Seagate IronWolf, 8TB Review

Sorted 15 december 2016, laatste update op 24 maart 2017, 4.155 views

Seagate IronWolf, 8TB

Relatief goedkope HDD voor gebruik in Synology DS1515+

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Performance

Minpunten

• HDD hoorbaar

5x Seagate IronWolf 8TB aangeschaft via 4Launch voor 260,- p/s en gemonteerd in een Synology DS1515+. Levering duurde iets langer dan verwacht gezien 4Launch ze niet zelf op vooraad had.

Alle HDD's zijn "Made in Thailand" met timestamp "30 October 2016". Firmware is versie SC61.

1 SHR volume met btrfs filesystem aangemaakt. De Parity Consistency Check loopt nog en over performance kan ik dus nog niet veel zeggen. De Synology zit met 2 NIC's (LACP) op een 1Gbit netwerk en dat zal dan ook de bottleneck zijn.

Geen DOA's bij deze disken en een Quick SMART test laat zien dat alles in orde is (voor zover SMART betrouwbaar is). Tijd zal uitwijzen of ze betrouwbaar zijn en HDD's komen met 3 jaar garantie (via 4Launch) i.p.v. 5 jaar voor de Pro versie.

Update: De laatste Synology Update (DSM 6.1-15047 Update 2) bevat nu ook ondersteuning voor Seagate IHM. IHM is een uitbreiding op S.M.A.R.T..

Meer info via deze link: http://www.seagate.com/fi...nagement_Manual_22717.pdf

Na de update zul je zien dat elke Seagate IronWolf HDD is voorzien van het IronWolf Logo. Of de uitbreiding pure marketing is of dat het ook daadwerkelijk gaat helpen zal zich moeten uitwijzen.

Na een IHM test zal de disk een status code afgeven. i.d.g. 000.normal.

TEMPS: De parity check zorgt voor een Disk Utilization tussen de 70% en 100% en de hoogst gemeten temp gedurende deze actie voor een HDD was 38c. Kamertemperatuur is 22c. en de Synology Fan Speed staat op Quiet. Fanspeed op Full Speed Mode brengt de temp ca. 6C lager.

GELUID:Als referentie heb ik 4x HGST Ultrastar 7k4000 in een HP Gen8 Microserver. Schrijfacties bij de IronWolf HDD's zijn hoorbaar maar klinken wat meer dof, gedempter t.o.v. het ratelen van de HGST's bij schrijf/lees acties. Spinnen van de HDD's zijn normaal en acceptabel voor 'n 7200rpm HDD,
UPDATE: Nu er veel naar geschreven wordt in kleine hoeveelheden (15Mb p/s) en unpacken/kopieren (SABnzb) zijn de schrijfacties redelijk hoorbaar. Ik zou de Synology niet op mijn bureau willen hebben staan.

Disk Performance Counters: Copy van Windows VM naar de Synology van 4TB data (720p/1080p TV Series) over 1Gbit netwerk.

Read/Write: Opvallend zijn de hogere Disk READ Speeds op Disk 1 die afwijken van de rest. Write Cache staat aan.

Utilization:

IOPS: Disk1 en Disk2 nemen hier de lead.

Heb jij ook een Seagate IronWolf, 8TB?

Oke dus meer LVT (leuk voor thuis) en verder geen echte business kritische toepassingen. Klinkt fair. Benieuwd naar de performance.

Kun je er op een of andere manier ook nog een energiemeter aan hangen? Al hoewel het lastig is om dit af te zetten tegen configuraties met andere schijven, niet echt een benchmark in dit geval maar meer een soort algemene indruk van de elektriciteitsconsumptie.
Helaas...Niet in bezit van een energiemeter.
Hou ons op de hoogte van de eerste uitvallers ;)
We gaan het zien! Ben zelf ook zr scpetisch en indien zo zal ik het zeker posten.
Heb je de voor de SHR Disk Group single-parity (zoals RAID 5) of double-parity (zoals RAID 6) gebruikt? Of te wel uit vijf schijven netto [s\]40 TB of 30 TB[/s\] 32 TB of 24 TB?

Ah check ik zie het al, 1 disk fault-tollerance.

Zou persoonlijk misschien voor 2 disk fault-tollerence kiezen.

[Reactie gewijzigd door FrankHe op 16 december 2016 23:53]

Op zijn plaatje staat SHR met 1 parity dus SHR-1 (zoiets als Raid5)
Heb je de boel toevallig ook aangesloten op een UPS? Voor mijn gevoel is een noodstroomvoorziening een goede verzekering tegen crashende disk arrays. Benieuwd naar je ervaringen met deze schijven.
Nope...geen UPS en correct > SHR (RAID5). Ik had natuurlijk voor een RAID6 kunnen gaan met hot spare etc. maar er staat niet echt kritieke data op.

De data die kritiek is (foto's) wordt extern gesynched en intern gemirrord op een HP Microserver. Dat het op 3 plekken staat is meer dan voldoende.

Morgen een copy van 14TB en ik zal daarna de stats wel posten hoe de HDD's zich houden.
Ik heb zelf 2x de "oude" ST8000AS0002 (Archive HDD 8 TB) al een tijdje draaien in een snapraid (vergelijkbaar aan SHR). Ik heb er alleen voor gekozen om voor de parity disk gebruik te maken van een Seagate NAS HDD 8 TB. Dit omdat na langdurig schrijven (50-300 GB) de performance instort. Dus bij grotere veranderingen kan de sync dan lang duren. Als je schoon begint is dat wellicht niet nodig. Wanneer je 14 TB via het netwerk gaat uploaden dan blijft de performance veel langer goed omdat de schijven dan wat lucht krijgen (1000mbit ~ 125 MB/s ) om de interne buffers leeg te schrijven.

Bijzondere van die schijven is overigens dat de random write performance extreem goed is. Je zou eigenlijk eens een disk even aan je pc moeten hangen en de performance doormeten. Ik vermoed dat dit bij deze schijven niet anders is.
Helaas gaat een disk aan een PC hangen niet passen gezien ik gebruik maak van een Intel NUC. De rest aan PCs/Server draait allemaal virtueel in VMware ESXi.
Klopt het plaatje wel? daar staat 10TB op en hier wordt een 8TB-variant besproken! Of is er 2TB voor systeem-partitie oid... lijkt me wat veel... 2TB! Alleen het laatste plaatje staat 8TB op!

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 22 december 2016 15:09]