste versie van Xiaomi's Android-skin is te vinden op de RedMi 4 Prime, Mi5s, alsook de Mi5s Plus. Deze versie komt ook als update uit voor alle toestellen in de Mi-serie, Mi Note-serie en alle toestellen sinds de Mi 2 uit 2012. De nieuwe versie bevat onder meer functies om het kleurenthema aan te passen aan het weer, te tekenen op foto's en verbeterde functies om video's te bewerken. Ook is er een functie om apps te verhinderen te starten bij het booten.

Wat ooit begon als een iOS-kloon, is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest geïmiteerde Android-skins in de smartphonemarkt. Onder meer Huaweis Emotion UI is van deze interface afgekeken, maar ook HTC, Samsung en LG implementeren diverse ideeën van Xiaomi, zoals een Security-app met daarin uitgebreide mogelijkheden voor het beheer en uiteraard het plaatsen van widgets en snelkoppelingen op het homescreen zonder app-drawer.

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 6.0.1 en MIUI V8.0.6.0. Dit is de laatste versie ten tijden van schrijven, en er was direct een update beschikbaar bij de eerste keer starten van het toestel. Als je nog niet vertrouwd met de MIUI, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door. In mijn andere reviews van onder andere de Mi 5s Plus: productreview: Xiaomi Mi5s Plus (6GB ram, 128GB opslag) Goud review door kane... of de RedMi 3 PRO (productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi) kan je meer over de schil lezen evenals hoe alle Google apps te installeren zijn of bekijk mijn video in de introductie.

Wat betreft applicaties zijn er dus een 15-tal vooraf meegeleverd en zoals eerder aangehaald, zijn deze allemaal te verwijderen wat je 1GB aan ruimte ongeveer oplevert. Een van de interessantere apps die Xiaomi meelevert is hun eigen ‘Security’ app, wat een soort van samenvatting geeft over de huidige status en situatie van je toestel. Binnen de applicatie zijn er zes categorieën. Zo is er een ‘cleaner’ te vinden, maar ook ‘data usage’, ‘blocklist’, ‘battery’, ‘Virus scan’ en ‘permission’. De Data usage, blacklist, batterij en permissions categorieën zijn niet heel spannend. Deze zijn allemaal ook uit het instellingenmenu te bereiken. Wat betreft de ‘cleaner’ categorie, deze laat in een goed overzicht zien welke apps er weinig tot niet gebruikt worden en dus eigenlijk gedeïnstalleerd kunnen worden, welke caches geleegd kunnen worden en overige ‘trash’ kan verwijderen zodat je toestel lekker clean blijft. De tweede interessante categorie is de virus scanner. Zelf heb ik nog nooit een virus gehad op elk van mijn Xiaomi toestellen die bij iBuyGou vandaan kwamen, maar PAS OP! er zijn genoeg webshops die aparte dingen doen met de ROM. Zo had het review toestel van Tweakers die bij DealExtreme vandaan kwam allemaal kwaadaardige apps er op staan, die Xiaomi zelf niet meelevend.

Mocht je toch graag de Nederlandse taal willen hebben, kijk dan even op xiaomi.eu. De internationale versies van deze userbase gemaakte roms zijn helemaal toegespitst op internationaal gebruik en zit er een volledige Nederlandse vertaling in mocht je niet gebruik willen maken van de standaard Rom + Engels. Zelf doe ik alles in het Engels, communiceren met mijn vriendin, werk, sociaal leven en meer, en daarom heb ik ook geen ervaring met het veranderen van de Rom naar een Internationale Rom, omdat Engels perfect voor mij is.

Wil je graag weten hoe je gemakkelijk de Playstore, zonder rooten binnen 3 minuten installeert? Bekijk mijn video uitleg hieronder:

Tijdens het draaien van diverse benchmarks en games (Clash of Clans, Asphalt 8 etc ), merk je dat de telefoon een beetje warm wordt. De telefoon speelt de meeste spelletjes gewoon soepel af, dank de Snapdragon 625. Verwacht niet de beste resultaten zoals bij de Snapdragon 821, maar nagenoeg alle spelletjes speelden goed af, behalve een paar echt zwaar en grafische spelletjes. Dan zie je gewoon dat de laadtijd wat langer is, of soms enkele frame drops heb. Bij het berekenen van de score, zijn de benchmarks applicaties 3 keer uitgevoerd en hier is een gemiddelde van genomen. De benchmarks van de alle toestellen komen van mijn eigen review, aangevuld met cijfers (voor de Mi5 benchmarks) van de officiële applicatie publisher.

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene ervaring voor de gemiddelde consument belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van mening dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 3GB Ram, 32GB Rom en Snapdragon 625 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps:

De meeste resultaten zijn zoals je verwacht, al zijn wel stukken beter dan de RedMi 4A waardoor je goed de verschillen tussen budget en high-end kan zien. Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg super snel en smooth, en nergens lag ervaren. Toch moet ik zeggen, je kan hiermee gemakkelijk alle dagelijkse taken zoals het weer, Facebook, mail en WhatsApp gemakkelijk mee doen. Speel je af en toe een spelletje zoals Clash of Clans, Pokemon Go etc dan kan de telefoon dat gewoon goed aan. Zwaardere games dan Asphalt 8 zal je merken dat het water langer duurt met laden etc, maar lange laattijden of veel lag is het niet.

Een niet verwisselbare 4100mAh batterij is te vinden in de Xiaomi RedMi 4 Prime. De telefoon komt met een Micro USB poort en een stekker die maximaal 5V/2A stroomt geeft aan de 4 Prime, wat gewoon vooral een kosten keuze is geweest. Toch jammer dat ze niet een extra 5 a 10 dollar vragen voor een Type-C of 2.5A snelladen. Nu duurt het ongeveer 2,5 uur om de gehele batterij op te laden.

De batterij levert, ondanks dat deze een stuk kleiner is dan zijn voorganger, toch een geweldige prestatie, zo’n prestatie heb ik in tijden niet gezien! Je kan zien dat de Snapdragon 625 heel energie efficient is en dat de batterij erg groot en goed is. Hierdoor kan je zeer gemakkelijk de dag door kan komen, laat staan 3 tot 5 kan dagen halen bij matig/normaal gebruik. Mocht je een telefoon zoeken die normaal gebruikt word(5 emails, 50 whatsapp berichtjes, 2 youtube videos, uurtje spotify, 5 snapchats, uurtje facebooken/broswen en 5 foto’s, naar mijn maatstaven ‘normaal’), maar wel graag een lange batterij duur heeft en niet te duur is, dan is dit de beste optie die je kan aanschaffen!

Verder houdt MIUI 8 het systeem ook goed in de gaten, en is het batterij-instellingenmenu lekker uitgebreid waardoor je zelf ook veel kan aanpassen en nog meer uit de telefoon, alsook de batterij kan halen. Zo kan je apps geheel negeren of uitsluiten, het systeem laten beslissen, meldingen geven bij apps die te veel batterij verbruiken of de battery saver gebruiken. In mijn video review (vanaf ~ 8:15) boven aan deze pagina ga ik dieper op de batterij in. Ik had graag hier wat screenshots willen posten, al heb ik de screenshots helaas niet meer.

Tweakers persberichten:
- RedMi 4 line-up: nieuws: Xiaomi brengt in China drie Redmi 4-budgetsmartphones uit
- MIUI 8: nieuws: Xiaomi presenteert Miui 8 en grote smartphone Mi Max met 4850mAh-accu

Meer Xiaomi Reviews lezen?
+ 15.000 views -> productreview: Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" review door kanem0chi
+ 7.500 views -> productreview: Xiaomi Mi Drone review door kanem0chi
+ 50.000 views -> productreview: Xiaomi Mi Band 2 review door kanem0chi
+ 70.000 views -> productreview: Xiaomi Mi 5 32GB Zwart review door kanem0chi

De Xiaomi RedMi 4 Prime is/word misschien wel het meest interessante toestel dat Xiaomi dit jaar heeft geïntroduceerd! Wat betreft specificaties, de telefoon komt ondanks zijn zeer strakke prijs, wel met een zeer zuinige snapdragon 625 en een grote 4100mAh batterij waardoor de gebruikstijd geweldig is! Niet alleen dat, het design is naar mijn idee ook mooi (persoonlijk) en voelt de behuizing voor dit bedrag erg goed en premium aan (beter dan de Mi 5s Plus bijv). Een ander positief punt is de upgrade naar een mooi 1080p scherm! Soms moeten er ook lastige keuzes gemaakt worden. Xiaomi heeft de knoop doorgehakt door bijvoorbeeld nog steeds een Micro usb te gebruiken zonder snelladen en is er geen backlit voor de capacitieve buttons onderaan het scherm.

Zoals altijd loopt de software lekker vlotjes, zijn er veel mogelijkheden om allerlei aanpassingen te doen en is het toestel makkelijk in gebruik. Ondanks dat zijn specs tegen het middensegment aanzit, word alles netjes en snel uitgevoerd voor een budget prijs. De camera haalt het design, het gebruik en al het andere erg omlaag. Graag had ik gezien dat ze 10$ extra aan de camera en/of type C poort hadden besteed, om zo het toestel budget ipv een 8.5, een 9,5 te laten scoren. Een ander punt wat ik niet in de review heb besproken, maar wel in mijn video review, zijn de speakers en vingerafdrukscanner. De speaker is, zoals je misschien wel verwacht, niet heel goed en precies zoals je verwacht van een budget toestel.. een beetje kaal. De vingerafdrukscanner is precies hetzelfde zoals in de RedMi 3 Pro, goed en snel. Niks op aan te merken.

Voor de introductie prijs van rond de 130$ mag je dan ook zeker niet klagen, en waren mijn verwachtingen dan ook lager dan wat het toestel uiteindelijk kan. Al met al is het een zeer leuke, interessante en goedkope all-rounder, die het vooral op de camera, micro-usb en speakers laat liggen. Meer toestel voor dit bedrag kan je haast niet voorstellen.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, opbouwende kritiek of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de RedMi 4 Prime vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 4 Pro Zilver?

Ik ben erg benieuwd naar hoe glad, of niet glad hij is. Ik heb 1 review kunnen vinden waarbij men vertelt dat hij niet glad is, maar misschien kun jij iets uitgebreider er op in gaan het liefst nog in vergelijk met wat andere modellen. De doorslag voor mij om dit model te kopen hangt er van af, de Gigaset ME, Zuk Z2 en Huawei Honor zijn vergelijkbaar (met ook max 70mm breedte) maar de eerste 2 zijn zeer glad, voor zover ik heb kunnen achterhalen.

Mijn ervaringen zijn beperkt maar de Nexus 5 (niet de X) is master in niet glad zijn en is het verschil tussen mijn S4 mini's in de wel of niet black edition (dwz andere, niet super gladde achterkant) het verschil in 10x laten vallen in een half jaar en dan scherm kapot (en meer zo bleek achteraf) tot na 2 jaar niet 1x (significant) laten vallen. Wat dat betreft is mijn S4 mini BE echt super. Alleen ben ik nu wel toe aan iets nieuws/moderners.

De iphone 6 is dus precies wat ik niet wil mbt gladheid (de HTC ONE M9 is ook zo erg). Die zijn gewoon nog gladder dan mijn zeepje in de douche!

En nee, ik wil geen hoesje, maakt alles nog breder en je ziet niks van je mooie telefoon, die ik overigens (altijd) met 1 hand wil bedienen. En deze Redmi 4 Prime staat daarmee bovenaan mijn verlanglijst: zeer betaalbaar, super mooi, geen glazen achterkant maar metaal, goede specs, super stamina en dus ook eens een keer niet glad, toch?

Btw, wederom een super review! Ook net even de informatie die ik nog niet wist, dat er een internationale versie komt, wordt alleen moeilijk om een maand of meer te wachten.
Hi, toffe vraag, hier had ik niet zo heel erg over nagedacht om eerlijk te zijn!

Wat betreft de gladheid, het ligt aan een aantal invloeden. Mocht het buiten glad zijn, en je hebt droge handen.. dan is het toestel glad, zeer glad (in Bulgarije is het ochtends -8 en nagenoeg geen luchtvochtigheid). Wanneer ik lekker in mijn warme appartementje ben, dan merk je gewoon dat bij normale temperatuur de telefoon niet super super. Dit ligt ook aan hoe groot je handen zijn, want bij kleine/grote handen zal je meer of minder kracht gebruiken, waardoor dit ook de kans vergroot op laten vallen.

Als ik de RedMi 4 vergelijk met mijn Mi5s, dan heeft de RedMi 4 iets scherpere ronde hoeken, vergeleken met de ronde, ronde hoeken van de Mi5s zeg maar. Snap je wat ik bedoel? Daarom vind ik het gevaarlijker om mijn Mi5s vast te houden met koud weer, al helemaal met foto's, dan met de RedMi 4. Dit komt ook weer omdat het laatste toestel dikker is, en dus meer oppervlakte om het toestel goed vast te houden. Ook de behuizing van de RedMi 4 is net wat/minimaal 'groffer/minder egaal' dan de Mi5(s).

Ik heb ook de Zuk Z2 gehad, en die heeft hele scherpe hoeken + een glazen achterkant, wat makkelijker breekt + bij vochtige vingers weer gladder is.

Kleine, korte conclusie, de RedMi 4 doet minder glad aan dan de Mi5s.

Aan de andere kant, mocht je hem laten vallen.. met een prijs van ~150¤, kan je deze bijna 4 x kopen dan dat je een Samsung 7 edge laat vallen haha! :P

Nogmaals, bedankt voor je toffe woorden, en stemmen mag altijd als je de review zo super vond ;) Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2016
Ik had al gestemd :) En jij bedankt voor de waardevolle reviews, over telefoons (en meer) waar je weinig/geen Nederlandse reviews van kan vinden maar juist super keuzes zijn. Alleen daarom zouden al meer mensen moeten stemmen op jou, niet eens om hoe je reviewt, (wat super is overigens) maar ook om WAT je reviewt. Zoveel waardevoller dan de zoveelste door reclame veel te dure en bekende telefoon.

Maar al bij al dus nog best wel glad dus :/

Als ik nog wat door mag vragen, (want nu ga ik toch twijfelen) hoe glad is het metaal (de achterkant) tov glas (voorkant) al weet ik natuurlijk niet hoe glad die voorkant precies is maar wel hoe glad glas meestal is. Het glas van mij S4 mini is voor mij eigenlijk nooit glad, ook niet van de iphone 6 van mijn vriendin. Net nog even gevoeld maar zo'n verschil in gladheid voorkant (glas) en achterkant! Dus ja, dan ga je weer twijfelen over glazen achterkanten telefoons....maar genoeg youtube filmpjes waarbij ze juist aangeven dat ze glad zijn (en ook nog eens breekbaar).

Je kunt wel wraps kopen, dat maakt het niet breder/dikker, scheelt wel in gladheid zo blijkt, kan ook nog eens mooi zijn, maar liever gewoon niet glad. Je zou verwachten dat metaal niet super glad zou zijn, tenzij het gepolijst oid is. Serieus, ik overweeg hem gedeeltelijk te zandstralen, of, mits ik het gevonden krijgen een soort van antislip coating. Of toch een glazen achterkant....

Ben ik nou zo raar dat ik een niet gladde en niet breekbare telefoon zoek 8)7 Nou, ik ben niet helemaal de enige: https://tweakers.net/nieu...nt-van-stroef-rubber.html Alleen die specs, daar wordt ik niet heel opgewonden van :/

Afijn, hoe glad is de achterkant van deze telefoon (in verschillende situaties) tov het glas aan voorkant? En is een Zuk Z2 achterkant veel gladder dan de voorkant (beide glas).
Zeer informatieve review!

Ik vraag me alleen wel af of je MIUI wel kan inrichten zodat het nog enigszins lijkt op stock Android. De telefoona zien er allemaal super uit, maar de software lijkt me afgrijselijk, vooral in vergelijking met bijvoorbeeld Oneplus of Motorola.

Ik zag volgens mij zelfs gekleurde icons staan in de statusbalk. Volgens mij heeft Google bij KitKat dat al verboden, en er puur witte icons van gemaakt. Erg zonde, vooral omdat camera kwaliteit nog verder omlaag gaat met iets als Cyanogenmod.
Klopt! Xiaomi gaat een beetje tegen de stroom in met Google's richtlijnen. Ik had dat ook al benoemd wat betreft de knoppen onder het scherm in de review: "Xiaomi volgt met de capacitieve knoppen niet Google's richtlijnen, waardoor links het multitask menu zit, midden de Home knop en rechts de 'back' knop"

Aan de ene kan jammer dat ze die richtlijnen niet volgen, aan de andere kant, de support van Xiaomi met MIUI is zo goed, dat dit geen groot probleem is.

In het begin moest ik ook eventjes wennen aan MIUI, maar ondertussen heb ik gemerkt dat het best wel goed in elkaar steekt, en ondanks dat het niet op 'Vanilla' android lijkt, voelt het wel allemaal goed aan. Natuurlijk zijn wij Tweakers en kijken wij iets anders aan tegen bepaalde elementen.. maar mijn moeder, die gewoon een goed toestel wilt voor 150-200 euro, vind de kleurtjes wel leuk, zolang alles maar goed werkt haha.

In ieder geval bedankt voor je aardige woorden! :) Mocht je hem echt zo informatief vinden, dan mag je natuurlijk altijd stemmen ;) Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2016
Ik vind miui juist de beste rom die je op een android toestel kan zetten. Er zatten/zitten functies in die geen andere fabrikant meelevert. Je kan bij het bellen gesprekken gewoon opnemen. Je kan verborgen berichten, bestanden en foto's hebben en die met een wachtwoord beveiligen, Je kan gewoon de home knop ingedrukt houden voor een zaklamp, Je kan een bericht versturen om een bepaald tijdstip. Verder zijn thema's ook installeerbaar voor standaardapps en is de meeste chinese rommel als QQ te verwijderen. Miui volgt ook niet altijd de nieuwste android versie maar patched wel elk toestel (bijna) wekelijks waarbij je toestel na elke update sneller wordt ipv trager. Zo heeft de mi 2 (2012) ook miui 8 en hadden ze stagefright al opgelost op mijn mi note voor het op tweakers stond. :) Zodra ik een stabiele rom vind voor mijn nexus 6p komt er ook terug miui op.

Mocht je trouwens je toestel graag rooten kan je de developerrom van xaomi downloaden. Die heeft standaard root.

[Reactie gewijzigd door miel54 op 27 december 2016 03:19]

Klopt! Maar voor veel mensen is verandering altijd een beetje lastig, omdat ze 'gewend' zijn aan bepaalde elementen / systemen etc, en geen energie willen steken in iets nieuws te leren. :))

Thanks voor je reactie :)
Ze hanteren een flat-design stijl voor het hele MIUI8 OS. Dit hadden ze nog voordat iOS7 en Win10 hiermee kwamen. Echter, wat MIUI heeft en iOS niet, je kan het thema volledig aanpassen. Danwel door het zelf te maken ( mocht je een designer zijn ), maar je kan ook terugvallen op de theme library ( waar volledige custom themes tot copies van bestaande OS'en te vinden zijn ).

Zie bijv:

Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de default stijl van MIUI en vind ik juist stock android afgrijselijk, outdated en inconsistent wat betreft het hanteren van een styleguide. Smaken verschillen :)

Statusbar icons kunnen ook samengevoegd worden tot één icon die slechts aangeeft hoeveel totale notificaties dat er zijn. Geen idee of dit stock android functionaliteit is tho, dit globale icon is iig wél wit.
Mooi verwoord, zou het niet beter kunnen! Zo te zien ook een echte Xiaomi fan, als ik je zo mag noemen ;) haha
Aye! al sinds MIUI5 een zéér tevreden gebruiker (mi3, mipad1, miband ). Mijn 3,5 jaar oude MI3 begint nu helaas wel écht af te takelen. Accu en vooral de accu calibratie zorgen ervoor dat het toestel snel leeg is of dat het touchscreen volledig bonkers gaat als de telefoon aan de lader hangt ( je drukt linksboven, je triggert rechtsonder :P ).

Nu langzaamaan aan het oriënteren voor een nieuwe.. wil héél graag de Mi5s, maar prijs technisch gezien lijkt de Redmi4 Prime een veel betere keuze. Helft van de prijs en ik vraag me af of quickcharge, usb-c en verlichte icons dat wel waard zijn ( snellere CPU vind ik niet zo spannend, game er toch niet op ).

De Redmi2 pro had ik destijds voor mijn moeder gekocht, maar die vond ik op alle vlakken te karig. Met de Redmi4 laten ze zien dat het eigenlijk helemaal niet meer zo budget is, op de CPU en enkele features na is het redelijk premium.

Ahh dilemma's! :P Weet niet of ik tot de Mi6 kan wachten voor de prijsverlagingen haha. Lastig aangezien ik in het verleden wel al de Mi4, Mi5 en Mi5s voor anderen heb besteld en deze dus ook heb kunnen testen.. alleen de Redmi4 Pro niet xD

[Reactie gewijzigd door quintox op 11 januari 2017 12:07]

Je kan een Mi5s nu al aanschaffen voor 265E, maar pas wel op.. kanem0chi in 'productreview: Xiaomi Redmi 4 Pro Zilver review door kanem0chi' ;) ik zou het wel weten haha! De camera in de Mi5s is gewoon zo goed in mijn ogen, en voor 265 euro kan je haast geen beter toestel krijgen.

Heb je mijn Mi5s review al gezien met heel veel voorbeelden en foto's? productreview: Xiaomi Mi5s (4GB ram, 128GB opslag) Zilver review door kanem0chi

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 11 januari 2017 12:08]

Ik bestelde altijd alles via honorbuy.com i.v.m. Italiaans warenhuis, snelle levertijd en geen gedoe met invoeren. Dit zit uiteraard wel verwerkt in de retail prijs waardoor de 64GB silver Mi5s inclusief verzendkosten op ¤330.23 zit. ( http://www.honorbuy.com/9...html#/option-364gb_silver ).

Uiteraard had ik je Mi5s review al eerder gelezen! ;) Ik was er eerst vrijwel zeker van dat het de opvolger van mijn Mi3 zou worden, maar de Redmi4 prime heeft me wel aan het twijfelen gezet! Vanwege mijn hoge woonlasten is het een twijfelaar, 2 jaar geleden had ik blind voor de Mi5 gekozen :P

Misschien toch nog maar even wachten.. een Mi4 kost ook geen kont meer ( 125,- ). Ben je bekend welke maand meestal de price drops zijn? is dit gelijk met de release van het nieuwe flagship?

[Reactie gewijzigd door quintox op 11 januari 2017 12:16]

Prima review....smaakt naar meer _/-\o_

Om maar direct antwoord te geven op jouw vraag "the very best budget model ever made"? Nee persoonlijk denk ik dat niet. Zijn broer de Redmi note 3 heeft daarin de overtreffende de trap met zijn sd650. Volgens mij zijn ze redelijk gelijk geprijsd maar met 2 primaire A72 cores ipv 2 primaire A53 cores net even een niveautje hoger. Daarnaast is voor mij persoonlijk 5.5" the sweet spot. Verder zijn ze aan elkaar gewaagd. Maar nogmaals kudos.
Dank je voor je aardige woorden! :)

Beide toestellen zijn beide zeer interessant, al moet ik wel zeggen dat er een behalve de processor versie, nog een aantal andere verschillen inzitten. 2 vs 1.8 Ghz, 8 vs 6 cores, Open GLS 31 support vs niet.. etc.. maar om eerlijk te zijn, zal het verschil niet heel veel zijn. Een toestel zoals dit moet gewoon vloeiend aanvoelen voor de consument die dit koopt, en een aantal standaard app gewoon smooth draaien. Dan zal je niemand horen klagen over 625 of 650 :P toch?

Ik heb de RedMi 3 ook een tijdje gehad, maar ik kan je zeggen, de behuizing van de RedMi 4 voelt echt stukken, stukken beter aan!

Uiteindelijk blijft blijft de schermgrootte wel een persoonlijk iets, al kijk ik altijd liever naar de afmetingen van de telefoon zelf, aangezien sommige fabrikanten hele dunne of dikke bezels hebben. Daarom is voor mij weer alles tussen 5.2 en 5.7 perfect :)
Mooi review Kanem0chi! Heb er ook 1 besteld. Heb nu een Lumia 950 en die bevalt goed maar ja.....ben een techneut en nieuwsgierig dus............ik wacht af :)
PS telefoons kan je niet genoeg van hebben ;)

[Reactie gewijzigd door bgttje op 28 december 2016 10:55]

Haha, thanks voor je compliment! En mocht je hem echt zo mooi vinden.. Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2016, mag altijd haha ;)

Als je vragen heb wanneer je het toestel ontvangen hebt, mag je mij hier altijd een vraag stellen. Waar heb je hem gekocht?

Veel plezier met je toestel!
Thanx..............Aliexpress! je staat er niet tussen in de Gebruikers/blog van de Maand:december 2016.
PS: Zal wel ff duren voor ie binnen is.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 29 december 2016 14:23]

AliExpress is ook een goede optie ja! :)

Klopt, omdat je zelf iemand mag nomineren, zoals iemand anders ook al gedaan heeft :)). In ieder geval alvast bedankt!
Heb er ook een gekocht voor mijn zoon, super toestel! Mooi design en afwerking. Miui is geweldig, ik gebruik het zelf al bijna 2 jaar zonder problemen, vastlopers of hicks op een Redmi Note. Wekelijks updates!
In Nederland gekocht bij The Grand Store, binnen een dag geleverd met Nederlands taal aan boord!!! En dat voor ¤202, een aanrader!
Pas wel op met die telefoon.. want er is nog geen officiële internationale ROM beschikbaar, waardoor de webshop is gaan kloten met jouw ROM. Daarom adviseer ik, maar ook vele op het forum, om of de Chinese ROM met Engels te gebruiken, de Global/Internationale Rom te gebruiken wanneer deze uit is of de Xiaomi.eu ROM te gebruiken. Doe eventjes onderzoek naar je toestel, want ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat er met jouw ROM gekloot is.
Da's helaas niet mogelijk, ik vraag me af wat er gebeuren kan?
Vaak leveren ze spyware, malware, advertenties of ongevraagde apps mee. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want vooral spyware kan je moeilijk detecteren. Er zijn enkele apps die dat kunnen detecteren in de playstore, maar ik vind het persoonlijk geen fijn idee dat een webshop heeft lopen rommelen daarmee.

Vaak heeft dit ook nadelige gevolgen voor de batterij, performance en meer. Daarom adviseer ik je voortaan een Xioami telefoons te kopen die standaard met de Chinese ROM komt en dan gewoon in de Engelse taal deze te gebruiken, Elf naar de Xiaomi.eu ROM flashesofof vragen dat de webshop dit voor je doet. Koop daarom altijd bij een bekende en goede webshop zoals iBuyGou, Banggood, GearBest etc.
Zoals ik al zij heb ik zelf al anderhalf jaar een Xiaomi Redmi Note (HM NOTE LT1) welke ik in China kocht, daar zat wel een rom op van de leverancier vol met rotzooi en chinese bloatware. Die heb ik toen geflashed met een Nederlandse rom van Xiaomi.eu. Zelfs een upgrade naar Miui 8 gedaan nu is hij zegmaar half Nederlands half Engels maar niet irritant.Ding draait nog steeds feilloos. De rom op de Redmi 4 pro is zo te zien brandschoon wat natuurlijk niet wil zeggen dat er géén spyware op kan zitten. Ik heb The Grand Store naar de rom gevraagd en zij weten (zeggen) alleen dat de leverancier de NL-rom erop zet. Éen ding was wel 'vreemd' bij het voor het eerst opstarten, bij taal kon uit gewoon kiezen voor NL, maar bij locatie niet, daar maar voor Duits gekozen. Het enige wat ik daar van merkte dat bij het aanmaken van eem MI-account het Duitse landnummer alvast was ingevoerd en dat was niet te wijzigen.
Hoe zit het eigenlijk met de 'veiligheid' of 'privacy' van het toestel? Heb ergens gelezen dat Xiaomi al hun gegevens opsturen naar de Chinese overheid?
Vroeger gingen er verschillende verhalen rond, nu komt het eigenlijk op 1 neer.

Laten we eerste bij de ROM beginnen:
Er is een Chinese ROM, Internationale ROM en customs ROMS. Bijvoorbeeld Xiaomi.eu

Standaard worden alle telefoons met de Chinese ROM geleverd. Sommige telefoons zijn ook internationaal te verkrijgen, en dan heb je bijvoorbeeld de NL taal. De custom roms komen van de community af. Een grote community is Xiaomi.eu.

Vaak installeren webshops roms zodat jihet toestel in het Nederlands kan instellen. Vaak zijn dit bagger ROMs met reclame, malware en meer van dat soort ongein. Kijk dus altijd goed uit bij welke webshop je wat koopt! Vragen over de webshops etc? Stuur eventjes een PM. :)

Mocht je dan een keuze gemaakt hebben voor een toestel, dan zetten jij/ik etc er vaak een Xiaomi.eu ROM op, omdat deze (indien aanwezig op het toestel) de analytics app eruit halen bijvoorbeeld.

Heb je meer vragen? Laat het me weten. :) En ojah, nog je de informatie of review nuttig vinden, stemmen mag altijd ;) Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2016
Bedankt voor je reactie. Dus je raad me aan om gewoon de chinese rom te halen, omdat daar niks meegedaan is, dat er alleen dingen opstaan die Xiaomi zelf gezet? Mij persoonlijk maakt het vrij weinig uit of het toestel NL of ENG ondersteunt. Dus dan lijkt me de chinese rom het beste?
Yes. Als je bij de webshop kan kiezen tussen of de originele ROM of een zogenaamde NL taal ROM, ga voor de Chinese ROM.

Zelf doe ik alles in het Engels, omdat 90% van mijn dag bestaat uit Engels. Ik draai dan ook geen custom Roms zoals Xiaomi.eu, omdat voor mij persoonlijk de Chinese ROM perfect werkt.

De onnodige apps verwijder ik en de drie onnodige apps die ik niet kan verwijderen, disable ik en laat ik geen notificaties meer sturen. Installeer de Google apps keyboard etc.. en als Resultaat: je hebt een volledig Engels toestel.

En dat doe ik al tijden zo met de toestellen die ik voor mijzelf, maar ook mijn moeder en zusje heb geregeld :)

Heb je nog meer vragen? Weet je al waar je hem wilt bestellen? Ik ben benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 6 januari 2017 22:04]

Mocht je nu heel koppig wel zo'n toestel kopen waar aan de ROM gesleuteld is, betekent dat dan ook automatisch dat je wél meteen een unlocked bootloader hebt? Meen me te herinneren dat dat met Xiaomi telefoons niet altijd vanzelfsprekend meer was, dan wel lastig/traag was om wel te fiksen.
Ah perfect. Als je een app disabled, is die dan 'weg'? Mag ik weten welke apps dat zijn?
Ik stuur je eventjes een berichtje, voordat het hier onoverzichtelijk word :)
Bedankt voor de uitgebreide review. Je schrijft in de intro dit:
Heb je daar een bron van? Weet je of die internationale versie meer 3G/4G banden gaat ondersteunen, (zoals de international edition van de Redmi 3S)?
Yes, mijn bron is bij de webshop, iBuyGou zelf alsook dat Xiaomi in een persbericht ( in het Chinees) heeft laten weten dat de internationale versie van de RedMi 3 en andere RedMi 3 modellen niet meer te maken, maar daarvan in plaats de internationale RedMi 4 versies te gaan produceren.

Dank je wel voor je compliment op de review. Mocht je de review echt zo uitgebreid vinden, dan kan en mag je dat natuurlijk altijd laten weten door hier te stemmen: Gebruikersreview/blog van de Maand: december 2016

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust! :)
Hey kanem0chi,

Ik las dat de internationale RedMi 4 versie wrs eind januari 2016 zou verschijnen. Maar volgens mij is deze nog niet beschikbaar. Weet jij toevallig al iets meer?
Alleen de internationale versie van de RedMi 4 Note is nu beschikbaar, waar die andere blijven, nog geen idee. Ik had namelijk verwacht dat ze gelijk alle modellen in de schappen zouden leggen, maar dat is dus niet het geval. Heb je de RedMi 4 Note al eens overwogen?
waar kan je hem kopen?