Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

Ties86 8 november 2009, 564 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Ergonomisch
  • Functionaliteit
  • Prijs/Kwaliteit

Minpunten

• Spatiebalk
  • Zoom wieltje

Algemeen:
Nog niet eerder had ik lichte klachten gekregen door het lang werken achter de pc, maar sinds ik full-time bezig ben met het schrijven van mijn afstudeer scriptie kreeg ik toch op het eind van de dag last. Gelukkig niet erg, maar wel genoeg om even uit te zoeken hoe ergere klachten te voorkomen zijn. Na het zoeken op Tweakers kwam ik uit bij dit toetsenbord van Microsoft.

Ergonomie:
De reden dat je dit soort keyboard zou kopen is uiteraard de ergonomie en dat is uitstekend voor elkaar in dit bord. Door het gebroken toetsenbord en de helling in de toetsen, blijven de polsen in een natuurlijke houding. Voor de toetsen zit een zacht stuk schuim waar je polsen op kunnen rusten. Zelfs na de hele dag werken, krijg ik hier geen last van mijn polsen. Ook wordt er bij het toetsenbord nog een steun geleverd voor onder je toetsenbord. Hierdoor komt de voorkant naar boven. Voor mij werkt dit niet, want daardoor komen mijn armen ook boven het bureau te zweven, wat ik zelf niet fijn vind werken.

Functionaliteit:
Door de ergonomische indeling is het wel even wennen aan dit toetsenbord. Toetsen zitten net iets anders dan je gewend bent, dus voordat je weer helemaal foutloos kan typen kost wat moeite. Verder zitten er een aantal handige features op. Bovenaan het toetsenbord zitten diverse functietoetsen voor mail, internet , search, calculator en volume toetsen. Daarnaast zijn er ook nog 5 programmeerbare functietoetsen. Midden tussen het gebroken toetsenbord zit nog een zoom wieltje. Zelf heb ik daar het nut nog niet van ingezien, dus daarom heb ik het omgezet in een scroll wiel. Dit is helaas niet te doen via de standaard software, maar met een kleine tweak in het configuratie bestand is dit eenvoudig te doen. Onder de spatiebalk zitten ook nog 2 kleine toetsen voor het surfen, namelijk: back en forward. Ik gebruik ze nog niet veel, maar misschien gaat dat nog komen.

Precisie:
De precisie van dit toetsenbord is prima.

Vormgeving:
Door de gebogen vorm komt het toetsenbord

Bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit is ook prima in orde. Enig minpunt hier is de spatie. Doordat dit de enige toets is die over de 'breuk' gaat, maakt deze nogal veel lawaai. Het geluid lijkt weer wat op de ouderwetse typemachine. Hier had ik liever gezien dat ze de spatiebalk in twee delen hadden opgedeeld. Verder heb ik geen problemen met het aanslaan van de spatiebalk zoals anderen hier hebben aangegeven.

Drivers en ondersteuning:
Het toetsenbord komt met een cd met drivers die Intellitype installeren. Hiermee kunnen de nodige tweaks worden gedaan, zoals de functietoetsen. Dit werkt allemaal naar behoren.:

Prijs:
De prijs voor dit toetsenbord is ook prima. Uiteraard ligt de prijs hoger dan bij een conventioneel toetsenbord, maar dat betaal ik graag voor een ergonomisch toetsenbord van goede kwaliteit

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Ik heb deze ook en er zijn 2 dingen die ik niet zo tof vond/vind =>

1. Omdat ik ermee game zijn de S en D en een stukje F ondertussen verdwenen !!
2. Ik heb soms last van toetsen die niet reageren, omdat ik het toetsenbord weleens vervoer en blijkbaar 1 keer ietsje teveel gewicht op kwam te staan en daardoor en wat "buiging" in het toetsenbord zit zeg maar. Komt weinig voor en na wat "in vorm buigen" is het weer weg.

Overall ben ik zo happy met dit toetsenbord dat ik voor een cheap bedrag een 2de heb weten te kopen als reserve :*)

Bij pluspunten zou ik "Het onthouden van de F toetsen swtich status" erbij zetten : Meeste toetsenborden vergeten dat als de stroom eraf is geweest en ik ben daar nogal aan gehecht ;) Verder wil ik die Tweak voor de Zoom knop wel weten !!
Mijn toetsenbord is nog niet zo oud, dus deze minpunten heb ik nog niet ondervonden. Ik zal mijn review aanpassen mocht dit plaatsvinden. Het puntje over de F toetsen switch status, dat gebruik ik zelf niet, dus is mij niet op gevallen.

Voor de zoom knop kan je deze tutorial gebruiken: