Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Dragon Age - Origins, PC (Windows) Review

SouLLeSSportal 5 november 2010, laatste update op 5 november 2010, 13.901 views

Dragon Age - Origins, PC (Windows)

Pluspunten

• Diepgang in gameplay, verhaal, items en wereld
  • Behoorlijk gedetailleerde wereld, klopt qua fysieke eigenschappen, heuvels zijn glooiend en muren recht(ish)
  • Sfeer is precies goed voor de setting
  • genoeg waar voor je geld
  • prima te spelen op midrange pc

Minpunten

• laadtijden lopen door memoryleak op tot ondoenlijke tijden
  • de wereld is niet altijd even mooi gerenderd
  • npc's reageren niet op gevechten in hun nabijheid
  • opslag voor items is alleen met DLC te verkrijgen
  • behoorlijke leercurve
  • verbeterpunten:
  • mogelijkheid camera besturen zonder rechtermuisknop
  • pc mogelijkheden hoger
  • redelijk hoge moeilijkheidsgraad (niet voor iedereen weggelegd)
  • gemis van autosave na sommige zware/cruciale gevechten

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4

Eerste indruk en content
Gepreorderd bij de goedkoopste shop in de pricewatch en een dag na de launch binnen zo zie ik het graag!
De verpakking is ons zo langzamerhand wel bekend door de overal geplaatste blooddragon op de voorkant. Het geeft het een goede indicatie wat je kan verwachten. De inhoud bestaat uit twee dvd’s, een setje redeem codes voor Stone prisoner + het befaamde blood armor (voor Dragon age: Origins Ún mass effect 2:) ) en een handleiding voor het spel.
De video’s beloofden veel actie en diepgaande verhaallijn in de vorm van een party based rpg. Ik heb het spel als human rogue uitgespeeld na ongeveer 60 uur spelen. Dit is het soort game dat ik kan waarderen.
Bij het begin van het installeren geeft het autorun menu al een geweldig passende sfeer door een soort van concept art en passende achtergrondmuziek met Keltische zang, het geeft gelijk een gevoel dat je in een magische wereld zal belanden.
Ook kun je The Lucky Stone ring krijgen als je van tevoren een character aanmaakte met de daarvoor speciaal te downloaden software van de website. (Zie downloads onderaan.)
Na de installatie die verder geen problemen of noemenswaardige andere onderdelen gelijk de extra content even downloaden. Er is al het een en ander te kopen voor microsoft punten en na een goed begin en de noodzaak voor een opslagplek voor overbodige items heb ik ook gelijk de Warden’s Keep DLC erbij gehaald voor $7,-.

Gameplay
Als je je character al had aangemaakt kun je die na inloggen op het live network gelijk inladen en begin je een new game. De introfilmpjes zijn om je vingers bij af te likken dus ik verwacht gelijk al dat de instellingen wat lager zullen moeten. Au contrere mon frere kwam ik achter, zelfs met mijn pc met 8800gt en 6750 op 3,6gig draait deze game op 1680 x 1050 met alles op vol prima op 30fps+. Ik zal straks even verder hierop ingaan. Dragon age: origins speelt ongeveer als Baldur’ s Gate qua besturing en is het spirituele vervolg hierop.
Je origin verschilt logischerwijze per characterkeuze, bij elk van de mogelijkheden is een ander begin. Wat wel hetzelfde is dat het verhaal niet alleen dient om je achtergrond te vertellen maar ook om je bekend te maken met de besturing. De besturing moest ik wel even aan wennen maar na twee minuten is dit wel duidelijk en werkt het prima. Het speelt vrij intu´tief maar ik had liever gezien dat de camera automatisch draaide en niet als ik de rechtermuisknop in druk. Het went erg snel en het is soms ook wel handig.
Je krijgt naar gelang je origin verloopt op een gegeven moment een mooi geanimeerde marwari wardog als huisdier. Kort na het begin van je origin verhaal zul je je hoe dan ook aansluiten bij de Grey Wardens, de gezworen aartsvijanden van de Darkspawn. Deze wezens leven normaliter hoofdzakelijk ondergronds in de ruines van de oude dwergenwereld, de Deep Roads. Nu echter blijken ze zich te verzamelen in wat bekend staat als een Blight en daarbij geleid door een archdemon. Dit is een van de goden uit de Tevinter oudheid die nadat ze gevonden zijn door de darkspawn worden corrupted en vol van haat en wraak het darkspawn leger gaan leiden. Het verhaal lijkt hierdoor redelijk veel op het verhaal van J.J.R. Tolkien, Lord of the Rings.

Wapentuig
Er zijn genoeg wapens te vinden in het spel, veel kan je in eerste instantie zelf niet gebruiken maar zoals gezegd is het een party based rpg dus wat jij niet kan gebruiken kan een ander in je groep zeker wel, daarom is ook aan te raden special weapons, armor, potions en andere items te bewaren.
Echter dit levert wel een probleem op: je hebt een beperkte draagkracht, zoals gewoonlijk in een rpg, waar je aan gebonden bent. In het begin is dit gelukkig nog niet zo erg omdat je nog niet zoveel vind en de quests nog niet zo uitgebreid zijn. Wat niet standaard aanwezig is in de game is de mogelijkheid een kist te gebruiken om overbodig of nog niet te gebruiken items in te stoppen. Zoals gezegd zit dit in de DLC the Warden’s Keep. Die keuze van bioware/EA dwingt je in feite de DLC te kopen om niet noodgedwongen items te moeten verkopen, laten liggen of te dumpen. Dat je hiervoor nog eens extra moet betalen,ook al krijg je er een leuke quest en wat extra mogelijkheden bij, zoiets standaards als een opslagkist behoort gewoon aanwezig te zijn. Daarentegen is het geen astronomisch bedrag en levert het je zeker wel wat op, ook brengt dit een verdieping in de achtergrond van de Grey Wardens.
Wel jammer is dat je als je niet het 'juiste' character aanmaakt, je je mooie Blood Dragon armor niet zelf kan dragen. Het is een uniek harnas en je zal zeker het willen dragen en zoniet een van je party members ermee aankleden.
Hier kwam ik pijnlijk vroeg achter toen ik na een beetje progress mijn felbegeerde dragon armor verkregen had, een volle backpack en geen mogelijkheid het armor te dragen voor een groot deel van het spel.
Ook kun je door dezelfde soort armor te combineren een bonus verwachten. Ook hier zijn veel varianten en genoeg keuze. Je zult soms wel behoorlijk wat tijd kwijt zijn op zoek naar een handelaar zodat je je backpack wat kunt legen en je geldbuidel vullen.

Ferelden
Het verhaal speelt zich af in het land Ferelden. Je hebt een beperkt aantal locaties waar je heen moet reizen waarbij je onderweg kan worden overvallen en in een gevecht beland. Meer dan eens zal dit met een quest te maken hebben. Soms kom je ook gewoon een handelaar tegen, soms darkspawn of struikrovers.
De monsters en personages zijn echt een stap omhoog van wat we normaal in rpg games zien. Behoorlijk gedetailleerd, mooi aangekleed, geen rare dingen als wapens die door schilden heen steken enz. Het uiterlijk van alle personages is erg verschillend en behoorlijk gedetailleerd, ook al zijn er maar drie soorten, mens, elf en dwerg, die je kan kiezen voor je main character.
Hoewel gelimiteerd door de techniek zie je duidelijk emoties op gezichten, bewegingen zijn ERG realistisch, het lopen is snel genoeg maar niet zo dat het eruitziet alsof je de GVR ziet lopen. Gesprekken zijn ERG uitgebreid en behalve jouzelf (vreemd genoeg kun je een stem kiezen maar die wordt vrijwel niet gebruikt, behalve af en toe bij het aanklikken van iets in de wereld) heeft iedereen een duidelijk verschillende ingesproken stem en veel NPC's kun je een gesprek voeren wat vaak leidt tot een nieuwe quest.

Daar zijn er ook genoeg van, er zijn een aantal groeperingen die deze aanleveren maar niet zoals de guilds in oblivion, het is verre van een game als dat aangezien dat meer op jou character richtte en niet op een party die je in principe bijna altijd hebt.
De gesprekken tussen party members zijn soms hilarisch en brengen vaak een leuke onderbreking in de stille slachtpartijen. Even een quote: morrigan toen we net aangevallen waren bij het party kampement: "what's next, there going to send darkspawn tax collectors after us?" _/-\o_
Ook een leuke was het gesprek van Eliana en Sten over een katje waar sten mee zou hebben lopen spelen en Eliana hem daarna constant big softy bleef noemen. Het brengt wederom weer wat extra's in de game.

Sfeer ingame
Ik zei al even eerder dat ik terug zou komen op de systeemeisen. Als je een beetje goed kijkt zie je ook waarom. Het is een dx9 game en in een wereld zo groot als deze zullen er concessies gemaakt moeten worden. Eerder had ik aangegeven dat vanaf hoogte het er niet fantastisch uitziet. Hier moet ik toch een beetje op terug komen maar ik heb wel andere punten gevonden. Gelukkig is dit meestal geen probleem als je in de wereld rondloopt. Elke locatie is erg mooi vormgegeven, er is veel te zien en het geheel is sfeervol aangekleed. ook de belichting is prima maar soms wat beperkt. Hieronder een mooi voorbeeld hoe het wel en hoe het niet hoort.

8 kantige kaas iemand? :P

Hier en daar zie je nog wel erg platte hopen rubble ed. maar dat is spaarzaam gedaan. De grond is vloeiend en je ziet bijna geen hoeken of rechte vlakken. Heel goed uitgevoerd maar wel zo dat het geen monster van een pc vereist. De dungeons en gebouwen zijn ook in dezelfde sfeer uitgedost en ook op een passende wijze gerenderd. De wereld is wel beperkt tot de locaties die je kan bezoeken en gelukkig zijn deze zeker niet klein.
Je hebt dus geen totale freeroaming wereld, alleen in het gedeelte waar je op dat moment bent.

Nu een van wat voor mij een van de slechtste punten is in deze game. Als er een gevecht ontstaat naast NPC’s dan zullen die doodleuk hun gesprek voeren terwijl liters bloed twee meter naast hun over de grond loopt. Ze kijken niet op of om. In deze tijd kan dit stukken beter.

Speelbaarheid
Nu zei ik al even dat je bij een ambush onderweg behoorlijke kans loopt een paar keer overnieuw te starten.
Dit komt omdat het spel een behoorlijk hoge moeilijkheidsgraad heeft, het gooit je gewoon in het diepe. Het ligt ook zeker aan welke eigenschappen je character heeft. Mijn rogue was niet wat ik ervan verwachtte maar de elven mage van mijn tweede character vind ik licht overpowered op normal. Hier kan dan nog wat aan worden gewerkt.
Gelukkig word je wel van een uitgebreid boekwerk voorzien. Daar zul je je ervaringen in terugzien(skills en abilities, stats, ook van je party members uiteraard) je quests, kennis van de wereld en wat zich erin bevind, bepaalde informatie die belangrijk is en een hele berg achtergrond informatie van de historie en de lore van Fereldens wereld. (codex) Natuurlijk heb je ook je rugzakje waar je een inventaris van een half leger in kwijt kan. Om je ruimte uit te breiden kan je backpacks kopen bij verschillende handelaren die dit met 10 slots vergroten.

Ook heb je een tactical tab waar je per member kan aangeven wat die moet doen bij welke actie. Dit kan verschillen van bij aanvallen, bepaalde boost aanzetten(sustained abillity) of schakelen van melee naar ranged, tot het gebruik van een potion bij een bepaalde healthstatus of een actie als een bepaalde member zoals een mage wordt aangevallen. Dit gaat behoorlijk diep en in mijn ogen kan het heel handig zijn maar toch kan het soms zorgen voor bloed-onder-je-nagels-weghalende acties van je members. Als je die slots niet goed invult dan zal die persoon niet goed functioneren in een gevecht zonder jou interventie. De pauzemode is heel handig je acties te plannen, weak points uit te buiten en voordelen te gebruiken.

Een gemis vind ik dat bij een load van een nieuw deel of een travelmoment geen autosave is ingebouwd. Ik ben dit gewend en vaak moet ik dan ook een groot deel overdoen omdat ik vergeet op tijd te saven. Deels is dat gemakzucht maar soms denk ik dat na een groot gevecht eigenlijk wel een doorgang moet zijn direct erna waar een autosave gemaakt word. Geen ramp maar soms wat frustrerend mocht je even vergeten in de glorie van de overwinning te saven :)
(wat wel erg leuk is is dat bij het loadscherm een bericht stond: beware of poweroutages! save often! _/-\o_ volgens mij semi serieus semi grappig bedoeld)
Loaden en saven gaat vlot genoeg en levert meestal geen problemen op maar door een memoryleak kan het na verloop van tijd erg oplopen en helpt een reboot alleen maar om de boel weer een beetje speelbaar te houden. Hopelijk wordt dit nog gefixed met een patch.

Als laatste is er ook nog een flashgame beschikbaar die verrassend leuk is en een drietal leuke special items beschikbaar steld wanneer er een accomplishment wordt behaald. Deze zijn dan direct beschikbaar om te gebruiken en levert een leuk voordeel op in het begin. Ook levert het je weer een uurtje of 3 speeltijd op. Een nieuwe DLC return to ostagar is nu ook te verkrijgen.
Tevens is een complete expansion aangekondigd, Dragon Age: Awakening waarbij jij je taken als Grey Warden commander moet gaan vervullen.

Op een enkele vastloper na heb ik geen problemen met de game ondervonden en hopelijk blijft dit ook zo. Ik heb wel een keer gehad dat er een texture probleem was, het vuur in de smid waren bewegende vierkantjes maar dit was eenmalig. Ondanks dit en de andere minpunten heeft dit spel me te pakken als de mexicaanse griep maar ik hoop en ik denk ook wel voor wat langer dan die ziekte dat zou doen. Ik ben van mening dat Dragon age: Origins een cijfer verdient van een 8,5. Een geweldig sfeervolle wereld en een verhaallijn die je naar binnen zuigt en vasthoudt, een rpg met diepgang en zeer mogelijk een van en zo niet dÚ beste game van 2009!

SouLLeSSportal

Downloads/links:
Patch 1.01
character creator
flashgame Dragon Age journeys
Dragon Age: Origins DLC's
WIKI voor meer info per DLC

Screens:

DLC lijst en addons: (sommige DLC is versie 1.02 of 1.03 vereist!)
Add-ons DLC:
- Warden's Keep
-The Stone Prisoner (gratis bij aanschaf nieuwe originele game)
-Return to Ostagar

- Leliana's Song
- Golems of Amgarrak
- Witch Hunt

Promotional:
- Blood Dragon Armor (gratis bij aanschaf nieuwe originele game)
- Collector's Edition (3 items, alleen verkrijgbaar mits de CE is gekocht)
- The Lucky Stone (altijd gratis DLC mits een char is geupload naar bioware social site)
- Embri's Many Pockets (altijd gratis DLC mits flashgame Dragon age journeys chapter 1 is uitgespeeld)
- Amulet of the War Mage (altijd gratis DLC mits bij flashgame Dragon age journeys char is aangemaakt)
- Helm of the Deep (altijd gratis DLC mits flashgame Dragon age journeys is uitgespeeld)
- Mark of Vigilance (gratis bij aanschaf DA:O T-shirt)

Exclusive:
-Memory Band (pre-order exclusive DLC)
-Lion's Paw (pre-order exclusive DLC voor Amazon)
-Feral Wolf Charm (pre-order exclusive DLC voor Gamestop)
-The Wicked Oath (pre-order exclusive DLC voor Steam)
-Band of Fire (pre-order exclusive DLC voor EA)
-Dalish Promise Ring (pre-order exclusive DLC voor DirectToDrive)
-Guildmaster's Belt (pre-order exclusive DLC voor Game Crazy or Mighty Ape)
-The Edge (Exclusive DLC voor registeren van Dragon age)
-Bulwark of the True King (alienware giveaway)
- Pearl of the Anointed (pre-order exclusive DLC voor amazon.de and play.com)
-Bregan's Bow (pre-order exclusive DLC voor gamestop.de and game.co.uk)

Edit 1: tekstuele aanpassingen
Edit 2: link patch
Edit 3: volledige review gemaakt
Edit 4: links toegevoegd
Edit 5: wat extra informatie toegevoegd over expansion en nieuwe patch
Edit 6:Lijstje met DLC toegevoegd

Heb jij ook een Dragon Age - Origins, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

hallo , ik heb een vraag ,ik wil het spel gaan kopen voor de pc,aleen ik weet niet of mijn pc goed genoeg is .
misshien dat een van jullie het kan zeggen

Processor-kloksnelheid 2500 MHz
Audiosysteem High Definition Audio 7.1
Optische drive
Soort optische drive DVD▒RW DL

zat standaart Windows Vista Home Premium Edition op
staat nu windows 7 ultimate op.
hmm ik ben nu niet thuis, dit zijn de specs vanuit bioware:
Windows XP Minimum Specifications

Video: ATI Radeon X1550 256MB or greater
NVIDIA GeForce 7600 GT 256MB or greater

Recommended Specifications
CPU: Intel Core 2 Quad 2.4Ghz Processor or equivalent
RAM: 4 GB (Vista) or 2 GB (XP)
Video: ATI 3850 512 MB or greater
NVIDIA 8800GTS 512 MB or greater
20 GB HD space

Het spel is ongeveer te vergelijken met Fallout 3 of Risen qua hoe zwaar het is. Het ligt natuurlijk ook aan op welke resolutie je wil spelen :) 1680 x 1050 is met de meeste pc's wel te doen als je een beetje videokaart hebt.
Die 130 m gt is een igp lijkt mij? Het is niet echt de snelste maar je zit zeker wel boven de minimum specs, die 130 is te vergelijken met een 9600m gt ongeveer.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 8 november 2009 20:32]

... die 130 is te vergelijken met een 9600m gt ongeveer.
In dat geval zou die het moeten kunnen draaien. Mijn laptop met een 9600M GT en een P8600 kan hem ook draaien ;). Instellingen weet ik zo ff niet meer... :P
Ik denk dat bij jou de grafische kaart een flessenhals gaat vormen.
De rest van de pc is snel genoeg.
het kan inderdaad geen kwaad om die GT130 te upgraden ;)
voor 49euro koop je al een betere kaart (ati 4650 320 stream processors staat gelijk qua performance aan een 3870), ongeveer 2 keer zo snel als de gt130.
pricewatch: Sapphire HD 4650 1G DDR2 PCI-E

die CPU maakt gehakt van dit spel dat doet hij echt met twee vingers in zijn neus, maar die gpu is inderdaad een bottleneck.
Mooie review. Maar ik zie dat je de ladingstijden niet heb meegenomen of had je hier geen last van? Iig bij mij worden de ladingstijden steeds langer naarmate ik speel. Op een gegeven moment duurde het een minuut of 7 voordat de volgende map geladen was!
;)
stukje net boven de conclusie staat het, de minpunten nog niet ik heb het even toegevoegd.
Ik heb geen idioot lange laadtijden gehad, 1 minuut was wel het langst.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 18 november 2009 20:20]

dat noem ik andes aardig lang...:P

verder is het inderdaad een leuke game, wel een beetje moeilijk, maar daar hou ik wel van, ben je temiste niet binnen 5uur klaar met spelen zoals vele games tegenwoordig..

ik was eerst een Human Warrior, maar opgeven moment moes tik vechten in een gevecht dt ik niet kon winnen.

dus ben overnieuw begonnen met een elven Rogue , wil nu een stuk better:P
hmm nou ja als iemand anders 7 minuten heeft vind ik het nog wel meevallen maar dat is inderdaad niet kort :)

Ik addus eerst een human rogue maar ik vond het niet lekker werken, komt ook beetje omdat ik wynne afgemaakt heb gok ik, was niet helemaal de bedoeling maar wist niet dat ze nogal belangrijk/handig was. :>

Nu dus maar voor de zekerheid zelf elf mage met specialisatie healer en dan arcane warrior in het verschiet.
Wat ik wel merk is dat het handig is na het een tijdje te hebben gespeeld, dat je weet wat waarvoor is en wat dus het effectiefst is voor jou classe character. soms denk je, laat ik die character herbalism volledig geven, of jezelf stealing (is altijd handig op zich) maar dan kom je wat later een nieuw party member tegen die dat al een stuk verder heeft ontwikkeld, kortom verspilde ex points...
Dat van die memory leaks komt wel vaker voor. Heb er zelf ook last van had op AMD X2 5000+/ATI 4870 (heb nu nieuwe proc en nog niet gespeeld) en dan kan het laten inderdaad oplopen naar 5 tot 10 minuten. Suf maar even saven, spel afsluiten en opnieuw starten en verder gaan verhelpt alles. Verder helemaal met de review eens. Super spel wat mijn spaarzame vrije tijd aan het opvreten is _/-\o_

Er is nog wel een probleem met de toolkit in combinatie met de aanschaf via Steam. Deze combinatie maakt dat het installeren faalt en de toolkit niet te gebruiken is. Hier is een workaround voor maar die heb ik nog niet geprobeerd...
ik heb daar ook last van maar 5 tot 10 minuten !! dat is wel heel maf.

bij mij is het in het begin zo'n 15-30 seconden, en na langer spelen 30-60 seconden
en dat vind ik al irritant lang, vooral als je graag wil door spelen :p
Ik heb hier ook last van. Als ik het spel net opstart kan ik na 5 seconden al beginnen en na 2 uur spelen kan je 'seconden' vervangen door 'minuten'. Hopelijk wordt het snel opgelost :)
-behoorlijke leercurve
RTFM. Serieus, neem de handleiding eens door, staat veel in en je kan er veel uithalen wat je kan helpen. Verder, dit is een echte RPG en geen kiddy RPG waar je aan het handje genomen wordt.
-redelijk hoge moeilijkheidsgraad (nightmare is voor mij ondoenlijk)
Speel dan ook niet op nightmare... dat is het hele idee van zo'n slider die je op elk moment aan kan passen. Als jij niet goed genoeg bent voor nightmare speel je gewoon op ease. Hoewel easy echt verdomd makkelijk is.
-opslag voor items is alleen met DLC te verkrijgen
Of met mods, er is namelijk al een mod voor.
-camera alleen te besturen met rechtermuisknop ingedrukt
Heen en weer draaien kan prima met het toetsenbord en in en uit zoomen met het scrollwheel, meer heb je meestal niet nodig.
-is nog steeds een dx9 game, jammer genoeg geen ondersteuning voor dx 10.1 of 11(helpt wel voor speelbaarheid en mede door multiplatform game zijnde)
Dus? Dit is absoluut geen argument in een review. Waarom moet een spel directx11 gebruiken? Waarom directx10.1? Wat voegt dat toe?
Niet iedereen is een rpg elite veteraan, ook met een beetje casual gameplay moet het speelbaar zijn daar is een moeilijksheidsgraad voor.
Dat ik nightmare gewoonweg niet kan spelen betekend dat het gewoon een verschrikkelijk moeilijk spel is op dat niveau. Het is daarom dat ik dat aangeef voor mensen die denken een leuk spel te spelen. Ook met handleiding (die ik heb gelezen) is het al lastig op normal of hard.

Mods zijn imho GEEN oplossing en ontstaan doordat er in de game iets mist wat de devvers niet hebben gemaakt. Dus ja een minpunt :)

Ik wil gewoon met mijn muis kunnen kijken zonder een knop in te drukken, is daar wat mis mee als ik dat mis? nee. dank je. Het is ook geen review voor een blad waar eigenlijk geen eigen mening in mag voorkomen, het is een review van wat IK ervan vindt. Dat jij er heel anders over denkt mag uiteraard maar ga niet de punten bekritiseren die ik vind dat minpunten zijn. Dat JIJ het niet nodig vind betekend niet dat de rest van de wereld ook zo denkt.

Dx9 beperkt de grafische capaciteiten en omdat het multiplatform gericht is blijft het voor een beetje pc niet heel erg zwaar, in mijn ogen moet een game indien mogelijk de mogelijkheid bieden voor een pc die dat aankan. hier is dit niet het geval en daar vind ik dus dat ze wat meer hadden mogen bieden.
Als je niet weet wat dx10.1 of 11 toevoegt ga dan eerst even lezen wat het uberhaupt inhoudt.

Ik vind het prima als je kritisch bent maar jou punten slaan vrijwel nergens op en puur op jou eigen visie omdat jij kennelijk wel een rpg veteraan bent die daar goed in is. Helaas voor jou is de rest van de wereld dat hoofdzakelijk niet. Voor die mensen heb ik dan ook deze review geschreven zodat men weet wat in huis gehaald wordt.
Een echte rpg fan heeft namelijk die review niet nodig want die weet hoe goed deze game is. :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 23 november 2009 11:55]

Ik ben ook geen RPG elite veteraan, ik lees gewoon de handleiding door en luister naar tips. Dat jij nightmare niet kan spelen betekend niet dat het een moeilijk spel is, het betekend dat jij nightmare niet aan kan omdat je niet goed genoeg bent. Als je op normal of easy er niet doorheen komt dan doe je echt iets verkeerd en zou ik echt nog eens wat meer informatie over het spel lezen.

Dit spel is gemaakt om gemod te kunnen worden. Dit zorgt er juist voor dat veel dingen aangepast kunnen worden met mods als je het anders wilt zien. Ik heb namelijk helemaal geen opslag kist gemist, er is gewoon iemand in je party waar je je zut aan kan verkopen en er is bijna nooit een reden waarom je iets zou bewaren ipv equippen.

En als jij met je muis wilt kijken prima, maar dat hoort niet bij de controls van het spel en zou het spel enkel lastiger maken om te besturen. Het zijn gewoon minpunten die je opnoemt waar je verder niet over hebt nagedacht.

En directx9 beperkt de grafische capaciteiten amper, wat in dit spel de grafische capaciteiten beperkt zijn de lage resolutie textures. Als ze overstappen op directx11 dan wordt het spel niet opeens mooier. Nee dan moeten ze ook al die features er nog in programmeren. Onder directx9 kan dit spel prima een heel stuk mooier worden gemaakt, heb je echt geen directx11 voor nodig.
Kennelijk weet jij niet hoe het werkt.

Ik vind dat jou minpunten nergens op slaan, zeker het geklaag over de moeilijkheidsgraad. Nee dit is geen spel voor kleine kinderen waar je even in een paar uurtjes doorheen loopt, wees blij. Eindelijk een spel waar je wel moeite moet doen om te winnen.
ach het blijft jou woorden tegen de mijne, ieder zijn mening maar ga niet zeggen dat ze nergens op slaan.

Als ik een sterke armor vind maar ik of een party member die kan dat niet dragen dan wil ik dat gewoon ergens kwijt ipv verkopen en weer voor veel geld terugkopen wanneer het wel kan. maar het feit dat het standaard is in vrijwel elke rpg en hier niet vind ik dus het minpunt. Je geeft mij trouwens wederom gewoon gelijk door te zeggen dat JIJ het niet mist, ik geef dat dus ook gewoon als mijn mening.
Die hoef je niet te gaan bashen alsof er niets van waar is.

Als ik overal lees dat iedereen het een moeilijk spel vind dan is de hele wereld zeker net zo als ik en niet zoals jij, dus misschien moet je gewoon zelf even bedenken dat de meeste dit een moeilijk spel vinden en als men vaker wel dan niet verder komt in een spel wordt dit niet echt als leuk ervaren.

En daarbij volg ik het nieuws van dx ontwikkelingen op de voet dus waar jij je info vandaan haalt weet ik niet maar dx11 geeft en mooiere toepassingsmogelijkheden en daarbij een veel betere schaling van de graphics.

Blijkbaar lees je niet goed wat ik hierboven heb neergezet maar dan lijkt het me ook niet meer interessant hier nog meer moeite in te steken. IK VIND wat in deze review staat, klaar.
Omdat er dan betere graphics op het scherm getoond kunnen worden? Lijkt me redelijk eenvoudig. En een spel die nu nog DX 9 gebruikt wordt al snel als ouderwets beschouwd.
Bullshit, het gebruik van directx 11 betekent niet dat de graphics ook direct beter zijn. Enkel dat er andere effecten gebruikt kunnen worden.
Ik denk dat je hier wel op terug komt als de echte DX 11 titels uit gaan komen
Mooie review. Ik kan me volledig vinden in je verhaal.

Een kist om je spullen in op te bergen is naar ik begrepen heb aanwezig in de uitbreiding Wardens Keep.
hmm ok dat is mooi maar wel een uitbreiding voor $7.... beetje jammer natuurlijk. als het niet veel kost te doen maar zou eigenlijk wel mogelijk moeten zijn in het origineel.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 8 november 2009 17:12]

En het nadeel is ook dat je er elke keer naar toe moet reizen. En dus niet instant, zoals bij het basiskamp.
Wat is er mis met een hoge moeilijkheidsgraad?
Als je het niet op nighmare kunt spelen, dan speel je het toch op hard (of normal, zoals ik ga doen)? Dan kun je later nog een keer op nightmare spelen, wat weer een nieuwe uitdaging is.

Verder een nette review! Het zou leuk zijn geweest als je wat screenshots had (bijv. van de bomen op afstand).
het feit is dat het al vreselijk moeilijk is op normal wat ik normaal gezien gewoon als de casual gamer instelling vind, niet als een instelling waar een beetje ervaren rpg fanboy als ik zelfs te veel van mijzelf moet vragen om het te halen. Laat staan dat ik dus nightmare zou proberen.
voordeel is wel dat je het kan wijzigen als je speelt, dus bij een extreem moeilijk gevecht kan je de moeilijkheidsgraad even naar easy zetten mocht het nodig zijn.
De eerste patch laat ook zien dat easy en normal wat aangepast worden:
-fixed potential corruption of character statistics
-fixed portrait appearance sliders when importing a character from the downloadable Character Creator
-fixed import for preset face settings from the downloadable Character Creator
-made Easy difficulty easier
-slightly increased attack, defense, and damage scores for all party members at Normal difficulty
-fixed video issues when running on a very wide screen display, including ATI Eyefinity displays

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 8 november 2009 17:04]

Dragon Age is dan ook absoluut niet voor casual gamers/WoW ettertjes bedoeld, maar voor de hardcore klassieke rpg liefhebbers. De moeilijkheidsgraad meerdere malen als negatief punt aanhalen vind ik dan ook weinig sportief. Ik speel een dwarf rogue op normal. De meeste keren dat ik een gevecht heb moeten herproberen was 3 keer, en dat was doordacht ik simpelweg niet nadacht en ondertussen zit ik op lvl 10 en heb ik geen enkele keer de moeilijkheidsgraad moeten wijzigen.
Die 1.01 patch komt er bij mij echt niet in, normal is prima zo.
Of jij het sportief vind of niet, het gaat om wat ik van deze game vind. Ik heb voor mij gemerkt en ik heb het er ook bij staan dat wellicht het aan mij ligt dat het moeilijk is, dat de game een hoge instap heeft. Dat het voor jou niet zo is blijkt maar weer dat dit soort punten moeilijk te definieren blijven.
Ik heb bijvoorbeeld een human rogue maar ik merk naarmate ik verder in de game kom dat het een van de lastigere classes blijkt te zijn en eentje die pas echt wat kan betekenen als die de hogere talents en skills heeft. Ik zal de game na uitspelen op easy/normal een keer alleen op normal spelen maar dan met een ander char. Wellicht kom ik dan terug op de moelijkheidsgraad.

Daarbij wil ik mij zeker geen casual gamer of wow ettertje noemen, ik heb genoeg rpg's gespeeld dat ik wel enig veteraanschap mag claimen. :)
Dan als laatste zal de patch echt geen wereldschokkende veranderingen teweegbrengen dus daarvoor hoef je het echt niet te laten hoor, ik merk er eigenlijk vrij weinig van.
Het staat toch gewoon in een infoballon als je over de moeilijkheidsgraden gaat. Easy is voor vlotte gameplay, normal is wanneer je vlot wil gaan door de meeste levels maar op moeilijke stukken en bazen zal je moeten pauzeren als beginner.

Hadden ze meteen volle tactic slots gebruikt, was het probleem er eigenlijk eens niet.
Hulde voor het gebruik van de term "Au contrere mon frere" :Y)
Verder zouden een paar plaatjes en screenshots her en der verspreid door de tekst het geheel wat leesbaarder en interessanter maken denk ik.
dank, als je de leeswijzer ook gelezen had zou dit een "korte" review moeten worden maar ik moet nog wat geconcentreerder schrijven zodat ik dubbelingen en te veel aan tekst eruit kan halen wil dit een kleine review worden. Ik wil echter het een volledige review na uitspelen maken en daarom geen plaatjes ed. :)
Valt wel goe mee. maar doet me ook vooral aan wow denken eerlijk gezegd kwa gameplay.
muah valt reuze mee, geen micro-management op een party, geen tijd-stop functie, niet eenmalig klikken en wachten tot de eerste de beste cooldown voorbij is...
En WoW is de enige rpg die je hebt gespeeld tot nu toe? Er zijn veel rpg's die er meer op lijken dan WoW.
Hoe is een directx versie in hemelsnaam relevant voor de speelbaarheid :?

En wat heeft multiplatform daarmee te maken? Men is aan de consoleversies begonnen NADAT de pc versie eigenlijk al klaar was.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 24 november 2009 13:35]

speelbaarheid = wel of niet kunnen spelen, dx10/11 spellen kunnen niet altijd op dx9 kaarten worden gespeeld, vragen over het algemeen meer van de computer waardoor je dus een betere pc nodig hebt.
En de keuze voor multiplatform is echt niet pas gemaakt toen de pc versie af was 8)7
Dat wisten ze ruim van tevoren wel dat ze een engine moesten maken die op alle gekozen platformen zou draaien en gezien dx10 gewoon niet werkt op consoles is de keuze dan snel gemaakt voor dx9.
Ik ben gewoon voor vooruitgang en hoewel het in dit soort games wat minder belangrijk is dan in ee fps imho, heeft het wel degelijk invloed als ik in een game een kaas in de vorm van en een achtkant zie, ik duidelijk textureblocks kan zien of andere 'ronde' figuren in achtkanten. Dat het vaak voorkomt betekend niet dat ik gelijk me daar bij neer moet leggen?
Sommige van je minpunten zijn toch wel raar vind ik, alsof je toch maar zit te zoeken om er iets te zetten:

-gemis van autosave na sommige zware/cruciale gevechten
=> Hoeveel spellen doen dat nou? Je kunt saven, gebruik het dan ook, of wil je een checkpoint systeem zoals op consoles :p
- laadtijden lopen door memoryleak op tot ondoenlijke tijden
=> Eerlijk gezegd had ik weinig problemen met laadtijden. De enige keren dat ik lange laadtijden had was als ik het spel pas opstartte en mijn character stond in Denerim. Dus zomaar een memoryleak denk ik niet dat het is.
-behoorlijke leercurve
=> Niks hiertegen. Is wel zo bij de meeste RPG's.
-redelijk hoge moeilijkheidsgraad (nightmare is voor mij ondoenlijk)
=> Kies voor een lagere moeilijkheidsgraad dan? Easy moet toch voor iedereen te doen zijn? Hoge moeilijkheid op de hoge moeilijkheidsgraden is alleen maar een pluspunt voor zij die houden van een uitdaging. Het is de bedoeling dat moeilijk moeilijk is, anders is het makkelijk.
-de wereld is niet altijd even mooi gerenderd
=> Niks hiertegen.
-opslag voor items is alleen met DLC te verkrijgen
=> Jups nogal vervelend. Overigens kan je wel een mod downloaden.
-camera alleen te besturen met rechtermuisknop ingedrukt
=> Ervaarde ik eigenlijk als zeer logisch? Was er meteen mee weg. Nogal persoonlijk minpunt dus.
=> Je zou het toch nauwelijks gemerkt hebben als dat erin zat tenzij ze zich voluit hadden gesmeten op het gebruik van dx10.1 of 11 wat de releasedatum had verlaat of system requirements omhoog had gedaan. Verder is zoiets van wel heel ondergeschikt belang in een over-the-shoulder/top-down RPG.
zucht, zoals je wellicht in de punten hierboven ook wel hebt gelezen is dit een PERSOONLIJKE review, dus niet wat iedereen ervan vindt, dat ik het een te moeilijk spel vind ligt aan het feit dat een game op easy ook voor mensen die voor het eerst een rpg spelen, het kunnen spelen.

Voor de rest moet je vooral ervan denken wat je zelf vind, ik heb hier gewoon neergezet wat ik vind. En als je de conclusie leest heb ik verder vrijwel niets dan lof over dit spel.

Goed voor iedereen die over de negatieve punten struikelen: ik heb ze gesplitst zodat het wellicht duidelijker is waar wat vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 25 november 2009 10:29]

toets eens F5 in ;)