Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Actie, Avontuur-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Just Cause 3, PC (Windows) Review

jetspiking 5 december 2016, laatste update op 14 maart 2017, 192 views

Just Cause 3, PC (Windows)

Ontzettend gave game vol met actie en explosies, als je het niet erg vind om geen enkele motor in de game aan te raken, is deze game voor jou!

Pluspunten

• Geweldige graphics
  • Veel content
  • Vrijrondlopen op de voertuigen
  • Veel kan vernietigd worden, dus nog chaotischer dan Just Cause 2
  • Grappige verhaallijn
  • Verbeterd menu
  • Wordt niet snel saai naar mijn mening

Minpunten

• Een motor / scooter besturen is absoluut een ramp
  • Vraagt best wat van je computer
  • Betaalde DLC
  • (nog) geen multiplayer

Stabiliteit Score: 4

Inhoud

Systeem vereisten

CPU: Intel Core i5-2500k, 3.3GHz / AMD Phenom II X6 1075T 3GHz
RAM: 8 GB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 670 (2GB) / AMD Radeon HD 7870 (2GB)
Free Disk Space: 54 GB

Op het eerste gezicht lijkt dit niet veeleisend, alhoewel 54GB toch behoorlijk wat van je opslag weg trekt.

Alhoewel dit niet officieel tussen de systeem vereisten staat is het wel aan te raden dat je meer dan 8 GB ram hebt mocht je op de hoogste instellingen willen spelen. Bij het opstarten van Just Cause 3 krijg ik standaard de melding dat ik weinig ram heb, en programma's op de achtergrond moet afsluiten. Ik kan met mijn Intel I7 en GTX 1070 maximaal op middelhoog spelen wil ik mijn aantal beelden per seconde net houden, zonder fps drops.

Verhaallijn

Het eerste was mij opviel bij het spelen van Just Cause 3 is de met name grappige verhaallijn, hier is eigenlijk niets op aan te merken.

Racen / rijden

Het racen / rijden in Just Cause 3 heeft een grote update gehad, de meningen hierover liggen uit een, maar ik vind het geweldig, ik heb beter de controle over mijn voertuig en het voelt een beetje aan zoals de rijstijl in GTA V.

Wel is er een groot minpunt, dit lijkt overdreven, maar is het absoluut niet. Motoren zijn in de game namelijk letterlijk onbruikbaar, je slipt te snel en je raakt de macht over het stuur vrijwel elke drie meter kwijt...

Het aantal voertuigen wat in de game zit is trouwens flink gestegen, evenals het aantal sportwagens. Waar onder andere nu Lamborghini en Formule 1 achtige wagens bij zitten. Je krijgt al snel het gevoel dat je wagen veel en veel sneller kan dan in Just Cause 2.

Graphics en physics

Over het grafische en effecten is eigenlijk niets op aan te maken, alhoewel een auto wel heel snel explodeert als je er niet in zit :D, uiteraard kennen we dit van de Just Cause games en is nu niet direct een minpunt, want dit is wat de game zo leuk maakt, alle explosies.

Het is verbluffend om te zien hoe een brug in elkaar stort, hier kun je de foto's van bekijken onder aan de pagina, net als de graphics van het spel. Vooral foto 28 is erg mooi, dit is een foto die ik met mijn telefoon heb genomen van het scherm (heb ik overigens bij alle foto's gedaan hoor). Maar het geeft dus een goed beeld van wat je kunt verwachten.

Foto 14 en 15 zou ik zeker eens bekijken, deze geven een heel gaaf beeld van een vallende brug.

Verbeteringen ten opzichte van het vorige deel

De wingsuit die je bij Just Cause 3 hebt is bij het vorige deel een gemis, je kunt niet meer zonder, zeker in de (nog) grotere wereld van Just Cause 3 was het hard nodig om sneller grotere afstanden te kunnen overbruggen.

De verhaallijn is minder repeterend en wordt minder snel saai dan die van Just Cause 2.

Er zijn meer benzine stations toegevoegd, leuk om hier even bij te tanken, oftewel de boel laten ontploffen.

Vrij rondlopen op voertuigen kon in Just Cause 2 jammer genoeg niet. In Just Cause 3 wel, zodra de multiplayer mod van het Nanos team uitkomt lijkt het mij ook wel erg leuk om met z'n tienen op een oorlogsschip te staan en rondlopen op het dek.

Er zit in Just Cause 3 een stuk minder saai menu dan in Just Cause 2, dit is namelijk interactief, hier staan foto's van onderaan de pagina.

DLC

Helaas is er weer betaalde DLC, maar deze voegt behoorlijk wat content toe als ik eerlijk ben. Ik heb deze (nog) niet gekocht, en heb het dus ook niet kunnen uittesten, maar deze DLC is momenteel op de markt:

-"Air, Land and Sea expansion pass" (uitbreidingspakket van voertuigen, wapens, nieuwe missies met een redelijk futuristische setting.)
-"Kousavá rifle" (nieuw geweer)
-"Reaper Missile Mech" (bestuurbare robot)
-"Weaponized Vechicle Pack" (bewapende voertuigen)

Ben je op zoek naar een game met net wat meer explosies dan het gemiddelde? En kun je er mee leven dat er nog geen multiplayer is en dat motoren voor geen meter te besturen zijn? Dan is deze game iets voor jou!

Voor meer informatie voor de momenteel in ontwikkeling multiplayer mod, kijk dan even hier:

Naar mijn mening is het een echte aanrader, en ik zal zeker niet twijfelen met in je achterhoofd dat multiplayer hiervoor uitkomt. Dit zal volgens Nanos (bron website) nog dit jaar gebeuren, dus je kunt even afwachten tot 2017 mocht je nog twijfelen over het aanschaffen van dit spel.

Bedankt voor het lezen, stel gerust vragen.

Ondertussen is de multiplayer mod al uitgebracht. De game is het nu zeker waard!

Heb jij ook een Just Cause 3, PC (Windows)?

Leuke review, maar was het niet handiger geweest om gewoon screenshots te maken, in plaats van foto's van je monitor?
Tot op heden heb ik nog geen screenshot programma gevonden wat ik echt fijn vind werken, degene die ik heb geprobeerd leveren ook nog eens bloatware mee.
Gewoon printscreen drukken en plakken in paint? Of als je de Steam versie hebt op F12 drukken. Geen extra software nodig.
Ah oke, dat is natuurlijk inderdaad ook mogelijk. Ben helemaal die functie vergeten, ik zal het zeker onthouden voor de volgende review, bedankt voor het doorgeven!