Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008) Review

Roytoch 3 november 2009, laatste update op 3 november 2009, 4.571 views

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking
  • Mobiliteit en accuduur
  • Verlicht toetsenbord
  • Trackpad

Minpunten

• OSX is wennen, persoonlijk
  • Officiele accessoires zijn duur
  • Mindere accu dan nieuwe (pro) model
  • Minder goed beeldscherm dan nieuwe (pro) model

Allereerst: waarom nu nog een review van een product dat al bijna een jaar op de markt is? Nouja, ik heb de laptop in augustus 2009 gekocht, dus hij is wellicht nog steeds te koop. Daarnaast is een review van de oude ook in bepaalde mate relevant voor de nieuwe, en is de tweedehands handel er ook nog. Ik was er dus vrij laat bij, en de nieuwere MacBook Pro's waren toen al volop verkrijgbaar. Omdat ik te kennen had gegeven misschien mijn 6 maanden oude Clevo laptop te willen vervangen voor een andere laptop kreeg ik van iemand de vraag of de laptop te koop was. Ik heb toen de laptop verkocht en ben gaan kijken naar een 14 inch Acer laptop, van die lichte dunne. Dit omdat de anderhalf uur batterijtijd van mijn oude laptop te weinig was.

Toen ik bij de Mediamarkt (oke, er is kritiek mogelijk op deze winkel maar ze geven wel de mogelijkheid tot handson met de laptop) aan het kijken was werd ik aangesproken door een werknemer met een Apple shirt. Blijkbaar hebben ze daar (Groningen) een aparte Apple-hoek. Hij wees mij op de MacBooks (daarbij nog even aanhalende dat de thin&light acers qua prestaties en uiterlijk toch wel minder zijn. In het bijzonder viel mij de MacBook (late 2008 model) op, welke met zijn prijs van 999 euro binnen mijn budget lag.

Ik heb de laptop toen op vrijdag geprobeerd, en nog niet gekocht. Hoewel ik wel enigszins kennis heb van de Apple systemen, wil ik niet 'on a hunch' 1000 euro uitgeven. De verkoper wees me er toen op dat de laptop nog tot zaterdag in de aanbieding was, dus ik moest snel beslissen...

De korte hands-on beviel echter goed, en gezien ik wel zo'n beetje wist wat de laptop technisch in zijn mars heeft (p8600 processor, 2gb ram, nvidia 9400gm, wat beter is dan mijn door mij toch behoorlijk capabel geachte Clevo) hing het alleen nog af van het besturingssysteem en de verschillen tussen de MacBook Pro en de oudere MacBook serie. De verschillen tussen het oude model waren voornamelijk het betere scherm en de betere batterijtijd van de nieuwere versie. Hoewel met name de batterijtijd voor mij een belangrijke eigenschap is voor een laptop (student met veel reistijd) was dit voor mij de prijs niet waard.

Uiteindelijk op zaterdag heengereden en de laptop gekocht, omdat het besturingssysteem mij wel prettig leek werken en er voor niet-voor-mac-beschikbare-applicaties altijd nog een Bootcamp mogelijkheid is (het installeren van Windows naast OSX). Na deze ontzettend lange intro dan toch maar de hard, cold facts (en gefeliciteerd dat je het tot hier hebt gered!).

Het eerste wat je natuurlijk doet nadat je de laptop hebt gekocht is hem zo snel mogelijk uit de doos halen. Nu was ik met de auto wat het iets moeilijker maakte, en was het zaterdag waardoor ik pas zondag de kans heb gehad om de laptop helemaal uit te pakken.

Het eerste wat opvalt is de kleine doos. Een witte doos waar in duidelijke letters opstaat wat erin zit, met bovendien een foto van de laptop. Gauw uitpakken, waarna blijkt dat alles erg slim in elkaar zit verpakt. Bovenop ligt de laptop, daaronder de twee CD's (OSX en Programma's), de handleiding, de oplader en... dat was het eigenlijk wel. Er zat geen remote bij, iets wat een macbook eerder nog wel het geval schijnt te zijn geweest. Jammer, tegen de tijd dat ik een TV heb en de Mac als mediacenter wil inzetten zal ik dus nog een remote moeten bijkopen.

De aanknop indrukken en... niks! Er moet eerst worden opgeladen. Er zat niks geen stroom in, dus kwam ik direct aan het opladerdeel toe. De oplader die bij de Mac zit heet de MagSafe adapter. Deze klikt vast door middel van een magneetje, waardoor de laptop veilig kan opladen: als iemand met zijn botte hoofd je kabel omver loopt (wat kan gebeuren omdat dit niet de langste kabel is die ik ooit heb gezien) dan klikt de adapter los en vliegt je laptop niet door cyberspace.

De eerste indruk van de laptop was tot zover dus goed, en na het opladen kon ik beginnen met ontdekken van features en alles wat de laptop aan features en mogelijkheden heeft.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-doos1.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-doos2.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-doos3.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-cdboekjes.jpg

Zoals ik al eerder heb vermeld ben ik een veelreizende student, en ik kies mijn laptops dan ook deels op bouwkwaliteit (voor zover dit van tevoren in te schatten is). Ik had eerder al goede dingen gelezen over de bouwkwaliteit van de MacBooks, waarbij natuurlijk de unibody het meest in het oog springende is. De body is geheel opgetrokken uit aluminium, waardoor het chassis erg stevig aanvoelt, en toch licht is. Daarnaast geeft de aluminium-look de laptop een basic, no-nonsense look, iets wat ik erg kan waarderen.

Aan de onderkant valt op dat er een klein klikkertje zit waarmee een klep van de behuizing af gaat, waardoor een deel van de binnenzijde open komt te liggen. Hier zijn de accu en de harde schijf te zien, en vlot te verwisselen. Voor zover ik weet is dit bij de nieuwere types niet meer het geval, in ieder geval de accu is daar minder eenvoudig en snel te verwisselen. De onderzijde is even basic met ook hier de mooie aluminium look. Een minpuntje is dat de gebruikte voetjes niet van rubber zijn maar van een harder soort plastic. Hierdoor kan de laptop schuiven op een gladde ondergrond.

Na het openklappen van de laptop valt direct het scherm op. Een prachtig spiegelend zwart vlak (wat bij gebruik in feller licht natuurlijk een groot nadeel is ten opzichte van een mat scherm), en als de laptop uitgaat is het beeld omlijst door een zwarte rand met hierop een redelijk subtiel MacBook logo. Het scharnier, dat ervoor zorgt dat het scherm 'achter de laptop hangt' in plaats van erop, is een kenmerkende uiterlijke eigenschap, en door de breedte komt deze goed stevig over en blijft het scherm goed in een bepaalde houding staan.

Naast deze grotere zaken zijn er natuurlijk ook de kleine details, zoals de kleine ronde aanknop, welke niet opvalt (wederom een staaltje subtiliteit), het standby lampje (dat bij uitstaan nauwelijks opvalt doordat het lichtje achter de body zit, waar weer zeer kleine gaatjes inzitten waardoor het licht naar buiten komt), het knopje op de linkerzijde waarmee ledjes aangeven hoeveel batterijtijd je ongeveer nog te goed hebt), etc. Al met al zijn deze eigenschappen erg goed voor elkaar bij deze laptop.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-laptop.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-voor.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-zij.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-zijkant.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-led.jpg

De input van de laptop: microfoon, toetsenbord en trackpad. Om met de middelste te beginnen: het toetsenbord is anders dan ik gewend ben. De toetsen zijn vlak en hebben een tussenruimte, waardoor het zeker in het begin even wennen is. Na een tijdje, als je er aan gewend bent, typt het echter behoorlijk goed. Ik heb stiekem liever een echt toetsenbord, maar dit is natuurlijk voor een laptop niet echt een optie. Een ander opvallend punt aan het toetsenbord is de backlight. Nu is deze niet bij alle MacBook modellen aanwezig, maar op deze versie dus wel. En daar ben ik blij om! In het donker typt het erg fijn en rustig, ook omdat ik geen blindtyper ben. Daarnaast is en blijft het natuurlijk een echte blikvanger. Een laatste opmerking bij het toetsenbord is de CapsLock. Deze slaat pas aan als je hem 'overtuigend indrukt', dus bij per ongeluk aanslaan zal de Caps uitblijven. Het groene ledje in de knop geeft aan of hij al dan niet aanstaat.

Het trackpad is een onderscheidend onderdeel aan de MacBook (en latere versies). In plaats van de kleine trackpads met knoppen die je nog vaak ziet (ook op de oude (witte) typen) is er een groot trackpad op de laptop gezet, welke van glas gemaakt schijnt te zijn. Dit trackpad is al heerlijk door de grootte, waardoor het eenvoudig muizen is, daarnaast zijn er natuurlijk ook de multitouch-mogelijkheden. Deze geven een zeer prettige besturing, waardoor ik amper de muis pak als ik hem gewoon op het bureau heb staan. De volgende bewegingen gebruik ik het meest:
  • Twee vingers omhoog, omlaag, naar links: Dit geeft de mogelijkheid te scrollen in eigenlijk alle programma's. Erg prettig bij het browsen. Met drie vingers omlaag of omhoog schiet je meteen naar het einde van de webpagina of het document.
  • Twee vingers draaien: draait het canvas in photoshop, de weergegeven foto in 'voorvertoning', vernieuwt in firefox.
  • Vier vingers omhoog drukt alle vensters in een hoek, zodat je het bureaublad kan zien en zodat je adhv de rand van het venster snel een applicatie kan selecteren. Deze gebruik ik minder.
  • Vier vingers omhoog triggert expose. Hier staan alle op dat moment geopende vensters op een overzichtelijke wijze naast elkaar zodat je snel kan zien wat je openhebt, en op het gewenste programmavenster kan klikken. Meer over expose in het hoofdstukje 'software'.
  • Twee vingers van elkaar af of naar elkaar toe bewegen ('knijpen') zorgt voor in of uitzoomen in bijvoorbeeld Office en Firefox.
Een laatste inputdevice is de microfoon. Ik gebruik deze alleen voor af en toe skypen, maar navraag aan contactpersonen geeft als resultaat dat de geluidskwaliteit goed is maar dat ik soms wat 'ver weg klink'. Dit is deels op te lossen door het inputvolume omhoog te schroeven. Al met al is de kwaliteit van de microfoon goed te noemen.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-aansluitingen.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-superdrive.jpg

Daar is ie weer: de reizende student. Ik had al een 14 inch, deze is dus net wat kleiner. Qua afmetingen is hij net iets groter dan een A4, en hij past dan ook goed in mijn Eastpak messengerbag. De laptop is met zijn 2 kilo dan ook vrij licht, in ieder geval iets lichter dan mijn vorige laptop. Vergeleken met de Acer modellen die ik ook overwoog, is deze laptop natuurlijk minder licht en minder dun, maar nog steeds is het een wonder van portabiliteit. Ook door de cleane afwerking waardoor hij geen rare uitstulpingen heeft, lijkt de laptop dun en licht.

Zoals ik al zei heb ik de laptop in een messengerbag zitten. Deze heeft al een apart laptopvak met 'zacht materiaal', maar ik heb toch via eBay een extra sleave besteld. Deze zit met de bovenzijde opengeritst in mijn tas waardoor ik de laptop er eenvoudig in kan stoppen, en er toch de extra beschermlaag is.

De accu is bij mobiliteit natuurlijk een belangrijke eigenschap. Nu weet ik dat de nieuwere modellen zo'n 5-7 uur met de batterij kunnen, bij dit model kan je daar 2 uur vanaf trekken. Over het algemeen red ik 4 uur wel, maar dat is met licht werk (office, msn). Op dit moment zit ik in het vliegtuig (en heb wireless dus uitgeschakeld). Ik heb een aflevering van Brotherhood gekeken, een deel van de film Watchmen, en ik ben al even bezig met deze review. Ik heb er nu dus zo'n 2 uur opzitten, en de laptop geeft aan dat er nog 1:58 in het vat zit. Deze aanduiding is in mijn ervaring vrij betrouwbaar.

Hoewel de Acers met bijna 8 uur accuduur natuurlijk beter presteren, moet je hierbij niet vergeten dat de MacBook minder energiezuinige componenten bevat. De su3500 met IGP van de Acers zijn natuurlijk geen match voor de P8600 en 9400M van de MacBook. Dit in ogenschouw nemende, samen met het feit dat ik eigenlijk altijd de dag wel doorkom (en ik heb natuurlijk ook mijn power adapter in de tas zitten), kan ik zeggen dat de accuduur mij goed bevalt (mijn oude laptop redde het nog geen 2 uur).

In de eerste instantie werk je puur op gevoel, en dan is de ervaring dat de snelheid ruim voldoende is. Een vergelijking tussen mijn nieuwe en mijn oude laptop:

Op gevoel zeg je: de hardware is fantastisch snel. Ik vond mijn oude laptop al dermate snel dat ik ermee naar een lanparty ben geweest en me daar prima mee heb vermaakt, de MacBook is natuurlijk een streepje sneller. Doordat het hoofdOS anders is is dit minder te merken: een harde vergelijking is lastig. OSX voelt van zichzelf wat lichter aan, wat meer aan het OS ligt dan aan de hardware. Voor mijn gebruik is de laptop snel zat, met photoshop en nog een hoop meer programma's aan is er geen vertraging te merken.

De vraag is natuurlijk een beetje waar je je laptop voor koopt, maar ik persoonlijk kon mijn oude laptop prima als mobile gamemachine gebruiken. Gezien de nieuwe laptop sneller is, moet het natuurlijk geen enkel probleem zijn om hier hetzelfde mee te doen met windows ernaast geinstalleerd. Er zijn ook MacBooks met een 9600m, welke natuurlijk sneller zou zijn, maar dan zou ik teveel aan portabiliteit en prijs inboeten om dit te rechtvaardigen.

Opstarttijden etcetera
Benchmarks MacBookDesktop
SuperPi 1M21.575 sec16.957 sec
SuperPi 8M4 min 14.046 sec3 min 31.735 sec
HD Read48MB/sec87MB/sec

- benchmarks worden nog uitgebreid met video benches

Bij de warmte gaat het in de eerste instantie om een subjectieve meting: hoe voelt hij, is er goed mee te werken? Zoals elke laptop die ik tot nog toe onder handen heb gehad kan ook de MacBook redelijk warm worden. Vooral bij zware belasting (zoals nu) in een omgeving van 30 graden (zoals nu) op mijn schoot (zoals nu) kan hij warm worden (inderdaad... zoals nu).

Zoals in de afbeelding te zien is vallen de waarden ruimschoots binnen het acceptabele, iets wat zeker ook voor het geluid geldt. Eigenlijk is de MacBook altijd fluisterstil, alleen bij erg zware belasting kan de fan wat harder gaan draaien. Dit is echter nauwelijks te merken.

De warmte wordt aan de achterzijde, bij het scharnier van het beeldscherm, uitgeblazen. Daarnaast komt er ook warmte uit de poorten aan de linkerzijde, en wordt de plaats waar de oplader zit ook redelijk warm.

De eerste indruk van het scherm is goed. Met een resolutie van 1280x800 op 13" is het een stap achteruit ten opzichte van mijn vorige laptop (14" met 1440x900) maar er is erg goed mee te werken. De dock op 'autohide' zetten zorgt ervoor dat je maximaal gebruik kan maken van het beschikbare 'real estate' op het scherm, waardoor de ruimte voldoet.

In combinatie met spaces (meerdere bureaubladen), waarbij ik msn vaak op nummer 4 heb staan en mail op nummer 3, werkt het prima. In het voorbeeld van msn heb ik hem aanstaan, ik kan er snel heen (control en een paar keer naar rechts, of 1 keer naar links), maar zit hij me nooit in de weg.

De beeldkwaliteit zelf is goed als de mate van achtergrondverlichting hoog is. Als deze wat lager is, worden de kleuren wat flets en grijs, wat het maakt dat het lijkt alsof er een beetje een sluier over het beeld ligt.

De MacBook heeft een spiegelend scherm. In donkere omgevingen werkt dit prima, en het ziet er fantastisch uit, maar het blijft vervelend dat je jezelf ziet zitten als er enigszins licht op de laptop valt. Het lijkt een hype te zijn, spiegelende schermen, maar mat werkt nog steeds prettiger in mijn optiek.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-spiegel.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-beeld1.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-beeld2.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-binnenkant.jpg

Bij de vraag 'hoe goed is de ergonomie' hoort naar mijn mening de vraag 'hoe gebruik je de laptop'. In mijn geval zijn er twee verschillende manieren waarop ik de laptop gebruik: op schoot of in een soort dock. Om met de eerste te beginnen:

Als de laptop op schoot ligt erger je je al snel aan de scherpe rand van de body. Hier rusten je polsen op, waardoor dit minder comfortabel typt. Hier tegenover staat dat als je de laptop op schoot hebt, de houding van je handen erg goed is. De basis van je hand ligt op de vlakken links en rechts van het trackpad, en je kan dan goed bij alle toetsen. Daarnaast wordt de plaats waar je hand rust niet erg warm, wat bij mijn vorige laptop helaas wel anders was.

Het scherm is goed af te stellen waarbij ik schat dat hij maximaal 140 graden buiging heeft. Dit zorgt ervoor dat je scherm eigenlijk altijd goed ingesteld kan worden.

Het trackpad werkt zoals gezegd erg prettig, en maakt een muis overbodig. Ik vraag me wel af in hoeverre het werken op een trackpad ook aan een bureau een gezonde onderneming is. Voor je polsen en handen is het immers het best als deze zo recht mogelijk zijn, zonder gekke buigingen. Bij het typen en snel muizen zit je hand in een niet-optimale positie waardoor ik me niet kan voorstellen dat dit een goede oplossing is voor de lange termijn.

Het andere gebruiksscenario is dat de laptop op een dock staat op mijn bureau. Ik heb zelf even snel een laptopstandaard in elkaar geknutseld van wat resten MDF (stelt dus niet veel voor) waardoor ik heb op een goede positie op mijn bureau heb staan. Er hangt dan een tweede scherm aan, helaas met een koppelstukje (mini displayport is buiten Apple nog niet echt populair, en mijn tweede beeldscherm is nou niet direct een Apple scherm), en een toetsenbord/muiscombinatie van Logitech (Wave cordless). Dit werkt allemaal prettig, ware het niet dat het voor mij als Windows-gewende nog lastig is om in plaats van control-c windowsknop-c te drukken (windowsknop op een windowskeyboard is feitelijk de apple-knop).

Al met al is de ergonomie voor een laptop prima te noemen, mede door het goede toetsenbord en fantastische trackpad.

De prijs van dit model laptop was met 999 euro een stuk hoger dan mijn vorige laptop. Dat deze qua specs nog prima kon meekomen en ruimschoots voldeed aan de eisen die ik aan een laptop stel, maakte de de MacBook tot een minder rationele aankoop. Ik kon immers mijn programma's prima draaien, en de laptop deed het toch prima?

Het verschil tussen deze en mijn vorige laptop zit hem gewoon in zoveel dingen dat de aankoop ook achteraf meer dan gerechtvaardigd is. De afwerking, bouwkwaliteit, specs etcetera zijn allemaal goed, en het is en blijft natuurlijk een enorme blikvanger. Ik weet dat niet iedereen de stijl van Apple kan waarderen, maar ik vind het prachtig.

De software (OSX) werkt ook prima, hoewel in mijn optiek Windows 7 niet veel onderdoet voor het Apple OS. Ik heb nog niet geupgrade, dus mijn mening zou nog kunnen veranderen.

Als je het totaalplaatje bekijkt dan zie je dat het totaal eenvoudigweg meer is dan de som der delen, en vind ik dus dat de prijs met zijn 999 euro gerechtvaardigd is.

Het is en blijft simpel: sommige programma's zijn niet voor OSX te krijgen, iets wat mij in het aankoopproces nog even deed twijfelen. Toen ik las over de bootcamp-mogelijkheid verviel dit echter: het is mogelijk om vanuit OSX windows te installeren. Hij reboot dan een keer, installeert alles netjes (waarbij je in OSX de partitiegrootte netjes kan aangeven), en zet hem keurig in het bootmenu (te triggeren met de alt key inhouden bij opstarten).

Na het installeren van Windows boot je naar dit nieuwe extra OS, en steek je de OSX dvd erin. Je kan nu de windowsdrivers installeren voor de verschillende onderdelen! Officieel wordt 64bit niet ondersteund maar op de DVD zijn wel de juiste drivers hiervoor te vinden. Een beetje vreemd, en het doet wat afbreuk aan de verder fantastische workflow, maar het is dus wel opgelost.

Nu heb ik dus een dual boot met Windows 7 beta, waarop ik wat software heb staan (die ik in de praktijk nooit blijk te gebruiken) en wat games (die ik in de praktijk nooit blijk te spelen). Het is dus erg goed mogelijk om op deze wijze een dual boot aan te maken, ik ben het zo simpel nog niet tegengekomen!

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-windows.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-bootcamp.jpg

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/osx.jpgOSX: het onderscheidende aan Apple. In plaats van het bijna standaard Windows doet de Mac het met OSX. In mijn geval nog een gewone Leopard versie, 10.5.8. De update naar het nieuwere Snow Leopard kost slechts 15 euro (mits de Mac na een bepaalde datum is gekocht, wat bij mij dus het geval is), wat nog tot december kan. Ik ben van plan nog even te wachten met updaten, omdat eea bij mij nu prima draait, maar ik zal binnenkort de stap wel zetten!

OSX zelf werkt prima. Ik heb de laptop nu anderhalve maand en gebruik al heel mijn leven Windows, dus het is soms nog even wennen aan bepaalde dingen. Iets waar ik het laatst nog over had: ik was eenechte pc-prutser, casemodden en verbouwen, zelf dingetjes instellen en veranderen, zeg het maar. Het stond mij altijd tegen van OSX en Mac in het algemeen dat er zo weinig valt te 'tweaken', waardoor ik het platform eigenlijk een beetje beschouwde als 'leuk speelgoed voor computerleken'. Nu ik er zelf mee werk merk ik echter dat ik minder tijd kwijt ben aan geklooi om het OS heen, en dat ik gewoon het ding aan kan zetten en kan gaan werken.

Dat er minder in valt te stellen komt omdat er minder ingesteld hoeft te worden. OSX valt in de categorie biased software: software die een bepaalde houding en mening inneemt en uitdraagt. Er zijn veel mensen die hier over vallen, maar het zorgt er wel voor dat mensen die het prettig vinden, het ook daadwerkelijk kunnen waarderen.

Met het risico bepaalde dingen te missen wil ik een aantal opvallende dingen uit het OS aanstippen, welke wat mij betreft tekenend zijn voor het verschil tussen OSX en andere OS-en. Ten eerste is er het uiterlijk. Nu lijkt dit niet zo belangrijk getuige het aantal mensen dat nog met Windows 2000 look werkt, zelfs op modernere versies, maar het werkt wel erg prettig. Er is namelijk een behoorlijk consistente look, waardoor alle programma's in principe hetzelfde uiterlijk hebben, of in ieder geval van dezelfde basisset aan bouwsteentjes gebruik maken. Nu is dit in eender welk OS het geval maar het is nergens zo ver doorgevoerd als in OSX.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/do.jpgEen bekend verschil is ook de balk onderin het scherm. Waar hier bij Windows de bekende startknop huist, inmiddels een windowslogo, is hier in OSX het dock te vinden. Het principe is bekend, hier staan een aantal programma's die je hierin zet. Bij mij zijn het nog bijzonder weinig, wat er vooral mee te maken heeft dat ik nog niet de stap heb durven te nemen om mijn laptop als primaire pc te gebruiken voor thuis. Maar terug naar het dock: onder programma's die aanstaan of aan hebben gestaan binnen de huidige sessie zit een blauw lampje, wat inhoudt dat deze snel (weer) opgestart kunnen worden. Sluiten van een programma met de rode knop betekent dan ook niet het daadwerkelijk sluiten, maar vooral dat het openstaande scherm wordt afgesloten en hij in het geheugen blijft hangen.

De functie die het dock heeft kan natuurlijk niet worden vergeleken met de startbalk in Windows, en dat is waar een ander onderscheidend punt van OSX naar voren komt: de balk bovenin. Deze is niet altijd hetzelfde, zoals bij Windows in principe wel het geval is, maar verandert per applicatie. In de screenshot is hiervan een voorbeeld te vinden: het appletje doet hetzelfde als de startknop in windows, en alles hierna is applicatiespecifiek. Rechts zit de tijd en de iconen van wat je open hebt staan (respectievelijk caffeine, quicksilver, schermen, spaces, bluetooth, airport, geluid, tijd, batterij en spotlight).

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/sp.jpgHij kwam net al een paar keer voorbijvliegen: spaces. Wat mij betreft onbegrijpelijk dat ik op een laptopscherm ooit zonder heb kunnen werken. Het laat je tot 16 (4*4) virtuele schermen aanmaken, waarbij met regels is aan te geven welke applicaties altijd op welk scherm moeten starten. Zo start Adium (msn) altijd op het laatste venster, en Mail op het eennalaatste. Dit werkt prettig, gezien er met control+pijltjestoetsen eenvoudig te switchen is tussen de verschillende vensters. Door op F8 te drukken verschijnt een overzicht van alle spaces.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/sl.jpgSpotlight is de zoekfunctie van OSX, waarmee onder andere in documenten, mails en programma's kan worden gezocht. Dit werkt fijn maar ik gebruik eigenlijk altijd Quicksilver als vervanger, en de zoekfuncties in specifieke programma's (zoals Mail) als ik hier iets wil vinden. Het hele concept van unified zoeken moet ik nog even onder de knie krijgen, maar het is indien gewenst wel aanwezig.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ex.jpgExpose is een andere handige functie van het OS. Hiermee worden alle op dit moment openstaande vensters (binnen de huidige space!) overzichtelijk neergezet waardoor het snel wisselen is tussen verschillende programma's. Voor dit doel werkt cmd+tab ook prima, maar expose geeft het visueel weer. Een handige feature maar doordat ik niet teveel vensters tegelijk open heb staan en hierbij ook nog gebruik maak van meerdere spaces, gebruik ik het niet zoveel.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/db.jpgDashboard is iets wat ik 'widgetspace' zou noemen. Bij het op cmd+F4 drukken komt het tevoorschijn: een overzicht van alle geactiveerde widgets. Ik gebruik hem niet heel veel maar het is wel makkelijk om even snel te checken wat de weersverwachting is, om een calculatie uit te voeren, etcetera.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-desktop.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-dashboard.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-expose.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-spaces.jpg

Standaard wordt een pakket applicaties meegeleverd, waaronder het iLife pakket. De applicaties die het meest in het oog springen zijn Apple Mail, iCal, iTunes en Quicktime (natuurlijk afhankelijk van je gebruik).

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ma.jpgApple Mail om mee te beginnen, is een simpele goedwerkende e-mailclient. Deze haalt nu via imap mijn Gmail op (via Google Apps for your Domain), wat prima werkt. Ik mail daarom ook vanuit dit programma in plaats vanuit de webclient. Opvallend hierin is de manier waarop bijlagen worden verstuurd. Als je bijvoorbeeld een afbeelding invoegt dan staat deze in de mail als afbeelding in plaats van bijgevoegd als bijlage. Ik hoop dat ik nog een manier vindt om dit te voorkomen want wat mij betreft is dit ongewenst gedrag.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ic.jpgIcal is het agendapakket van OSX. Hierover heb ik niet zoveel te klagen, gezien ik mij ook hier weer heb kunnen abonneren op mijn Google Agenda. Hierdoor heb ik dus mijn agenda beschikbaar in zowel Google Apps (via internet, dus overal beschikbaar zolang er toegang is), via mijn laptop (via iCal dus) en via mijn telefoon (WinMo). Aanmaken van agendaitems gaat snel en gemakkelijk en alles is goed compatible met Google Agenda en dus met mijn telefoon.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ad.jpgEen pakket dat ik niet gebruik is adresboek. Dit is jammer, gezien deze integreert met beide voornoemde applicaties. De reden dat ik dit niet gebruik is omdat ook mijn Contacts via Google beheerd worden. Er bestaat echter geen normale syncmogelijkheid, behalve als je een iPhone hebt. Deze heb ik niet waardoor dit voor mij niet mogelijk is. Dit vind ik echt een minpunt en maakt dit programma voor mij onbruikbaar.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/itunes.jpgItunes is het audio-afspeelprogramma van OSX. Het werkt over het algemeen vrij goed, helemaal in combinatie met Bowtie (wat de huidige track op het bureaublad laat zien, eventueel met albumart), maar doet er vrij lang over om op te starten. Ik heb echter een bibliotheek van maar 4 tracks (ben er nog niet aan toegekomen eea over te zetten), waardoor ik nog niet goed heb kunnen testen.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/qt.jpgQuicktime werkt vrij goed. Het is wel aan te raden bijvoorbeeld Perian te gebruiken, waardoor het aantal beschikbare afspeelformaten sterk toeneemt. Ik gebruik echter VLC om dingen af te spelen. De interface van dit programma is in OSX een stuk beter dan in windows, en het is een prima bruikbaar programma dat ik inmiddels al jaren gebruik. Quicktime heeft me nog geen reden gegeven om over te stappen en komt eigenlijk alleen uit de kast bij het afspelen van trailers vanaf de Apple site.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-agenda.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-itunes.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-mail.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-spotlight.jpg

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ad.jpgIk zal niet alle apllicaties gaan bespreken, maar wel een paar die voor mij belangrijk zijn. Allereerst is er natuurlijk de msn client. De meestgebruikte voor OSX is Adium. Dit is een simpele msnclient die niet de features heeft van het echte MSN, zo mist webcamsupport, maar het werkt wel prettig.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/oo.jpgAls student en websitebouwer zijn er een aantal programma's die ik veel gebruik. Als eerst natuurlijk Office. Als OpenOffice.org-gebruiker heb ik eerst gekeken of deze ook voor OSX verkrijgbaar was, en dit bleek inderdaad het geval te zijn! Deze heb ik dan ook direct geinstalleerd, en hij werkt prima en vlot. De interface is natuurlijk aangepast aan OSX.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/vlc.jpgAls filmspeler gebruik ik op mijn PC naast Windows Media Player ook VLC. Deze is ook verkrijgbaar voor OSX, en vormt daarmee een goede vervanger voor het te beperkte Quicktime. Itunes daarentegen is nog niet vervangen. Gezien ik nauwelijks muziek luister, behalve dan via luisterpaal of lijn5-stream, is het voor mij ook niet de moeite waard om een vervanger te vinden. Ik vind iTunes echter wel vrij traag: het is vaak wachten op de strandbal (loading-icoon in OSX) en dat doet wat afbreuk aan de snelheidsbeleving.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ap.jpgOp mijn windows-pc gebruik ik Aptana, een op Java (Eclipse) gebaseerde code-editor. De ingebouwde FTP functie hierbij ondersteund veel, maar niet het pure uploaden (tenzij ik verkeerd zit...), en was dus niet altijd even optimaal (filezilla nog nodig). Ik ben daarom tijdelijk overgestapt op een Trial van Coda (van Panic). Dit werkt heerlijk maar mijns inziens is de aanschafprijs van 99 dollar te hoog voor een pakket waar ik maar een deel van de functies van gebruik. Ik ben daarom weer terug naar Aptana. Deze werkt hetzelfde als de Windowsversie.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/icons/ps.jpgPhotoshop als laatste is ook verkrijgbaar voor OSX, en deze heb ik dan ook goed draaiende. Hij is goed vlot en het werkt erg lekker, ik ben dus tevreden met deze setup voor het ontwerpen van (simpele, ik doe geen moeilijke) websites.

http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-firefox.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-haha.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-openoffice.jpg http://www.royahuis.nl/tweakers/apple/mini-photoshop.jpg

Zoals ik al eerder heb gezegd was een nieuwe laptop voor mij geen noodzaak. Ik heb de laptop dan ook voornamelijk gekocht om de featureset, het OS en de portabiliteit. Juist over deze zaken ben ik enorm tevreden.

Er zijn ook mindere punten. Hieronder zou je de prijs kunnen scharen of de gewenningstijd vanwege de OS-switch (wat natuurlijk persoonlijk is). Al met al wegen de pluspunten echter ruimschoots op tegen de minpunten, en soms is het, zeker bij een 13,3 inch laptop, kiezen of delen.

Ik heb al eerder gezegd dat de laptop biased is qua OS. Het neemt een bepaald standpunt in qua keuzes en instellingen. Op het gebied van hardware is dit ook het geval. Je bent het er mee eens of niet, en dit is wat maakt dat je de laptop wel of niet kan waarderen.

Uiteindelijk ben ik het voor het grootste deel eens met de keuzes die Apple heeft gemaakt, omdat deze overeenkomen met de keuzes die ik zelf zou maken. De beperktere keuzevrijheid qua specs en soms ook qua softwareinstellingen is voor mij persoonlijk dus geen groot probleem, en zorgt ervoor dat het OS uit mijn weg blijft en dat het productief werken is. Dit in combinatie met de goede hardware geeft een zeer positief eindoordeel, waarbij het totaal eenvoudigweg meer is dan de som der delen.

• Dealextreme Mini-displayport > HDMI verloop
  • Dealextreme HDMI > DVI kabel
  • Logitech Wave muis en toetsenbord
  • Acer AL2216WSd
  • Windows 7

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)?

Supergoede review, ikzelf heb dit apparaat ook al een tijdje (april 2009) en ben er ook hardstikke blij mee.

Je vertelde in je review dat de scherm van de nieuwe macbook pro beter is dan de scherm in deze macbook. Heb je dat ook echt vergeleken? Door de jouwe naast een macbook pro (13 inch)te zetten.

Want sinds ongeveer April heeft Apple voor de macbook 2,4ghz een gelijkwaardige scherm met de Air. De Air heeft dezelfde scherm als in de nieuwe Macbook pro 13inch.

Op coconut battery kan je zien hoe oud je macbook WERKELIJK is (dus niet sinds aankoop, maar hoe lang hij al in de winkel heeft gelegen).
Bedankt :) ik heb hem niet kunnen vergelijken inderdaad, maar coconut battery laat zien dat hij 12 maanden oud is. Dat houdt in dat hij pas 10 maanden na fabricagedatum in mijn handen is gekomen, wat een behoorlijke tijd is. Opzich wel zonde dat hij zo lang in een magazijn lag maar hij doet het tot nog toe prima ;)
NIce review, mooie opmaak ook

Vraag me af of je er snow leopard erbij heb gekregen, want dat is echt een aanrader, zeker omdat alles 64bi geoptimaliseerd is (de native applicaties dan), moet je het wel handmatig aan zetten op je mac.

verder
Dat klopt, daarvoor zul je spanning sync moeten aanschaffen. Kost je wel $20 (zo'n 15 euro), maar het werkt vlekkeloos. Ik heb het perfect draaien met google apps.

En als je deze link gebruikt krijg je $5 korting, dus je bent dan een 10tje daarvoor kwijt.

[Reactie gewijzigd door Tha_Butcha op 3 november 2009 17:47]

Helaas er niet bijgekregen (heb de laptop al een maand of 2) maar wel besteld inmiddels (kost maar 9 euro). Ben benieuwd wat voor voordelen er zullen zijn :D

Ohja: ik dacht dat Snow het sync-contacts probleem zou oplossen, meende dat die full exchange support heeft (dus ook voor agenda en mail). Gezien Google Apps for your Domain tegenwoordig ook Exchange ondersteunt zou het straks mogelijk moeten zijn... maar dat gaan we zien dus.

[Reactie gewijzigd door Roytoch op 3 november 2009 18:00]

Google en Mac contacten kan ik prima syncen hoor, gebeurt helemaal automatisch. Het is slechts een kwestie van je Mac wijs te maken dat je een iPhone hebt. Zoek maar eens in Google, je zal verschillende oplossingen vinden, hierbij een willekeurige:

Overigens erg mooie review. Ik heb indertijd zelf voor de Pro gekozen omwille van het betere scherm. ik was ook een twijfelende Windows en Linux gebruiker, maar intussen volledig overstag gegaan voor Apple :p
Thanks! Zal het eens proberen. Ben nu ook aan het shiften naar Mac idd, en ontdek dat de kracht van de 13" ruim voldoende is voor 97% van mijn pc-werk (ex bepaalde games maar zelfs source enzo wil prima). Denk er dan ook aan om mijn 2x22" weg te doen en naar 1x24" te gaan met de macbook ernaast, maar dat zal zich nog even moeten ontwikkelen. iMac 27" is ook wel mooi maar 1700 euro... :p
Zeer nette en uitgebreide review!

Ik snap alleen niet waarom je de algemene beoordeling 5 sterren geeft? Je hebt maar 3 van de 8 onderdelen 5 sterren gegeven en de rest 4 of zelfs 3. In mijn optiek komt de algemene beoordeling dan op 4 sterren? :)

van mij krijg je wel 5 voor de review!
Jaa klopt, technisch gezien zou het 4 sterren moeten zijn. Het probleem is alleen een beetje dat een zo mathematische benadering niet echt goed past bij mijn gebruik en ervaringen. Ik ben er namelijk ontzettend blij mee en vind hem de 5 sterren volledig waard. Op individuele deelpunten laat hij wat liggen inderdaad, maar het totaal is meer dan de som der delen :)
Topreview!

Originele indeling ook, met die kopjes en die plaatjes ernaast, ook is het erg goed gedaan met die zelfgeschoten plaatjes. :D Zo mag ik het vaker zien. :)
De lightbox plaatjes, daar verdient Wiethoofd credits voor omdat hij dat heeft uitgelegd in zijn tweakblogs. Dankjewel verder ;)
Je hebt informatie op je bureablad staan, zoals de klok en je iTunes nummer. Hoe krijg je dit voor elkaar?
iTunes nummer: dat is Bowtie (http://bowtieapp.com/). Is wel handig inderdaad, ziet er in ieder geval mooi uit.

De klok en temperatuur heb ik dmv Geektools (http://projects.tynsoe.org/en/geektool/) ingesteld, deze kan allerlei systemdata weergeven.

Ik heb 3 vakjes met shellcomandos, met de volgende waarden:
  • Datum: date +"%A %d %B"
  • Temperatuur van Emmen: curl --silent "http://xml.weather.yahoo.com/forecastrss?p=NLXX0009&u=c" | grep -E '(Current Conditions:|C<BR)' | sed -e 's/Current Conditions://' -e 's/<br \/>//' -e 's/<b>//' -e 's/<\/b>//' -e 's/<BR \/>//' -e 's/<description>//' -e 's/<\/description>//'
    De NLXX code is de code welke yahoo geeft aan je stad. Zoek op weather.yahoo.com je stad op en bekijk het weer ervan, dan staat die code ergens in je adresbalk.
  • Datum: date +"%I:%M"

[Reactie gewijzigd door Roytoch op 3 november 2009 18:18]

tip: probeer eens adobe fireworks ipv photoshop. Fireworks is er namelijk voor gemaakt om websites mee te ontwerpen en werkt naar mijn ervaring (zo'n 2 jaar) veel sneller en gemakkelijker!
Zal het eens proberen, bedankt voor de tip! Moet wel zeggen dat de 600 euro die ik voor de licentie heb betaald icm de 5 jaar photoshop ervaring me een beetje reluctant maakt over te stappen, maar als het beter werkt... ;)
In snow leopard is er in addressbook gewoon een sync optie met google contacts, dus geen iphone nodig.

Zelfde voor verbeterde google calendar support.

De opties zitten nu nog in de individuele applicaties, imho zou het beter zijn moesten ze net zoals mobile.me een google config paneel voorzien, maar het is dus in ieder geval geen groot probleem om het werkend te krijgen.
Kijk, dat is mooi om te horen. Mijn SL cd komt over een paar dagen dus ik ga nu dan niet meer aan het pielen met iphone-netalsof-doen enzo, ik wacht wel even. Bedankt!
Ohja, de foto´s zijn soms een beetje wazig omdat ze gemaakt zijn met mijn mobiele telefoon. Ik heb helaas niks beters. Benchmarks draaien nog dus die komen eraan. Moest iemand nog een idee hebben voor iets wat er bij in kan, please say so, ik sta open voor constructieve kritiek!
Wat een topreview. echt prettig om te lezen en je hebt de intresse bij mij gewekt voor een macbook!
Mooie review.. veel werk :)