Tweakers zegt: 7,5

Motorola Moto G Play (2016) Wit Review

rluitjes 12 december 2016, laatste update op 10 augustus 2017, 366 views

Motorola Moto G Play (2016) Wit (Product gekocht)

Fijn toestel met goed scherm, goede accuduur, wisselbare Accu en goede behuizing. Bel geluidskwaliteit leek niet top. Zelf de WileyFox Spark+ gekocht (zie review)

Pluspunten

• Grote verwisselbare accu
  • Camera
  • SD kaart toe te voegen
  • Scherm
  • Geen overbodige apps

Minpunten

• Ontbreken notificatieLED
  • Groter dan noodzakelijk voor 5"
  • Geen 5Ghz
  • Geluidskwaliteit bellen

Ik heb de telefoon niet zelf in bezit maar gekocht voor zus en ma.

Besturingssysteem

19 december 2016 Android 6.0.1, beveiligingspatch 1 oktober 2016.
3 april 2017 Android 6.0.1, beveilingspatch 1 februari 2017.
10 augustus 2017 Android 6.0.1, beveilingspatch is nog 1 mei 2017.
Op de site van Motorola bron is te vinden dat het toestel Android 7 (Nougat) krijgt!

Hardware

Behuizing
Voelt stevig aan.
Had liever een iets compacter toestel maar gaat net.
Geen NotificatieLED is een gemis. Er is geen always on screen beschikbaar dus aanzetten om te kijken of er berichten zijn.
Geluidskwaliteit bellen
Niet geweldig. Er was een lichte ruis te horen. Met name bij spreken van andere partij. Dit was bij twee exemplaren het geval!
Dit was bij een test in Zeeland. Van gebruikers zelf geen klachten gehoord. Vergeleken met mijn WileyFox minder!
Beeldscherm
Prima scherm. (geen AMOLED naar LCD)
Technische kenmerken
Specificaties prima en ruim voldoende voor Whatsapp en andere licht zaken.
Camera
Van plan om gelijke fotos met de Samsung Galaxy S2, WileyFox Spark+ en Moto G Play te vergelijken. Eerste poging helaas mislukt doordat de standaard instelling van de moto op 16:9 lijkt te staan 6MP i.p.v. 4:3 8MP.
Full HD video is beschikbaar (in tegenstelling tot Moto e 2016)
Bluetooth verbindingen
Niet getest.
Accu
Erg goed.
Opladen
Bij de Motorola G Play wordt in tegenstelling tot de WileyFox een lader meegeleverd.
De capaciteit van de lader is laag (550mA).
Verder groot blok bij USB aansluiting en daardoor niet te gebruiken icm hoesjes.

Met een hogere capaciteit lader lijkt het opladen van een stuk minder tijd in te nemen dan het opladen van de WileyFox met dezelfde lader.
GPS
Ik heb een vraag ontvangen om de GPS te testen van het toestel.
Na steekproeven kan ik niet anders zeggen dan dat GPS werkt zonder problemen.
Wifi
Niet getest. Alleen 2.4ghz beschikbaar.

Vorige toestellen

Qua referentie: Samsung Galaxy S2, WileyFox Spark+
Ervaring overige toestellen: Moto E 2016 & Motorola G 4 Play.

Waarom deze?

Prima toestel met goed scherm en prima accuduur voor een acceptabele prijs.

Kopen of niet?

Als accuduur en prijs belangrijker is dan bellen dan ja.
Voor zowel de beller als de gebelde is de geluidskwaliteit niet top.
Dit is niet exemplarisch en vergeleken met een toestel uit dezelfde prijscategorie.
Heb dit echter na mijn ervaring/test in Zeeland niet nogmaals getest.

Overzicht alternatieven

Updates review

- 12/12/2016 : initiële review
- 19/12/2016 : Android 6.0.1, beveiligingspatch 1 oktober 2016.
- 03/04/2017 : Android 6.0.1, beveiligingspatch 1 februari 2017.
- 10/08/2017: review herschreven en aangevuld - beveiligingspatch 1 mei 2017.

Heb jij ook een Motorola Moto G Play (2016) Wit?

Wat is je ervaring met de GPS? Ik heb zonet voor de 2e keer de mijne voor reparatie teruggebracht omdat de GPS niet goed functioneert. Tijdens het rijden verliest hij continu de GPS connectie, hij denkt dat ik nog rijdt terwijl ik stilsta etc.

Ik heb wat testjes gedaan met de app "GPS Status & Toolbox" en die gaf behoorlijke foutmarges, sowieso meestal boven de 10m maar ook met uitschieters naar 150m.

Op fora kom ik nog veel anderen met soortgelijke problemen met dit toestel tegen, omdat jij er in jouw review geen melding van maakt, was ik benieuwd of jij dat probleem niet hebt.
Met één van de toestellen vanavond een korte rit gemaakt met Google Maps als navi in de auto. Dit was met LocatieModus op Grote nauwkeurigheid (incl. mobiele netwerken).
Het toestel weet dan goed waar ik ben.

Met het andere toestel is tweemaal, zonder problemen, genavigeerd met Google Maps.
Dit was met LocatieModus op Grote nauwkeurigheid (incl. mobiele netwerken)

GPS heb ik niet los gebruikt of getest.
Ik zal zondag een test uitvoeren met Locatiemodus op alleen GPS.

Twee vragen,
1) navigeer je wel goed met Locatiemodus op Grote nauwkeurigheid?
2) hoe zit het met de geluidskwaliteit? Herken je mijn opmerking dat het beter kan?

[Reactie gewijzigd door rluitjes op 2 maart 2017 22:26]

Bedankt voor je reactie! Ik gebruik locatie modus met grote nauwkeurigheid en zelfs dan heb ik dus genoemde problemen. Als je eens zou kunnen testen met de GPS toolbox, been ik erg benieuwd naar jouw resultaten.

Mbt geluidskwaliteit: ik gebruik mijn toestel eigenlijk niet om te bellen, dus kan je vraag helaas niet beantwoorden. Zodra hij weer terug is, zal ik het eens proberen.
Met Locatiemodus op 'Alleen apparaat' (alleen GPS) gaat navigeren met Google Maps goed.
Heb een route gepland met veel kleine straatjes en bij een andere straat inrijden volgde de pijl prima. Iets later verlegd ook Google Maps de route.

GPS Toolbox geïnstalleerd (andere app!).
Signal is in de auto Poor. Buiten de auto Poor/Moderate.
Met rond 10-13 van de 20-22 satellieten. De Accuracy is tussen de 3,0 en 8,0 meter dus prima. Snap de Poor niet helemaal aangezien de Accuracy ook in een rijdende auto tussen de 4-8 meter blijft en de pijl mijn rijdende auto volgt. Wel springt hij van plek naar plek maar dat komt wellicht doordat de applicatie zelf werkt met pijlmomenten.

Zelfs in huis wordt het signaal gevonden (poor) met een Accuratie van nu 6,0 m.

Met de APP "GPS Status & Toolbox'' heb ik als ik buiten loop een foutmarge van 5 meter.
Binnen in huis een foutmarge van rond de 8-10 meter die af en toe flink oploopt. Dit is echter normaal in mijn ogen. Verbaas mij er over dat er überhaupt een fix mogelijk is.

Naar aanleiding van mijn steekproeven is mijn conclusie is dat de GPS naar behoren functioneert! Als dat niet het geval is mobiel blijven opsturen totdat je een nieuw exemplaar ontvangt want met dit toestel moet goed navigeren mogelijk zijn.

Het toestel wordt hier met plezier gebruikt!
Bedankt voor je uitgebreide test en terugkoppeling! Accuracy in de auto is bij jou veel beter dan bij mij. Ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Weer een software update zal weinig zin hebben, denk ik. Dus of ze doen iets met de hardware of ze bieden een nieuw of ander toestel aan. In elk geval fijn om te weten dat er ook exemplaren zijn die wel goed werken. Vind het verder namelijk ook een top toestel.

Nogmaals bedankt!
Ik heb mijn toestel weer terug. Er is een aantal contacten vervangen en dat heeft wel verbetering opgeleverd. Onder het rijden haal ik nu een foutmarge van 3-11m en raakt de GPS niet of nauwelijks meer verdwaald. Ik hoop dat het zo blijft en is opgelost!

Nogmaals bedankt voor je moeite!
Top, bedankt voor de terugkoppeling.
Veilige en nauwkeurige kilometers toegewenst :)
Helaas, na een paar weken moest ik toch concluderen dat de GPS nog niet voldeed. De oude klachten begonnen zich weer in toenemende mate voor te doen. Heb daarom het toestel teruggebracht en omgeruild voor een nieuwe G5. Wat een verschil! Jammer, maar ik had er met de G4 Play geen vertrouwen meer in.