Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 32bit) Review

Devil777 5 november 2009, laatste update op 30 januari 2010, 7.107 views

Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 32bit)

Pluspunten

• Terugwaardse compatibiliteit
  • Sneller en functioneler dan Windows Vista
  • Werkt ook redelijk op 512MB ram

Minpunten

• Hoge prijs
  • Verbeteringen van de snelheid op oude hardware nog steeds mogelijk
  • Thuisgroepen doen soms vreemd

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Versies
Microsoft heeft Windows 7 uitgebracht in twee smaken: 32 en 64 bit. Alle edities zijn te krijgen in deze twee soorten, maar gelukkig zijn ze uitwisselbaar, alleen de software op de DVD is anders. Dat betekent dat als je één DVD met 32 bit hebt en één met 64 bit, dat je legaal op beide 64 bit kan installeren of op beide 32 bit.

Vroeger was het zo dat de DVD van elke editie anders was, zoals bij XP pro en XP home. Tegenwoordig is dit niet meer zo, en bij elke installatie wordt in feite de Ultimate versie geïnstalleerd, alleen worden de onderdelen waarvoor je niet betaalt onbruikbaar gemaakt. Hierdoor kun je door het betalen van een flinke som geld direct je software upgraden.

Ik heb zelf de Ultimate versie, maar ik heb tot nu toe de extra functies nooit gebruikt, en omdat de Ultimate versie nauwelijks views krijgt heb ik besloten de review hier te plaatsen.

Systeemeisen
Het systeem werkt prima op een desktop computer waar eerst Windows Vista op gebruikt werd, en er is zelfs een duidelijke snelheidsverbetering merkbaar. Een goede grafische kaart is niet echt nodig, met een mindere werkt het systeem prima, alleen lopen bepaalde animaties een beetje stroef. Windows 7 is al bruikbaar op 512MB ram, wat bij Vista toch echt niet het geval was.

Toch zou Microsoft er goed aan doen om de prestaties op goedkope pc's nog verder te verbeteren

Hoewel het ontwikkelen van Windows 7 ongetwijfeld veel geld en moeite heeft gekost, vind ik de prijs het grootste nadeel. Om de computers in ons huis te upgraden, hadden we gelukkig studenten-licenties van 18 euro per stuk. Zonder deze licenties had ik waarschijnlijk maar één of twee pc's geupgrade.
Dat is zonde. Het kost Microsoft nagenoeg niets om software te versprijden nadat het ontwikkeld is, en ik denk dat als ze de prijzen zouden verlagen, er veel meer verkocht zou worden, wat de prijsverlaging ruimschoots zou compenseren. Het besturingssysteem Snow Leopard kost bijvoorbeeld maar 25 euro.

Functionaliteit
Veel hierover is te lezen in de Tweakers.net review

Een besturingssysteem is eigenlijk ontworpen om tussen de gebruiker en de computer te staan: je wilt niet in nullen en enen met je computer staan te communiceren. Bovendien weten veel mensen niet eens wat nullen en enen zijn, en dan is het handig als een besturingssysteem ver van het binaire gedeelte af staat. Soms is het toch nodig om je computer van dichtbij te bekijken, bijvoorbeeld als hardware niet goed werkt, je ruzie hebt met het netwerk, enzovoort. Windows Vista heeft toen de probleemoplossers geïntroduceerd: druk op een knop en je computer begint te ratelen en na een tijdje werkt alles weer. Helaas werkt dat niet helemaal zo, wizards zijn totaal waardeloos, ze zeggen vaak dat er een onbekend probleem is en dat je de systeembeheerder moet bellen (handig als je die zelf bent). Hoewel het misschien een beginnend gebruiker erop kan wijzen dat de netwerkkabel eruit ligt. Gelukkig heeft Microsoft het kopje systeembeheer in het configuratiescherm goed onderhouden, zodat je gemakkelijk ingewikkelde aanpassingen aan je computer kunt maken.
Systeembeheer in Configuratiescherm

Paint, Wordpad en Rekenmachine zijn een aantal van de programma's die Microsoft heeft vernieuwd in 7. Een andere leuke nieuwe functie is het roteren van achtergronden, zo heb je elke dag een nieuwe vakantiefoto op je scherm
Achtergrond-rotatie

Thuisgroepen
Microsoft heeft bij deze versie van het besturingssysteem een nieuwe manier van netwerken toegevoegd: de thuisgroepen. Dit is een ad-hoc manier van netwerken: er is geen centrale server nodig. Het is de hetzelfde concept als Werkgroepen. Gelukkig ondersteunt 7 deze werkgroepen nog steeds, zodat communiceren met oudere pc's geen probleem is. Een voordeel van Thuisgroepen is dat het sneller en gemakkelijker in de stellen is dan Werkgroepen, en dat dataverkeer versleuteld wordt met een 128-bit sleutel. Net als dat werkgroepen bekend staat om irritante problemen op het gebied van werken, is dit het zelfde bij Thuisgroepen. Een aantal keer wouden computers elkaar niet herkennen, maar toen ik ze beide had herstart werkte het weer. Typisch Windows...

De ouderwetse manier van netwerken werkt nog steeds; dit is de enige Windows 7 pc in het netwerk

Taakbalk
Microsoft heeft in 7 de taakbalk behoorlijk vernieuwd:
De kleine icoontjes die in XP altijd naast de start-knop stonden, zijn weg. In plaats daarvan staan die icoontjes op de zelfde manier naast de programma's die al gestart zijn. Door erop te klikken starten ze op en veranderen ze van kleur. Ze blijven dan op de zelfde plek staan. Als er meerdere vensters van dat programma geopend zijn, zie je dat aan het icoon. Als je met je muis op dat icoon gaat staan, zie je de thumbnails van de vensters.

UAC
User Account Control. Bedoeld om de veiligheid te vergroten, veel mensen werden echter gek van alle dialoogvensters en zetten het systeem volledig uit. In 7 heeft Microsoft verschillende niveaus aangebracht en staat UAC standaard op de één na hoogste instelling. Er worden dan relatief weinig vragen gesteld. Ik heb UAC direct op de hoogste instelling gezet voor extra veiligheid. En als je ZoneAlarm gewend bent valt die irritatie best wel mee :)

Onderhoudscentrum
In Beveiligingscentrum is vervangen door Onderhoudscentrum. Dit programma voorziet de gebruiker nu van irritante berichten over updates, virusscanners, spyware, backups, etc... Handig voor de leek en gelukkig kun je het uitzetten.

Compatibiliteit
Wij hebben een Canon ip3000 printer, een epson 1260 scanner, en een hoop andere apparaten zoals mp3 spelers, kaartlezers en mobieltjes. Deze werken allemaal onder problemen. Helaas waren er wel problemen met mijn Asus 1005HA-M netbook, maar dat ligt aan de drivers van Asus.

Ook een poster programma uit 1995 dat voor Windows 95 bedoeld was werkte zonder problemen.

Microsoft heeft goed zijn best gedaan om de problemen van Vista op te lossen, 7 vreet minder resources dan Vista en loopt een stuk sneller. Ook werken de nieuwe functies zoals de aangepaste taakbalk zeer prettig. Bijna alle programma's die op Vista werken, werken ook op 7, en hardwarefabrikanten zijn gelukkig nu een stuk sneller met het uitbrengen van drivers voor het nieuwe besturingssysteem

Heb jij ook een Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 32bit)?

Tot mijn grote vreugde beginnen de reviews m.b.t. W7 beter te worden. M.a.w. je hebt een zeer verdienstelijke review gefrabriceerd, mijn complimenten.

Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om W7 te installeren en mijn gloednieuwe laptop is met Vista uitgeleverd (hetgeen overigens geen straf meer is) :? .

Wat de bedragen die je noemt, kan ik me volledig vinden in wat jqv hierboven schrijft. Hoe kom je überhaupt aan een legale studenten versie voor maar € 18,=, bij slim zitten die op € 69,75.

Komen we gelijk op de prijs. Ja, de full version van Ultimate is duur, maar te duur? Voor veel mensen is het Ultimate totaal niet aantrekkelijk, omdat HP alles biedt wat ze zoeken en stukken voordeliger is. Meestal praat je echter niet over de full version maar over een OEM of een up-grade. Daarnaast kan menigeen het via surfspot, slim of de academy bestellen (zelf student, een kind dat onderwijs volgt, of medewerker in het onderwijs) dat de prijzen nog eens weer een stuk lager zijn. Als je daar bij optelt dat het je meest gebruikte stukje software is, welke jaren meegaat en bovendien nog eens bijzonder complex en uitgebreid is, dan is het eigenlijk een schijntje dat je er voor neer moet tellen.

De vergelijking met Apple (OS X) komt ook overal om de hoek kijken is imo absoluut onterecht. MS werkt met SP's, die gratis ter beschikking worden gesteld. Meestal zo;n stuk of 3 in de life-cycle. Als je tijdig up-grade gebruik je er hier iig 2 van. Dus je mag de prijs t.o.v. OS X gewoon door 3 delen, en dan liggen die prijzen toch wel erg dicht bij elkaar. Toegegeven W7 is de positieve uitzondering op de "regel" dat het OS van MS eigenlijk pas bruikbaar wordt naar SP 1, maar dat doet er niet aan af dat de prijs toch zeer redelijk te noemen is, zeker als ik het vergelijk met een of andere game.

De systeemeisen geef je slechts een voldoende, terwijl je in je stuk schrijft dat het al bruikbaar is met 512 MB en geen top grafka. Daarnaast is het systeem zeer bruikbaar als je systeem een score van 3 haalt en daar voldoet eigenlijk ieder modern (maar ook menig oud) systeem aan. Je moet dan geen die-hard gamer zijn natuurlijk, maar dat heeft niets met het OS te maken,

Jammer dat voor de functionaliteit (voor het grootste deel) naar de review verwijst, want juist een gebruikerservaring is in deze zeer waardevol. Gelukkig vertel je daarna toch nog wel een aantal zeer waardevolle bevindingen.
Klinkt zeer bekend in de oren van deze netwerk-leek. Ik snap er af en toe niets van.... dan wel, dan weer niet, je ziet alleen je computer waarop je werkt en ga zo maar door. En dan laat ik het nota-bene nog wel automatisch instellen }:O. Zal wel wat met mijn onkunde te maken hebben....

Ik weet niet of ik de nieuwe taakbalk nou wel een verbetering vind. Ik vind de iconen er lomp en groot uizien en de view-optie is niet nieuw. Maar dit zal ongetwijfeld wel ergens te tweaken zijn.

Tot slot merk je op dat W7 een stuk sneller loopt dan Vista. Waarop baseer je dit. Is het gevoelsmatig of heb je daar ook metingen aan gedaan? Daarnaast vraag ik me af waar je het dan precies over hebt: laadt programmatuur sneller, is de GUI sneller, ondervind je ook nog binnen programmatuur snelheidswinst of alleen in het OS, enz.

Wat de drivers betreft heb ik begrepen van de verschillende artikelen die ik gelezen heb dat ze gewoon 100% compatible zijn met Vista. Dus als er goede drivers voor W7 komen heeft Visat daar ook voordeel bij... of is deze conclusie te snel getrokken en mag je alleen zeggen dat de Vista drivers onder W7 werken maar andersom niet persé het geval is.

Nogamaals bedankt voor je review.
Wat betreft de drivers, dat weet ik niet. Maar eigenlijk elk apparaat heeft nu wel Vista drivers, ookal hadden ze die beter eerder beschikbaar kunnen maken. Ik ga over een tijdje ook de x64 versie uitproberen, met een Intel X25 en ook met een Nvidia Ion 330 en nog andere hardware. Dan ga ik ook echte snelheidsmetingen doen. De snelheid waarover ik het in deze review heb is inderdaad vooral gevoelsmatig.

[Reactie gewijzigd door Devil777 op 6 november 2009 12:21]

Natuurlijk onzin dat de pijs van een product alleen afhankelijk is van de verspreiding ervan.

De meeste snow leopards worden verkocht voor en samen met te duur geprijsde apparatuur.
De winst van Apple zit hem in de hardware.

MS heeft geen hardware voor windows 7 en moet de winst behalen door de verkoop van software.
De ontwikkelingskosten moeten ook betaald en natuurlijk de distributie.
Met de winst die hier boven op komt kunnen ze nieuwe en betere producten zoals Windows 7 (verbetering tov Win Vista) ook nog eens betalen.

Ik vind al met al een family pack mooi geprijsd.
En de 18 euro zoals jij betaald hebt klopt ook niet helemaal.
Als je werkt op een onderwijs instelling zijn de licentiekosten reeds door jouw werkgever betaald.
Jij betaald alleen de verspreiding en de admin kosten.

Studenten betalen meer. Ergens in de buurt van de €70 euro.

Overigens betaalde ik op mijn onderwijsinstelling €17,-

Verder een goede review.
:edit typo

[Reactie gewijzigd door jqv op 5 november 2009 19:57]

Goede review, 't weerspiegelt de ervaringen die ik heb met 7 ook zeker; niets dan lof in dat opzicht. :)
offtopic:
Bedoel je niet rouleren?
"Software bloat nog steeds aanwezig" is geen negatieve eigenschap van het OS maar van de leverancier.
Verder vraag ik me af wat je met deze review wilt? Je beschrijft niet wat jouw ervaringen met W7 zijn en je geeft geen conclusie.... :s

Ok. Sorry dat ik te snel reageerde. Mooie review zo! :)

[Reactie gewijzigd door juhet op 5 november 2009 16:45]

Je hebt helemaal gelijk. De review was nog niet af, maar hij ging per ongeluk uit de previewmodus...