×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Cherry MX Board 6.0 Review

melek-taus 20 december 2016, laatste update op 21 december 2016, 2.097 views

Cherry MX Board 6.0

Het MX Board 6.0 is naar mijn mening niet te verglijken met toetsenborden van andere merken, maar valt in een geheel eigen categorie door zijn robuustheid en kwaliteiten. Met het MX Board 6.0 heeft Cherry laten zien wat ze kunnen en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

Pluspunten

• Erg robuust, sterk maar toch chique ontwerp
  • Perfect gebruik van materialen en hoge kwalitiet hiervan
  • Realkey technologie zorgt voor snellere reactietijden
  • Verlichting is goed uitgewerkt en de blauwe leds zijn erg handig
  • Komt met een sleeve en polssteun
  • Windows toets kan worden uitgeschakeld
  • N-key rollover + anti ghosting
  • Aluminium bovenkant

Minpunten

• Erg prijzig, maar daar is de kwalitiet ook naar
  • Verlichting had voor deze prjs uitgebreider kunnen zijn. Bijv RGB of effecten
  • Geen Macro's of dergelijke

Review: Cherry MX Board 6.0

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Zoals de meesten nu al weten ben ik altijd op zoek naar gaming apparatuur wat ik kan reviewen. Zelf ben ik een gamer en stel dan ook erg hoge eisen aan de apparatuur die ik gebruik. Ik heb ondertussen al reviews van meerdere mechanische toetsenborden van verschillende merken geschreven. Voornamelijk betrof het hier gaming toetsenborden van merken zoals Steelseries en ROCCAT welke voorzien zijn van Cherry MX switches.
Cherry is echter niet alleen bekend om hun mechanische switches zij hebben namelijk ook een aardig assortiment aan erg robuuste toetsenborden. Zo heb ik nu al enige tijd een Cherry toetsenbord in gebruik, genaamd het Cherry MX Board 6.0 welke voorzien is van Cherry MX Red switches. Het betreft hier een heel robuust toetsenbord voorzien van een aluminium behuizing en een erg chique uitstraling. Dit toetsenbord is natuurlijk niet direct gericht is op gamers, echter Cherry claimt dat dit het snelst reagerende toetsenbord ooit is wat het uitermate geschikt maakt voor gamen. Het toetsenbord is namelijk voorzien van een technologie genaamd Cherry Realkey (RK). Dit zorgt ervoor dat het signaal van elke toets door een analoge controller wordt verwerkt in real-time.

Het snelst reagerende toetsenbord dat klinkt toch erg aanlokkend voor een gamer en ook Rob was erg enthousiast toen hij de zwarte doos zag.

In deze review beoordeel ik het Cherry MX Board 6.0 zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veeleisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hieronder volgen de specificaties zoals deze op de website van Cherry te vinden zijn.

Cherry MX Board 6.0 product pagina

Het MX Board 6.0 is natuurlijk voorzien van Cherry zijn eigen MX switches en in dit geval betreft het de MX Red variant. De MX Red switch is voornamelijk gericht op gaming producten en hierom zien we deze switch ook vaak terug in gaming toetsenborden. Voor de lezers die het inmiddels nog niet wisten, Cherry is een in Duitsland opgericht bedrijf welke de grondlegger is van mechanische switches voor toetsenborden. Er zijn verschillende switch types beschikbaar en Cherry rangschikt de beschikbare switch varianten dan ook met een kleur code om zo onderscheid te kunnen maken. Het verschil tussen de beschikbare switches zit voornamelijk in de wijze waarop de switch reageert, hoeveel tegendruk er wordt gegeven en het punt van registratie. De verschillen tussen de beschikbare switches worden op de onderstaande websites besproken.

Het grote mechanische toetsenborden topic

Official mechanical keyboard guide

Zelf heb ik al verschillende switches gebruikt en persoonlijk vind ik de Cherry MX Red switches het prettigst werken. Het betreft hier een switch welke geen klik geluid maakt en al reageert als deze 2mm wordt ingedrukt. Met een vrij lage druk kracht van 45cN kan de switch tot 4 mm worden ingedrukt. De Cherry MX Red switches zijn een van de lichtere switches en geven geen feedback waardoor deze erg geliefd is bij gamers.

De belangrijkste feature van het Cherry MX Board 6.0 is de Realkey technologie en dit is ook wel duidelijk te zien op de website van Cherry. Het eerste wat we op de website zien zijn vermeldingen van hoe snel de toetsen kunnen reageren en dat het de eerste in zijn klasse is. Normaal gesproken zijn mechanische toetsenborden voorzien van digitale punten die de signalen doorgeven echter door het gebruik van Realkey is elke switch voorzien van een analoge controller waardoor feitelijk elk signaal afzonderlijk en in real-time kan worden verwerkt. Dit zou resulteren in een reactie snelheid van 0 ms, ongeacht hoeveel of welke toetsen er worden ingedrukt. Meer informatie over Cherry Realkey kan op onderstaande website worden gevonden.

Cherry RealKey Technology

De Cherry MX Red switches zijn voorzien van aanpasbare rode led verlichting waarbij bepaalde toetsen ook nog in het blauw kunnen oplichten. Het betreffen hier toetsen zoals Numlock, Capslock en dergelijke waardoor het erg simpel is om te zien of deze zijn geactiveerd.
Door het gebruik van Cherry Realkey is het toetsenbord natuurlijk 100% ghosting vrij en ook voorzien van Full-N-Key rollover wat dus inhoudt dat je in wezen alle toetsen tegelijkertijd kunt indrukken zonder dat er een aanslag wordt gemist. Daarbij zijn er ook nog eens 12 functietoetsen aan het bord toegevoegd en is het mogelijk de Windows knop uit te schakelen en dit alles zonder enige software toe hoeven installeren.
Cherry maakt zoals vermeld voornamelijk erg robuuste toetsenborden en dat is in dit geval ook duidelijk aangezien de gehele behuizing gemaakt is van aluminium met een vet bestendige coating waarbij de USB kabel ook nog eens 2 meter langs is en voorzien is van een zwarte sleave.
Als kers op de taart heeft Cherry het MX Board 6.0 ook nog eens voorzien van een extra polssteun welke magnetisch wordt bevestigd

De specificaties doen niet af aan andere gaming toetsenborden al had ik graag software gezien om bijvoorbeeld macro’s of dergelijke in te stellen. Vooral als we kijken dat dit toetsenbord minimaal 170,- kost wat nogal een bedrag is voor een toetsenbord zonder RGB verlichting. Het toetsenbord moet het dus voornamelijk hebben van zijn robuustheid en speciale features welke er ook echt uitspringen.

Verpakking:

Bij een degelijk product zoals dit hoort natuurlijk een degelijke verpakking en zo wordt het MX Board 6.0 geleverd in een erg nette zwarte verpakking met weinig poespas erop. In het rood zien we het Cherry logo op de voorkant en in het wit de naam van het product zelf met twee logo’s van de belangrijkste features.

Achterop de doos vinden we meer informatie over de inhoud en worden de belangrijkste kernmerken vermeld.

Als we de doos uitpakken hebben we allereerst nog een rode doos in handen waarop we het Cherry logo glimmend is aangebracht.

Als we de doos openen zien we het Cherry MX Board 6.0 liggen verpakt in een zwarte stoffen sleave. Een sleave zoals dit is toch erg handig als je vaak naar lan parties of dergelijke gaat. Dan kan je er altijd voor zorgen dat je toetsenbord niet tijdens het vervoer kan beschadigen. Toch echt een pluspunt dat erg wordt gewaardeerd bij een duur toetsenbord zoals dit.

Op een boekje na is het Cherry MX Board 6.0 niet voorzien van verdere accessoires behalve de polssteun natuurlijk.

De verpakking is zoals te verwachten erg degelijk en zakelijk gehouden en bevat geen schreeuwende elementen. Cherry heeft gekozen voor een simpele maar doeltreffende verpakking waarbij ik als pluspunt toch wil aangeven dat de zwarte sleave een aangename verrassing is.

Uiterlijk:

Het eerste wat mij opvalt na het uitpakken van het Cherry MX Board 6.0 is de aluminium behuizing en de kwaliteit ervan. Het toetsenbord weegt nogal wat en voelt kwalitatief zo goed aan dat dit niet te vergelijken is met een toetsenbord van bijvoorbeeld Razer. Het betreft hier duidelijk een toetsenbord uit het hogere segment en daar is de prijs dan ook naar. Door alleen al het toetsenbord in handen te hebben voel je duidelijk waarom dit toetsenbord zo prijzig is. De kwaliteit van de constructie is zo hoog dat ik echt denk dat ik hier flink op iets mee tekeer kan gaan en vervolgens zonder problemen verder kan typen. Ik had niet verwacht dat het toetsenbord gemaakt zou zijn van aluminium, ik had om eerlijk te zijn verwacht dat het plastic zou zijn met een aluminium laag echter als ik het zo voel verwacht ik dat het MX Board 6.0 gemaakt is van een aluminium blok zo stevig voelt het aan.

Het MX Board 6.0 ziet er erg chique uit door het gebruik van aluminium gecombineerd met zwarte toetsen. Als je goed kijkt zie je ook dat er geen sprake is van een standaard toetsenbord, maar dat er toch wel wat opvallende elementen aanwezig zijn. Het betreft hier natuurlijk wel een rechthoekig ontwerp echter de voorkant bevat een schuine kant en ook de hoeken hebben een soort van punt schuin afloopt naar achteren. De voorkant bevat een getst Cherry logo in het midden wat niet van het geheel afsteekt.

Om de pijltjes toetsen heeft Cherry een soort van schuin naar binnen vallende elementen aangebracht wat het geheel toch iets meer indruk geeft.

Er is niet veel wat met een toetsenbord kan worden gedaan. Een toetsenbord is natuurlijk rechthoekig en om deze niet groot te maken kan je niet veel aanpassingen doen aan het standaard ontwerp. Toch als ik het Cherry MX Board 6.0 bekijk dan zie ik heel wat elementen die ervoor zorgen dat dit toetsenbord er alles behalve standaard er uit laat zien. Cherry heeft er voor gezorgd dat het uiterlijk niet te opvallend is echter toch bevat het enkele opvallende elementen wat ervoor zorgt dat het toetsenbord er echt uitspringt en een eye catcher is.

De toetsen indeling van het MX Board 6.0 is gebaseerd op de ANSI indeling en in mijn geval betreft het een QWERTY uitvoering. Wel heeft Cherry een kersen knopje op het toetsenbord aangebracht waarmee de Windows toets kan worden uitgeschakeld.

Het gebruikte lettertype is aardig strak en ook groot op de toetsen aangebracht waardoor deze makkelijk en prettig te lezen zijn. Het gebruikte lettertype sluit goed aan op het uiterlijk van het toetsenbord.

Als we de onderkant bekijken zien we een vooral een degelijke plaat die het geheel bij elkaar houdt. Er zijn 6 rubberen voetjes die ervoor zorgen dat het toetsenbord niet kan verschuiven waar het gewicht ook al aardig voor zorgt. De USB kabel is op een ietwat apartere manier vast gezet. Het lijkt erop dat deze kabel los is te halen voor het geval er iets mee gebeurt.

Het MX Board 6.0 is ook voorzien van kabelgoten waarmee we de USB kabel op een andere manier kunnen routen.Dit is erg handig als je computer ergens aan de zijkant zit of je wilt de kabel ergens weg werken.

De onderkant bevat natuurlijk ook twee uitklapbare voetjes welke je simpel kunt uitklappen waardoor het toetsenbord schuin kom te staan.

De achterkant van het toetsenbord kan middels de uitklapbare voetjes ongeveer n centimeter worden verhoogd.

De USB plug is voorzien van een gouden laagje met een gedrukt Cherry logo op het plastic gedeelte. Zo kan je altijd onderscheid maken met de aansloten apparatuur als je met de USB poorten van je computer bezig bent. Ook is de 2 meter lange USB kabel voorzien van gevlochten materiaal wat ervoor zou moeten zorgen dat deze duurzamer is.

Niet alleen het toetsenbord, maar ook de polssteun geeft een chique indruk. De polssteun is voorzien van rubberen coating waarop het MX logo in een patroon over de gehele lengte van de polssteun is gedrukt. Aan de voorkant zien we het Cherry logo in een aluminium stukje.
De polssteun voelt net als het toetsenbord erg stevig en ziet er echt heel gelikt uit. Dit effect met het MX logo had Cherry eigenlijk wel op het hele toetsenbord mogen toepassen. Ik gebruik namelijk geen polssteunen , maar vind het wel erg jammer dat ik een mooie polssteun niet op mijn bureau kan showen.

De polssteun wordt door een magnetisch lipje vastgezet aan het toetsenbord en laat niet heel makkelijk los en zal dus niet verschuiven en zit stevig aan het toetsenbord.Dit is toch wel een erg ideale manier om een polssteun vast te zetten. Ik ken van andere merken het gedoe met lipjes en dergelijke echter daarbij ben ik altijd bang dat ik deze afbreek.

Ongeacht of het met of zonder polssteun is het Cherry MX Board 6.0 laat een aardige indruk achter. Het toetsenbord heeft door de schuine vormen iets sportiefs, maar toch ook weer iets chiquer. Ik ben in ieder geval overtuigd dat je met simpele onopvallende elementen toch een uniek en erg mooi toetsenbord kunt maken.

Gebruik:

Na het aansluiten aan de computer wordt het MX Board 6.0 direct door Windows herkend en kan deze zonder enige software te installeren in gebruik worden genomen. Het eerste wat mij na het aansluiten opvalt is de combinatie van rode met blauwe leds. Zoals vermeld lichten bepaalde functies blauw op als deze ingeschakeld staan. Zo is de Windows toets standaard blauw verlicht als deze is ingeschakeld en als wij deze uitschakelen is deze rood verlicht net als de rest van de knoppen. Ditzelfde geldt ook voor de Numlock, Capslock en FN toets wat een toch erg mooi effect geeft en toch ook erg handig is. Zo weet je namelijk altijd alleen al door naar de verlichting te kijken of Capslock of Numlock is ingeschakeld.
Cherry heeft toch erg goed nagedacht over het algemene gebruik waarbij functies zoals dit toch echt heel handig zijn. Wat ik als gamer wel jammer vind is dat Cherry niet de mogelijkheid heeft toegevoegd om bijvoorbeeld de WASD toetsen blauw te laten oplichten, maar dit is natuurlijk geen gemis.

Het toetsenbord bevat geen functies om de verlichting een effect te geven, of om de verlichting voor bepaalde toetsen uit te schakelen. Wel heeft Cherry de mogelijkheid gegeven om de helderheid met tig veel stappen te kunnen aanpassen. Zo heeft Cherry toets functies toegevoegd waarmee de helderheid stap voor stap kan worden verhoogd, maar ook een toets zo heeft ingesteld dat de helderheid een aantal stappen overslaat. Als ik zeg dat de helderheid met veel stappen kan worden aangepast dan bedoel ik dat ook echt letterlijk, aangezien ik echt tig keren op de functie heb moeten drukken om de verlichting uit te schakelen en om deze zo helder mogelijk te krijgen.

Als we de verlichting helemaal uitschakelen zien we dat de blauw verlichte knoppen wel verlicht blijven. Dit is natuurlijk zodat je altijd kan blijven zien of je Capslock en dergelijke hebt ingeschakeld. Ook hierbij heeft Cherry toch echt goed nagedacht over het algemene gebruik.
Hieronder volgen enkele foto’s van de beschikbare helderheid niveaus. Houdt hierbij wel rekening mee met het feit dat felle led verlichting erg lastig te fotograferen is. Zo zal je hierdoor kleur verschil op foto’s kunnen zien als de verlichting erg hoog staat ingesteld.

Dit is de hoogste helderheid en als je goed kijkt naar het toetsenbord dan zie je dat het licht tussen de toetsen door komt zo krachtig is het.

Zelf gebruik ik een helderheid die ongeveer in het midden van de beschikbare niveau’s valt aangezien de verlichting erg fel is.

Als we de toetsen van de switches afhalen zie je pas echt goed hoeveel verschil er tussen de helderheid niveau’s zit. Doordat de led boven het welbekende Cherry kruisje is geplaatst zijn de teksten aan de onderkant van de toets minder goed verlicht dan de recht van de toets. Dit is vooral te zien bij toetsen die dubbele functies bevatten dus waarbij ook nog een functie onderaan de toets staat gedrukt. Kijk maar bijvoorbeeld naar de 4 toets waaronder nog een pijltje staat. Op de ene foto is het pijltje niet te zien en op een andere foto is deze weer net te zien.

In een normaal verlichte ruimte valt het natuurlijk niet heel erg op als de onderkant van de toets niet goed is verlicht. De verlichting valt ook niet weg in een verlichte ruimte en blijft duidelijk zichtbaar.

Het toetsenbord ziet er echt geweldig uit met de combinatie van blauwe verlichting tussen de rode verlichting door.

Een van de belangrijkste aspecten van dit toetsenbord is het feit dat Cherry aangeeft dat dit het snelst reagerende toetsenbord is. Zij hebben elke toets voorzien van hun eigen ontworpen Realkey technologie waardoor elke toetsaanslag afzonderlijk en in realtime kan geregistreerd. Natuurlijk is het vrijwel onmogelijk om dit als gebruiker te testen en ook verwacht ik niet dat een gemiddelde gamer verschil zal merken tussen de registraties van dit toetsenbord en van een ander mechanisch toetsenbord. Wel kan ik mij voorstellen dat als een toetsenbord zoals dit door professionele CSGO of LOL spelers wordt gebruik zij het verschillen zouden kunnen merken. Ook verwacht ik daarbij dat als een speler met dit toetsenbord in het voordeel staat tegenover een speler met een normaal toetsenbord.
Om de snelheid van het toetsenbord te testen heb ik ik mijn Steelseries M500 naast dit toetsenbord gelegd en op beide toetsenborden tegelijkertijd twee verschillende toetsen ingedrukt. Dit heb ik meermaals gedaan en elke keer werd de toetsaanslag van het MX Board 6.0 als eerste geregistreerd. Om uit te sluiten dat er verschil zat in de USB poorten heb ik hierbij de toetsenborden ook verwisseld van USB poort wat geen verschil maakte.
Ik weet niet of het toeval is, maar elke keer worden toetsaanslagen op het MX Board 6.0 als eerste geregistreerd wat mij eigenlijk wel overtuigd heeft dat toetsenaanslagen op dit toetsenbord sneller worden herkend dan op een toetsenbord zonder Realkey technologie.

Door het gebruik van de Realkey technologie is het toetsenbord ook voorzien van volledige N-Key Rollover en anti ghosting. N-Key Rollover betekend dat je in wezen elke toets op het toetsenbord tegelijk kan indrukken zonder dat er een aanslag wordt gemist.
De anti ghosting functie zorgt ervoor dat elke toetsencombinatie wordt geregistreerd en er ook geen extra aanslagen worden herkend als er 3 of meerdere toetsen tegelijk worden ingedrukt. Zonder deze functie kan het voorkomen dat bepaalde toetsencombinaties niet worden herkend en ook kan het voorkomen dat er extra aanslagen worden geregistreerd als er meerdere toetsen tegelijkertijd worden ingedrukt.
Deze functies kan je voornamelijk alleen testen door het toetsenbord in gebruik te nemen en daarbij heb ik geen enkele problemen kunnen ontdekken. Elke toetsencombinatie wordt herkend ongeacht hoeveel vingers ik gebruik echter aangezien ik maar 10 vingers heb ik nooit alle toetsen tegelijk indrukken. Wel kan ik door een bepaalde zin in te typen testen of de N-Key Rollover functie meer dan 6 toetsen tegelijk registreert. Dit doe je door op Capslock te drukken en vervolgens beide shift koppen ingedrukt te houden en de volgende zin te typen.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG

Zou de N-Key Rollover functie werken wordt de zin net als hierboven getoond. Het MX Board 6.0 geeft deze zin als volgt weer wat dus inhoudt dat deze functie correct werkt.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG

Ik heb het MX Board 6.0 nu al enige tijd in gebruik en kan om eerlijk te zijn nergens over klagen. Het toetsenbord typt heerlijk, de toetsen hebben geen sporen van slijtage en voelen erg prettig aan. Het bord zelf is door het gebruik van aluminium erg zwaar en stevig waardoor deze niet kan verschuiven. Mijn pols leunt tegen het schuin lopende deel aan de voorkant en dit voelt erg prettig aan. Het toetsenbord is weliswaar aardig duur, maar voor dat geld krijg je ook echt iets. Nergens heeft het toetsenbord naadjes of slecht afgewerkte randjes, nee er is echt sprake van Duitse degelijkheid.
Cherry staat natuurlijk bekend om de switches en zoals bij elk toetsenbord met Cherry MX Red switches merk ik geen verschil in kwaliteit. De switches typen heerlijk en ook tijdens het gebruik zijn deze erg prettig en ligt om in te drukken. Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die mechanische toetsenborden niets vinden door het geluid wat deze kunnen maken. Het is en blijft namelijk een feit dat als de toets helemaal ingedrukt wordt deze geluid maakt. Dit komt doordat de toets de plastic onderkant raakt en dit wordt bottoming out genoemd. Dit kan bij elk mechanisch toetsenbord worden opgelost door rubberen ringetjes onder de toets op de switch te drukken. Hierdoor komt de toets iets hoger te liggen en is er minder bottoming out aanwezig. Ikzelf vind het geluid niet storend echter ik kan begrijpen dat anderen dit wel vinden en hierom heb ik het geluid tijdens het gamen opgenomen zodat je dit zelf kan beoordelen.

Wat ik toch graag zou willen zien is een fabrikant die de onderkant van het toetsenbord voorziet van dempend materiaal. Dit zou ervoor zorgen dat er tijdens de bottoming out geen geluid ontstaat. Het geluid van de bottoming out heeft natuurlijk geen invloed op de kwaliteit van het toetsenbord. Het MX Board 6.0 typt heerlijk en reageert snel. Of een gemiddelde gamer zal merken dat dit toetsenbord sneller reageert dan een ander durft ik niet aan te geven echter zou dit toetsenbord technisch gezien aanslagen sneller moeten verwerken. Het gebruikte materiaal is erg hoog van kwaliteit en toont na enkele maanden gebruik nog geen sporen van slijtage.

Conclusie:

Wat maakt een goed toetsenbord is waarschijnlijk een vraag waar toetsenbord fabrikanten zich mee bezig houden. Met het MX Board 6.0 laat Cherry zien dat toetsenborden niet ingewikkeld hoeven te zijn of veel functies hoeven te hebben. Het toetsenbord moet robuust, krachtig en chique zijn, maar ook moet het toetsenbord snel kunnen reageren. Het MX Board 6.0 ziet er in het eerste oog opslag simpel uit, maar als je hem beter bekijkt zie je dat er aardig wat werk in het ontwerp is gestoken. Het gebruikte aluminium geeft een erg nette uitstraling en zorgt er ook voor dat het toetsenbord steviger is dan elk ander toetsenbord dat ik ooit in handen heb gehad. De verlichting is ook goed uitgewerkt je hebt tig helderheid mogelijkheden en ik vind het echt super handig dat functies zoals caps lock blauw gaan oplichten.

Cherry had voor een bedrag van 180,- naar mijn mening wel RGB verlichting in het toetsenbord kunnen plaatsen en eventueel de optie om macro’s of dergelijke in te stellen. Veel fabrikanten in deze prijsklasse bieden veel meer functies, maar daarentegen is het MX Board 6.0 voorzien van een aluminium bovenkant en Real Key technologie wat dit het snelst reagerende mechanische toetsenbord maakt. Het is duidelijk dat dit toetsenbord niet voor iedereen is bedoelt en dat je de kwaliteit krijgt waarvoor je betaald. Wat mij om eerlijk te zijn eigenlijk nog verbaast is het feit dat Cherry zich nog niet bezig houdt met eSports sponsoring. Een toetsenbord zoals dit zou het erg goed doen in de LOL en CSGO scene, ik zou dan ook verwachten dat de RealKey technologie een standaard zou kunnen worden en zelfs kan worden toegepast door andere fabrikanten die grof geld zouden neerleggen voor een licentie.

Het MX Board 6.0 is naar mijn mening niet te vergelijken met toetsenborden van ROCCAT, SteelSeries of Razer, maar valt in een geheel eigen categorie door zijn robuustheid en kwaliteiten. Met het MX Board 6.0 heeft Cherry laten zien wat ze kunnen en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Cherry MX Board 6.0?

Mooie review echter jammer dat er geen macro's kunnen worden aangemaakt.

En nog een kritiekpuntje:
verglijken moet vergelijken zijn
Bedankt voor je reactie en voor je oplettende oog. Tik fout is aangepast.
Mooie review, weer het e.e.a geleerd :) Ik stel het op prijs dat je dingen ook uitlegt, in plaats van enkel vaktermen te roepen.

klein tikfoutje:

"Ikzelf vind het geluk niet storend echter ik kan begrijpen dat anderen dit wel vinden en hierom heb ik het geluid tijdens het gamen opgenomen zodat je dit zelf kan beoordelen. "

Net boven het filmpje. geluk moet geluid zijn.
Bedankt voor je reactie en middels mijn reviews probeer ik het lezers zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ben erg blij dat dit wordt gewaardeerd.

Wat een geluk voor mij dat ook jij een oplettend oog hebt, bedankt en het is aangepast.
Goede review! Klasse en een dikke +3 hiervoor. _O_
+3 , goede review , Kvind hem nice.
Goede review!
Ik heb hem zelf ook via ibood gekocht.

Maar ik kan het alleen maar met je conclusies eens zijn: het is een fijn toetsenbord met een lichte toetsaanslag en de lange(re) USB kabel vind ik persoonlijk erg fijn.
Mooie review van een prachtige ramplank. Heb zelf een Ducky Shine 3, en vind die eigenlijk ook fantastisch en hoop dat 'ie nog vele jaren meegaat.

Wel een vraagje: Waarom vind je het een plus dat de Windows knop uitgezet kan worden?
Als je in een fullscreen game zit midden een actie waarbij elke seconde telt wil je niet per ongeluk op de windowstoets rammen en naar je startmenu gaan. ;)
:F Of course. :D Niet bij stilgestaan.
En vreemd genoeg gebeurt dit altijd als je die knop hebt aanstaan.
Mooie review! Ik heb zelf een Func toetsenbord met MX-red switches en ben eignelijk benieuwd of hier onderling ook nog verschil inzit (immers het zijn dezelfde switches lijkt mij). Ik heb na een maaand gebruik nu constannt last vaaan dubbele aanslagen zoals je inn dit bericht leest, ik laaat het expres zo staan zodaat je het kan zien. Voor gamen is het niet zo hinderlijk maaaar typen op dit ding wordt echt een ramp zo langzamerhand. Ik doe ondertussen ook nog code werk (html/css/js) en dit bevordert de productiviteit natuurlijk niet erg :P

Ik overweeg om nog een ander mechanisch toetsenbord te halen met blue switches om van dit probleem af te zijn, maar mijn vraaag is eigennnlijk simpel, heb jij met het Cherry toetsenbord soms ook last van dubbele aanslaagenn of zijn hier anderen die dit herkennen? Als het Cherry MX toetsenbord kwalitatief nou veel beter blijkt te zijn zou ik die ook kunnen overwegen.
Dit probleem heb ik nog nooit ondervonden. Klinkt als een defect. Heb meerdere met Cherry Red maar nooit zoiets gehad. Wel iets soortgelijks met een muis. Hierbij had ik de reactie snelheid te snel staan. Je zou in de software suite kunnen kijken of je de reactie snelheid iets langzamer kunt instellen (indien mogelijk natuurlijk).
Wow mooie review ! Zelf vind ik dat Cherrymx Red switches wel lekkerste typen ! :P