Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PS4, PSVR - Bekijk alle specificaties

Final Fantasy XV Day One Edition, PlayStation 4, Playstation VR Review

NickyVermeersch 6 december 2016, laatste update op 6 december 2016, 382 views

Final Fantasy XV Day One Edition, PlayStation 4, Playstation VR

Final Fantasy XV heeft desondanks de lange ontwikkeltijd toch nog tal van brakke features. De art direction in de game is echter goed, en de moderne setting is een aangename verandering in de series.

Pluspunten

• Visuals omgevingen indrukwekkend
  • Minder magie, moderne setting
  • Real time combat systeem

Minpunten

• Verhaal mocht soms wel duidelijker zijn
  • Veel mechanics voor nutteloos tijd te rekken

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Nu ik het spel uitgespeeld heb, merk ik het grotere plaatje wel beter. Het spel speelt zich een dag na de ontwikkelingen in Kingsglaive af. Kingsglaive is de CGI film waar volgens mij de setting van het universum beter wordt uitgelegd dan het spel zelf. (Though beware, de film zelf is ook niet heel goed onthaald en zit technisch heel anders in elkaar dan westerse films).

Het combat systeem is action based real time waarbij je aanvalt of verdedigt. Door juiste te timen kan je parries uitvoeren voor extra damage. Ook als je flankt of langs achter aanvalt heb je vaak "special link attacks" met je vrienden die extra schade toebrengt.

Volgens mij komt het spel heel traag op gang en wordt er niet veel moeite gedaan door de ontwikkelaars om dat te verbergen. Zo heb ik tot verveling toe veel tijd moeten doorbrengen met het rijden van de wagen (dit kan automatisch of manueel) door de wereld. Persoonlijk ben ik hier niet voor te vinden om zo effe 6 minuten vingers te zitten draaien in een auto luisterend naar niet zo samenhangende conversaties tussen je vrienden. Er is een 'fast travel' systeem dat relatief weinig gil kost om te gebruiken, maar dan moet je eerst alle gebieden en parkeerplaatsen ontdekt hebben.

Er zijn ook tal van sidemissions die goed betaald worden, maar veel variatie zit er niet tussen. Meestal is een sidemissie iets in de aard van "Ga naar plaats en verzamel, breng terug" of "Ga naar plaats, dood y zoveel keer en kom terug". De enige echte interessante sidemission is de fotografeertoer, maar doordat ik al zo verveeld was met het lange wandelen en rijden had ik daar totaal geen zin meer in na een tijd.

Ongeveer in het midden van het spel laat je de open speelzone achter je, en speelt het meer zoals het klassieke final fantasy waarbij je door het verhaal geloodst wordt.

Magie in het spel bestaat nagenoeg niet. Dat heeft plaatst gemaakt voor items, en nu moet je vaker potions en cures gebruiken dan vroeger. Wel kan Noctis, het hoofdpersonage, de elementen absorberen om hier dan magische flessen met te craften die vervolgens door iedereen gebruikt kunnen worden.

Het inventaris systeem is zoals je zou verwachten en heeft niet veel wijzigingen ondervonden in vergelijking met de oudere series.

Heb jij ook een Final Fantasy XV Day One Edition, PlayStation 4, Playstation VR?