Ducky One DKON1687S (Cherry Brown, geen leds, US Qwerty) Review

Nox 13 december 2016, laatste update op 13 december 2016, 495 views

Ducky One DKON1687S (Cherry Brown, geen leds, US Qwerty)

Fijne ramplank die gefocust is op de basis van het typen. Geen fancy ledjes (hoewel ik een backlit tobo had en dat nu opeens ga missen, maar ik moet maar gewoon leren blindtypen...). Voelt degelijk aan, lekker compact dus ergonomisch maar waardeloze ondersteuning, ik kan geen drivers / manual downloaden.

Pluspunten

• Stevig, je voelt kwaliteit
  • Vervangbare kabel
  • Compact dus ergonomischer

Minpunten

• Meegeleverde polssteun is slecht
  • Blijft duur voor een tobo
  • Leds voor caps, numlock etc. totaal niet te zien

Toetsenbord op kantoor werd slecht. Ik kon wel weer ergens een K120 van logitech vandaan trekken maar het blijven onaangename toetsenborden. Ik had altijd al een mech gewild dus deze voor thuis gekocht na een tijdje zoeken. Toetsenbord wad ik thuis had (Logitech K800 illuminated draadloos tobo) gaat naar kantoor. De laptoptoetsen maken weinig geluid dus dat scheelt weer een hoop irritatie bij collega's.

Ik heb een Logitech G60 gehad met brown switches. Mijn APM ging ermee omlaag, dat was niet de bedoeling. Nu heb ik een ducky en ik haal opeens een hogere APM, 437 ipv 400 met de K800 en de 350 met de G60.

Over de ducky kan ik kort zijn: Het voelt als een simpel degelijk tobo wat je over 10 jaar nog steeds hebt. De vervangbare kabel zorgt ervoor dat als je de kabel sloopt dat je deze kan vervangen en de vervangbare keycaps zorgen ervoor dat je evt. de vettige keycaps kan vervangen of wat andere kleurtjes kan proberen.

Ik heb bewust gekozen voor een TKL, numpad gebruik ik wel maar ik merkte snel dat het een stuk ergonomischer werd als je je handen dichter bij elkaar kon houden. Ik zoek wel een losse numpad erbij voor aan de rechterkant vande muis.

Dit tobo heb ik bij Alternate gekocht voor 9 tientjes incl verzendkosten en een lederen polssteun. De polssteun is best fijn, als hij blijft liggen... en dat doet hij dus niet want aan de onderkant zit totaal niks wat enige grip geeft op een bureau. Ik heb een XXXXL muismat en dan gaat het nog een beetje, maar hij is totaal niet zo solide als het toetsenbord zelf. Beetje jammer Ducky, door er gewoon een stuk staal in te stoppen had hij al zoveel beter kunnen zijn.

Dan nog het volgende, ik heb vermoedelijk de manual op kantoor gelaten omdat ik hem op kantoor gelijk in gebruik nam toen ik hem binnen kreeg. Ik heb hem mee naar huis genomen en toen wilde ik hem instellen. Geen drivers, geen manual op de website. Alles is gokken, dit is dus écht jammer. Wie bewaart er nou een papieren manual, het internet heeft alles... not. Echte minpunten want over een maand of 2 was die manual bij het oud papier gegaan. Die moet je nu dus echt bewaren, in tegenstelling tot manuals van alle andere fabrikanten waarbij je alles gewoon kan downloaden.

De prijs is met 90 euro waarschijnlijk een goede deal, ik blijf het een tikkeltje prijzig vinden. Je krijgt zeker waar voor je geld, maar cheap is anders.

Nog een beste deisgn-flaw: de leds voor caps lock, numlock etc. zijn niet te zien. Die zitten tussen home/del/pgup en de rij van de functietoetsen. Het zijn heldere leds, blauw, die vrij veel licht geven maar omdat ze recht omhoog stralen zie je ze gewoon NIET. Nu boeit mij dat niet, enige wat ik gebruik is caps lock en dat merk je rap genoeg als dat aan staat.

Is het reden om hem retour te sturen? Nee, de G60 wende ik maar slecht aan en de Ducky heb ik binnen een kwartiertje wennen al hogere scores dan met de Logitech K800 waarmee ik altijd tikte.

Oh, indien je gebruik maakt van de pootjes glijden deze snel terug als je een tikje geeft tegen het toetsenbord.

EDIT:

De manual is te vinden op de productpagina, helemaal onderop staat een linkje naar een taiwanese. Daaronder volgt de Engelse. Score voor support van waardeloos naar voldoende (Ik moest nog steeds flink zoeken :P)

Ik gaat eens met Macro's kloten :+

Heb jij ook een Ducky One DKON1687S (Cherry Brown, geen leds, US Qwerty)?

Waarom zit er een NumLock led op een TKL plank?
Logitech G60
Volgens mij bestaat de G60 niet.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 14 december 2016 09:27]

Klopt, moet een G610 zijn. En het betreft de leds in het algemeen, dus de scrollock, capslock en de num-lock is hier vervangen door de mouse-lock (muismodus v.h. toetsenbord). Zal het e.e.a. wel even aanvullen, dit heb ik gisteravond snel getikt omdat ik zin had om wat te tikken :+
Enig idee waarom de G610 niet beviel, waren dezelfde switches toch?

Je hebt een punt met de leds al zou ik persoonlijk Caps Lock permanent uitschakelen en Num Lock permanent inschakelen..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 14 december 2016 16:12]

Waarom weet ik niet. Heb een avondje erop getikt maar kon mijn draai niet vinden. De toetsen waren ook wat gladder, ik maakte wat meer tikfouten en wilde stiekem toch tkl. De logitech had ik ook om te proberen gekocht en tenzij het echt 'wow dat tikt goed' was kon ie blijven.

@de leds, het is ergens wel fijn om te zien of het aan of uit staat. Als je even moest winnen op het Internet en er dan achter komt dat je password incorrect is weet je waarom :+

Veel komt het niet voor en anders doe ik een druppeltje warme lijm erop oid. Dan is het mooi egaal.