Raspberry Pi Model B+ (512MB) Review

jetspiking 11 december 2016, laatste update op 16 maart 2017, 200 views

Raspberry Pi Model B+ (512MB)

Leuke computer voor een goede prijs! Lees vooral de uitgebreide review!

Pluspunten

• Stevig
  • Wordt niet warm
  • Goede grootte, past vrijwel overal in
  • HDMI
  • Veel mogelijkheden met de GPIO pins
  • Start op vanaf een sd kaartje
  • Full-size ethernet port

Minpunten

• Niet de snelste
  • Weinig usb poorten (2)
  • Geen wifi

Layout Score: 5
Raspberry pi model B 512mb met twee usb poorten

De Raspberry Pi is een goedkoop computertje met een oneindigheid aan mogelijkheden, er is ook een zee van projecten te vinden voor de Raspberry Pi, in mijn review zal ik het hebben over mogelijkheden en hoe ik de mijne gebruik, dit is namelijk in combinatie met RetroPie. En loopt alles lekker op de Raspberry zonder al te veel haperingen? Lees hiervoor door.

De Raspberry Pi heeft een handjevol met aansluitingen, waaronder:

-HDMI
-Ethernet / UTP
-Micro usb voor de stroom
-Sd kaart lezer (hier komt het besturingssysteem op)
-Micro USB ingang voor de stroom toevoer
-2 x USB poort
-Headphone poort
-GPIO

Zelf gebruik ik om het beeld op mijn VGA monitor te krijgen, een HDMI naar VGA convertor, deze werkt prima, en is zeer handig mocht je geen HDMI ingang hebben op een televisie of monitor.

Wat wel écht heel cool is aan de USB ingang, is dat je de Raspberry Pi van stroom kunt voorzien via een power bank, laat die ideën in je opborrelen, en ga na het lezen van deze review vooral aan de slag ermee!

De GPIO pins hebben duizenden toepassingen, zie deze link voor de GPIO pinout.

Er zijn ontzettend veel projecten die je kunt uitwerken met de Raspberry Pi, van arcade kast tot een automatische katten voer apparaat! Op deze site zie je een lijst met de top 22 Raspberry Pi projecten, kijk hier even naar, of als je nog steeds er niet uit bent wat je wilt maken, Google ;) !

Zelf heb ik mijn Raspberry Pi tot nu toe gebruikt voor één ding, RetroPie. RetroPie is een besturingssysteem voor de RaspberryPi die (bijna) alle Retro spel consoles ondersteund, met native controller support zoals dat heet, dus je hoeft geen drivers of iets te installeren, gewoon plug and configure :P.

Ik heb zelf een Nes controller geconfigureert met de Raspberry Pi, dit is niet aan te raden vanwege het gebrek aan knopjes, een goede controller is een Playstation of Nintendo 64 controller.

Zorg ook dat je een lekker grote sd kaart neemt, want die games slurpen je sd kaart op, alhoewel dat bij wat oudere consoles een stuk meevalt, maar bij bijvoorbeeld de Playstation X is het al gauw meer dan een gigabyte per spel.

Zorg dat je sd kaart minimaal klasse 10 is, omdat het OS anders zeer traag verloopt, of niet eens wil opstarten!

Ik heb games zoals Space Invaders, Tekken, Mario Kart en Super Mario 64 gespeeld, Mario kart en Space invaders die liepen goed, maar Tekken verliep niet optimaal. Super Mario 64 was een ramp, constant slow motion, voor deze games kun je beter een Raspberry Pi nemen met betere hardware. De Raspberry Pi B 512mb wordt niet heet onder de zware belasting, maar ik heb gehoord dat de nieuwere versies wel (te) heet kunnen worden, zorg dus voor goede koeling.

Leuke computer met al maar wat mogelijkheden, maar mocht je de kant opgaan van gamen levert deze Raspberry Pi niet genoeg kracht, vandaar 4 sterren in plaats van 5.

Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben, laat deze vooral achter tussen de reacties.

Heb jij ook een Raspberry Pi Model B+ (512MB)?

Meer advertenties