Xiaomi Redmi 4A 16GB Rosé Goud Review

kanem0chi 10 december 2016, laatste update op 2 maart 2017, 4.269 views

Xiaomi Redmi 4A 16GB Rosé Goud

De RedMi 4A komt ondanks zijn strakke prijs van ~80E, wel met een zuinige Snapdragon 425 waardoor dit opeens een erg interessant toestel word!

Pluspunten

• PRIJS!
  • Een fris design en volledig van metaal
  • Grote 3120mAh batterij, welke goed presteert, maar wel kleiner dan de voorganger is
  • Een zeer zuinige, maar toch best wel presterende Qualcomm Snapdragon 425
  • Ligt lekker in de hand, makkelijk in gebruik en de software voelt vlot aan
  • Android 6.0 met MIUI 8 werken zeer goed samen
  • 2 Simkaarten en uitbreidbaar geheugen tot 128GB

Minpunten

• Ondanks 5 lenzen en een 13MP camera, presteert de camera beneden pijl. Ook is er een blauwe waas te zien en heeft de camera moeite met low light
  • De Chinese adapter laad met 1A op, waardoor het lang duurt voordat de 3120 grote batterij vol is
  • Speaker kwaliteit is beneden maats voor het bedrag wat het toestel kost.
  • Beperkte 4G (de 800Mhz band ontbreekt)

^ Bulgaarse ja O+ , voor de geïnteresseerde ;)

De Redmi 4A, het instap model met een interessant (vrouwelijke) kleurtje, ligt voor 499 yuan in de winkels wat omgerekend ongeveer 80 euro is. Voor dat geld biedt Xiaomi je Qualcomm Snapdragon 425-quadcore, 2GB ram en 16GB opslagcapaciteit, dat met een micro-sd-kaartje uitgebreid kan worden. De camera heeft een niet nader benoemde 13-megapixelresolutie en het 5"-scherm toont 1280x720 pixels. De accu heeft een capaciteit van 3120mAh.

De telefoon draait op MIUI 8, dat op Android 6.0 is gebaseerd. Telefoons van Xiaomi missen vaak ondersteuning voor bepaalde banden die in Europa worden gebruikt, zoals de 800MHz-band, al komt er wel een internationale versie van deze telefoon eind Januari, al kon ik niet wachten om de telefoon te reviewen en aan mijn vriendin te geven.

Mocht je liever een video bekijken, ik heb ook een video review gemaakt van de telefoon, als is deze wel in het Engels:

Xiaomi heeft drie goedkope smartphones aangekondigd. Xiaomi brengt de toestellen alleen in China uit, maar kan je ze gewoon via resellers aanschaffen. Die van mij komt bij iBuyGou.com vandaan, omdat ik hier bijna al mijn toestellen vandaan haal.

Mijn vriendin haar iPhone 8)7 is meer dood dan levend, en wilde wel graag proberen of ze Android kon waarderen, en toevallig zag ze de RedMi 4A in het roze op mijn beeldscherm langskomen. Voor de lage prijs wilde ze wel de gok wagen, en heb ik voor haar als vervroegd kerst cadeautje de Rose/Golden versie van de RedMi 4A gekocht voor 129$ waarna ik nog een import verzekering erbij heb gekozen, omdat ik voor mijzelf de RedMi 4A prime wel wilde proberen. Totale kosten: toestel $129, import verzekering $13 + $17 DHL. Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar iBuyGou.com kon als eerste leveren, en aangezien ik goede ervaringen heb met mijn vorige aankopen, toch weer voor hun gegaan.

De levering met DHL was zoals gewoonlijk super snel, namelijk maar 3 dagen vanuit China naar Bulgarije. Omdat het toestel zo nieuw is, moest ik eventjes wachten, maar uiteindelijk toch snel geleverd. Gelukkig geen inklaring hier hoeven te doen in Bulgarije, dat gaat namelijk niet zo makkelijk als in Nederland. Ook geen belasting hoeven te betalen gelukkig. :)

Xiaomi heeft in de krappe behuizing van 139.5*70.4*8.5mm een Qualcomm Snapdragon 425-quadcore met 2GB ram en 16GB opslagcapaciteit weten te proppen, maar geeft je ook de mogelijkheid om dat met een micro-sd-kaartje uit te breiden. De camera heeft een 13-megapixelresolutie en het 5"-scherm toont 1280x720 pixels. De accu heeft een capaciteit van 3120mAh.
De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiële pagina van Mi.com (Chinees) of bij iBuyGou.com (Engels).

De gebruikelijke witte doos, met slechts een witte letter en cijfer op de voorkant en de specificaties op de achterkant. Het typische Xiaomi doosje zullen we maar zeggen ;).

Bij het openen van de doos is de telefoon direct zichtbaar. De voorkant van de telefoon is voorzien van een tijdelijke screenprotector. Onder de telefoon, zijn slechts vier accessoires te vinden. Allereerst vinden we de Chinese handleiding met daaronder de Micro-USB kabel en een Chinese stekker, alsook de Sim-Tray pin. Tevens word er door iBuyGou ook een adapter gratis meegeleverd, waardoor je de telefoon gewoon gemakkelijk kan opladen.

De inhoud van de doos:
• 1 x Xiaomi RedMi 4A
• 1 x China stekker
• 1 x Micro-USB kabel
• 1 x Handleiding
• 1 x Sim-tray pinnetje

De RedMi 4A ziet er (ook naar mijn mening :P ) goed uit, en voelt solide aan. De behuizing is gemaakt van metaal, al is het moeilijk om te onderscheiden of het niet gewoon plastic is. Als je het vergelijk met de RedMi 4 Prime editie, dan versterkt dit het gevoel alleen maar. Ook wanneer je dit vergelijkt met de RedMi 3 series, dan doet het metaal toch wat onder.

Desalniettemin, de uni-body voelt kwalitatief goed aan, waardoor het toestel niet gemakkelijk zal doorbuigen en de randen zijn lichtelijk afgebogen, waardoor deze goed en lekker in de hand ligt. Het glas daarentegen is niet lichtelijk gebogen, maar ligt wel goed en degelijk in de behuizing.

Het toestel is net 8.5mm 'dik', waardoor dit een aantal positieve dingen met zich meebrengt. Zo steekt de camera niet uit, en is er een grote accu in de 4A te vinden van 3120 mAh (welke in tegenstelling tot de RedMi 3 een stuk kleiner is, maar wel dezelfde dikte heeft). Een aparte keuze!

Over het algemeen is de bouwkwaliteit goed, deze is ongeveer gelijk aan de RedMi 3, er zijn geen kieren te vinden bij bijvoorbeeld de simtray, welke zich aan de linkerkant van het toestel bevindt, als ook bij de uitsparingen van het metaal voor de antennes en loopt alles goed in elkaar over. Het is één groot geheel geworden. De telefoon buigt of tordeert niet als er een lichte druk op de telefoon wordt gezet. Bij het schudden van de telefoon zijn geen vreemde bijgeluiden te horen.

Op de voorkant van de telefoon is behalve de gebruikelijke elementen zoals een RGB-notificatieled (welke onder de homebutton zit) Lichtsensor, bel/luidspreker, capacitieve knoppen, de front-camera, geen branding van Xiaomi te vinden. Xiaomi volgt met de capacitieve knoppen niet Google's richtlijnen, waardoor links het multitask menu zit, midden de Home knop en rechts de 'back' knop.

Rondom het toestel:
• Links:Sim-tray, welke dual sim is, ondersteuning voor een Micro-SD kaart.
• Rechts: Volume knoppen welke goed en strak in de behuizing liggen, alsook goed aanvoelen bij het indrukken ervan.
• Boven: alleen een 3.5mm headphone jack, infrarood
• Onder: Micro-USB, microfoon.
• Achterkant: Speaker, Mi logo, Single led flitser en een 13mp camera

Het 5" scherm is van het type LCD en heeft een 1280 x 720 pixels display. Het beeldscherm is voor het bedrag van de telefoon goed, al evenaart het bij lange na niet de RedMi 4 Prime of de High-end models. De kleuren zien er redelijk uit en het scherm kan vanuit alle hoeken ook goed worden bekeken. Via een slider kan de lichtintensiteit eenvoudig hoger en lager worden gezet. De verlichting kan uiteraard ook automatisch worden aangepast.

Verder kan het contrast worden aangepast in de instellingen, al staat deze standaard ingesteld op 'Automatic contrast'. Hierdoor bepaald het toestel zelf of het contrast verhoogd of verlaagd moet worden. Verder is er ook de mogelijkheid om de telefoon te ontgrendelen door 2x te tikken op het scherm (Double tap screen to wake).

De RedMi 4A komt met een notificatie LED die zelf handmatig op veel verschillende manieren in te stellen is. Allereerst kan er zelf gekozen worden welke applicaties een notificatie mogen pushen, en welke kleur dit dan moet zijn. Deze zit onder de home button, en moest ik wel eventjes wennen waar naar te kijken.

De LED ondersteund veel kleuren; Blue, Red, Yellow, Green, Cyan, White, en Violet. Verder is het ook mogelijk om de LED uit te schakelen wanneer de telefoon aan het opladen is, waardoor je 's nachts niet wakker word van het ledlampje dat aan het knipperen is of naar groen springt.

De camera van de RedMi 4A is niet echt iets om over naar huis te schrijven. Er zit een niet nader benoemde 13mp camera in met 5 lenzen, met een f 2.2 aperture. In theorie zou dat opzicht leuke kiekjes moeten opleveren, al zit er helaas een voor van blauwe waas over de foto's heen. Wat betreft video's, de camera kan in Full HD beelden schieten in 30fps, 720p en lager. Zoals verwacht bij een budget model.

De front/selfie camera is ook een niet nader genoemde 5mp camera die ook een f 2.2 aperture heeft. Het aparte aan de front camera is, is dat deze naar mijn idee beter is dan bij de RedMi 4 Prime. Om alle verschillen goed in beeld te brengen, heb ik een camera vergelijkingsvideo (Engels, maar genoeg beeld materiaal) gemaakt, welke je hieronder kan zien.

Zoals verwacht zit er op de RedMi 4 line-up geen Optical Image Stabilisation of Electric Optical Image Stabilisation. Xiaomi's standaard camera-applicatie neemt de foto's vlotjes achter elkaar, en er zijn ook veel enkele modus en instellingen te vinden. De camera maakt standaard foto's met de hdr optie uit. Al raad ik je wel aan om deze eigenlijk standaard aan te laten staan, zoals in mijn video hierboven ook al is gezegd.

Met HDR:

Zonder HDR:

In tegenstelling tot de iets duurdere Xiaomi toestellen, laat Xiaomi je hier nagenoeg niks aanpassen in de 'manual-mode'. Hier kan je zelf nu alleen de de witbalans en de ISO waardes aanpassen.

Over het algemeen zijn de foto's bij normale daglicht omstandigheden redelijk te noemen, de kleuren zien er blauwachtig uit, mist wel wat scherpte maar laten over het algemeen wel het plaatje zien. Maak je sporadisch foto's, dan is dit een geschikt toestel voor je. Zoals eerder aangehaald, foto's met HDR krikken het beeld materiaal al iets op, maar over het algemeen is er gewoon wat ruis en missen de details.

Helemaal met low light condities of drukkere gebieden zoals een metrostation of bladeren van een boom die heen en weer waaien presteert de camera eigenlijk ver beneden maats. Aan de andere kant, voor het bedrag heb ik ook vaak veel slechtere camera's gezien. Het is maar vanaf welk perspectief je het bekijkt.

De selfie-camera maakt ook wel redelijke foto's die meer dan goed genoeg zijn om gedeeld te worden op Social Media. In low-light of moeilijke omstandigheden, is het lastig voor de camera, maar over het algemeen, bij normaal licht en geen filters zijn de selfies voor Social Media goed genoeg.

Het filmen met de selfie camera kan ik 720p, en de beelden zien er redelijk uit wat betreft kleuren als je naar mijn gezicht kijkt. De rear camera daarentegen heeft Xiaomi iets te agressief afgesteld met auto focus, waardoor het beeld soms een beetje springerig is. Bekijk mijn video hierboven om te zien wat ik bedoel.

HDR:

low-light:

close-up:

Camera Comparison video

Net als bij de voorgaande toestellen van Xiaomi, is er een beperkte 4G aanwezig. In mijn eerdere reviews heb ik dit al aangehaald en wil hier dan ook niet al te diep op ingaan. In Nederland wordt de 800MHz band veel gebruikt, waar de RedMi 4A alleen de 850/1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) ondersteunt. Hierdoor is het 4G iets beperkter voor KPN, Vodafone en T-mobile. Mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding. Toch een puntje om op te letten als je graag 4G en/of je wel/niet in de randstad woont.

De belkwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Het adressenboek en telefoon dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

GPS is er te vinden op de RedMi 4A. De eerste keer GPS gebruiken was ook gemakkelijk en binnen enkele seconden was mijn correcte positie gevonden op Google Maps, iets waar ik zeker positief verrast over ben.

Het aparte aan de GPS is dat ik niet weet welke van de 2 toestellen nu de correcte heading degrees weergeeft.. Ik was vergeten om dit met mijn Mi5s ook te testen, want ik ga er van uit dat een high-end flagship correct gekalibreerd is, en dit dan als reference punt kon nemen.

Miui 8, de nieuwste versie van Xiaomi's Android-skin is te vinden op de RedMi 4 Prime, Mi5s, alsook de Mi5s Plus. Deze versie komt ook als update uit voor alle toestellen in de Mi-serie, Mi Note-serie en alle toestellen sinds de Mi 2 uit 2012. De nieuwe versie bevat onder meer functies om het kleurenthema aan te passen aan het weer, te tekenen op foto's en verbeterde functies om video's te bewerken. Ook is er een functie om apps te verhinderen te starten bij het booten.

Wat ooit begon als een iOS-kloon, is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest geïmiteerde Android-skins in de smartphonemarkt. Onder meer Huaweis Emotion UI is van deze interface afgekeken, maar ook HTC, Samsung en LG implementeren diverse ideeën van Xiaomi, zoals een Security-app met daarin uitgebreide mogelijkheden voor het beheer en uiteraard het plaatsen van widgets en snelkoppelingen op het homescreen zonder app-drawer.

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 6.0.1 en MIUI V8.0.5.0. Dit is de laatste versie, en er was direct een update beschikbaar bij de eerste keer starten van het toestel. Als je nog niet vertrouwd met de MIUI, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door. In mijn andere reviews van onder andere de Mi 5s Plus: productreview: Xiaomi Mi5s Plus (6GB ram, 128GB opslag) Goud review door kane... of de RedMi 3 PRO (productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi) kan je meer over de schil lezen evenals hoe alle Google apps te installeren zijn of bekijk mijn video in de introductie.

Wat betreft applicaties zijn er dus een 15-tal vooraf meegeleverd en zoals eerder aangehaald, zijn deze allemaal te verwijderen wat je 1GB aan ruimte ongeveer oplevert. Een van de interessantere apps die Xiaomi meelevert is hun eigen ‘Security’ app, wat een soort van samenvatting geeft over de huidige status en situatie van je toestel. Binnen de applicatie zijn er zes categorieën. Zo is er een ‘cleaner’ te vinden, maar ook ‘data usage’, ‘blocklist’, ‘battery’, ‘Virus scan’ en ‘permission’. De Data usage, blacklist, batterij en permissions categorieën zijn niet heel spannend. Deze zijn allemaal ook uit het instellingenmenu te bereiken. Wat betreft de ‘cleaner’ categorie, deze laat in een goed overzicht zien welke apps er weinig tot niet gebruikt worden en dus eigenlijk gedeïnstalleerd kunnen worden, welke caches geleegd kunnen worden en overige ‘trash’ kan verwijderen zodat je toestel lekker clean blijft. De tweede interessante categorie is de virus scanner. Zelf heb ik nog nooit een virus gehad op elk van mijn Xiaomi toestellen die bij iBuyGou vandaan kwamen, maar PAS OP! er zijn genoeg webshops die aparte dingen doen met de ROM. Zo had het review toestel van Tweakers die bij DealExtreme vandaan kwam allemaal kwaadaardige apps er op staan, die Xiaomi zelf niet meelevend.

Mocht je toch graag de Nederlandse taal willen hebben, kijk dan even op xiaomi.eu. De internationale versies van deze userbase gemaakte roms zijn helemaal toegespitst op internationaal gebruik, en werken daarom soms beter dan de Chinese roms in europa. Daarnaast zit er een volledige nederlandse vertaling in, mocht je niet gebruik willen maken van de standaard Rom + Engels. Zelf doe ik alles in het Engels, communiceren met mijn vriendin, werk, sociaal leven en meer, en daarom heb ik ook geen ervaring met het veranderen van de Rom naar een Internationale Rom, omdat Engels perfect voor mij is.

Tijdens het draaien van diverse benchmarks en games, merk je dat de telefoon een beetje warm wordt. Alsook dat de telefoon niet gemaakt is voor het spelen van spelletjes. Bij het berekenen van de score, zijn de benchmarks 3 keer uitgevoerd en hier is een gemiddelde van genomen. De benchmarks van de Xiaomi Mi5 (3/32GB) en Mi5s Plus (de 6/128GB) komen van mijn eigen review, aangevuld met cijfers (voor de Mi5 benchmarks) van de officiële applicatie publisher.

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene ervaring voor de gemiddelde consument belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van mening dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 2GB Ram, 16GB Rom en Snapdragon 425 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps:

De meeste resultaten zijn zoals je verwacht. Altijd onderaan het lijstje. Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg super snel en smooth, en nergens lag ervaren. Toch moet ik zeggen, je kan hiermee gemakkelijk alle dagelijkse taken zoals het weer, Facebook, mail en WhatsApp gemakkelijk mee doen. Speel je af en toe een spelletje zoals Wordfeud, dan kan de telefoon dat gewoon goed aan. Zwaardere en grafische games zal je toch echt de RedMi 4 Prime voor moeten aanschaffen.

Een niet verwisselbare 3120 mAh batterij is te vinden in de Xiaomi RedMi 4A. De telefoon komt met een Micro USB poort en een stekker die maximaal 5V/1A stroomt geeft aan de 4A, wat gewoon vooral een kosten keuze is geweest.

De batterij levert, ondanks dat deze een stuk kleiner is dan zijn voorganger, toch een geweldige prestatie! Je kan zien dat de Snapdragon 425 heel energie efficient is. Hierdoor kan je gemakkelijk de dag door kan komen, laat staan 3 kan dagen halen bij matig/normaal gebruik. Mocht je een telefoon zoeken die niet super veel gebruikt word, maar wel graag een lange batterij duur heeft en niet te duur is, dan is dit een goede optie!

Verder houdt MIUI 8 het systeem ook goed in de gaten, en is het batterij-instellingenmenu lekker uitgebreid waardoor je zelf ook veel kan aanpassen en nog meer uit de telefoon, alsook de batterij kan halen. Zo kan je apps geheel negeren of uitsluiten, het systeem laten beslissen, meldingen geven bij apps die te veel batterij verbruiken of de battery saver gebruiken. Hieronder wat foto's van dagelijks gebruik:

Tweakers persberichten:
- RedMi 4 line-up: nieuws: Xiaomi brengt in China drie Redmi 4-budgetsmartphones uit
- MIUI 8: nieuws: Xiaomi presenteert Miui 8 en grote smartphone Mi Max met 4850mAh-accu

Meer Xiaomi Reviews lezen?
+ 15.000 views -> productreview: Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" review door kanem0chi
+ 7.500 views -> productreview: Xiaomi Mi Drone review door kanem0chi
+ 50.000 views -> productreview: Xiaomi Mi Band 2 review door kanem0chi
+ 70.000 views -> productreview: Xiaomi Mi 5 32GB Zwart review door kanem0chi

De Xiaomi RedMi 4A is een interessant toestel en het overwegen waard, als je budget voor een nieuwe telefoon niet groot is of dat je eisen niet zo hoog zijn. Wat betreft die eisen, de telefoon komt ondanks zijn strakke prijs, wel met een zeer zuinige snapdragon 425 waardoor de standby tijd, maar ook het gebruik zeer goed is. Niet alleen dat, het design is naar mijn idee ook goed en voelt de behuizing voor dit bedrag erg goed aan. Soms moeten er ook lastige keuzes gemaakt worden. Xiaomi heeft de knoop doorgehakt door bijvoorbeeld een LCD scherm te gebruiken om hiermee de accuduur te verhogen en is er geen backlit voor de capacitieve buttons onderaan het scherm.

Zoals altijd loopt de software lekker vlotjes, zijn er veel mogelijkheden om allerlei aanpassingen te doen en is het toestel makkelijk in gebruik. Ondanks dat zijn specs niet super hoog zijn, word alles wel gewoon netjes en snel uitgevoerd. De camera haalt het design, het gebruik en al het andere erg omlaag. Graag had ik gezien dat ze 5$ extra aan de camera hadden besteed, om zo het toestel tot een echt goed budget model te maken van de laagste klasse. Een ander punt wat ik niet in de review heb besproken, is de speakers. Deze zijn, zoals je misschien wel verwacht, niet heel goed.

Voor de introductie prijs van rond de 80$ mag je dan ook zeker niet klagen, en waren mijn verwachtingen dan ook lager dan wat het toestel uiteindelijk kan. Al met al is het een zeer leuke, interessante en goedkope all-rounder, die het vooral op de camera en speakers laat liggen. Mijn vriendin blijft een iPhone fan, en wilde zich niet langer wagen aan het Android OS, omdat het allemaal 'te moeilijk' is. Typische iPhone gebruiker zullen we maar zeggen :Y) Anyways, mocht je interesse in het toestel hebben.. PM.

Vergeet niet het volgende: De Xiaomi RedMi 4 Prime is ook een heel erg interessant toestel, en kost maar 30-40$ meer. Mocht je meer over dit toestel willen weten, lees dan mijn Xiaomi RedMi 4 Prime review: Link komt zo snel mogelijk, review is in de maak.

Mocht je zelf graag ook de RedMi 4A willen hebben, dan kan je deze bijvoorbeeld op Mi.com kopen voor echt 80$ als je in China woont, anders kan je bijvoorbeeld net als wat ik heb gedaan door bij iBuyGou.com een gouden of de roze versie aanschaffen.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de RedMi 4A vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 4A 16GB Rosé Goud?

Weer lekker uitgebreid zoals we gewend zijn van je. Klasse review. +3 :)
Ligt het nou aan mij of staan in je benchmark-grafiekjes alleen andere telefoons en niet deze telefoon? Dat is wel verwarrend... Verder altijd fijn om "budget"-smartphones in een review voorbij te zien komen, dan kan je toch weer zien hoeveel vooruitgang er is geweest, zelfs in dit segment! (Zit zelf nog met een Nexus 5 die al een tijdje echt aan vervanging toe raakt, maar ik wil geen hoofdprijs meer betalen voor telefoons)

Verder hele nette review! :)
Dank je wel voor je comment, en dat idee had ik ook. Het werd wel eens tijd voor een budget model review. Al dat geknetter met die high-end modellen de laatste tijd. :P

Wat betreft die grafiekjes.. ik zie dat t.net zijn cache nog niet heeft geleegd / ververst of wat dan ook, ik host alle plaatjes op mijn eigen website, zodat ik gemakkelijk alles online kan zetten, ook als ik veranderingen moet doorvoeren, zoals bij Benchmarks. Wanneer ik de link volg (http://www.martijnwester.com/Reviews/benchmarks/antutu.png) kom ik wel bij het goede plaatje uit.

Zal t.net eens een PM sturen daarover :)
Interesse is er wel, mis alleen nog een adres :').

OT: Zeer nette review, je hebt mijn vote!
Dank je wel Kevin! Je bedoelt een adres waar je het geld naar toe kan overmaken? :P
Ik kan hier maar beter niet op doorgaan, kan het namelijk op 2 manieren opvatten :+ :X
ooh, wacht... Ik snap hem nu. je bedoelt mijn wederhelft. Ik dacht dat je de telefoon wilde overnemen.. haha
Nette review, zou het misschien nog interessant zijn om de benchmarks van de voorganger(s) in het diagram te plaatsen? De Mi5 is net een andere prijs range, en het lijkt me wel interessant om de vooruitgang van de redmi 4 ten opzichte van de redmi 3 in kaart te brengen. Ik kijk in ieder geval uit naar je review van de 4 pro!
Dat wilde ik in eerste instantie wel doen, maar ik heb niet alle scores destijds goed genoteerd, waardoor ik niet met zekerheid deze durf te plaatsen. Alle bovenstaande scores zijn door mijzelf getest, maar van de RedMi 3 heb ik ze helaas niet allemaal meer. Ik ga eens mijn archief door spitten en kijken of ik ergens alle data nog kan vinden (behalve de t.net review die ik heb gepubliceerd)

Thanks for je feedback! :)
Nette review hoor.
Zeker een leuk toestel voor het geld.

En de camera vind ik ook niet verkeerd voor een chinees toestel
De camera is niet heel verkeerd voor het bedrag, maar toch jammer dat er een soort van blauwe gloed/waas over de geschoten plaatjes zit. Heb je mijn vergelijkingsvideo gezien?

In ieder geval bedankt voor je aardig woorden!
verschilt dat niet per toestel?
ik heb ook een redmi 4a.. (vandaag binnengekomen)
En ik heb er geen last van ....

ik dacht dat er in de gewone mi4 en de 4a en de prime dezelfde camera zat
ik heb geen idee. Ik had beide toestellen tot mijn beschikking, en in de video zie je dat er duidelijk een verschil in kleur tussen beide camera's zit: https://www.youtube.com/watch?v=BJpp4i45bnI

Zie je het, en bevalt het toestel tot nu toe? :)
Nou het toestel is voor mijn zus.
Ik heb vandaag de europese rom eropgezet. Dus alles is nu Nederlands... En alles werkt prima tot zover. Toestel is vlot. Camera reageert snel en maakt prima foto's. Voor 85a90 euro is het een prima toestel.
Hoi Martijn,
In je, overigens uitstekende review, gebruik je de uitdrukking "laat staan" . Dit is een zogenaamde negatieve versterking. Het heeft dezelfde betekenis als "en zeker niet" . Je ziet dat dit een hele kromme zin oplevert.