Specificaties 10,1" (1920x1200), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga Book (ZA150022NL) Windows 10 Pro Zwart Review

kzin 22 december 2016, laatste update op 17 januari 2017, 2.136 views

Lenovo Yoga Book (ZA150022NL) Windows 10 Pro Zwart

Het lenovo yoga book is een soort hybride tussen een notebook en een tablet. Het scherm is aanraakgevoelig, maar het heeft ook een Wacom tablet dat tevens als toetsenbord kan dienen. Je hebt geen echte toetsen, maar typt op een patroon van oplichtende toetsen.

Pluspunten

• Licht en dun
  • Notebook en tablet
  • Stylus fungeert ook als pen
  • Goed display

Minpunten

• Geen echt toetsenbord
  • Slechts één USB poort

Levering

De doos van de Lenovo lijkt zelfs enigszins op een boek. Een witte behuizing, met een oranje rand op de plaats waar bij een boek de pagina’s zitten.
Als je de doos eenmaal geopend hebt, is het net pakjesavond. Het yoga book neem je er eenvoudig uit, en alle bijgeleverde componenten worden in afzonderlijke doosjes geleverd. Er wordt een mini Quick Start Guide meegeleverd. Die handleiding is misschien handig om de aan/uit knop te vinden, en om een micro-SD te plaatsen.

Het Lenovo Yoga Book

Specificaties
Processor2.4 Ghz Intel Atom
Operating systemWindows 10 Pro
Ram4 GB
eSSD schijf64 GB (ca 39 GB vrij na Windows)
Display10.1”, 1920x1200
GeheugenkaartenmicroSD, tot 128 GB
USB1 x micro USB
HDMIMicro-HDMI aansluiting
Aansluitingen
De yoga heeft een micro-HDMI aansluiting voor een externe monitor. Er zit een kleine lade in waar je een micro-SD in kunt plaatsen. Je hebt echter wel een klein tooltje nodig om het lade te kunnen openen. Volgens de mini handleiding moet je ook een mini-SIM kaart kunnen plaatsen, maar daar is geen uitsparing voor.
Eerste keer opstarten
Tijdens installatie van windows krijg je de standaard vragen over de gewenste instellingen en taal. In plaats van een gebruikersnaam vraagt de lenovo om een e-mail adres, met wachtwoord. Dit geeft aan dat het eigenlijk toch een soort tablet is. Ik gebruik mijn outlook account, waarna de Yoga zich ook automatisch aanmeldt bij outlook mail en oneDrive. Windows heeft uiteraard support voor andere cloud diensten, zoals dropbox

Voor het zover is krijg ik nog wel een aantal vragen over wat ik allemaal met Microsoft wil delen. Ik kan kiezen voor standaard instellingen, maar besluit ervoor te kiezen om zelf maar mijn selectie te maken: niets behalve mijn locatie. Het laatste is handig in verband met automatische tijdzone correctie. Om niet telkens het moeilijke password in te moeten typen, biedt Windows de mogelijkheid om je aan te melden via een pin code.

Ik ontving de Yoga ’s avonds, en heb er dus even mee kunnen spelen. Gedurende de nacht heeft Windows de updates binnengehaald (hij hing aan de netvoeding), ik moest alleen nog opnieuw opstarten.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ck1zW3xsifmeW5.jpeg
Toetsenbord
De yoga book heeft geen echt toetsenbord. In plaats daarvan heb je een verlicht aanraakgevoelig paneel waar de toetsen op getoond worden. Je hebt dus nul travel. Het voelt een beetje aan als typen op een tablet of smartphone. Ter ondersteuning geeft de yoga een lichte trilling en een piepje. Beide zijn in de configuratie uit te schakelen. Het is even wennen, maar al snel weet ik vrij goed te typen. Alleen blind typen is wat moeilijker, en je kunt je vingers ook niet op de toetsen laten rusten. De Fn en Ctrl toetsen zitten anders dan ik gewend ben. De Fn toets zit geheel links, daarna komen de Ctrl, Windows en Alt toetsen. Uit een zoektocht op internet begrijp ik dat dit standaard is bij Lenovo tablets. Ik heb gekeken of ik het in de bios (Power + Volume up toetsen) kon veranderen , doch daar heb ik niets kunnen vinden.

Onderin bevindt zich een touchpad om de muiscursor te kunnen bewegen. Het scherm zelf is ook aanraakgevoelig, en als je naar een menu bovenin een applicatie wilt, is het vaak handiger om het touchscreen te gebruiken, tenzij je geen fan bent van touch screens. Ook scrollen gaat handiger op het scherm dan op het mini-touchpad. Voor de tablet stand is er een on-screen toetsenbord, dat ook in de laptopstand is op te roepen. Het toetsenbord is vrij gevoelig voor vegen en vingerafdrukken, doch dat is goed schoon te maken met een natte doek. Ik moet zeggen dat het typen op een capacitief keyboard mij meevalt. In vind alleen het touchpad onderaan het keyboard een beetje klein. Regelmatig zit ik buiten het touchpad, waarna ik me afvraag waarom hij niet meer reageert. Een enkele keer reageert het touchpad niet meer gedurende een tweetal seconden. Even even het touch screen aanraken, of het midden van het touchpad helpt in dit geval. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de optie om het touchpad uit te zetten gedurende het typen, een optie die ook in laptops voorkomt.
Pen
Er wordt een pen meegeleverd waarmee je tekeningen kunt maken. Hij kan als een gewone stylus gebruikt worden, waarbij het onderste paneel omschakelt naar een soort teken tablet. Hiervoor is een speciale ‘toets’ aanwezig. De stylus werkt ook op het touchscreen, maar minder goed. Een menu selecteren gaat wel, maar lijnen tekenen gaat wat minder. Er komen korte onderbrekingen in de lijnen. Het verschil is waarschijnlijk dat het Wacom tablet drukgevoelig is (met de stylus). Als je harder drukt, wordt de lijn breder.

Je kunt ook papier op het onderste gedeelte leggen om op te schrijven of te tekenen. Lenovo levert een speciaal kladblok mee dat magnetisch op zijn plaats blijft. Gewoon papier gaat echter ook. Als je de plastic punt uit de stylus vervangt door een vulling komt alles wat je tekent zowel op papier als op het scherm. Met papier kun je zelfs het display helemaal naar achteren vouwen, zodat je alleen het papier gebruikt, net als een echt notitieblok. Alleen een mix van notebook mode, en alleen papier mode gaat niet altijd goed, omdat hij dan om kan schakelen naar tablet mode, en de definitie ‘bovenaan’ veranderd. Het papier blijft hetzelfde, maar door de tablet mode roteert de digitale versie.

De pen heeft het formaat van een normale pen, en ligt goed in de hand. Het formaat betekent wel dat je het los van het yoga book moet meenemen, en dus ook makkelijk kwijt raakt, net als de inkt-vullingen. Eigenlijk zou je een soort mapje moeten hebben waar het yoga book, papier, stylus en vulling in kunnen worden meegenomen.
Uiteraard wilde ik gelijk de pen uitproberen, alleen waarin? Paint wordt niet meer meegeleverd. Veel programma’s ondersteunen gelukkig de pen, bijvoorbeeld: MS-Word, de ‘yellow sticky notes’ en oneNote. Om te tekenen heb je Sketchpad. Mijn eerste tekening is een smiley en een paar lijnen. De volgende dag heb ik een poging gedaan volgens de ‘overtrek’ methode In Affinity, een programma voor fotobewerking. In layer 0 een foto geplaatst, en in layer 1 tekenen. Hierbij vallen me twee dingen op: Ten eerste dat ik beter mijn neefje van 5 had kunnen vragen, en ten tweede dat een programma dat kleine bedieningselementen heeft minder geschikt is. In stylus mode heb ik geen touchpad, dus ik moet alles op het scherm bedienen met een vinger, of met de pen. Alternatief is heen en weer schakelen tussen keyboard mode en stylus mode. De meeste dingen gaan wel, maar elementen die twee functies hebben, een met kort aanraken, en een met ingedrukt houden werken niet goed met de stylus. Omdat ik geen keyboard heb, mis ik ook de undo functie middels Ctrl-Z.
Audio
De speakers in zo’n tablet zijn minimaal, toch weet het yoga book er een redelijk geluid uit te krijgen. Alleen de bassen stellen niet veel voor. Zodra je gebruik maakt van de hoofdtelefoon aansluiting is ook dat prima in orde. Als ik het yoga book sluit gaat hij in een soort sleep mode, waarbij ook het geluid wordt gepauzeerd.
Tablet mode
Het toetsenbord is 360 graden te draaien, tegen de achterkant van het scherm, waardoor het de vorm van een tablet krijgt. Het toetsenbord wordt daarbij uitgeschakeld, zodat aanraking van de achterzijde geen probleem vormt.
Display
Het display heeft een resolutie van 1900 x 1200 pixels. Standaard past de helderheid zich aan, aan het omgevingslicht, maar dit is uit te zetten in Windows. Het scherm is behoorlijk helder op de hoogste helderheid. Het beeld roteert mee met de stand van de Yoga, zowel in tablet mode, als in notebook mode. Het beeld is 10.1” Dat betekent dat in veel gevallen tekst vrij klein wordt bij de standaard zoom van 100%. Het is nog wel goed leesbaar. Het beeld is mooi helder, en de kleuren zijn van goede kwaliteit.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ck1zW3lnIJwoZv.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ck1zW1BJOlyukH.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Ck1zW2amdWlkdY.jpeg
Camera
De Yoga heeft net als de meeste smartphones twee camera’s. In tablet mode schakelt hij automatisch om naar de achterste camera. Het beeld is vergelijkbaar met dat van smartphones (zie onder; het rare patroon zit echt op de huizen). De camera kent een HDR mode, al lijkt dat de mode te zijn waarbij de helderheid aangepast wordt aan 24-bits, met als doel meer licht in de schaduw te krijgen. Geen 42-bits (o.i.d.) mode dus.
Batterijduur
Volgens de specificaties moet het yoga book 8 tot 12 uur op een acculading kunnen werken. Dit is uiteraard afhankelijk van je bezigheden. Ik heb er wel een hele dag op kunnen werken. Standaard staat de power saving nogal kort. Als ik hem een uurtje weg leg, moet ik hem weer wakker maken met de power button. Niet dat hij helemaal een shut-down heeft gedaan, maar hij heeft me wel uitgelogd. MS-Word kwam tenminste met een ‘recovered document’. Het is dus geen Chromebook dat altijd in een soort ‘aan’ mode blijft staan, en onmiddellijk weer beschikbaar is.

Ik heb het gevoel dat de power saving van windows hier meespeelt. Dat die gaat van een soort screen saver via een soort hybernate naar shutdown.
Volgens de handleiding moet je de power knop ingedrukt houden tot je de pen button ziet oplichten. Dan gaat ook de achtergrond van het scherm aan. Op zich een redelijk klinkende omschrijving. In de praktijk blijkt dat de tijd die je de power button ingedrukt moet houden afhangt van de 'power-down-state' waarin hij zich bevindt, en die weet je niet. Ik heb nu drie verschillende tijden ontdekt: ca 1 seconde (als hij nog in screen-saver mode is), een paar seconden (om hem weer 'wakker' te maken), maar soms tot 20 seconden. In het laatste geval heeft hij waarschijnlijk een shutdown gedaan.
Na een tijdje begint dit irritant te worden. Het zou fijner zijn geweest als je hem altijd 1 tot 2 seconden in moest drukken, en de elektronica het daarna overnam.
Gaming
Ik ben geen echte gamer, maar ik wilde toch eens obduction installeren. Dit is een spel van de makers van o.a. Myst. Ik hoopte dat dit goed speelbaar zou zijn op een touch screen. Het gaat bij dit spel veel om lopen in een richting, en dingen oppakken. Ik heb de lokaal installeerbare versie gebruikt. Full screen kan de yoga book het spel absoluut niet aan. Ronddraaien gaat met stoten en ijlt na. Ik heb het nog op een lagere resolutie geprobeerd. Dit geeft wel een verbetering, maar het is duidelijk geen game PC.

De lenovo yoga book is geen slecht product, maar het is wel voor een beperkte markt. Er zijn meer hybride notebook-tablet combinaties. Anderen hebben vaak wel een echt toetsenbord, zij het met een minieme travel. De mogelijkheid om tegelijk op papier te tekenen, en dit digitaal op te slaan maakt hem (nu nog) uniek. Uiteraard kun je ook een tekening inscannen, maar het is toch niet helemaal hetzelfde. Het yoga book biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om handgeschreven notities en sketches in een document op te nemen. Het touch-toetsenbord is goed genoeg om korte stukjes mee te schrijven.

Hij is beschikbaar met Android 6 en Windows 10. De Windows versie is ¤ 100 duurder.

Heb jij ook een Lenovo Yoga Book (ZA150022NL) Windows 10 Pro Zwart?

Mooie review, werkt windows wel goed als tablet?
Ja, windows werkt prima als tablet. Ik ben nog geen dingen tegengekomen die niet werken. Het enige verschil met mijn android tablet is, dat die na een druk op de power knop direct beschikbaar is. Bij de Yoga duurt het een paar seconden.

Het scherm is een touch screen, dus dat werkt prima als tablet, en alle applicaties schakelen keurig om van portrait naar landschape mode. Ook de programma's uit office365. Je krijgt er trouwens word mobile en excel mobile bij.

Ik heb er overigens lang over nagedacht of ik 3 of 4 sterren moest geven. 4 sterren is in feite een 8, en dat vond ik toch wel hoog.