Audio-Technica ATH-M50X (Zwart) Review

Dorstlesser 21 december 2016, 656 views

Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)

Kan me helaas helemaal niet vinden in de positieve reviews hier. Er is veel te veel treble; het luistert echt niet comfortabel. Weinig bas, de lage mids zijn volledig afwezig. Heb hem vervangen door de AKG K181 DJ UE; die is niet zo comfortabel maar klinkt stukken beter.

Pluspunten

• Comfortabel
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Veel teveel treble
  • Te weinig bass
  • Holle, dode mids

Motivatie voor aanschaf
Op het werk ga ik binnenkort m'n kantoor delen met collega's. Ik ben gek op m'n Grado SR60e's, maar die lekken nogal, dus dat is niet echt een optie in een open werk omgeving. Ik ging dus op zoek naar een dichte koptelefoon. Ik was niet echt onder de indruk van de Sennheiser HD-25 en ik kon niet direct kiezen tussen de AKG K181 DJ UE en deze, de Audio Technica M50x. Daarom heb ik ze allebei besteld om te vergelijken.

Gear
Ik gebruik de koptelefoon in combinatie met een Audioquest Dragonfly Black 1.5, Audioengine N22 desktop amp en speel MP3'tjes en FLACjes via Foobar.

Bouwkwaliteit en comfort
Hij voelt absoluut stevig aan en valt heel comfortabel over mijn oren. Ik heb een redelijk groot hoofd (doch niet gigantisch) en vrij kleine oren.

Geluid
Het viel me meteen op dat er veel teveel treble aanwezig was. Dit was met de EQ niet echt op te lossen. Als ik de treble terugdraaide werd namelijk duidelijk dat de onderkant van de mids en bovenkant van de bass afwezig waren, evenals de lage bass. Ik heb 'm getest met alles van hiphop, techno, folk, pop, klassiek, jazz, noem het maar op, maar overal hetzelfde probleem. Een andere kabel hielp ook niet. Het is bij zowel de linkse als rechter speaker even droef.

Vergeleken met de Grado SR60e
Hier kan ik kort over zijn. Behalve draagcomfort en lekkend geluid, doet de open, on-ear Grado werkelijk alles beter, en dat voor minder dan de helft van de prijs. Ja, de Grado geeft zelfs de bass stukken beter weer. Als ik van de M50x iets geleerd heb, dan is het hoe ongeloofelijk goed die Grado klinkt.

Vergeleken met de AKG K181 DJ UE
Deze gesloten, on-ear koptelefoon heeft meer bass en minder trebble en kost 50 euro minder. Ookal is hij niet zo comfortabel als de M50x, mijn keuze valt toch op de K181. Die laatste ziet er overigens ook beter uit imo.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)?

Open klinkt volgens mij bijna altijd beter als open. Kan je die Grado in Nederland ergens krijgen voor minder dan 99?
Ben zelf heel tevreden over mijn Beyer DT770 pro 80Ohm die ik voor net iets meer dan 100 euro op de kop kon tikken.
Ear-cups daarvan zijn de meest comfy die ik OOIT op mijn hoofd heb gehad. Zit helaas wel erg veel clamping-force achter. (er is ook een non-pro die dit niet zou hebben) Gebouwd als een tank, goede audio-weergave (ben geen audiofiel) en tijdloos design.
Ik twijfelde inderdaad ook nog of ik niet voor de DT770 zou gaan, maar ik denk dat ik met de AKG K181 toch wel een goede keus gemaakt heb. Ook precies 100 euro; had wat comfortabeler gemogen maar het geluid is echt wel mijn smaak.
Kan je die Grado in Nederland ergens krijgen voor minder dan 99?
Niet dat ik weet helaas. Heb zelf toevallig een aantal Amerikaanse contacten die wel eens wat voor me mee willen nemen :) Is zéker de moeite als je de kans hebt en interesse hebt in eens wat anders. Ze zitten super simpel in elkaar en zijn merkbaar met de hand geassembleerd. Niet super comfortabel (doch niet enorm storend) en ook voor onderweg niet echt een ideaal ontwerp (doch niet onbruikbaar), maar het geluid is echt niet te vergelijken met koptelefoons in dezelfde prijsklasse.
Let wel op dat deze Audio-Technica's studio headphones zijn... uiteindelijk is het persoonlijke voorkeur, maar studio headphones hebben andere karakteristieken dan 'gewone' voor dagelijks gebruik.
Misschien heb ik me daar een verkeerde voorstelling van gemaakt ja, en inderdaad het is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Toch, na ervaring met andere koptelefoons in deze prijsklasse, vond ik deze toch wel op een onaangename manier uit de toon vallen.
Niet meer relevant voor jou maar misschien handig voor mensen die de pads willen vervangen. Maar ik heb bij de mijne juist de pads vervangen door velours en vind ze nu nog mooier klinken. Iets minder bass (ben zelf fan van analytisch geluid) en meer hoge tonen en een betere soundstage.

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk muzieksmaak is :P .

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 30 mei 2017 19:19]