Specificaties Headset (universeel) - Bekijk alle specificaties

Plantronics Voyager Focus UC B825 Review

knutsel smurf 9 december 2016, 271 views

Plantronics Voyager Focus UC B825

Dit is echt het top model van Plantronics, gebruik de head-set nu 2 weken voor mijn dagelijkse audio en video calls. Zelfs in de trein pakt het zeer weinig omgevings geluid op, wat voor mij een key requirement is.

Pluspunten

• Hoge bouw kwaliteit
  • Zeer goede microfoon
  • Perfecte noise cancellation op omgevings geluid
  • zeer goed geluid voor muziek

Minpunten

• prijs
  • Disconnect's en niet kunnen herconnecten

Omdat ik veel thuis en op de trein werk was ik op zoek naar een een zeer goede headset waarbij de prijs niet echt een rol speelde.
Omdat mijn werkgever veel zaken doet met Plantronics werd mij geadviseerd eens te kijken naar deze headset.

Mijn requirements voor de headset waren:
  • Comfortabel voor enkele uren achter elkaar
  • Pairing Mogelijkheid voor 3 verschillende devices tegelijk
  • Gemakkelijk switchen tussen de devices
  • Bluetooth
  • Uitstekende background noise cancelling of andere slimme functies om dit te beperken
Mijn test systemen:
  • Microsoft Surface Pro4 - Win10
  • Samsung S7 Edge
  • Avaya desk phone
Op de meeste momenten van de dag is mijn head-set gepaired met mijn Surface en S7-Edge, op het moment dat ik thuis of op kantoor ben verbind ik de headset met mijn Avaya deskphone. En al deze verbindingen gebruiken Bluetooth. Omdat ik veel in de trein werk was het voor mij belangrijk dat de microfoon alleen geluid op pakt van mijzelf en zo min mogelijk van de omgeving. Ook is het voor mij belangrijk dat ik geen geklooi heb bij het switchen tussen apparaten.

Ik heb de volgende testen gedaan:
  • Batterij duur (volgens Plantronics 12 uur)
  • Geluids kwaliteit headset
  • Geluids kwaliteit microfoon
  • Drukke trein test
  • Het gemak van switchen tussen devices
Als side note de Plantronics levert de zogenaamde "Plantronics Hub software" deze heb ik NOG niet uitvoerig getest, voor op dit moment werkt het aardig.

Batterij duur:
De batterij duur is echt heel dicht bij de opgegeven 12 uur. Thuis gaat iedere dag of bijna iedere dag de headset in de cradle om vooral in de avond op te laden. Mijn dag begint meestal om 8 uur en eindigt rond 18.00 en in die tijd speelt de headset bijna constant muziek en heb ik ongeveer 6 uur aan telefoon gesprekken. De set heeft me qua batterij nog geen enkele keer in de steek gelaten over de afgelopen 2 weken.
Ik heb zelfs enkele dagen gehad dat ik de headset niet heb op kunnen laden en geen enkele keer heeft deze head-set mij laten weten dat de batterij leeg of bijna leeg zou zijn.
Score 10/10

Geluids kwaliteit headset
Omdat het geen volledige noice cancelling head-set is waarbij je oren volledig worden afgesloten is er best nog wel wat omgevings geluid te horen. Soms is dit lastig als er mensen om me heen zijn die erg luidruchtig zijn. Nu ben ik ben geen audiofiel, maar luister ik wel naar de hoogste kwaliteit op spotify. De afspeel kwaliteit van de muziek is in mijn optiek erg goed te noemen. En ik luister naar alles van klassiek tot rock en metal.
Overall de score is 8/10 en dat is voornamelijk omdat ik had gehoopt toch iets meer noise cancelling the hebben.

Geluids kwaliteit microfoon
Dit is echt fenomenaal ik denk niet dat ik ooit een wireless headset heb gehad die mijn spraak net zo goed over brengt als deze.
Ook een geweldige feature is het automatische opnemen bij het draaien van de microfoon.
Score 10/10

Drukke trein test
Dit was samen met de volgende test voor mij 1 van de belangrijkste redenen van aankoop. Ik wil namelijk niet elke keer op Mute en Un-mute drukken om te kunnen spreken en als ik niet op mute sta teveel (achtergrond)geluid produceren. Nu is het zo dat de headset waarschuwt wanneer je spreekt en op mute staat en automatisch van mute af gaat als je spreekt. In de basis is dit een geweldige functionaliteit echter het werkt niet altijd. Mijn ervaring is dat in een drukke trein dit maar in 80% van de gevallen werkt.
Mocht je de headset met de pc-verbonden hebben en de Plantronics software geladen hebben dan zie je op je scherm wanneer je op mute staat en wanneer niet. Wat een goede functie is, echter in de trein ben ik meestal verbonden met de S7-Edge en dan heeft de software dus geen nut en moet je vertrouwen op de functie van de headset zelf.
Nu is het ook zo dat de microfoon zeer goed gericht is en eigenlijk vrijwel alleen geluid oppikt vanuit je eigen spraak. Echter in een drukke trein kan er nog wel eens een groep zijn die meer lawaai produceert dan andere.
Score 8/10

Gemak van switchen tussen devices
Over dit punt was ik het meest sceptisch en hoewel het voor een groot deel beter werkt dan in het verleden is dit nog steeds niet 100% optimaal. Nu moet ik toegeven dat dit niet helemaal aan de headset ligt, het is voornamelijk de software op de PC die voor problemen zorgt. De headset claimt volledige support for Lync/Skype for business maar laat dat nu net niet de software zijn die ik gebruik.
Problemen doen zich voor als ik een tijdje geen geluid heb hoeven afspelen via de PC, of de telefoon. Nu is dit niet heel vaak het geval maar die ene keer dat het gebeurd en er komt een gesprek binnen op de PC kost het bijna 20 seconden om de headset weer correct te verbinden. Met als gevolg dat de persoon mij een 2e keer moet bellen.
Het punt dat dit niet altijd goed werkt is voor mij een groot nadeel, en eigenlijk werkt dus een headset die via de jack wordt aangesloten gewoon vaker en is dus beter.
Score 4/10

Als ik nu kijk naar het totaal ben ik alleen ontevreden over het switchen tussen devices. Ik heb dit wel enigszins kunnen verbeteren door de timers van mijn Call software aan te passen. En bij dit punt heb ik mij wel zeker afgevraagd of dit een reden in om een headset van 230 euro terug te sturen. En het antwoord is Nee, wel denk ik dat Plantronics toch aan dit soort zaken nog net iets wat meer aandacht kan besteden.

Heb jij ook een Plantronics Voyager Focus UC B825?