Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D15 Review

Mister E 16 december 2016, laatste update op 5 januari 2017, 88 views

Noctua NH-D15

Uitstekende CPU koeling. een enorm gevaarte in je case maar de prestaties zijn er ook naar. Makkelijke montage, alle onderdelen zijn meegeleverd inclusief schroevendraaier.

Pluspunten

• Koelt geweldig
  • 2x PWM fans
  • Stil
  • Makkelijk te monteren
  • Alle benodigde montage tools inbegrepen
  • Futureproof (eventueel fans een keer vervangen en je kan weer door waar een waterkoeler naar een X aantal jaren is afgeschreven)
  • Failsafe, Passief te gebruiken mocht er een fan stuk gaan niet meteen een ramp dus

Minpunten

• Kleuren
  • Ik hou niet van het idee dat er zo'n groot gewicht aan mijn moederbord hangt
  • Groot, past niet in elke case. houd hier zeker rekening mee omdat de 1e fan hoger komt door de ram sticks, zelfs met low profile ram. (uiteindelijk is de combinatie van heatsink + fans dus hoger dan de opgegeven hoogte)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Waarom lucht en geen water?
voor mijn build zocht ik de beste aircooler. Ik prefereer een aircooler boven een waterkoeler omdat de levensduur veel langer is. hij zou zo mee kunnen naar mijn volgende build. Ook geluid vind ik van belang en veel reviews lees ik toch over geluid door de pomp.

Verpakking
Alles zat goed en netjes verpakt. Zo zit de heatsink (met middelste fan) goed met karton verpakt en kan er niks heen en weer. ook de andere fan en de montage setjes zitten keurig in hun eigen doosje verpakt. Zo is er een doosje voor AMD en eentje voor INTEL montage.

AMD mounting set

Intel mounting set
Montage
De montage was heel erg makkelijk. De handleiding legde alles netjes uit. Alles wat je nodig hebt zit in de doos, dat maakt het allemaal heel erg handig. Een foutje van mij was dat ik eerst het moederbord in de case heb gemonteerd waardoor het iets omslachtiger ging dan nodig was. Vooral de laatste fan monteren werd hierdoor moeilijk.
Prestaties
Onder mijn NH-D15 zit een i7 6700K die nog niet is overgeclocked. Echte benchmarks, stresstests en metingen heb ik nog niet gedaan. Wat ik je wel kan vertellen is dat de temperatuur bij idle rond de 30 graden is. De geluidsproductie is zeer minimaal.

Heb jij ook een Noctua NH-D15?