Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop EX 110 Review

yannickie111 24 maart 2010, 2.485 views

Logitech Cordless Desktop EX 110

Pluspunten

• prijs
  • batterijduur
  • ontvangst
  • F-toetsen

Minpunten

• ergonomie muis
  • toetsaanslag
  • ontvangst

Reden voor aanschaf

Ik heb een nieuwe computer gekocht en daar moest natuurlijk een muis bij ;). Ik wilde wel een draadloze, want mijn pc staat redelijk ver van de plek waar het toetsenbord en muis staat af, en met de meeste kabeltjes zou ik dat niet halen. Ik wilde gewoon een simpel goedkoop setje, niks speciaals. En dat heb ik in dit setje gevonden! :)

De muis

De muis is heel simpel. Hij heeft (natuurlijk) een rechter en een linker muisknop en een scrollwieltje (geen tilt scrollwieltje, dus je kunt niet van links naar rechts scrollen. Voor mij geen probleem.). Hij doet gewoon wat hij moet doen, en is goed genoeg voor het normale gebruik. Je moet er niet mee gaan gamen, dat doe ik ook niet veel, maar daarvoor reageert hij net een beetje te weinig. Ook vind ik het jammer dat het een "ergonomieloze" muis is.

Muis van EX 110

Het toetsenbord

Het is net als de muis ook een redelijk simpel toetsenbord. Ik vind de toetsaanslag fijn, maar deze had wat stiller moeten zijn. Ik heb wel over deze keuze nagedacht, want ik wilde wel een toetenbord met toetsen die je echt in oeten duwen en niet zo'n " ultra-flat laptoptoetsenbord".
Een heel groot pluspunt vind ik dat er multimediatoetsen opzitten, deze werken bij mij alleen in Windows Media Player, maar ik heb al verhalen gehoord dat hij ook in andere programma's werkt... Een 2e pluspunt is dat er ook zogenaamde F-toetsen, opzitten. Eigenlijk zijn dit gewoon F9 t/m F 12, maar deze kun je zelf programmeren, en je kunt ze gebruiken door op F-mode ernaast te drukken.

Toetsenbord van EX 110

De Batterijduur

Ik vind de batterijduur redelijk goed. Dit is mijn eersye draadloze toetsenbord. Maar het toetsenbord heb ik een maand ongeveer geleden voor het eerstvervangen (na ongeveer 8-9 maanden). En mijn muis heb ik al vaker moeten vervangen, dit moet ik ongeveer 1 keer in de 2 maanden. Ik vind 8-9 maanden voor een toetsenbord niet slecht, en eigenlijk 2 maanden voor een muis ook niet. Wel heb ik er oplaadbare baterijen inzitten. Deze heb je snel terugverdient, zeker in de muis.
In de muis zitten 2 AA batterijen, en in het toetsenbord zitten 2 AA batterijen.

Ontvangst

De ontvangst is goed. Ik ben ooit in een andere kamer gaan staan, en hij deed het nog. Toch moest hij door 1 muur!! De ontvangst valt ook niet steeds weg of zo, maar blijft gewoon constant.

De software

Je hebt in principe geen software nodig om deze set in gebruik te nemen. Gewoon inpluggen en gaan.
De multimedia toetsen doen het ook al direct na het inpluggen, maar wil je de F-toetsen gebruiken, dan moet je even de bijgeleverde software (Logitech Setpoint) installeren.
Deze software werkt gewoon handig. Je kunt op een hele simpele manier kiezen wat je welke knop wilt laten doen.

Logitech setpoint

Dit is gewoon een heel simpel setje, doet gewoon wat hij moet doen. Geen rare fratsen, geen dure extra's maar gewoon simpel, alles wat je van een toetsenbord en musi mag verwachten.

Update 9 februari

Ik begin nu echt te merken dat het in games erg lang duurt voordat het toetsenbord reageert.
Dat had ik eerst met de muis, maar nu vooral met het toetsenbord.
Ik ga toch eens goed op zoek naar een vervanger.

Update 7 maart
Alle plaatjes niet op een externe bron gezet, maar in mijn tweakers fotoalbum.

Update 24 maart 2010
Ook de laatste update, ik heb sinds vandaag een nieuw toetsenbord en muis.
Ik was erachter gekomen dat dit toch geen game toetsenbord is;)
daarom een Logitech G110 en een Logitech G500 gebruikt.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop EX 110?

Dat je deze set nog kan kopen, ik kom tegenwoordig alleen de EX100 tegen.
De muis is inderdaad weinig ergonomisch, krijg last van mijn vingers bij intensief gebruik (veel klikwerk, gamen gaat goed.) Toetsaanslag wen je wel aan, al laat je een 'vreemde' op je keyboard, dan wordt de toetsaanslag ook vaak als vervelend ervaren.
Leuke review.
ja, hij is nog te koop.
ik zie juist oberal de EX110, en niet de EX100.
Ik had (zoals onderaan de review te lezen is) eerst last van mijn muis met gamen, dat valt nu wel weer mee.
maar nu zit ik met mijn toetsenbord die heel traag geageert...
waar zou dit aan kunnen liggen, ik bedoel, ik had het eerst niet, en nu als ik op spatie duw om te springen gaat mijn poppetje pas 0.5 sec later springen....
en soms mist hij ze vene helemaal, of is hij gewoon het signaal even kwijt :(
zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik heb ook de EX110. Moet wel zeggen dat de wireless verbinding het vaak slecht doet. Soms reageert het toetsenbord niet goed terwijl de ontvanger op 40cm zit met daartussen alleen een 1cm dikke plastic bureauplaat. Ook ratelt/zoemt mijn toetsenbord soms heel zachtjes. Heel eigenaardig maarja wat verwacht je van €20 euro.
bij mij zit er 20 CM ongeveer tussen, en niks ertussen, alleen lucht...
zoals je bij de update kunt lezen, deed de laatste paar dagen mij toetsenbord raar, vooral tijdens games.
net weer ff gespeeld, en doet het nu weer beter :?
Heb deze set ook al een tijd in bezit (nu al een jaar of 4).
De muis gebruik ik nog steeds want die vind ik wel erg fijn, alleen de batterijduur mag wat langer. Maar daarvoor hebben we ook oplaadbare batterijen altijd reserve ;)
zoals je in de review kunt lezen ben ik het daar niet (meer) mee met je eens.
Ik weet niet of je deze set alleen gebruikt om te internetten enz, of ook gamen?
gamen werkt in ieder geval niet goed ;)
Heb dit setje ook, werkt erg goed.

Kwam er toevallig achter dat de ontvanger ook mijn Logitech LX5 muis ondersteunt.
heb deze set ook gehad, maar ik vond de muis bagger. Ook de batterijduur van dat ding liet te wensen over.

Verder deed het toetstenbord wat hij moest doen, zonder al te veel poespas.
Toch ben ik meer voor uitgebreidere versies, en ben zelf dan ook over gegaan naar een mx3200 laser, en nu een mx5500 revolution. Vooral de accu ipv batterijen in de muis is voor mij een extreem pluspunt.

Daarbij komt wel dat de ex110 extreem fijn geprijst is, toendertijd nog geen 4 tientjes (zeker 4 jaar terug)

ps, dat hij door een muur kan met het signaal is niet zo bijzonder hoor (ik snap dat het je eerste draadloze set is ) want het is een RF signaal, geen IR ofzo :)

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 7 november 2009 10:05]

ik vind het zoals je in de review leest, nog steeds een fijne set.
hij kostte mij een jaar geleden 25 euro, inderdaad een erg mooie prijs ;)
Ik heb ook mensen gehoord die juist batterijen willen i.p.v een accu, want na verloop van tijd wordt de accu minder en batterijen kun je gewoon vervangen.
Zit je niet ontiegelijk vaak met je linkerhand op die functieknoppen links op het toetsenbord?
niet meer, want ik heb sinds gister een nieuw toetsenbord en muis :+
zie de laatste update van vandaag.
maar ik gebruikte hem ook best vaak, om naar de vorige pagina te gaan in IE.
maar ook toen ik deze review tikte, op het kruisje geduwd, per ongeluk, en dan kun je weer opnieuwe beginnen.... 8)7