Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) Review

Hakker 5 november 2009, laatste update op 5 november 2009, 6.335 views

Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Full color LCD
  • Applets
  • Macro toetsen
  • 2x Hi-speed USB 2.0 poorten
  • Instelbare backlight
  • Media toetsen
  • Game mode
  • Fijne toetsaanslag

Minpunten

• Heeft een stopcontact nodig
  • LCD bedienings toetsen zijn stroever
  • Het gebrek aan veel keuze met G19 applets

Het voorwoord (de reden van aankoop)
Na het langzame overlijden van mijn G15v1 maar eens gaan kijken naar een nieuwe toetsenbord. Dankzij de uitermate goede support van Logitech heb ik de G19 voor de helft van de prijs want mijn G15v1 was al ouder dan 3 jaar dus eigenlijk geen garantie meer, maarja je mag natuurlijk werwachten dat een toetsenbord wel ietsje langer meegaat dan 3 jaar.
Ik was dus 90 Euro kwijt voor mijn G19 wat natuurlijk een stuk schappelijker is dan de huidige 130 euro waar je ze nu voor ziet gaan.

Nu ongeveer 2 maanden na aankoop heb ik zoiets van laat Hakker eens een product review schrijven als je het toetsenbord al een tijdje in gebruik heb ipv de standard 2 a 3 dagen.

Ergonomie
Het eerste wat je zal merken (en dat geldt vooral voor G15v1 gebruikers) is dat het toetsenbord kleiner is. Ongeveer een centimeter of 3 minder breed.
Het tweede is het gewicht. Je verwacht een zwaar toetsenbord maar voor mijn gevoel is hij lichter dan de G15v1.
Belangrijkste layout verandering zit hem toch wel in het missen van 6 G toetsen en de kleine linker shift knop. Deze is nu ongeveer 125% van een normale toets in breedte ipv 200-250% van vele andere toestenborden. Persoonlijk had die wel groter gemogen en \ toets die er nu naast zit weg gelaten mogen worden aangezien die ook naast de ENTER toets zit. Het vreemde is wel dat ik er binnen een dag al geen last meer van had ondanks het aardig type werk wat hier gebeurd. Het is een beetje een crossover tussen de US en UK layout.

De toetsaanslag is prettig het maakt geen harde klik geluiden en voelt over het algemeen ietsje soepeler aan dan de G15. De backlight van de toetsen is ook beter en vooral duidelijker dan het hele donkere blauw van de G15v1 destijds (al kan je dat natuurlijk nog steeds gebruiken :) )
De bediening van de LCD toetsen gaat wat moeilijker. Je moet ze wat stevigeren indrukken dan de rest van de G19, maar zelfs na 2 maanden gebruik ik die toetsen niet elke dag veel.

Functionaliteit/Layout
Qua functionaliteit is er naar mijn weten op de Art Lebedeb geen toetsenbord zo uitgebreidt als deze (al kan je dat zelfs betwisten).
Het bezit naast de standard toetsen arsenaal nog het volgende:
- 12 G toetsen
- 3 Macro lijst toetsen welke dus in totaal 36 G toetsen mogelijk maakt
- 1 MR (Macro recording) toets
- 1 Schuif knop om je keyboard in Windows/Gamer mode te zetten. Zodat je niet per ongeluk de windows toets indruk tijdens je clanwar
- 8 toetsen voor je LCD gebruik
- Menu toets om naar het menu van de geselecteerde applet te gaan
- 4 bedienings toetsen (links, rechts, omhoog en omlaag)
- de OK toets. De feitelijke ENTER voor je LCD
- Back toets om een stap terug te gaan binnen een applet
- stop/mode knop om de applet te selecteren die je wilt en door applets heen te gan
- Een aan en uit knop voor je backlight
- Muziek bediening gedeelte
- start/pause knop
- stop knop
- terug knop
- vooruit knop
- mute knop
- scrollwiel voor je volume

Naast al deze knoppen heb je ook nog de standard verlichting voor Caps lock, Scroll lock en natuurlijk Num lock alsmede een ledje om te kunnen zien of je wel stroom geleverd krijg want dit toetsenbord heeft een externe stroom bron nodig waardoor je standard een usb en power kabel heb. Deze zijn tot ongeveer de laatste 50 centimeter samen gevoegd tot 1 kabel waarna ze splijten.
De reden voor de externe voeding is dat je het nodig heb om de backlight, LCD en USB 2.0 poorten van stroom te voorzien.

Ja dat staat goed geschreven de G19 bevat USB 2.0 poorten 2 maar liefst beiden worden ook van stroom voorzien (is niet altijd het geval bij tobo's naar mijn weten) dus als je snel even iets aan wilt sluiten heeft het zijn voordelen.

Macro Toetsen
Het instellen van macro toetsen is eenvoudig en tegelijker tijd kan je er heel veel functie mee uitvoeren. Je kan het zo gek niet bedenken of het is ongeveer wel mogelijk.
Je kan ze gebruiken om toetsen te vervangen, programma's mee oproepen tot zelfs complete scripts uitvoeren met punten als toets vertraging.
Macro's kan je zelf intypen of op laten nemen met de Macro toets. Als je aan het opnemen bent via de macro toetsen heb je zelfs de mogelijkheid om de standard vertraging mee te nemen in de macro die je aan het opnemen bent.

Een nadeel is wel dat je maar 1 macro tegelijkertijd kan draaien.

de LCD
Toch feitelijk het gedeelte waar het eigenlijk allemaal om draait.

De resolutie van de lcd is 320x240 pixels voor een scherm van 50x37mm wat resulteerd in een scherp beeld.
Het kan full color aan maar de snelheid van het scherm is niet bijzonder hoog, maar voor de functies waarvoor het gebruikt wordt meer dan genoeg. filmpjes kijken is iig geen probleem.

Even de standard applet lijst maar eens afwerken van wat er bijzit naast de vel game profiles
- Clock: een analoge klok in 3 skins
- Performance Monitor: 2 meters 1 voor je processor in een soort van speed meter (je krijgt 2 te zien bij dual core cpu'sen 4 bij quad cores) en 1 voor je geheugen welke in bar vorm is.
- Media Display: kan je met Winamp en Windows Media player zien wat je afspeelt. Werkt iig niet met Foobar
- RSS reader: Een makkelijke en best handige plugin om RSS posts te lezen en je kan de display tijd per item zelf instellen
- Pop3 Monitor: een applet wat helaas voor mij geplaagd wordt door zijn gelimiteerde opties aangezien je maar 1 adres kan instellen. Voor de rest kan je wel instellen dat het automatisch je client start als er mail is.
- Picture viewer: applet om plaatjes direct vanaf je LCD display te bekijken
- Movie Viewer: filmpjes kijken op je LCD. Leuk om te showen maar niet bijzonder nuttig aangezien er codec missen
- Video player for Youtube: 1 van de handigere applets als je aan het surfen bent. Je kan de video direct bekijken door gewoon de link in je clipboard te stoppen en je kan gewoon verder surfen. Inclusief geluid en al.
- Countdown timer: Wat mij betreft de meest nutteloze applet van ze allemaal.

Daarnaast ondersteund het natuurlijk ook profiles van spellen. Op Wikipedia staat een aardige lijst van spellen en nog wat andere programma's wat gebruik maakt van de LCD al dan niet kleur of zwart/wit (G15 stijl).

Eigen G19 applets zijn schaars de 2 beste naar mijn mening zijn Barlogg's applet en Miscellany die beide de kleuren LCD benutten en in te stellen zijn zoals jij ze zelf wilt. Beide zijn te vinden op DE plek voor G15/G19 applets genaamd G15forums.com.

Zo heb ik nu Barloggg's applet draaien om mijn systeem info te zien als cpu per core gebruik, geheugen gebruik, harde schijf gebruik en hoeveel ik nog over heb (allen met bars) en Histogrammen voor mijn netwerk/internet verkeer met de cijfers erbij.

(stukje zelfgemaakte config voor Balroggg's G19. Je kan alleen netwerk traffic en de histogram ervan maarja dat liet de live view niet toe en foto's worden allemaal een ramp :( )

Drivers en Ondersteuning
Driver updates gebeuren niet al te vaak aangezien de laatste alweer bijna 5 maanden oud is. Daarentegen de software werkt voor de rest goed is en overzichtelijk. Het nadeel is wel dat er dus wel geen profielen zijn voor de nieuwste games.
Wat betreft garantie van Logitech kan je je in princiepe geen betere merk vinden. Je krijgt zeer goede support en mocht er iets kapot gaan doen ze absoluut niet moeilijk om iets om te ruilen. Hier kunnen een hele hoop bedrijven nog wel wat van leren.

Het grote struikelblok want op het moment van schrijven is de G19 met zijn 135 euro niet goedkoop. Zeg maar rustig aan de prijs.
Of het toetsenbord die prijs waard is ga ik niet bepalen aangezien ik hem met 50% korting van Logitech zelf kon kopen en ik dus 90 Euro kwijt was.

De ervaring na 2 maanden
Na 2 maanden bevalt de G19 nog heel erg goed. Het is geen tobo om mee te nemen naar een LAN daarvoor is het punt dat je een stopcontact nodig heb een limiterende factor voor mij.
Qua layout dat zoals ik al eerder aangaf een mix is tussen US en UK werkt voor mij geen probleem op. Her is in het begin alleen heel even wennen.Het blijft alleen raar dat je een toets hebt buiten de ALT, CTRL en Shift 2 keer te vinden is op het toetsenbord.
het grootste gemis is misschien wel het feit dat er na al die tijd relatief weinig applets zijn die volledig gebruik maken van de G19 functionaliteit. Het blijft nog altijd veel G15 applets. De G19 applets die er zijn zijn daarentegen vaak wel meer kleine suites dan applets en kunnen meer dan de meeste g15 applets die echt gericht zijn op 1 ding.

Qua toetsaanslag voelt alles nog heel solide en goed aan en heb ik nog geen last van vervaging zoals bij de eerste batches van de G15v1 het geval was. Het scrollwiel voor de volume vind ik persoonlijk wel iets minder werken dan de draaischijf die de G15 had.

Nawoord
Ik zal kijken of ik een paar foto's nog kan nemen met onder andere de Barloggg applet.
Mochten er vragen zijn omtrent de review schroom niet ze te stellen en daarmee kan ik de review mogelijk mee uitbreiden om een nog completer beeld te geven.

Heb jij ook een Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)?

Goede review, duidelijk alles uitgebreid verteld. Wou hem ook gaan kopen maar aangezien de foto's enzo en dat hij in een stopcontact moet neem ik toch maar de G11. Heel erg bedankt :D
graag gedaan, "maar aangezien de foto's enzo" gedeelte snap ik niet helemaal, dat is een beetje wazig. Ik ben zelf heel tevreden met de G19. Het grootste probleem is gewoon de prijs naar mijn mening. Persoonlijk vind ik 130 te veel. Als de prijs rond de 100 is zou ik hem zo aanschaffen als ik hem nog niet zou hebben.
Kan je die applet ook even linken?

Je hebt 'm behoorlijk mooi gemod, ik vind enkel 2 kleuren applets... :
Het beste wat ik kan doen is de draad van G15forums geven aangezien hij nog steeds ermee bezig is.

heb ondertussen zelf de weg gevonden ;)

best vette mod van de basic applet geworden!

Link

[Reactie gewijzigd door don_holio op 6 november 2009 01:03]

Ik vind het zeker ook een fijn toestenbord, Ik heb er veel meer voor betaald dan €90 en het was een rib uit mijn lijf. Al en al heb ik er weinig negatiefs over te melden.

Ik zou graag zien dat software of apps schrijven wat toegankelijker zou worden. Op WoW na (wat ik nu niet meer speel) word geen enkel spel wat ik momenteel speel ondersteund. Terwijl ik toch veel dingen kan verzinnen die voor mij nuttig zouden zijn op het scherm.

Review == Nice!
Zeer goede review, de prijs is inderdaad aan de hoge kant ja.
Ik heb zelf de G15 V2 hier staan, ik had toen het geld er niet voor over om de G19 te kopen, alhoewel ik het schermpje nu mis... omdat het scherm dat op de G15 zit lang niet zo veel kan weergeven als de G19.

Ps. Schoonmaken dat ding :P er zit bij jou meer vet op 1 toets dan bij mij op het gehele toetsenbord! ;)

Verder een heel nette review!

[Reactie gewijzigd door .Joris. op 14 februari 2010 12:08]

50% van 135 euro is volgens mij geen 90 euro.
50% van de logitech store en daar is de keyboard 180 Euro ;) Logitech store en de normale winkel kan je niet vergelijken. De Z-5500 boxen kosten daar nog gewoon 449 Euro terwijl je ze voor 249 in de winkel kan krijgen ;)
Nette review, vind het toetsenbord er gaaf uitzien, maar ik hou het nog even op mijn g15v1 :*)