Xiaomi Yeelight E27 Review

kanem0chi 11 december 2016, laatste update op 2 maart 2017, 12.202 views

Xiaomi Yeelight E27

Goed afgewerkte en betaalbare RGBW LED lamp, die via de goed uitgewerkte applicatie makkelijke te bedienen is. Ook een stuk goedkoper dan de Philips Hue lichten. Een leuk Kerst cadeau!

Pluspunten

• Mogelijkheid om de lamp als wake-up light in te stellen, alsook op tijd 'x' uit te laten gaan. Zeer relaxed wakker worden!
  • Eenvoudige en gebruiksvriendelijke applicatie
  • Goede afwerking en voelt zeer degelijk aan
  • Engelse handleiding beschikbaar
  • CE markering en alle overige keurmerken aanwezig
  • Prijs / kwaliteit is zeer goed, en doet goed zijn werk

Minpunten

• Lichtintensiteit had iets hoger gemogen.

Kwaliteit Score: 5

Yeelight is een Chinese fabrikant van LED smart lampen die met Xiaomi samenwerkt om hun producten makkelijk aan de man te brengen. De naam geeft grotendeels al aan wat het doet. Een lamp die gebruikt maakt van LEDs en die aan te sturen zijn via de Mi Home of Yeelight applicatie. Je kan het makkelijk vergelijken met de Philips Hue lampen, al is de Yeelight stukken goedkoper, en doet het precies hetzelfde. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om de Mi Band eraan te koppelen, en dit als een Beacon in te stellen. Lees hier mijn Mi Band 2 review als je die nog niet heb gelezen, al meer dan 50.000 andere hebben dit wel al gelezen!

Mocht je na het lezen van deze review nou ook net zo enthousiast zijn, dan kan je de Wi-Fi versie bestellen bij Tmart.com

De Yeelight komt OSRAM LEDs welke 16 miljoen kleuren kunnen weergeven met een lumen waarde van 500 lumen. De kleurentemperatuur ligt tussen de 1700K - 6500K en volgens Xiaomi moet de lamp 11 jaar meegaan. Het aantal uren is niet vermeld, maar met 11 jaar zal dat wel een hoop zijn. :P Verder kan de applicatie gebruikt worden als je IOS 5.0 of Android 4.3 en hoger hebt.

De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiŽle pagina van yeelight.com (Chinees)

In tegenstelling tot veel Xiaomi producten, komt de Xiaomi Yeelight niet in een witte doos, maar een karton achtige kleur van precies hetzelfde materiaal. Ook hier is weer een minimalistisch design op toegepast. Veel meer dan 3x 'Yeelight' en een specificaties sticker vinden we niet op de doos.

In de doos zelf vinden we ook een minimalistisch design, en toch vind ik dat wel wat hebben, want dan draait alles dus om 'just the product'. We zien dat de lamp goed beschermd is, en daardoor ook heel zal blijven tijdens transport.

Behalve de lamp en de handleiding vinden we niks anders in de doos.

In de doos:
- Yeelight LED smart light
- Engels + Chinees handleiding

Toen ik de lamp in mijn handen pakte, verbaasde mij het dat de behuizing gemaakt is van plastic, dit omdat de behuizing namelijk visueel op aluminium lijkt, en het product ook nog wel redelijk zwaar is, vergeleken met een normale gloeilamp.

De gehele unboxing, installatie van de lamp en het gebruik er van, heb ik vast gelegd in een video, om zo de review wat verduidelijking te geven, omdat het anders heel erg veel schrijfwerk werd. De video staat op youtube, en is daarom in het Engels gedaan, om zo andere ook te kunnen informeren:

Als je de Yeelight heb geplaatst, dan zijn de stappen als volgt. Download de Mi Home app of Yeelight Blue app ( of van de IOS store) en zet zowel je bluetooth verbinding, als de lamp aan.

In mijn review/voorbeeld, gebruik ik de Yeelight App, omdat daarmee geadverteerd word op de verpakking. De lamp is nagenoeg direct gevonden, en je kan wat instellingen aanpassen eventueel gewenst. Ook kan je de Mi Band 2 gelijk als Beacon instellen.

Hierna kom je bij de overzichtspagina terecht, welke simpel en makkelijk in gebruik is, en ook een fris design heeft. Veel hoef ik niet uit te leggen, omdat bijna alles wel vanzelf sprekend is, en zeer goed werkt! Zoals altijd, de taal is alleen in het Chinees of Engels beschikbaar, maar Engels moet voor de echte Tweakers onder ons geen probleem zijn, toch? :)

Het gebruik van de applicatie is heel gemakkelijk. Wanneer je je vinger omhoog of omlaag veegt, bepaal je de sterkte van de lichtintensiteit. Draai je aan het wiel, dan verander je van kleur. Standaard begint de applicatie met de 'sunrise' setting. Ook kan je hier een tijd instellen wanneer de lamp aan, of uit moet gaan. Dit is een hele relaxed manier van wakker worden, alsook je ogen meer rust krijgen.

Mocht je het thuis graag wat romantischer maken, of in een feest-stemming zijn, dan kan je naar de kleuren settings gaan, en hier zelf een draai aan het wiel geven om een kleur in te stellen. Houdt er wel rekening mee, dat de kleur alleen getoond word wanneer je je vinger loslaat van het scherm. Om te zien hoe goed, snel dit werkt, of de disco functie werkt, raad ik je aan om mijn video review te bekijken omdat dit schriftelijk moeilijk is uit te leggen hoe het werkt en wat ik er van vind: https://www.youtube.com/watch?v=xW0KM4ntgdE

Hieronder een aantal impressies van de ingestelde kleuren, allemaal op een waarde van 50 ingesteld (op een schaal van 1 tot 100 lichtintensiteit)

Meer Xiaomi Reviews lezen?
Vers van de pers: productreview: Xiaoyi M1 + 12-40mm F3.5-5.6 Zwart review door kanem0chi
+ 17.500 views -> productreview: Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" review door kanem0chi
+ 7.500 views -> productreview: Xiaomi Mi Drone review door kanem0chi
+ 6.500 views -> productreview: Xiaomi Mi5s (4GB ram, 128GB opslag) Zilver review door kanem0chi

Andere veel bekeken Smart Home producten zijn onder andere:
- Chocoball zijn review: productreview: Xiaomi Yeelight bedlamp review door Chocoball

De Yeelight is een zeer interessante en goede lamp, die goedkoper is dan de Philips Hue maar wel hetzelfde werk levert. Vooral de Turn-on functie en de automatische Turn-off functie is een fijne feature, om zo rustiger wakker te worden, alsook minder energie te verspillen mocht je wel in slaap vallen. De turn off can ook met de Beacon worden ingesteld.

De bediening van de lamp werkt prettig en gemakkelijk via de applicatie, die goed in elkaar steekt. De bediening van de kleuren is kinderlijk eenvoudig, maar heeft wel een veelvoud aan instelmogelijkheden, waardoor de lamp voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Wat betreft de sterkte van de lamp, mocht je een nogal grootte woonkamer hebben, dan is het bijvoorbeeld prettig om 2 lampen te hebben, omdat 1 lamp waarschijnlijk net niet sterk of fel genoeg zal zijn.

Ik heb daarom ook minpunten, omdat de lamp nagenoeg perfect is, al helemaal voor in de slaapkamer. De Yeelight komt standaard met alle CE en overige keurmerken, waardoor het gewoon naar Europa geÔmporteerd mag en kan worden, en is er ook een Engelstalige handleiding beschikbaar.

Mocht je zelf graag ook de Yeelight willen hebben, dan kan je deze bijvoorbeeld op Mi.com zeer goedkoop aanschaffen als je in China woont, anders kan je bijvoorbeeld bij http://www.tmart.com.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Yeelight vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Yeelight E27?

Wat doet zo'n lamp als je ze:
- met de schakelaar AAN zet
- de kleur via de app instelt op bvb oranje 50%
- met de schakelaar UIT zet
dan gaat ie UIT veronderstel ik ;-)
maar wat ik me afvraag is, wat gebeurt er als je ze dan
- met de schakelaar terug AAN zet

> welke kleur/sterkte heeft ze dan?
Oranje 50%, factory default of persoonlijk instelbare default?
> hoe lang duurt het ongeveer voor je met de app kan connecteren?
instant, na x seconden, eerst opnieuw 'pairen' ?

Als ik de lamp in mijn woonkamer vervang door een smartbulb
wil ik die namelijk ook nog op de 'domme' manier bedienen,
met de schakelaar naast de deur.

Nikolaas
Ik heb een aantal MiLights, en had ook zo'n setup in de slaapkamer.
Uiteindelijk heb ik hem daar weggehaald, omdat het bedienen op de domme manier niet werkt. Nouja het werkt wel, maar niet in combinatie met de slimme manier.

Je krijgt namelijk de volgende problemen:
- als je de lamp met de schakelaar uitgezet hebt, heeft hij geen stroom, je kunt hem dan ook niet (bijvoorbeeld vanuit je bed) met de app aanzetten, omdat je dan eerst de schakelaar om moet zetten
- als je de lamp met de app uitgezet hebt, en je schakelt de schakelaar om, dan haal je de stroom er af, je moet dan nog een keer de schakelaar omzetten om het stroom er weer op te zetten (de lamp gaat dan wel aan).

Ofwel, omdat de schakelaar de stroom er af haalt, krijg je dit soort issues, dat zal met deze lamp niet anders zijn.

Wat betreft de kleur kan intensiteit kan ik je niet helpen. De MiLight gaat op de laatste setting aan, maar dat kan met deze lamp natuurlijk anders zijn.
Dit is wat mij betreft precies zoals je zou verwachten hoe het werkt, hij onthoudt dus zijn laatste setting. Als je die dus op de "normale" stand zet werkt het als een gewone lamp.

Je gaat toch niet de lamp eerst met de app uitzetten en dan ook nog eens met de schakelaar? 8)7

Voor de iPhone app voor deze Yeelight lamp is zelfs een widget beschikbaar, direct vanaf je lockscreen je lamp bedienen voor 2 tientjes is wat mij betreft perfect :)
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt:
Ik probeer te zeggen dat het in de praktijk niet handig is om een dergelijke slimme lamp ook nog met de ouderwetse wandschakelaar te bedienen. Als je die door elkaar gaat gebruiken dan krijg je situaties waarbij de app niet werkt omdat de wandschakelaar uit staat, of dat je de lamp met de wandschakelaar uit zet terwijl je hem aan wilde zetten.

Het komt er op neer dat je je er telkens bij het aanzetten van de lamp bewust van moet zijn hoe je hem de laatste keer uitgezet hebt. Als dat met de wandschakelaar is, moet je de lamp dus eerst weer aanzetten met de wandschakelaar, voordat je hem met de app kunt bedienen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de woonsituatie van Nikolaas is, maar als je samenwoont dan is het helemaal een drama, want ik ga niet telkens aan mijn vriendin vragen of ze de wandschakelaar omgezet heeft of niet als ze even in de kledingkast op de slaapkamer gekeken heeft.

Maar zelfs zonder vriendin zal het (zeker in het begin) vaak voorkomen dat de schakelaar uit staat. Een praktijkschets:
In mijn situatie had ik de lamp dus in de slaapkamer. 's Ochtends wordt ik wakker, en zet ik met de app de lamp aan. Ik doe de gordijnen open pak mijn kleren en zet met de app de lamp uit. Vervolgens let ik niet op de tijd, en moet ik 3 minuten voordat ik in de auto moet zitten mijn koffie nog opdrinken. Snel slurp ik die op, maar uiteraard knoei ik daarbij over mijn overhemd.. G$dverk*t, snel de slaapkamer in om een schoon overhemd te pakken. Het is nog wat schemerig en ik druk op de lichtschakelaar... niets... Oh ja, ik had hem met de app uitgezet. Hop, nog een keer de lichtschakelaar dus, en het licht gaat aan. Snel trek ik een schoon overhemd aan, en hop naar buiten. Terwijl ik door de deur ga nog snel even een tikje op de lichtschakelaar om het licht weer uit te zetten.
's Avonds kruip ik in bed, en besluit nog even een boekje te gaan lezen. Ik pak mijn telefoon er bij om de lamp aan te zetten. P*tverdorie! Die had ik vanochtend met de schakelaar uitgezet. Licht vloekend ga ik mijn warme bedje uit om naar de lichtschakelaar te lopen, en het licht aan te zetten. Als ik weer in bed kruip heb ik al geen zin meer om te lezen, en zet ik met de app mijn lamp weer uit.

Het gedrag van de lamp is dus inderdaad precies zoals je zou verwachten, maar in de praktijk vaak onhandig.

[Reactie gewijzigd door TheFes op 12 december 2016 16:12]

Haha wat een heerlijke reactie!

Ik snap je probleem wel, eigenlijk zou de ouderwetse lichtknop nog zo "geprogrammeerd" moeten worden dat niet de stroom eraf gaat, maar de lamp gewoon naar 0% gaat, is wat je bedoeld? Ik ben bang dat dat weer het hele gemak weg gaat nemen..

Ach, ik probeer het wel eerst in mijn mancave }>
Zolang je een mancave hebt, maak je geen zorgen. Jij bent dan de enige die de schakelaar bedient ;)

Veel klopt met wat er bovenstaand is gezegd, al zal het filmpje misschien ook nog wel het een en ander verduidelijken.

Mocht je nog meer vragen hebben, stuur eventjes een PM :)
Hij is ondertussen een weekje binnen en werkt prima! Precies zoals in je review beschreven. Een leuke toevoeging voor de iPhone gebruikers is misschien wel dat er een widget beschikbaar is, zo hoef je de iPhone niet te ontgrendelen om het licht even snel aan/uit te zetten.

Super :)
Daarom is het belangrijk om andere simpele controllers bij de hand te hebben die de lamp(en) kunnen bedienen.
Al meerdere jaren lampen van een ander merk in gebruik maar daar bijna net zoveel "controllers" bij in gebruik als lampen en dan tel ik de apps op tablet en telefoon niet mee.
De wandschakelaar heeft een plaatje "out of order" en wordt alleen in het uiterste geval op 1 lamp als schakelaar gebruikt.
Maar zonder lichtknop was het waarschijnlijk ook nog lastig geweest.
Je voorbeeld: je knoeit rent naar boven voor een schoon shirt, daar is het donker en bedenkt de telefoon ligt nog beneden op tafel, weer naar beneden, omdat je snel wilt gooi je de telefoon op bed omdat je snel een shirt aan moet trekken. Rent weer naar beneden om ja aan te doen. Shit telefoon ligt nog op bed. Schoenen weer uit naar boven, telefoon grijpen, weer naar beneden. Jas aan, alles controleren, telefoon weer ontgrendelen controleren of alle lichten uit zijn. Dan weer naar buiten. :+
Wel goed voor de conditie zo'n smart lamp....
Haha, ja ook niet heel handig.. De beste oplossing is dan om je wandschakelaar te vervangen door een smart model, wat, bijvoorbeeld via Domoticz, je slimme lamp schakelt zonder de stroom er af te halen.
Ik heb de Hue lampen en heb daar ook de wandschakelaar bij gekocht met dimmer. Zeer tevreden mee omdat je de schakelaar gewoon van de houder kan halen en daar neerlegt waar je hem wilt hebben. Ik heb in mijn keuken de oude lichtknop met een klein net tape-je vastgezet op aan omdat ook ik uit gewoonte het licht uit deed met deze schakelaar. Ik ben er nu aan gewend.
Ik had een yeelight white die via wifi werkt maar die was continu zijn verbinding kwijt nadat ik een ander wifi apparaat gebruikte. Gebruik deze nu als domme lamp en dat doet ie wel.
Goede review, +3! Naar aanleiding van je review ook maar besteld! :)
Leuk om te horen! Het is een fantastisch en grappig klein dingetje! Waar heb je hem besteld? :)
Tmart via je link ;) Nog nooit eerder besteld maar aangezien ie bij jou heelhuids is aangekomen durf ik het ook wel aan :P ook de couponcode gebruikt.
Nice Nice! Wat ik altijd doe met dure pakketjes, of breekbare pakketjes, film het als je het pakket openmaakt. Zo kan je bewijzen dat hij kapot is gegaan tijdens transport :)

Veel plezier met je lampjes!

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 14 december 2016 15:22]

Ik heb het lampje ook besteld n.al.v. de review en de couponcode werkt gelukkig nog!
Het is dan ook geen Xiaomi product. Yeelink, de makers van deze Yeelight maken bijv ook de Mijia lampen. Maar goed, onder de naam Xiaomi verkoopt het beter :)
Klopt, al kwam een andere versie van deze lampen wel weer in een witte doos. :+ Anyways, laten we het niet over de doos hebben.. het gaat uiteindelijk om de lamp toch? :9

Thanks voor je reactie!

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 12 december 2016 03:33]

leuke video trouwens. soms heb je van die reviews waar iemand zo monotoom een script opleest maar bij jouw video klinkt het alsof je er (het product) echt enthousiast over bent.

heb je toevallig nog die Mi - Philips burolamp in bestelling staan? Ben wel benieuwd wat je daar van vindt.
Thanks! Ik ben oprecht blij met het product, want ik had niet verwacht dat een "simpel" product, zo goed en makkelijk was (en in gebruik).

Daarnaast, in het pikke donker of felle licht je wederhelft plezier is toch het ene uiterste of het andere. Zo kan je toch nog wat zien ;)
Om hier toch nog even op in te haken... De doos deed mij juist denken aan een Xiaomi doos.. Maar dan de oude stijl.. Zowel de Mi 1, Mi2s en de Redmi 1 heb ik zo binnen gekregen :+
Is deze lamp ook te gebruiken met Domoticz?
Nice! thanks!

Meteen een lampje besteld om uit te proberen. Als het bevalt gaan we "groot" inkopen :)

[Reactie gewijzigd door donderopman op 12 december 2016 13:50]

Wel opletten; er zijn in elk geval 2 soorten Yeelights. De Blue (volgens mij op bluetooth), welke hier getest is. En de gewone Yeelights (die op wifi werken).
Op de link van Thomas18GT zie je dat het gaat over het wifi model (tenminste; dat blijkt voor mij uit de plaatjes). Ik weet dus niet of je de Blue's kan bedienen met Domoticz.
thanks, lamp was al wel binnen maar nog geen tijd gehad om te spelen, zal van de week eens gaan kijken
Prachtig, zo'n review over een lampje! _O_
Een dikke +3.
Dank je wel! Vond je de video ook interessant? Ik wil namelijk meer van dat soort video's gaan maken.
Helemaal top! Video is erg fijn om naar te kijken/luisteren. d:)b

Kan ik alleen maar aanraden om meer video-reviews te maken.
Het aantal uren staat op het doosje op je foto, 20.000 uur :)

Verder een hele leuke review! Ik heb er zelf gelijk eentje besteld door jouw enthousiasme _/-\o_

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat er gebeurt als je hem via de "normale" knop weer uit en later aan zet

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 12 december 2016 12:18]

Ah, dan heb ik toch net niet goed genoeg op de doos gekeken.. als je de lamp heb ingesteld, je deze fysiek of via de app uitzet, en dan fysiek weer aanzet, springt hij altijd terug naar de neutrale kleur, op stand 50. Mocht je app niet meer werken, geen verbinding etc, dan is de lamp altijd nog met de hand aan en uit te zetten. Instellen van kleuren of felheid kan dan niet meer.
Dat is helemaal super, bedankt voor je snelle reactie :)

Ook van mij een +3
Tof dat ie ook als wake-up light kan functioneren.. Dat is best wel handig. *hint*

Toffe review over een toch wel leuke gadget dingetje. +3 :)
Tof dat je er een filmpje bij gemaakt hebt.

Hoe lang duurde het voordat je het lampje ontvangen had?

Dikke plus 3 van Rauwekip
Thanks voor je feedback. Dit keer bleef het pakketje nogal lang ergens hangen.. en moest ik er bijna een maand op wachten.. het is echt sinds maanden dat ik er zo lang op moest wachten. Anyways, ik hoop dat je de review nuttig vond! :)
Bedankt voor de revieuw.

ik heb zelfs sinds kort 2 lampen van Xiaomi (gekocht op blackfriday bij gearbest)
RGB versie: http://www.gearbest.com/smart-lighting/pp_361555.html?wid=21
Witte Versie: http://www.gearbest.com/s...ulb/pp_278478.html?wid=21

zelf heb ik enkel de RGB versie getest met de yeeliqht app.
de yeelight blue en mi home app werken niet in android 6.0 en da apps van andere makers heb ik niet getest.

voor mij was het eerst op internet zoeken hoe de lamp te syncen. (3 a 5 maal aan en uit achter elkaar voor een reset)
na een tijd verliest de lamp steeds zijn settings (ook al is de shakelaar niet uit geweest)
dan moet ik heb terug reseteen en linken (wifi pass intikken etc)

een groot nadeel vd lamp vind ik dat hij enkel via WiFi te gebruiken is. en BT LE enkel gebruikt kan worden voor het pairen. (BT Locatie en wifi moeten dan aanstaan, de reden van locatie snap ik niet)

ik heb wel niet dezelfde versie als jij: yeelight YLDP02YL

De sunrise wakeup heb ook geprobeerd :-) deze was wel nice, ik vond enkel dat hij direct te intens begon, hij had zachter mogen beginnen, maar ik denk niet de de lamp zachter kan...
ik had ook schrik dat de lamp geen rekening zou houden met winteruur en GMT+1 maar dit was niet het geval, de lamp ging mooi af op het ingestelde uur. enkel was hij op dat moment zijn link weer kwijt. (lamp kan dien niet meer gevonden worden tot je hem reset) en moest ik uit men bed om hem uit te zetten...

ik heb op internet iets gezien met een raspberry pi als gateway voor mi lampen. ik ga dat nog eens proberen in de hoop dan de connectie niet meer kwijt te raken. of ik moet ergens een oud android 4.4 toestel kopen of hopen dat xiami/ mi hun software update.

ik vrees echter dat het probleem in de lamp zit (de firmware is al naar de laatste versie geupgrade via de app)
Je hebt een andere versie dan ik zie ik. Dat je problemen ondervindt is dan ook lastig, maar ik kan je daar niet echt mee helpen. De unit die ik heb komt bij tmart vandaan voor twee tientjes, met coupon "yeelight", werkt goed via bluetooth en heeft nog nooit de connectie laten vallen.

Ik heb het met mijn vriendin haar iPhone, mijn RedMi 4 en 4 Prime en Mi5s.

Misschien dat je jouw supplier kan aanspreken?
Ik gebruik zelf de WIFI Yeelights RGB (3 stuks op het moment) icm de Xiaomi Gateway en Mi Home app (Chinese versie met engelse schermteksten) en een Android 6.0 telefoon.
Dit werkt bij mij feilloos. Ook nog nooit settings verloren. Je kan het ook instellen dat settings behouden blijft als je het via de wandschakelaar aan-/uitzet.
Ik heb zelf nooit de Yeelight app zelf gebruikt.
Heb het ook een periode zonder Xiaomi Gateway gebruikt en ook toen werkte het prima met de chinese Mi Home app.
Een nadeel is dat niet alles perfect vertaald is en ik ben ook instellingen tegengekomen waarbij de tijdsweergave in de China tijdzone was.
Ik heb de witte yeelight en die werkt ook via wifi. Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt n.l. het verliezen van de wifi. Lamp niet zichtbaar in de app omdat de lamp zijn verbinding kwijt is. Bij mij heb ik het idee dat het gebeurt als ik b.v. mijn pc aanzet. Misschien krijgt de lamp dan een ander ip adres? Ik heb het niet op kunnen lossen en ben met veel succes op hue lampen overgestapt. Werkt na 6 maanden nog steeds smetteloos.
Bedankt voor deze review! Ik wilde al wat langer een dergelijke lamp(jes) kopen, maar vond ze wat prijzig enzovoorts. Maar door deze review (en de kortingscode) is het opeens wel heel toegankelijk :)