Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Review

jaspernts 19 december 2016, 1.595 views

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

M'n huidige WiFi van Ziggo (Technicolor TC7210 router) vervangen door 2 Ubiquiti's Unifi AP-AC Lite en de zeer matige Netgear AP er meteen uitgegooid. Het installeren ging erg goed, wijst zich niet meteen zichzelf, maar na wat Google'en had ik het perfect ingesteld. Zeer aan te raden!!

Pluspunten

• Professionele kwaliteit
  • Snel te installeren
  • Naadloze overgang
  • WiFi bereik
  • Uitgebreide software
  • Instellen en nooit meer naar omkijken

Minpunten

• Geen

Beheerbaarheid Score: 5
Heb twee van deze Ubiquiti's AP-AC Lite besteld, omdat ik genoeg had van het bereik en stabiliteit van de router (Technicolor TC7210) die ik bij m'n Ziggo abonnement had gekregen. Daarnaast op de 1e verdieping (nieuwbouw tussenwoning) een Netgear Access Point die heel erg instabiel werkte en altijd voor problemen zorgde.
Zeker in combinatie met de Chromecast die ik boven regelmatig gebruik werkte het allemaal helemaal niet lekker.

Heb één AP beneden in de woonkamer geïnstalleerd, de andere op de slaapkamer op de 1e verdieping waar ook de Chromecast zich bevindt.
Er zitten goede ophangbeugeltjes bijgeleverd en de installatie is wat dat betreft erg makkelijk.

Toen ze allebei aangesloten waren heb ik m'n laptop opgestart en de Ubiquiti Controller software.
Bij het opstarten van de software werden beide AP's meteen herkend en had binnen no-time een nieuw WiFi netwerk aangemaakt. Dit netwerk (2.4 & 5 Ghz) heeft dezelfde SSID, beveiliging en wachtwoord zoals ik die op de Ziggo router had ingesteld.
De software is veel uitgebreider dan ik gewend ben van alle andere routers en AP's waar ik ooit mee gewerkt heb. Dat was af en toe dus even zoeken, maar heb uiteindelijk alles naar m'n eigen wensen kunnen instellen, ook dankzij Google.

Heb daarna meteen de WiFi functionaliteit van de Ziggo router uitgeschakeld.
Ook meteen op verschillende apparaten de verbinding getest. Alles werkte, zelfs de Chromecast verliest geen signaal meer tijdens het kijken van een serie op Netflix.

Tot nu toe ben ik dus erg tevreden en kan ik iedereen deze producten aanbevelen!
Zeker als je die halfbakken routers en andere netwerkapparaten beu bent.
Zeker ook gezien de prijs valt het erg mee vindt ik zelf: ze bijna kosten net zoveel als de crappie Netgear AP die ik nu dus vervangen heb. Ik zou willen dat ik meteen voor deze AP's was gegaan.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)?

Zou je me kunnen vertellen hoe je die twee Ubiquiti's AP-AC Lite hebt aangesloten op je Technicolor TC7210?
Ik wil nl. dezelfde opzet gebruiken maar vraag me af of ik dan een PoE GigE Adapter voor iedere AC moet aansluiten of krijgen ze (genoeg) stroom van de Technicolor waarmee ze verbonden zijn?
Ik heb ze via de bijgeleverde adapter aangesloten. Eerlijk gezegd niet geprobeerd of ze van de Technicolor of de TP-link switch (waar 1 van de AP's op aangesloten is) genoeg stroom krijgen.

Volgens mij werkt dat alleen met de switches van Ubiquiti?
Ik heb ook het risico niet genomen dat er schade ontstaat aan de AP's.
Misschien dat anderen wel ervaring hebben met deze situatie?
Nee ze krijgen absoluut niet genoeg stroom van de Technicolour, die geeft enkel data signalen spanning af.

De PoE injectoren worden er bij geleverd of je kan kijken naar een switches met PoE (pricewatch) ik heb zelf een Netgear GS108PE en kan bevestigen dat het perfect werkt, scheelt weer een extra adapter bij de TV en op de hobbykamer.
Tip: Als je bepaalde functies wilt gebruiken zoals statistieken en het captive-portal voor Gast-SSID's dan moet de Unifi Controller software blijven draaien. Ik draai daarom zelf een Docker container (goofball222/unifi) op mijn Synology NAS met die software, i.p.v. mijn PC die vaak uit staat.

Kon via de web-interface de instellingen exporteren op mijn PC en importeren in de container, dus hoefde ik niks opnieuw in te stellen. Alleen moest mijn AP opnieuw verbonden worden met de Controller nu die op een ander IP draait. Ik heb dat via telnet gedaan, maar je kunt hem ook resetten en dan de configuratie opnieuw er naartoe pushen vanuit de Controller.

Je merkt aan dat soort dingen wel dat het enterprise-grade hardware is, maar de kwaliteit en stabiliteit zijn super.

Ik zit daarom ook te denken om de Unifi Security Gateway te kopen als vervanging voor mijn oude router. Die integreert mooi met de Controller software en maakt je netwerk lekker inzichtelijk.
Heb zelf ook 3x de ac lite hangen thuis, rondom geweldige dingen. En wat je al zei, het is enterprise-grade hardware, dus vele malen stabieler dan het consumentenspul. Zat zelf ook te denken aan de Ubiquiti USG, maar ben toch maar voor een pfSense router/firewall gegaan, heeft iets meer functies :P
Hi, ik heb precies de zelfde situatie als hoe jij eerst had. Netgear AP en Ziggo Technicolor modem.

Vraagje, heb je de ziggo modem in bridge gezet? of deelt dat nog steeds je ip adressen uit?
Nu je de Wifi functionaliteit van de modem hebt uitgezet, kan je nog wel de lanpoorten van de modem gebruiken?

Edit: en heb je de twee Unifi AP's met een kabel aan elkaar aangesloten? Of kan dit ook Wireless?

[Reactie gewijzigd door MM99 op 4 januari 2017 17:59]

Hey MM99

Ziggo modem deelt nog steeds de IP adressen uit. AP's doen dat in de regel niet, daarvoor heb je routers.
De LAN poorten blijven uiteraard werken, want daar sluit je de AP's op aan en zijn dus met een ethernet kabel verbonden.
Dit zijn geen WiFi repeaters, maar Access Points. Ik denk dat je een beetje in de war bent :)
De AP's hebben de mogelijkheid om door middel van"Wifi Uplink" als een soort range extenders te werken. Uit de brochure:
Wireless Uplink functionality enables wireless
connectivity between APs for extended range. One
wired UniFi AP uplink supports up to four wireless
downlinks on a single operating band, allowing
wireless adoption of devices in their default state
and real-time changes to network topology.

Houd hierbij wel rekening met een aanzienlijke vermindering van de snelheid.

Ik overweeg om één AC op de 1e verdieping en één ac op de 2e verdieping. De 1e AP wordt dan bedraad aangesloten op het ziggo modem en het tweede AP middels de Wifi Uplink . Eventueel later nog een UAP-AC-M voor buiten in de tuin ook goede dekking te krijgen :P
Ik ben ook op zoek naar 2 AP's om niet alleen beter wifi bereik te krijgen over 3 verdiepingen heen, maar ook om de mobiele devices (telefoon/laptop) automatisch over te laten schakelen naar de krachtigste AP. Normale router/AP combinaties doen dit niet waardoor je vaak verbonden blijft met een zwak signaal. Je moet dan actief wifi aan/uit zetten om je device te laten connecten naar de krachtigere AP.

Ik had ergens een advies gezien van iemand dat deze AP's daar goed in waren omdat ze actief de clients eraf zouden schoppen als het signaal te zwak was?
Klopt dat een beetje? Heb je dat getest?

Daarnaast, is het voor optimaal gebruik altijd nodig om je oude router uit te schakelen? Of kun je die als router blijven gebruiken en de AP's daarop aansluiten?
Ik heb nu een D-Link DIR-850L ac router.
Dat klopt deze AP's geven de clients naadloos aan elkaar over als het signaal zwakker wordt. Dat werkt echt perfect!

Om het echt goed te doen, schakel je de WiFi functionaliteit van je huidige router uit. Mijn ervaring is dat verschillende merken routers/AP's niet goed met elkaar samenwerken.
Thanks, dat is voor mij de usp.
Is het dan niet aan te bevelen ook een ubiquity router te kopen?
Of is een extra AP op de plaats vd router voordeliger?

Ik zag dat ze onder de Amplify lijn ook een mooie router hebben met schermpje

[Reactie gewijzigd door LaTiNo156 op 5 januari 2017 22:39]

Ubiquiti routers zullen vast goed werken, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Ik kan met de 2 AP's prima uit de voeten in en om ons huis (nieuwbouw tussenwoning 3 woonlagen, veel andere SSID's in de buurt). Wat voor jou de beste configuratie is zul je zelf moeten achterkomen. Misschien kun je er vast 2 aanschaffen en eventueel later uitbreiden met een 3e?
Sounds like a plan! Thx