Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart Review

Wirling 18 december 2016, 385 views

Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart

Erg goede prijs/kwaliteits verhouding en een goed bereik.

Pluspunten

• Bereik
  • Multi-touch trackpad
  • Extra linker-muisknop (voor selectie)

Minpunten

• FN-knop moet ingedrukt worden om andere toetsen goed te kunnen gebruiken
  • Kleine pijltjestoetsen

Ik heb een hoop wireless keyboards vergeleken. De rest waren allemaal in een hogere prijsklasse (rond de 100). Mijn keuze is toch op dit toetsenbord gevallen omdat bij de duurde keyboards een aantal reviews stonden waarbij het bereik niet gehaald werd en er sommige toetsen na een bepaalde tijd niet meer functioneerde.

Mijn belangrijkste selectiecriteria zijn:

Bereik
Ik zit toch al gauw 3 a 4 meter van mijn TV. Gelukkig is de ruimte leeg tussen de TV en de plaats waar ik zit dus kan er niets de verbinding onderbreken. Maar ik wilde toch voor de zekerheid een toetsenbord met een bereik van +/- 10 meter omdat het bereik afneemt naarmate de batterij leeg raakt (aanname). De grootste afstand waarop ik het toetsenbord heb kunnen testen is +/- 8 meter. Vanaf die afstand werkt alles nog perfect.

Uiterlijk
Het uiterlijk van het toetsenbord vind ik prima voor deze prijs. Hoewel de duurde toetsenborden een toch net iets strakker design hebben was ik er niet toe bereid om er ruim 100 voor neer te leggen. Hoewel ik in het begin de gele accenten niet zo mooi vond, is het nu wel een leuke toevoeging,

Gebruiksgemak
Ik wilde naast mijn draadloze keyboard liever geen aparte muis. Dan kom je eigenlijk vrijwel meteen uit op een toetsenbord met een trackpad. De trackpad en muisknoppen zijn handig te bedienen met 1 hand.

Mijn ouders hebben inmiddels op aanraden van mij ook dit toetsenbord gekocht. Hoewel zij in het begin vrij sceptisch waren wat betreft de trackpad, zijn zij nu ook erg tevreden over het gebruiksgemak. Zij maken veel gebruik van de gele knop die dient als linkermuisknop. Hiermee kun je eenvoudig met twee vingers een selectie maken (1 vinger van linkerhand op de gele knop en 1 vinger van de rechterhand op de trackpad). Ik zelf maak hier echter geen gebruik van.

Verder kan ik me voorstellen dat sommige mensen de pijltjestoetsen erg klein zijn. Deze gebruik ik echter ook vrij weinig waardoor het voor mij geen probleem is.

Wat ik wel storend vind is dat je de FN-toets ingedrukt moet houden om de standaard functionaliteiten van de F-toetsen te kunnen gebruiken. In plaats daarvan krijg je wel weer makkelijke sneltoetsen voor bijvoorbeeld wisselen tussen schermen, zoeken en een pagina terug navigeren. Ik had graag een mogelijkheid gehad om makkelijker te kunnen switchen (bijvoorbeeld door eenmalig op de FN-toets te drukken).

Nog een klein minpuntje was toen ik de eerste keer de USB-receiver in mijn laptop stopte duurde het wel lang om de drivers te installeren (zeker 10 minuten). Maar dit zou ook kunnen komen omdat mijn laptop inmiddels al 10 jaar oud is. Toen ik hetzelfde probeerde bij de laptop van mijn ouders duurde het niet zo lang.

Heb jij ook een Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart?